본 논고는 김현의 비평에서 윤리적인 문제가 중요하다고 판단하여, 그의 비평에서 윤리에 대한 인식이 어떻게 드러났으며, 어떻게 바뀌어 갔는지를 밝히는 데 목적을 둔다. 김현에 대한 기간의 논의들이 주목하지 않았던 윤리적인 인식이나 관점이 김현 비평의 다른 특성이나 관심사와 어떻게 맞물려 있는지를 함께 살펴보고자 한다. 1960년대 김현의 초기 비평은 선과 악의 문제를 비롯한 형이상학적인 문제와 인식론적인 문제를 함께 다뤘다. 그것은 김현의 성장기가 한국에서 실존주의가 유행한 시기였다는 점과 관련되는데, 이는 인간 사회의 금기나 윤리적인 가치관과 맞물려 있는 주제이기도 하다. 한편으로는 적극적으로 자기 세대를 옹호하면서, 새로운 문학의 가능성을 탐색했는데, 이는 한국 사회 및 문단에서 득세하고 있었던 우익 민족주의자들의 교조주의와 샤머니즘, 출세 지향 등을 비판하고 민주주의적인 시민 사회의 문단을 모색한 것이었다고 볼 수 있다. 1970년대에 김현은 다양한 외국 문학 이론을 연구하여 소개하는 한편, 『한국문학사』, 『한국문학의 위상』 등을 저술하면서 ‘실존적 정신분석’의 실제 사례를 남겼다. 그 과정에서 그는 때때로 윤리학적인 시선으로 작가와 작품의 의미를 밝히고, 좋은 작품의 요소로서 윤리적인 것의 중요성을 짚어냈다. 그리고 살아 있는 한 사람으로서 논쟁 상대에게도 양심적인 태도를 보여주려 애썼다. 1980년대의 김현은 5.18 광주 민주화 운동으로 대표되는 국가의 폭압 앞에서 고뇌했으며, 그 결과 ...
본 논고는 김현의 비평에서 윤리적인 문제가 중요하다고 판단하여, 그의 비평에서 윤리에 대한 인식이 어떻게 드러났으며, 어떻게 바뀌어 갔는지를 밝히는 데 목적을 둔다. 김현에 대한 기간의 논의들이 주목하지 않았던 윤리적인 인식이나 관점이 김현 비평의 다른 특성이나 관심사와 어떻게 맞물려 있는지를 함께 살펴보고자 한다. 1960년대 김현의 초기 비평은 선과 악의 문제를 비롯한 형이상학적인 문제와 인식론적인 문제를 함께 다뤘다. 그것은 김현의 성장기가 한국에서 실존주의가 유행한 시기였다는 점과 관련되는데, 이는 인간 사회의 금기나 윤리적인 가치관과 맞물려 있는 주제이기도 하다. 한편으로는 적극적으로 자기 세대를 옹호하면서, 새로운 문학의 가능성을 탐색했는데, 이는 한국 사회 및 문단에서 득세하고 있었던 우익 민족주의자들의 교조주의와 샤머니즘, 출세 지향 등을 비판하고 민주주의적인 시민 사회의 문단을 모색한 것이었다고 볼 수 있다. 1970년대에 김현은 다양한 외국 문학 이론을 연구하여 소개하는 한편, 『한국문학사』, 『한국문학의 위상』 등을 저술하면서 ‘실존적 정신분석’의 실제 사례를 남겼다. 그 과정에서 그는 때때로 윤리학적인 시선으로 작가와 작품의 의미를 밝히고, 좋은 작품의 요소로서 윤리적인 것의 중요성을 짚어냈다. 그리고 살아 있는 한 사람으로서 논쟁 상대에게도 양심적인 태도를 보여주려 애썼다. 1980년대의 김현은 5.18 광주 민주화 운동으로 대표되는 국가의 폭압 앞에서 고뇌했으며, 그 결과 르네 지라르, 미셸 푸코 등을 연구하면서 폭력과 억압의 문제를 성찰했다. 그런 한편으로는 새로운 세대의, 또 하나의 교조주의적인 태도를 경계하며 이후의 문학이 나아갈 바를 모색했다. 그는 문학비평이 다른 것으로 변질되지 않고 문학비평으로 남을 수 있기를 희원했다. 또한 시인·작가들이 보여주는 허무주의적인 인생관이나 달관의 포즈를 경계하며, 희망을 가지고 살아가야 함을 반복해서 말했다. 결국 김현에게는 문학이라는 것 자체가 윤리적인 것이었다고 볼 수 있다. 순수하게 문학을 추구할 수 없게 하는 상황은 그 어떤 것이든 억압이며, 그런 억압이 존재하는 것은 옳지 않다는 것이 김현의 입장이었다. 고정된 것, 획일주의적이고 교조주의적인 것, 권력에 의해 강요되는 것에 대한 반발로서 김현은 열린 태도에의 지향을 내세웠다. 김현은 서로 억압하지 않으며 대화와 반성을 통해 함께 성찰하는 문학을 희망했다. 윤리적인 문제는 김현 비평에 대한 고찰에서 계속 시도되어야 하는 주제라고 판단된다.
본 논고는 김현의 비평에서 윤리적인 문제가 중요하다고 판단하여, 그의 비평에서 윤리에 대한 인식이 어떻게 드러났으며, 어떻게 바뀌어 갔는지를 밝히는 데 목적을 둔다. 김현에 대한 기간의 논의들이 주목하지 않았던 윤리적인 인식이나 관점이 김현 비평의 다른 특성이나 관심사와 어떻게 맞물려 있는지를 함께 살펴보고자 한다. 1960년대 김현의 초기 비평은 선과 악의 문제를 비롯한 형이상학적인 문제와 인식론적인 문제를 함께 다뤘다. 그것은 김현의 성장기가 한국에서 실존주의가 유행한 시기였다는 점과 관련되는데, 이는 인간 사회의 금기나 윤리적인 가치관과 맞물려 있는 주제이기도 하다. 한편으로는 적극적으로 자기 세대를 옹호하면서, 새로운 문학의 가능성을 탐색했는데, 이는 한국 사회 및 문단에서 득세하고 있었던 우익 민족주의자들의 교조주의와 샤머니즘, 출세 지향 등을 비판하고 민주주의적인 시민 사회의 문단을 모색한 것이었다고 볼 수 있다. 1970년대에 김현은 다양한 외국 문학 이론을 연구하여 소개하는 한편, 『한국문학사』, 『한국문학의 위상』 등을 저술하면서 ‘실존적 정신분석’의 실제 사례를 남겼다. 그 과정에서 그는 때때로 윤리학적인 시선으로 작가와 작품의 의미를 밝히고, 좋은 작품의 요소로서 윤리적인 것의 중요성을 짚어냈다. 그리고 살아 있는 한 사람으로서 논쟁 상대에게도 양심적인 태도를 보여주려 애썼다. 1980년대의 김현은 5.18 광주 민주화 운동으로 대표되는 국가의 폭압 앞에서 고뇌했으며, 그 결과 르네 지라르, 미셸 푸코 등을 연구하면서 폭력과 억압의 문제를 성찰했다. 그런 한편으로는 새로운 세대의, 또 하나의 교조주의적인 태도를 경계하며 이후의 문학이 나아갈 바를 모색했다. 그는 문학비평이 다른 것으로 변질되지 않고 문학비평으로 남을 수 있기를 희원했다. 또한 시인·작가들이 보여주는 허무주의적인 인생관이나 달관의 포즈를 경계하며, 희망을 가지고 살아가야 함을 반복해서 말했다. 결국 김현에게는 문학이라는 것 자체가 윤리적인 것이었다고 볼 수 있다. 순수하게 문학을 추구할 수 없게 하는 상황은 그 어떤 것이든 억압이며, 그런 억압이 존재하는 것은 옳지 않다는 것이 김현의 입장이었다. 고정된 것, 획일주의적이고 교조주의적인 것, 권력에 의해 강요되는 것에 대한 반발로서 김현은 열린 태도에의 지향을 내세웠다. 김현은 서로 억압하지 않으며 대화와 반성을 통해 함께 성찰하는 문학을 희망했다. 윤리적인 문제는 김현 비평에 대한 고찰에서 계속 시도되어야 하는 주제라고 판단된다.
This paper aims to reveal how the perception of ethics was revealed and changed in his criticism. We would like to look at how ethical perceptions or perspectives that were not noted by the discussions of Kim Hyun are linked to other characteristics or interests of Kim Hyun-criticism.
This paper aims to reveal how the perception of ethics was revealed and changed in his criticism. We would like to look at how ethical perceptions or perspectives that were not noted by the discussions of Kim Hyun are linked to other characteristics or interests of Kim Hyun-criticism. Kim Hyun's early criticism in the 1960s dealt with metaphysical and epistemological issues, including the issues of good and evil. It is related to the fact that Kim Hyun's growth period was a period when existentialism was prevalent in Korea, which is also a topic that is linked to taboos and ethical values in human society. On the one hand, he actively defended his generation and explored the possibility of new literature, criticizing the dogmatism, shamanism, and career orientation of right-wing nationalists who were gaining ground in Korean society and literature. In the 1970s, Kim Hyun studied and introduced various foreign literary theories, while writing The History of Korean Literature and The Status of Korean Literature leaving actual examples of 'existential mental analysis'. In the process, he sometimes revealed the meaning of writers and works with an ethical perspective and pointed out the importance of ethical as an element of good work. And as a living person, he tried to show a conscientious attitude to his opponent. In the 1980s, Kim Hyun agonized in the face of the tyranny of the state represented by the May 18 Gwangju Democratization Movement, and as a result, he reflected on the issues of violence and oppression while studying René Girard and Michel Foucault. On the other hand, he sought a way for future literature, wary of a new generation of dogmatist attitudes. He hoped that literary criticism could remain literary criticism without turning into something else. He also repeatedly said that he should live with hope, wary of the nihilistic view of life or the pose of Dalgwan shown by poets and writers. In the end, for Kim Hyun, literature itself was ethical. Kim Hyun's position was that anything that made it impossible to pursue literature purely is oppression, and it was not right for such oppression to exist. As a backlash against fixedness, uniformity and dogmatism, and being forced by power, Kim Hyun advocated an open attitude. Kim Hyun hoped for literature that did not suppress each other and reflected together through dialogue and reflection. Ethical issues are considered to be a topic that should be continuously attempted in the consideration of Kim Hyun's criticism.
This paper aims to reveal how the perception of ethics was revealed and changed in his criticism. We would like to look at how ethical perceptions or perspectives that were not noted by the discussions of Kim Hyun are linked to other characteristics or interests of Kim Hyun-criticism. Kim Hyun's early criticism in the 1960s dealt with metaphysical and epistemological issues, including the issues of good and evil. It is related to the fact that Kim Hyun's growth period was a period when existentialism was prevalent in Korea, which is also a topic that is linked to taboos and ethical values in human society. On the one hand, he actively defended his generation and explored the possibility of new literature, criticizing the dogmatism, shamanism, and career orientation of right-wing nationalists who were gaining ground in Korean society and literature. In the 1970s, Kim Hyun studied and introduced various foreign literary theories, while writing The History of Korean Literature and The Status of Korean Literature leaving actual examples of 'existential mental analysis'. In the process, he sometimes revealed the meaning of writers and works with an ethical perspective and pointed out the importance of ethical as an element of good work. And as a living person, he tried to show a conscientious attitude to his opponent. In the 1980s, Kim Hyun agonized in the face of the tyranny of the state represented by the May 18 Gwangju Democratization Movement, and as a result, he reflected on the issues of violence and oppression while studying René Girard and Michel Foucault. On the other hand, he sought a way for future literature, wary of a new generation of dogmatist attitudes. He hoped that literary criticism could remain literary criticism without turning into something else. He also repeatedly said that he should live with hope, wary of the nihilistic view of life or the pose of Dalgwan shown by poets and writers. In the end, for Kim Hyun, literature itself was ethical. Kim Hyun's position was that anything that made it impossible to pursue literature purely is oppression, and it was not right for such oppression to exist. As a backlash against fixedness, uniformity and dogmatism, and being forced by power, Kim Hyun advocated an open attitude. Kim Hyun hoped for literature that did not suppress each other and reflected together through dialogue and reflection. Ethical issues are considered to be a topic that should be continuously attempted in the consideration of Kim Hyun's criticism.
주제어
#김현 바흐친 비평 도덕 윤리 윤리적 태도 반성 성찰 대화 술 Kim Hyun Bachchin Criticism Moral Ethical Ethical Attitude Reflection Conversation Alcohol
학위논문 정보
저자
김륭
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
국어국문학과
지도교수
정명교
발행연도
2023
총페이지
v, 183 p.
키워드
김현 바흐친 비평 도덕 윤리 윤리적 태도 반성 성찰 대화 술 Kim Hyun Bachchin Criticism Moral Ethical Ethical Attitude Reflection Conversation Alcohol
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.