본 연구는 최근에는 MZ세대를 기점으로 그루밍족이라는 패션과 미용에 아낌없이 투자하는 사람들이 많아지면서 남성 미용시장 규모의 확장으로 여성 위주의 미용실이 아닌 남성 전용 서비스를 제공하는 남성전문 헤어샵을 찾는 사람들이 증가하고 있다. 이러한 시장 변화에 따라 뷰티샵에 대한 고객의 선택변화와 바버샵에 대한 선택의 변화를 알아보고자 뷰티샵과 바버샵 선택속성이 고객충성도에 미치는 영향을 분석하여 남성미용시장의 기초자료 및 마케팅 전략을 제시 할 수 있는 연구가 목적이 되고자 한다. 실증조사는 뷰티샵과 바버샵 두 곳을 이용경험이 있는 10~50대 남성을 표본으로 진행되었다. 총 471부를 ...
본 연구는 최근에는 MZ세대를 기점으로 그루밍족이라는 패션과 미용에 아낌없이 투자하는 사람들이 많아지면서 남성 미용시장 규모의 확장으로 여성 위주의 미용실이 아닌 남성 전용 서비스를 제공하는 남성전문 헤어샵을 찾는 사람들이 증가하고 있다. 이러한 시장 변화에 따라 뷰티샵에 대한 고객의 선택변화와 바버샵에 대한 선택의 변화를 알아보고자 뷰티샵과 바버샵 선택속성이 고객충성도에 미치는 영향을 분석하여 남성미용시장의 기초자료 및 마케팅 전략을 제시 할 수 있는 연구가 목적이 되고자 한다. 실증조사는 뷰티샵과 바버샵 두 곳을 이용경험이 있는 10~50대 남성을 표본으로 진행되었다. 총 471부를 SPSS 22.0 이용해 빈도분석, 탐색적 요인분석, 독립표본 t검정 및 일원배치분산분석, 상관관계 분석, 단계적 방법을 적용한 3단계 회귀분석을 실시하였다. 연구결과를 정리하자면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성으로는 연령은 20대 이하가, 미혼, 최종학력은 대졸이상, 직업은 회사·공무원이 높았으며 월 소득은 200만원 이하와 300만원 이하가 똑같은 비율로 나타났으며 샵 이용 횟수는 10회 이상이 이용샵은 뷰티샵 매장유형은 개인매장이 인지경로는 지인추천순으로 가장 높게 나타났다. 둘째, 전체 문항의 신뢰도와 구성타당도를 알아보기 위해 선택속성, 고객만족도, 고객충성도, 서비스 품질 문항에 대하여 요인분석한 결과 4개의 문항에서 전체 분산 설명력이 높게 나왔으며, 신뢰도 결과값인 Cronbach’s α값도 평균적으로 .900 이상값을 나타내며 신뢰도가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 인구통계학적 특성 및 샵 이용현황에 따른 선택속성, 서비스 품질, 고객만족도, 고객충성도의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t 검정 및 일원배치분산분석을 실시한 결과 이용샵 부분에서는 전체적인 값이 바버샵이 뷰티샵보다 높은 것으로 나타났다. 매장유형에서는 전체적인 값이 개인매장보다 프랜차이즈가 높은 것으로 나타났고. 최종학력 부분에서는 차이가 존재하지 않는다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 선택속성, 서비스품질, 고객만족도, 고객충성도간의 상관관계를 분석한 결과고객충성도는 선택속성의 구조외형적(r = .458, p<.001), 인지도(r = .472, p<.001), 서비스(r = .775, p<.001), 환경적(r = .635, p<.001)와 정의 상관관계가 존재하였다. 그리고 고객충성도는 서비스품질의 디자이너(r = .804, p<.001), 샵(r = .581, p<.001)과 정의 상관관계가 존재하였다. 또한 고객충성도는 고객만족도(r = .863, p<.001)과 정의 상관관계가 존재하였다. 다섯째, 선택속성이 서비스품질을 매개로 한 고객충성도에 미치는 영향을 3단계 의 회귀분석으로 분석한 결과 구조외형적인 부분에서는 구조외형적이 고객충성도에 미치는 영향 관계에서 디자이너는 정의 부분매개효과가 있었으며, 선택속성이 서비스 품질을 매개로 한 고객만족도에 미치는 영향 관계에서 고객만족도는 정의 완전매개효과가 있다. 결론에 따른 개선점을 제시하면 다음과 같다. 본 논문의 연구가 후속연구 남성 시장의 규모가 확대되고 있는 뷰티샵과 바버샵의 이윤점을 생각해본다면 좋은 기초자료가 될 것 이다. 그러나 본 연구의 대상자는 10대에서 50대 이상의 뷰티샵과 바버샵 경험이 있는 남성을 대상으로 표본이 한정되었기에 객관성 확보를 위해 후속연구에서는 전국으로 범위를 확대한 폭넓은 연구가 필요하다고 생각되며, 추후 깊이 있는 연구가 이루어지기를 바란다.
본 연구는 최근에는 MZ세대를 기점으로 그루밍족이라는 패션과 미용에 아낌없이 투자하는 사람들이 많아지면서 남성 미용시장 규모의 확장으로 여성 위주의 미용실이 아닌 남성 전용 서비스를 제공하는 남성전문 헤어샵을 찾는 사람들이 증가하고 있다. 이러한 시장 변화에 따라 뷰티샵에 대한 고객의 선택변화와 바버샵에 대한 선택의 변화를 알아보고자 뷰티샵과 바버샵 선택속성이 고객충성도에 미치는 영향을 분석하여 남성미용시장의 기초자료 및 마케팅 전략을 제시 할 수 있는 연구가 목적이 되고자 한다. 실증조사는 뷰티샵과 바버샵 두 곳을 이용경험이 있는 10~50대 남성을 표본으로 진행되었다. 총 471부를 SPSS 22.0 이용해 빈도분석, 탐색적 요인분석, 독립표본 t검정 및 일원배치분산분석, 상관관계 분석, 단계적 방법을 적용한 3단계 회귀분석을 실시하였다. 연구결과를 정리하자면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성으로는 연령은 20대 이하가, 미혼, 최종학력은 대졸이상, 직업은 회사·공무원이 높았으며 월 소득은 200만원 이하와 300만원 이하가 똑같은 비율로 나타났으며 샵 이용 횟수는 10회 이상이 이용샵은 뷰티샵 매장유형은 개인매장이 인지경로는 지인추천순으로 가장 높게 나타났다. 둘째, 전체 문항의 신뢰도와 구성타당도를 알아보기 위해 선택속성, 고객만족도, 고객충성도, 서비스 품질 문항에 대하여 요인분석한 결과 4개의 문항에서 전체 분산 설명력이 높게 나왔으며, 신뢰도 결과값인 Cronbach’s α값도 평균적으로 .900 이상값을 나타내며 신뢰도가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 인구통계학적 특성 및 샵 이용현황에 따른 선택속성, 서비스 품질, 고객만족도, 고객충성도의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t 검정 및 일원배치분산분석을 실시한 결과 이용샵 부분에서는 전체적인 값이 바버샵이 뷰티샵보다 높은 것으로 나타났다. 매장유형에서는 전체적인 값이 개인매장보다 프랜차이즈가 높은 것으로 나타났고. 최종학력 부분에서는 차이가 존재하지 않는다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 선택속성, 서비스품질, 고객만족도, 고객충성도간의 상관관계를 분석한 결과고객충성도는 선택속성의 구조외형적(r = .458, p<.001), 인지도(r = .472, p<.001), 서비스(r = .775, p<.001), 환경적(r = .635, p<.001)와 정의 상관관계가 존재하였다. 그리고 고객충성도는 서비스품질의 디자이너(r = .804, p<.001), 샵(r = .581, p<.001)과 정의 상관관계가 존재하였다. 또한 고객충성도는 고객만족도(r = .863, p<.001)과 정의 상관관계가 존재하였다. 다섯째, 선택속성이 서비스품질을 매개로 한 고객충성도에 미치는 영향을 3단계 의 회귀분석으로 분석한 결과 구조외형적인 부분에서는 구조외형적이 고객충성도에 미치는 영향 관계에서 디자이너는 정의 부분매개효과가 있었으며, 선택속성이 서비스 품질을 매개로 한 고객만족도에 미치는 영향 관계에서 고객만족도는 정의 완전매개효과가 있다. 결론에 따른 개선점을 제시하면 다음과 같다. 본 논문의 연구가 후속연구 남성 시장의 규모가 확대되고 있는 뷰티샵과 바버샵의 이윤점을 생각해본다면 좋은 기초자료가 될 것 이다. 그러나 본 연구의 대상자는 10대에서 50대 이상의 뷰티샵과 바버샵 경험이 있는 남성을 대상으로 표본이 한정되었기에 객관성 확보를 위해 후속연구에서는 전국으로 범위를 확대한 폭넓은 연구가 필요하다고 생각되며, 추후 깊이 있는 연구가 이루어지기를 바란다.
In this study, as more and more people are investing in fashion and beauty, starting with the MZ generation, more and more people are looking for male-specialized hair shops that provide male-only services, not female-oriented hair salons, due to the expansion of the male beauty market. The purpose ...
In this study, as more and more people are investing in fashion and beauty, starting with the MZ generation, more and more people are looking for male-specialized hair shops that provide male-only services, not female-oriented hair salons, due to the expansion of the male beauty market. The purpose of this study is to analyze the effect of beauty shop and barber shop selection attributes on customer loyalty and to present basic data and marketing strategies for the men's beauty market. The empirical survey was conducted based on a sample of men in their teens and 50s who had experience using two beauty shops and barber shops. A total of 471 copies were used for SPSS 22.0 to conduct frequency analysis, exploratory factor analysis, independent sample t-test and one-way batch variance analysis, correlation analysis, and three-step regression analysis applying stepwise method. The research results are summarized as follows. First, the demographic characteristics of the survey showed that people in their 20s or younger were unmarried, college graduates or higher, companies and civil servants had the same monthly income of less than 2 million won and less than 3 million won. The number of shops used was more than 10 times. Second, factor analysis of selection attributes, customer satisfaction, customer loyalty, and service quality items showed high overall variance explanation power in four items, and Cronbach's 값 value, which is a reliability result, averaged more than .900 and was reliable. Third, as a result of independent sample t-test and one-way distribution analysis to find out the differences in selection attributes, service quality, customer satisfaction, and customer loyalty according to demographic characteristics and shop usage status, the overall value of the barber shop was higher than that of the beauty shop. In terms of store type, the overall value was found to be higher in franchises than in private stores. It was found that there was no difference in the final academic background. Fourth, as a result of analyzing the correlation between selection attributes, service quality, customer satisfaction, and customer loyalty, customer loyalty is structural appearance of selection attributes (r = .458, p<).001), recognition (r = .472, p<.001), Service (r = .775, p<.001), environmental (r = .635, p<.There was a positive correlation with 001). And customer loyalty is a designer of service quality (r = .804, p<).001), Shop (r = .581, p<.There was a positive correlation with 001). In addition, customer loyalty is customer satisfaction (r = .863, p<).There was a positive correlation with 001). Fifth, as a result of analyzing the effect of selection attributes on customer loyalty through three stages of regression analysis, the designer had a positive partial mediating effect in the relationship of structure appearance on customer loyalty, and customer satisfaction has a positive mediating effect on customer satisfaction through service quality. The improvement points according to the conclusion are as follows. The study of this paper will be a good basic data considering the profit points of beauty shops and barber shops, where the size of the follow-up men's market is expanding. However, since the sample was limited to men in their teens and 50s or older with experience in beauty shops and barbershop, follow-up studies need to expand their scope nationwide to secure objectivity, and we hope that in-depth research will be conducted in the future.
In this study, as more and more people are investing in fashion and beauty, starting with the MZ generation, more and more people are looking for male-specialized hair shops that provide male-only services, not female-oriented hair salons, due to the expansion of the male beauty market. The purpose of this study is to analyze the effect of beauty shop and barber shop selection attributes on customer loyalty and to present basic data and marketing strategies for the men's beauty market. The empirical survey was conducted based on a sample of men in their teens and 50s who had experience using two beauty shops and barber shops. A total of 471 copies were used for SPSS 22.0 to conduct frequency analysis, exploratory factor analysis, independent sample t-test and one-way batch variance analysis, correlation analysis, and three-step regression analysis applying stepwise method. The research results are summarized as follows. First, the demographic characteristics of the survey showed that people in their 20s or younger were unmarried, college graduates or higher, companies and civil servants had the same monthly income of less than 2 million won and less than 3 million won. The number of shops used was more than 10 times. Second, factor analysis of selection attributes, customer satisfaction, customer loyalty, and service quality items showed high overall variance explanation power in four items, and Cronbach's 값 value, which is a reliability result, averaged more than .900 and was reliable. Third, as a result of independent sample t-test and one-way distribution analysis to find out the differences in selection attributes, service quality, customer satisfaction, and customer loyalty according to demographic characteristics and shop usage status, the overall value of the barber shop was higher than that of the beauty shop. In terms of store type, the overall value was found to be higher in franchises than in private stores. It was found that there was no difference in the final academic background. Fourth, as a result of analyzing the correlation between selection attributes, service quality, customer satisfaction, and customer loyalty, customer loyalty is structural appearance of selection attributes (r = .458, p<).001), recognition (r = .472, p<.001), Service (r = .775, p<.001), environmental (r = .635, p<.There was a positive correlation with 001). And customer loyalty is a designer of service quality (r = .804, p<).001), Shop (r = .581, p<.There was a positive correlation with 001). In addition, customer loyalty is customer satisfaction (r = .863, p<).There was a positive correlation with 001). Fifth, as a result of analyzing the effect of selection attributes on customer loyalty through three stages of regression analysis, the designer had a positive partial mediating effect in the relationship of structure appearance on customer loyalty, and customer satisfaction has a positive mediating effect on customer satisfaction through service quality. The improvement points according to the conclusion are as follows. The study of this paper will be a good basic data considering the profit points of beauty shops and barber shops, where the size of the follow-up men's market is expanding. However, since the sample was limited to men in their teens and 50s or older with experience in beauty shops and barbershop, follow-up studies need to expand their scope nationwide to secure objectivity, and we hope that in-depth research will be conducted in the future.
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