본 연구는 먼저 주제 선정의 연구 배경과 내외부적 동인 요소를 소개하고, 국립공원과 문화상품을 종합적으로 분석하여 ‘국립공원 문화상품’의 개념과 함의를 정의한다. 경제 가치, 교육 가치, 심미 가치, 정서 가치를 핵심으로 하는 복잡하고 다양한 가치 시스템을 가지고 있다고 생각한다. 모델 구축 단계에서는 ‘지속 가능한 디자인’ 이론과 ‘퍼스의 삼원 관계’ 이론을 바탕으로 ‘생태 요소, 문화상품, 소비 관념’의 삼위일체로 국립공원 문화상품의 디자인 모델로 제안한다. 문화상품 개발 분야에서는 비영리단체인 국립공원의 특성과 규칙을 탐구한다. 이 중 제품 수명 주기 설계(life cycle ...
본 연구는 먼저 주제 선정의 연구 배경과 내외부적 동인 요소를 소개하고, 국립공원과 문화상품을 종합적으로 분석하여 ‘국립공원 문화상품’의 개념과 함의를 정의한다. 경제 가치, 교육 가치, 심미 가치, 정서 가치를 핵심으로 하는 복잡하고 다양한 가치 시스템을 가지고 있다고 생각한다. 모델 구축 단계에서는 ‘지속 가능한 디자인’ 이론과 ‘퍼스의 삼원 관계’ 이론을 바탕으로 ‘생태 요소, 문화상품, 소비 관념’의 삼위일체로 국립공원 문화상품의 디자인 모델로 제안한다. 문화상품 개발 분야에서는 비영리단체인 국립공원의 특성과 규칙을 탐구한다. 이 중 제품 수명 주기 설계(life cycle design) 원칙을 바탕으로 우수한 디자인 사례를 참고하여 국립공원 문화상품 디자인이 따라야 할 감량화 디자인 원칙, 순환 재생 디자인 원칙 등 4가지 원칙을 제시한다. 요소 추출, 정경 복원 등 5가지 디자인 방법과 3가지 디자인 프로세스를 제시한다. 실증분석 단계에서는 삼강원 국립공원 문화상품의 지속 가능한 디자인을 예로 들 수 있다. 동식물의 다양성, 생태계의 다양성, 생태 경관의 다양성, 제품생산의 다양성, 민속문화의 다양성, 무형문화의 다양성의 6개 주제에서 문화상품 창작 사례를 분석한다. ‘삼강원 국립공원 문화상품의 지속 가능한 디자인 모델’의 타당성을 검증하여 분석한다. 마지막으로 본 연구의 내용과 사례를 정리하고 분석하여, 삼강원 국립공원 문화상품 개발 과정에서 주의해야 할 문제점과 향후 발전 방향에 대해 논의한다.
키워드: 삼강원 국립공원, 지속 가능한 디자인, 퍼스 기호학, 제품 수명주기 설계, 생태 요소, 문화상품, 소비 개념
본 연구는 먼저 주제 선정의 연구 배경과 내외부적 동인 요소를 소개하고, 국립공원과 문화상품을 종합적으로 분석하여 ‘국립공원 문화상품’의 개념과 함의를 정의한다. 경제 가치, 교육 가치, 심미 가치, 정서 가치를 핵심으로 하는 복잡하고 다양한 가치 시스템을 가지고 있다고 생각한다. 모델 구축 단계에서는 ‘지속 가능한 디자인’ 이론과 ‘퍼스의 삼원 관계’ 이론을 바탕으로 ‘생태 요소, 문화상품, 소비 관념’의 삼위일체로 국립공원 문화상품의 디자인 모델로 제안한다. 문화상품 개발 분야에서는 비영리단체인 국립공원의 특성과 규칙을 탐구한다. 이 중 제품 수명 주기 설계(life cycle design) 원칙을 바탕으로 우수한 디자인 사례를 참고하여 국립공원 문화상품 디자인이 따라야 할 감량화 디자인 원칙, 순환 재생 디자인 원칙 등 4가지 원칙을 제시한다. 요소 추출, 정경 복원 등 5가지 디자인 방법과 3가지 디자인 프로세스를 제시한다. 실증분석 단계에서는 삼강원 국립공원 문화상품의 지속 가능한 디자인을 예로 들 수 있다. 동식물의 다양성, 생태계의 다양성, 생태 경관의 다양성, 제품생산의 다양성, 민속문화의 다양성, 무형문화의 다양성의 6개 주제에서 문화상품 창작 사례를 분석한다. ‘삼강원 국립공원 문화상품의 지속 가능한 디자인 모델’의 타당성을 검증하여 분석한다. 마지막으로 본 연구의 내용과 사례를 정리하고 분석하여, 삼강원 국립공원 문화상품 개발 과정에서 주의해야 할 문제점과 향후 발전 방향에 대해 논의한다.
키워드: 삼강원 국립공원, 지속 가능한 디자인, 퍼스 기호학, 제품 수명주기 설계, 생태 요소, 문화상품, 소비 개념
This article first introduces the research background and internal and external driving factors. Conducts a comprehensive analysis of national parks and cultural goods, defines the concept and connotation of “national park cultural goods”. And believes that it has a complex and diverse value system ...
This article first introduces the research background and internal and external driving factors. Conducts a comprehensive analysis of national parks and cultural goods, defines the concept and connotation of “national park cultural goods”. And believes that it has a complex and diverse value system centered on economic value, educational value, aesthetic value, and emotional value. In the model construction stage, based on the theories of “sustainable design” and “Perth’s ternary relationship”, a national park cultural product design model integrating “ecological elements, cultural goods, and consumption concepts” was proposed. Used to explore the characteristics and laws of national parks as non-profit institutions in the field of cultural product development. On the basis of the principle of product lifecycle design and drawing inspiration from excellent design cases, four principles that should be followed in the design of cultural goods in national parks were proposed. Including reduction design principle, recycling design principle, durability design principle, and emotional design principle. As well as element extraction type, scenario restoration type, artistic conception transmission type, and functional integration type Five design methods. And three major design processes, including interactive experiential design. In the empirical analysis stage, taking the sustainable design of cultural goods in China’s Sanjiangyuan National Park as an example. The case study of cultural goods creation was conducted from six themes, namely, species diversity, ecosystem diversity, ecological landscape diversity, product diversity, folk culture diversity, and intangible culture diversity. And to verify and analyze the feasibility of the “sustainable design model of cultural goods in Sanjiangyuan National Park”. Finally, a summary and analysis of the content and cases in the article were conducted. And the issues that should be paid attention to in the development process of cultural goods in Sanjiangyuan National Park were discussed, as well as the future development direction.
Key words: Samgangwon National Park, Sustainable Design, Perth Semiotics, Life Cycle Design, Ecological Elements, Cultural Products, Consumption Concepts
This article first introduces the research background and internal and external driving factors. Conducts a comprehensive analysis of national parks and cultural goods, defines the concept and connotation of “national park cultural goods”. And believes that it has a complex and diverse value system centered on economic value, educational value, aesthetic value, and emotional value. In the model construction stage, based on the theories of “sustainable design” and “Perth’s ternary relationship”, a national park cultural product design model integrating “ecological elements, cultural goods, and consumption concepts” was proposed. Used to explore the characteristics and laws of national parks as non-profit institutions in the field of cultural product development. On the basis of the principle of product lifecycle design and drawing inspiration from excellent design cases, four principles that should be followed in the design of cultural goods in national parks were proposed. Including reduction design principle, recycling design principle, durability design principle, and emotional design principle. As well as element extraction type, scenario restoration type, artistic conception transmission type, and functional integration type Five design methods. And three major design processes, including interactive experiential design. In the empirical analysis stage, taking the sustainable design of cultural goods in China’s Sanjiangyuan National Park as an example. The case study of cultural goods creation was conducted from six themes, namely, species diversity, ecosystem diversity, ecological landscape diversity, product diversity, folk culture diversity, and intangible culture diversity. And to verify and analyze the feasibility of the “sustainable design model of cultural goods in Sanjiangyuan National Park”. Finally, a summary and analysis of the content and cases in the article were conducted. And the issues that should be paid attention to in the development process of cultural goods in Sanjiangyuan National Park were discussed, as well as the future development direction.
Key words: Samgangwon National Park, Sustainable Design, Perth Semiotics, Life Cycle Design, Ecological Elements, Cultural Products, Consumption Concepts
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.