개인의 투자 성향, 인지된 환경의 불확실성 및 주택시장 안정화 메시지가 수도권 주택거래 의도에 미치는 영향 The Impact of Personal Investment Trust, Perceived Environmental Uncertainty, and Housing Market Stability Message on the Metropolitan Housing Market원문보기
본 연구의 목적은 전 세계에서 가장 뜨거운 부동산시장 중의 하나인 대한민국 서울 및 수도권의 부동산 소비자의 부동산 특히 아파트의 구매의도를 파악하고자 함이다. 본 연구는 소비자의 투자 성향과 정부의 주택시장 안정화 메시지는 시나리오를 바탕으로 피험자를 점화시켰으며, 다음 3가지의 실험을 통해 결과를 도출하였다. 첫째, 실험 1의 경우, 소비자의 주택의 투자 성향(단기적 vs. 장기적 투자 성향)에 따라 구매의도의 차이는 있는지를 묻는 연구 문제이다. 그 결과 단기투자의 경우가 장기투자의 경우보다 주택의 거래의도가 다소 높았으나 통계적으로 유의할 정도로 차이를 보이지는 않았다. 누적전망이론을 바탕으로, 단기적인 투자 성향보다 장기적인 투자 성향을 가진 소비자가 더 높은 구매 의도를 보일 것이라 추론했다. 그러나 민감도체감성의 기저로는 장기적인 부동산 투자의 성향보다는 단기적 투자의 성향이 구매의도를 더 높을 것으로 예측했다. 즉 본 연구의 첫 번째 연구 문제, 시간의 관점에서 소비자의 투자 성향 하나의 요인만을 가지고는 소비자의 부동산 구매의도를 파악할 수 없다는 결론이다. 둘째, 실험 2를 통하여, 가설 1 검증하고자 하였고, 가설 1에서는 3가지 하위 가설이 존재한다. 먼저 가설 1-1의 경우, 소비자의 투자 성향과 소비자가 인지하는 부동산 환경의 불확실성 정도와의 관계를 알아보고자 하였다. 그 결과, 단기투자의 경우가 장기투자의 경우보다 인지된 부동산 환경의 불확실성정도에 더 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. ...
본 연구의 목적은 전 세계에서 가장 뜨거운 부동산시장 중의 하나인 대한민국 서울 및 수도권의 부동산 소비자의 부동산 특히 아파트의 구매의도를 파악하고자 함이다. 본 연구는 소비자의 투자 성향과 정부의 주택시장 안정화 메시지는 시나리오를 바탕으로 피험자를 점화시켰으며, 다음 3가지의 실험을 통해 결과를 도출하였다. 첫째, 실험 1의 경우, 소비자의 주택의 투자 성향(단기적 vs. 장기적 투자 성향)에 따라 구매의도의 차이는 있는지를 묻는 연구 문제이다. 그 결과 단기투자의 경우가 장기투자의 경우보다 주택의 거래의도가 다소 높았으나 통계적으로 유의할 정도로 차이를 보이지는 않았다. 누적전망이론을 바탕으로, 단기적인 투자 성향보다 장기적인 투자 성향을 가진 소비자가 더 높은 구매 의도를 보일 것이라 추론했다. 그러나 민감도체감성의 기저로는 장기적인 부동산 투자의 성향보다는 단기적 투자의 성향이 구매의도를 더 높을 것으로 예측했다. 즉 본 연구의 첫 번째 연구 문제, 시간의 관점에서 소비자의 투자 성향 하나의 요인만을 가지고는 소비자의 부동산 구매의도를 파악할 수 없다는 결론이다. 둘째, 실험 2를 통하여, 가설 1 검증하고자 하였고, 가설 1에서는 3가지 하위 가설이 존재한다. 먼저 가설 1-1의 경우, 소비자의 투자 성향과 소비자가 인지하는 부동산 환경의 불확실성 정도와의 관계를 알아보고자 하였다. 그 결과, 단기투자의 경우가 장기투자의 경우보다 인지된 부동산 환경의 불확실성정도에 더 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 해석수준이론을 바탕으로, 소비자가 환경의 불확실성을 인지할 때, 추상적인 해석수준은 개인들이 원인을 생성하기 쉽게 만들어 주는 반면, 구체적인 해석수준은 결과를 생성하기가 더 쉽다는 기존의 연구를 뒷받침하고 있다. 즉 구체적인 해석수준(단기적인 투자)이 추상적인 해석수준(장기적인 투자)보다 불확실성을 더 높게 인지할 수 있다는 것이다. 그러나, 인과불확실성이론에 따르면, 추상적인 해석수준이 구체적인 해석수준보다 오히려 개인들이 상황을 귀납적 또는 연역으로 파악하게 하면서, 상황의 핵심적인 원인 정보를 추출할 수 있도록 해주며, 이를 통해 개인들은 상황을 더 단순하게 이해할 수 있다고 주장한다. 따라서 본 연구에서는 이와 같은 인과해석수준의 이론이 적용되지 않았으며, 구체적인 해석수준에서 소비자는 시장을 더 불확실하게 인지한다는 기존의 주장을 뒷받침하고 있다. 실험 2에서의 두 번째 연구가설(1-2), 소비자의 인지된 부동산 환경의 불확실성과 소비자의 부동산사이에 연관성을 알아보고자 하였다. 연구 결과 소비자가 인지하는 부동산 환경의 불확실성 정도 높으면 높을수록 구매의도가 더 높은 것으로 나타났다. 즉 인간의 행동 의사결정이 기대효용이론을 바탕으로 대체로 합리적이고 이성적이라는 보다는 행동적 의사결정의 관점에 더 가깝다는 증거다. 즉 우리나라의 부동산 소비자는 불확실성 하에서 정보의 불완전성과 불확실성을 더 높게 인지하고 시장의 일반적인 의견에 대한 신뢰도가 떨어져 보수적인 투자 결정이 오히려 수익률을 낮출 수 있고 현재의 위험을 감수하고 과감한 투자 결정을 내리는 것이 좀 더 높은 이익을 얻을 수 있다고 해석된다. 실험 2에서의 세 번째 연구가설(1-3)은, 소비가가 인지하는 부동산 환경의 불확실성의 정도가 소비자의 주택 구매 투자 성향과 구매 의도 사이에서 매개될 것인지의 여부를 검증하는 것이다. 부스트래핑 방법에 따라 매개모형을 검증 결과, 소비자의 투자 성향이 주택의 구매의도에 미치는 직접 효과는 통계적으로 유의미한 결과를 얘기하지는 않았으나 간접효과는 존재하는 것으로 나타났다. 즉 인지된 부동산 환경 불확실성 정도는 소비자의 투자 성향과 소비자의 주택주매의도 사이에서 매개되었음이 검증되었다. 연구 문제 1의 결과는 시간의 관점에서 소비자의 투자 성향 하나의 요인만을 가지고는 소비자의 부동산 구매의도를 파악할 수 없다는 결론이었다. 즉 소비자가 인지하는 불확실성의 정도가 두 변수, 소비자의 투자 성향과 그들의 부동산 구매의도 사이에 매우 중요한 중간자의 역할을 담당한다는 것이다. 이는 시장의 불확실성이 높아질수록 소비자는 단기적이고 구체적인 이익을 선호하여 더욱 적극적으로 자본을 투자할 가능성이 있다는 것이다. 마지막으로 가설 2는 소비자의 투자 성향과 정부의 주택 안정화 메시지(수요억제 vs. 공급확대) 사이의 상호작용은 아파트 거래 의도 어떻게 작용하는지를 고찰하고자 함이다. 먼저, 소비자의 투자 성향과 정부의 부동산 정책안정화 메시지 사이에서, 소비자가 단기투자를 지향하는 경우 공급확대정책이 수요억제정책보다 더 높은 구매의도를 확인하였다. 반면, 소비자가 장기투자를 지향하는 경우 수요억제정책메세지가 공급확대정책메시지보다 더 높은 구매의도를 확인하였다. 즉 단기투자 성향 소비자의 경우 공급확대 정책에서, 장기투자 성향 소비자의 경우 수요억제의 정책에서 더 높은 주택 구매의도를 보일 것이라는 가설 2는 통계적으로 유의미함을 나타냈다. 본 논문의 가설 2의 결과가 의미하는 바는 바람직성과 실행가능성으로 결과를 해석할 수 있다. 우선 바람직성은 높은 수준의 특성을 기반으로, 행동의 최종 상태의 종합적인 가치(결과를 나타내는 재정적 보상)에 대한 것이며, 낮은 해석수준의 실행가능성은 최종상태에 도달하기 위해 사용되는 특정 방법(수단을 나타내는 재정적 보상을 얻는 데 필요한 노력)에 주목한다. 따라서 주택시장 안정화 메시지 중 공급확대는 부동산시장에 공급을 늘리고 집값 상승을 억제하는 데 목적이 있다. 이러한 정책이 시행될 경우, 부동산시장의 현재 시기의 안정성을 얼마나 보장할 수 있는지 등 실행가능성 측면이 중요해질 것이다. 반면, 수요억제 정책이 시행될 경우, 사람들은 주로 부동산시장의 실행 가능성 측면보다는 바람직성 측면에 초점을 맞출 가능성이 크다. 이는 부동산시장이 정상적으로 작동하면, 현재의 부동산을 투자하는 것은 소비자에게 큰 의미가 없으며, 오히려 미래의 부동산시장의 변동성이 높아질 가능성이 크기 때문에 과감하게 투자를 할 수 있다는 의미이다.
본 연구의 목적은 전 세계에서 가장 뜨거운 부동산시장 중의 하나인 대한민국 서울 및 수도권의 부동산 소비자의 부동산 특히 아파트의 구매의도를 파악하고자 함이다. 본 연구는 소비자의 투자 성향과 정부의 주택시장 안정화 메시지는 시나리오를 바탕으로 피험자를 점화시켰으며, 다음 3가지의 실험을 통해 결과를 도출하였다. 첫째, 실험 1의 경우, 소비자의 주택의 투자 성향(단기적 vs. 장기적 투자 성향)에 따라 구매의도의 차이는 있는지를 묻는 연구 문제이다. 그 결과 단기투자의 경우가 장기투자의 경우보다 주택의 거래의도가 다소 높았으나 통계적으로 유의할 정도로 차이를 보이지는 않았다. 누적전망이론을 바탕으로, 단기적인 투자 성향보다 장기적인 투자 성향을 가진 소비자가 더 높은 구매 의도를 보일 것이라 추론했다. 그러나 민감도체감성의 기저로는 장기적인 부동산 투자의 성향보다는 단기적 투자의 성향이 구매의도를 더 높을 것으로 예측했다. 즉 본 연구의 첫 번째 연구 문제, 시간의 관점에서 소비자의 투자 성향 하나의 요인만을 가지고는 소비자의 부동산 구매의도를 파악할 수 없다는 결론이다. 둘째, 실험 2를 통하여, 가설 1 검증하고자 하였고, 가설 1에서는 3가지 하위 가설이 존재한다. 먼저 가설 1-1의 경우, 소비자의 투자 성향과 소비자가 인지하는 부동산 환경의 불확실성 정도와의 관계를 알아보고자 하였다. 그 결과, 단기투자의 경우가 장기투자의 경우보다 인지된 부동산 환경의 불확실성정도에 더 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 해석수준이론을 바탕으로, 소비자가 환경의 불확실성을 인지할 때, 추상적인 해석수준은 개인들이 원인을 생성하기 쉽게 만들어 주는 반면, 구체적인 해석수준은 결과를 생성하기가 더 쉽다는 기존의 연구를 뒷받침하고 있다. 즉 구체적인 해석수준(단기적인 투자)이 추상적인 해석수준(장기적인 투자)보다 불확실성을 더 높게 인지할 수 있다는 것이다. 그러나, 인과불확실성이론에 따르면, 추상적인 해석수준이 구체적인 해석수준보다 오히려 개인들이 상황을 귀납적 또는 연역으로 파악하게 하면서, 상황의 핵심적인 원인 정보를 추출할 수 있도록 해주며, 이를 통해 개인들은 상황을 더 단순하게 이해할 수 있다고 주장한다. 따라서 본 연구에서는 이와 같은 인과해석수준의 이론이 적용되지 않았으며, 구체적인 해석수준에서 소비자는 시장을 더 불확실하게 인지한다는 기존의 주장을 뒷받침하고 있다. 실험 2에서의 두 번째 연구가설(1-2), 소비자의 인지된 부동산 환경의 불확실성과 소비자의 부동산사이에 연관성을 알아보고자 하였다. 연구 결과 소비자가 인지하는 부동산 환경의 불확실성 정도 높으면 높을수록 구매의도가 더 높은 것으로 나타났다. 즉 인간의 행동 의사결정이 기대효용이론을 바탕으로 대체로 합리적이고 이성적이라는 보다는 행동적 의사결정의 관점에 더 가깝다는 증거다. 즉 우리나라의 부동산 소비자는 불확실성 하에서 정보의 불완전성과 불확실성을 더 높게 인지하고 시장의 일반적인 의견에 대한 신뢰도가 떨어져 보수적인 투자 결정이 오히려 수익률을 낮출 수 있고 현재의 위험을 감수하고 과감한 투자 결정을 내리는 것이 좀 더 높은 이익을 얻을 수 있다고 해석된다. 실험 2에서의 세 번째 연구가설(1-3)은, 소비가가 인지하는 부동산 환경의 불확실성의 정도가 소비자의 주택 구매 투자 성향과 구매 의도 사이에서 매개될 것인지의 여부를 검증하는 것이다. 부스트래핑 방법에 따라 매개모형을 검증 결과, 소비자의 투자 성향이 주택의 구매의도에 미치는 직접 효과는 통계적으로 유의미한 결과를 얘기하지는 않았으나 간접효과는 존재하는 것으로 나타났다. 즉 인지된 부동산 환경 불확실성 정도는 소비자의 투자 성향과 소비자의 주택주매의도 사이에서 매개되었음이 검증되었다. 연구 문제 1의 결과는 시간의 관점에서 소비자의 투자 성향 하나의 요인만을 가지고는 소비자의 부동산 구매의도를 파악할 수 없다는 결론이었다. 즉 소비자가 인지하는 불확실성의 정도가 두 변수, 소비자의 투자 성향과 그들의 부동산 구매의도 사이에 매우 중요한 중간자의 역할을 담당한다는 것이다. 이는 시장의 불확실성이 높아질수록 소비자는 단기적이고 구체적인 이익을 선호하여 더욱 적극적으로 자본을 투자할 가능성이 있다는 것이다. 마지막으로 가설 2는 소비자의 투자 성향과 정부의 주택 안정화 메시지(수요억제 vs. 공급확대) 사이의 상호작용은 아파트 거래 의도 어떻게 작용하는지를 고찰하고자 함이다. 먼저, 소비자의 투자 성향과 정부의 부동산 정책안정화 메시지 사이에서, 소비자가 단기투자를 지향하는 경우 공급확대정책이 수요억제정책보다 더 높은 구매의도를 확인하였다. 반면, 소비자가 장기투자를 지향하는 경우 수요억제정책메세지가 공급확대정책메시지보다 더 높은 구매의도를 확인하였다. 즉 단기투자 성향 소비자의 경우 공급확대 정책에서, 장기투자 성향 소비자의 경우 수요억제의 정책에서 더 높은 주택 구매의도를 보일 것이라는 가설 2는 통계적으로 유의미함을 나타냈다. 본 논문의 가설 2의 결과가 의미하는 바는 바람직성과 실행가능성으로 결과를 해석할 수 있다. 우선 바람직성은 높은 수준의 특성을 기반으로, 행동의 최종 상태의 종합적인 가치(결과를 나타내는 재정적 보상)에 대한 것이며, 낮은 해석수준의 실행가능성은 최종상태에 도달하기 위해 사용되는 특정 방법(수단을 나타내는 재정적 보상을 얻는 데 필요한 노력)에 주목한다. 따라서 주택시장 안정화 메시지 중 공급확대는 부동산시장에 공급을 늘리고 집값 상승을 억제하는 데 목적이 있다. 이러한 정책이 시행될 경우, 부동산시장의 현재 시기의 안정성을 얼마나 보장할 수 있는지 등 실행가능성 측면이 중요해질 것이다. 반면, 수요억제 정책이 시행될 경우, 사람들은 주로 부동산시장의 실행 가능성 측면보다는 바람직성 측면에 초점을 맞출 가능성이 크다. 이는 부동산시장이 정상적으로 작동하면, 현재의 부동산을 투자하는 것은 소비자에게 큰 의미가 없으며, 오히려 미래의 부동산시장의 변동성이 높아질 가능성이 크기 때문에 과감하게 투자를 할 수 있다는 의미이다.
The purpose of this study is to understand the purchasing intentions of real estate, especially apartments, among real estate consumers in Seoul and the metropolitan area of South Korea, which has one of the hottest real estate markets in the world. The study used a scenario-based role-playing (SBRP...
The purpose of this study is to understand the purchasing intentions of real estate, especially apartments, among real estate consumers in Seoul and the metropolitan area of South Korea, which has one of the hottest real estate markets in the world. The study used a scenario-based role-playing (SBRP) experiment to stimulate participants' investment trusts and government messages about stabilizing the housing market, and three experiments were conducted to obtain the results. The first experiment aimed to investigate whether there was a difference in purchase intention based on consumers' investment trusts (short-term vs. long-term investment trusts) for housing. The results showed that the intention to transact housing was slightly higher for short-term investment trusts than for long-term ones, but the difference was not statistically significant. Based on the cumulative prospect theory, previous studies have suggested that consumers with long-term investment trusts would have a higher purchase intention. However, as the underlying diminishing sensitivity, it was predicted that the orientation toward short-term trustt, rather than long-term real estate investment, would result in a higher purchase intention. In conclusion, the first research question of this study shows that it is hard to understand consumers' real estate purchase intention by considering only one factor of consumers' investment trust from a temporal perspective. Second, through Experiment 2, the research aimed to verify Hypothesis 1, which has three sub-hypotheses. Firstly, for Hypothesis 1-1, it aimed to investigate the relationship between consumer investment trust and the perceived environmental uncertainty in real estate. As a result, it was found that short-term investment had a greater impact on the perceived environmental uncertainty than long-term investment. Based on the construal level theory, previous studies have supported that when consumers perceive the uncertainty of the environment, abstract construal level makes it easier for individuals to create causes, while concrete construal level is easier to generate results. In other words, concrete construal level (short-term investment) can perceive uncertainty more strongly than abstract construal level (long-term investment). However, according to the causal uncertainty, abstract construal level allows individuals to understand the situation more simply by inducing or deducing the situation, allowing them to extract essential causal information from the situation. Therefore, this study did not apply the theory of causal construal level, and supports the previous argument that consumers perceive the market as more uncertain in concrete construal level . The second research hypothesis (1-2) in Experiment 2 aimed to investigate the relationship between consumers' perceived environmental uncertainty and their intention to purchase housing. The study found that the higher the level of perceived environmental uncertainty in the real estate market, the higher the purchase intention. This suggests that human decision-making process is more behavioral than rational based on expected utility theory. Korean real estate consumers are more aware of the incompleteness and uncertainty of information under uncertainty and have lower trust in the market's general publicity, leading to conservative investment decisions that can lower returns. Therefore, it is interpreted that taking bold investment decisions and bearing current risks can lead to higher profits. The third research hypothesis (1-3) in Experiment 2 aimed to verify whether the degree of uncertainty in the real estate environment perceived by consumers would mediate the relationship between consumers' real estate investment trusts and their intentions to buy real estate. According to the results of the mediation analysis using bootstrapping, there was no statistically significant direct effect of consumers' investment trusts on their purchase intention for real estate, but an indirect effect was found. It was confirmed that the degree of perceived environmental uncertainty in the real estate was mediated between consumers' investment trust and their intentions to buy real estate. The results of Hypothesis 1-3 can be explained in comparison to the results of the research problem. The conclusion of research question 1 was that it is not possible to understand consumers' intentions to purchase real estate based solely on one factor, their investment trust, from a time perspective. This means that the degree of uncertainty perceived by consumers plays a crucial mediator role between consumers' investment trusts and their intentions to buy real estate. This implies that as market uncertainty increases, consumers are more likely to actively invest their capital in short-term and concrete benefits. Finally, Hypothesis 2 aims to examine how the interaction between consumer investment trusts and government messages for housing stabilization messages (demand suppression vs. supply expansion) influences apartment purchase intentions. First, in the interaction between consumer investment trustsand government real estate stability messages, it was found that when consumers tend to pursue short-term investment, the supply expansion message showed a higher purchase intention than the demand suppression message. In contrast, when consumers tend to pursue long-term investment, the demand suppression message showed a higher purchase intention than the supply expansion message. In other words, Hypothesis 2, which hypothesized that short-term investment-trusted consumers would show a higher purchase intention in the supply expansion message, while long-term investment-trusted consumers would show a higher purchase intention in the demand suppression message, was statistically significant. The results of Hypothesis 2 in this paper can be interpreted in terms of desirability and feasibility. First, desirability refers to the comprehensive value of the end-state of behavior based on high-level characteristics, while feasibility focuses on the means necessary to obtain the monetary rewards that represent the means used to reach the final state. The housing market stabilization message of supply expansion aims to increase the supply of real estate and suppress housing price increases. When this message is implemented, the feasibility aspect, such as how much stability in the current real estate market can be guaranteed, will become important. When demand suppression message is implemented, consumers are likely to focus more on desirability aspects (abstraction) than on the feasibility aspect of the real estate market. This means that investing in current real estate may not be significant for consumers if the real estate market is functioning normally, and they can confidently invest because there is a high possibility of volatility in the future real estate market.
The purpose of this study is to understand the purchasing intentions of real estate, especially apartments, among real estate consumers in Seoul and the metropolitan area of South Korea, which has one of the hottest real estate markets in the world. The study used a scenario-based role-playing (SBRP) experiment to stimulate participants' investment trusts and government messages about stabilizing the housing market, and three experiments were conducted to obtain the results. The first experiment aimed to investigate whether there was a difference in purchase intention based on consumers' investment trusts (short-term vs. long-term investment trusts) for housing. The results showed that the intention to transact housing was slightly higher for short-term investment trusts than for long-term ones, but the difference was not statistically significant. Based on the cumulative prospect theory, previous studies have suggested that consumers with long-term investment trusts would have a higher purchase intention. However, as the underlying diminishing sensitivity, it was predicted that the orientation toward short-term trustt, rather than long-term real estate investment, would result in a higher purchase intention. In conclusion, the first research question of this study shows that it is hard to understand consumers' real estate purchase intention by considering only one factor of consumers' investment trust from a temporal perspective. Second, through Experiment 2, the research aimed to verify Hypothesis 1, which has three sub-hypotheses. Firstly, for Hypothesis 1-1, it aimed to investigate the relationship between consumer investment trust and the perceived environmental uncertainty in real estate. As a result, it was found that short-term investment had a greater impact on the perceived environmental uncertainty than long-term investment. Based on the construal level theory, previous studies have supported that when consumers perceive the uncertainty of the environment, abstract construal level makes it easier for individuals to create causes, while concrete construal level is easier to generate results. In other words, concrete construal level (short-term investment) can perceive uncertainty more strongly than abstract construal level (long-term investment). However, according to the causal uncertainty, abstract construal level allows individuals to understand the situation more simply by inducing or deducing the situation, allowing them to extract essential causal information from the situation. Therefore, this study did not apply the theory of causal construal level, and supports the previous argument that consumers perceive the market as more uncertain in concrete construal level . The second research hypothesis (1-2) in Experiment 2 aimed to investigate the relationship between consumers' perceived environmental uncertainty and their intention to purchase housing. The study found that the higher the level of perceived environmental uncertainty in the real estate market, the higher the purchase intention. This suggests that human decision-making process is more behavioral than rational based on expected utility theory. Korean real estate consumers are more aware of the incompleteness and uncertainty of information under uncertainty and have lower trust in the market's general publicity, leading to conservative investment decisions that can lower returns. Therefore, it is interpreted that taking bold investment decisions and bearing current risks can lead to higher profits. The third research hypothesis (1-3) in Experiment 2 aimed to verify whether the degree of uncertainty in the real estate environment perceived by consumers would mediate the relationship between consumers' real estate investment trusts and their intentions to buy real estate. According to the results of the mediation analysis using bootstrapping, there was no statistically significant direct effect of consumers' investment trusts on their purchase intention for real estate, but an indirect effect was found. It was confirmed that the degree of perceived environmental uncertainty in the real estate was mediated between consumers' investment trust and their intentions to buy real estate. The results of Hypothesis 1-3 can be explained in comparison to the results of the research problem. The conclusion of research question 1 was that it is not possible to understand consumers' intentions to purchase real estate based solely on one factor, their investment trust, from a time perspective. This means that the degree of uncertainty perceived by consumers plays a crucial mediator role between consumers' investment trusts and their intentions to buy real estate. This implies that as market uncertainty increases, consumers are more likely to actively invest their capital in short-term and concrete benefits. Finally, Hypothesis 2 aims to examine how the interaction between consumer investment trusts and government messages for housing stabilization messages (demand suppression vs. supply expansion) influences apartment purchase intentions. First, in the interaction between consumer investment trustsand government real estate stability messages, it was found that when consumers tend to pursue short-term investment, the supply expansion message showed a higher purchase intention than the demand suppression message. In contrast, when consumers tend to pursue long-term investment, the demand suppression message showed a higher purchase intention than the supply expansion message. In other words, Hypothesis 2, which hypothesized that short-term investment-trusted consumers would show a higher purchase intention in the supply expansion message, while long-term investment-trusted consumers would show a higher purchase intention in the demand suppression message, was statistically significant. The results of Hypothesis 2 in this paper can be interpreted in terms of desirability and feasibility. First, desirability refers to the comprehensive value of the end-state of behavior based on high-level characteristics, while feasibility focuses on the means necessary to obtain the monetary rewards that represent the means used to reach the final state. The housing market stabilization message of supply expansion aims to increase the supply of real estate and suppress housing price increases. When this message is implemented, the feasibility aspect, such as how much stability in the current real estate market can be guaranteed, will become important. When demand suppression message is implemented, consumers are likely to focus more on desirability aspects (abstraction) than on the feasibility aspect of the real estate market. This means that investing in current real estate may not be significant for consumers if the real estate market is functioning normally, and they can confidently invest because there is a high possibility of volatility in the future real estate market.
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