본 연구는 지역 AI 교육생태계 구축을 위한 학교 AI 융합교육과정을 개발한 내용을 중심으로 정리하였다. 본 연구자는 지역 AI 교육생태계를 구축하려면 학교가 중심적인 역할을 해야 한다고 보고, ‘지역 문제’를 중심으로 본 AI 융합교육과정을 개발하였다. ‘지역 문제’를 중심으로 AI 융합교육과정을 구성하면 이와 관련된 지역의 이해관계자들이 학교 교육활동에 참여할 수 있는 기회를 제공하며, 학교를 중심으로 교육 활동 진행이 가능해지기 때문이다. 세모어 페퍼트의 “아이들이 컴퓨터에 갇히지 않고 컴퓨터를 프로그래밍해야 한다”라는 말처럼, 지역의 AI 융합교육 이해관계자들과 학생들이 지역 문제 해결을 위한 AI 프로그램 설계나 AI, ...
본 연구는 지역 AI 교육생태계 구축을 위한 학교 AI 융합교육과정을 개발한 내용을 중심으로 정리하였다. 본 연구자는 지역 AI 교육생태계를 구축하려면 학교가 중심적인 역할을 해야 한다고 보고, ‘지역 문제’를 중심으로 본 AI 융합교육과정을 개발하였다. ‘지역 문제’를 중심으로 AI 융합교육과정을 구성하면 이와 관련된 지역의 이해관계자들이 학교 교육활동에 참여할 수 있는 기회를 제공하며, 학교를 중심으로 교육 활동 진행이 가능해지기 때문이다. 세모어 페퍼트의 “아이들이 컴퓨터에 갇히지 않고 컴퓨터를 프로그래밍해야 한다”라는 말처럼, 지역의 AI 융합교육 이해관계자들과 학생들이 지역 문제 해결을 위한 AI 프로그램 설계나 AI, SW 관련 체험, 타 과목과의 융합수업 등을 통해 사회적으로 의미 있는 지식을 구성하는 것을 본 교육과정에서 추구한다. 본 AI 융합교육과정은 Walker의 자연주의(숙의) 모형에 따라 개발되었다. 오창석(2023)의 연구에서 개발되었던 Walker의 자연주의 모형에 기반한 AI 융합교육과정 개발 절차를 바탕으로 학교 단위의 AI 융합교육과정을 개발하였다. 이 과정이 학교 단위 AI 융합교육과정 개발에 도움이 될 수 있도록 Walker의 자연주의 모형의 ‘플랫폼 구축’, ‘숙의’, ‘설계’ 3가지 단계로 정리하였다. 모든 단계에서 학교 내 구성원(교사)들과 ‘숙의’가 이루어졌고, 민주적인 과정을 거쳐 교육과정의 방향성이 설정되었다. 또한 지속가능발전교육의 내용 영역을 바탕으로 지역 문제를 발굴하였고, 이를 바탕으로 AI와 다양한 타 과목과의 융합교육과정을 개발하였다. 주제별로 관련 성취기준을 정리하여 이와 관련된 교수학습방법을 도출하였다. 교사들이 이 논문을 통해 새로운 주제별 AI융합교육 프로그램을 개발할 수 있도록 시수편성 예시, 성취기준 선정 예시, 교수학습방법, 관련 내용요소, 융합교육과정 속의 독서교육과 AI-SW교육에 관한 내용들을 수록하였다. 교육프로그램 자체를 개발하는 것이 아니라, 교사들이 이를 참고해서 AI 융합교육프로그램을 구성할 수 있도록 AI 융합교육과정을 제공한다는 면에서 그 의의가 있다. 또 기존의 지역 단위 AI 교육과정이 아닌, 지역의 AI 융합교육 생태계를 구축하고 학교 단위 AI 융합교육과정 모델을 제시했다는 면에서 그 가치가 있다.
본 연구는 지역 AI 교육생태계 구축을 위한 학교 AI 융합교육과정을 개발한 내용을 중심으로 정리하였다. 본 연구자는 지역 AI 교육생태계를 구축하려면 학교가 중심적인 역할을 해야 한다고 보고, ‘지역 문제’를 중심으로 본 AI 융합교육과정을 개발하였다. ‘지역 문제’를 중심으로 AI 융합교육과정을 구성하면 이와 관련된 지역의 이해관계자들이 학교 교육활동에 참여할 수 있는 기회를 제공하며, 학교를 중심으로 교육 활동 진행이 가능해지기 때문이다. 세모어 페퍼트의 “아이들이 컴퓨터에 갇히지 않고 컴퓨터를 프로그래밍해야 한다”라는 말처럼, 지역의 AI 융합교육 이해관계자들과 학생들이 지역 문제 해결을 위한 AI 프로그램 설계나 AI, SW 관련 체험, 타 과목과의 융합수업 등을 통해 사회적으로 의미 있는 지식을 구성하는 것을 본 교육과정에서 추구한다. 본 AI 융합교육과정은 Walker의 자연주의(숙의) 모형에 따라 개발되었다. 오창석(2023)의 연구에서 개발되었던 Walker의 자연주의 모형에 기반한 AI 융합교육과정 개발 절차를 바탕으로 학교 단위의 AI 융합교육과정을 개발하였다. 이 과정이 학교 단위 AI 융합교육과정 개발에 도움이 될 수 있도록 Walker의 자연주의 모형의 ‘플랫폼 구축’, ‘숙의’, ‘설계’ 3가지 단계로 정리하였다. 모든 단계에서 학교 내 구성원(교사)들과 ‘숙의’가 이루어졌고, 민주적인 과정을 거쳐 교육과정의 방향성이 설정되었다. 또한 지속가능발전교육의 내용 영역을 바탕으로 지역 문제를 발굴하였고, 이를 바탕으로 AI와 다양한 타 과목과의 융합교육과정을 개발하였다. 주제별로 관련 성취기준을 정리하여 이와 관련된 교수학습방법을 도출하였다. 교사들이 이 논문을 통해 새로운 주제별 AI융합교육 프로그램을 개발할 수 있도록 시수편성 예시, 성취기준 선정 예시, 교수학습방법, 관련 내용요소, 융합교육과정 속의 독서교육과 AI-SW교육에 관한 내용들을 수록하였다. 교육프로그램 자체를 개발하는 것이 아니라, 교사들이 이를 참고해서 AI 융합교육프로그램을 구성할 수 있도록 AI 융합교육과정을 제공한다는 면에서 그 의의가 있다. 또 기존의 지역 단위 AI 교육과정이 아닌, 지역의 AI 융합교육 생태계를 구축하고 학교 단위 AI 융합교육과정 모델을 제시했다는 면에서 그 가치가 있다.
This study focuses on the development of school AI curriculum to build a regional AI education ecosystem. This researcher believes that schools should play a central role in building a regional AI education ecosystem, and developed this AI convergence curriculum with a focus on 'Regional issues'. Th...
This study focuses on the development of school AI curriculum to build a regional AI education ecosystem. This researcher believes that schools should play a central role in building a regional AI education ecosystem, and developed this AI convergence curriculum with a focus on 'Regional issues'. This is because when the AI convergence curriculum is organized around ‘regional issues’, local stakeholders related to it are provided with opportunities to participate in school educational activities, and educational activities can be conducted centered on schools. As in the words of Semore Papert, “Children should program computers without being locked into computers,” local stakeholders in AI convergence education and students can design artificial intelligence programs to solve regional problems, experience AI, SW, and others. This curriculum seeks to construct socially meaningful knowledge through convergence classes with subjects. This AI convergence curriculum was developed according to Walker's naturalism (deliberation) model. It describes the natural process when the school-level AI convergence curriculum is developed, and the 'platform construction', 'deliberation', and 'design' of Walker's naturalism model so that this process can help develop the school-level AI convergence curriculum. It was organized into three stages. At every stage, ‘deliberation’ was held with school members (teachers), and the direction of the curriculum was set through a democratic process. In addition, regional issues were discovered based on the content area of education for sustainable development, and based on this, a convergence curriculum of AI and various other subjects was developed. Relevant achievement standards were organized by subject, and related teaching and learning methods were derived. In order for teachers to develop new subject-specific AI convergence education programs through this thesis, examples of hourly schedules, achievement standards, teaching and learning methods, related content elements, reading education and AI-SW education in the convergence curriculum are included. It is meaningful in that it provides an AI convergence curriculum so that teachers can refer to it and compose an AI convergence education program, rather than developing an educational program itself. In addition, it is valuable in that it presented a school-level AI convergence curriculum model in building a regional AI convergence education ecosystem, rather than the existing regional AI curriculum.
This study focuses on the development of school AI curriculum to build a regional AI education ecosystem. This researcher believes that schools should play a central role in building a regional AI education ecosystem, and developed this AI convergence curriculum with a focus on 'Regional issues'. This is because when the AI convergence curriculum is organized around ‘regional issues’, local stakeholders related to it are provided with opportunities to participate in school educational activities, and educational activities can be conducted centered on schools. As in the words of Semore Papert, “Children should program computers without being locked into computers,” local stakeholders in AI convergence education and students can design artificial intelligence programs to solve regional problems, experience AI, SW, and others. This curriculum seeks to construct socially meaningful knowledge through convergence classes with subjects. This AI convergence curriculum was developed according to Walker's naturalism (deliberation) model. It describes the natural process when the school-level AI convergence curriculum is developed, and the 'platform construction', 'deliberation', and 'design' of Walker's naturalism model so that this process can help develop the school-level AI convergence curriculum. It was organized into three stages. At every stage, ‘deliberation’ was held with school members (teachers), and the direction of the curriculum was set through a democratic process. In addition, regional issues were discovered based on the content area of education for sustainable development, and based on this, a convergence curriculum of AI and various other subjects was developed. Relevant achievement standards were organized by subject, and related teaching and learning methods were derived. In order for teachers to develop new subject-specific AI convergence education programs through this thesis, examples of hourly schedules, achievement standards, teaching and learning methods, related content elements, reading education and AI-SW education in the convergence curriculum are included. It is meaningful in that it provides an AI convergence curriculum so that teachers can refer to it and compose an AI convergence education program, rather than developing an educational program itself. In addition, it is valuable in that it presented a school-level AI convergence curriculum model in building a regional AI convergence education ecosystem, rather than the existing regional AI curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.