산업현장에서의 중대재해 및 산업재해는 지속 발생·반복되고 있으며, 그럼에도 작업환경 등의 개선 노력은 아직 미미하다. 정부는 보다 강력하게 산업현장에서의 산업재해 예방대책을 수립·시행토록 하기 위해 2021년 1월 26일 ‘중대재해 처벌 등에 관한 법률’을 제정하여 실질적 책임이 있는 경영책임자를 처벌할 수 있는 법적 근거를 마련, 2022년 1월 27일 시행되었다. 동 법 제정으로 기업뿐만 아니라 공공기관에서도 근로자의 생명 보호와 사업주의 ...
산업현장에서의 중대재해 및 산업재해는 지속 발생·반복되고 있으며, 그럼에도 작업환경 등의 개선 노력은 아직 미미하다. 정부는 보다 강력하게 산업현장에서의 산업재해 예방대책을 수립·시행토록 하기 위해 2021년 1월 26일 ‘중대재해 처벌 등에 관한 법률’을 제정하여 실질적 책임이 있는 경영책임자를 처벌할 수 있는 법적 근거를 마련, 2022년 1월 27일 시행되었다. 동 법 제정으로 기업뿐만 아니라 공공기관에서도 근로자의 생명 보호와 사업주의 안전·보건관리 체계 구축의 중요성에 대한 관심이 그 어느 때보다 커지고 있다.
철도산업분야도 예외는 아니다. 한국철도공사는 고속철도(KTX), 및 일반철도(ITX-새마을호, 무궁화호 등) 뿐만 아니라 광역철도(1호선, 3호선, 경의중앙선, 분당선 등)을 운영하면서 ‘안전하지 않으면 작업하지 않는다. 안전하지 않으면 운행하지 않는다’라는 사명 아래 철도종사자의 생명과 안전확보에 총력을 다하고 있다. 특히, 한국철도는 다른 공공기관과는 다르게, 어떤 한 분야만 전문적으로 하는 기업이 아니라, 역무(영업)·승무(운전)·시설·건축·차량 분야 등이 서로 유기적으로 연결되어있다. 이를 철도시스템(Railroad System)이라고 하는데, 서로 긴밀하게 연결되어 있어 다른 사업장 보다 상대적으로 산업재해에 노출 위험성이 높다.
본 논문에서는 이러한 산업재해 노출 위험성이 높은 철도 사업장의 산업재해 유형을 분석하여, 중대산업재해와 산업재해로 이어질 수 있는 예상 재해에 대하여 대책 방안을 제시하고자 한다. 이를 통해 철도사업장 산업재해를 줄이고 철도 종사자가 안전하게 근무하는데 기여하고자 하였다.
산업현장에서의 중대재해 및 산업재해는 지속 발생·반복되고 있으며, 그럼에도 작업환경 등의 개선 노력은 아직 미미하다. 정부는 보다 강력하게 산업현장에서의 산업재해 예방대책을 수립·시행토록 하기 위해 2021년 1월 26일 ‘중대재해 처벌 등에 관한 법률’을 제정하여 실질적 책임이 있는 경영책임자를 처벌할 수 있는 법적 근거를 마련, 2022년 1월 27일 시행되었다. 동 법 제정으로 기업뿐만 아니라 공공기관에서도 근로자의 생명 보호와 사업주의 안전·보건관리 체계 구축의 중요성에 대한 관심이 그 어느 때보다 커지고 있다.
철도산업분야도 예외는 아니다. 한국철도공사는 고속철도(KTX), 및 일반철도(ITX-새마을호, 무궁화호 등) 뿐만 아니라 광역철도(1호선, 3호선, 경의중앙선, 분당선 등)을 운영하면서 ‘안전하지 않으면 작업하지 않는다. 안전하지 않으면 운행하지 않는다’라는 사명 아래 철도종사자의 생명과 안전확보에 총력을 다하고 있다. 특히, 한국철도는 다른 공공기관과는 다르게, 어떤 한 분야만 전문적으로 하는 기업이 아니라, 역무(영업)·승무(운전)·시설·건축·차량 분야 등이 서로 유기적으로 연결되어있다. 이를 철도시스템(Railroad System)이라고 하는데, 서로 긴밀하게 연결되어 있어 다른 사업장 보다 상대적으로 산업재해에 노출 위험성이 높다.
본 논문에서는 이러한 산업재해 노출 위험성이 높은 철도 사업장의 산업재해 유형을 분석하여, 중대산업재해와 산업재해로 이어질 수 있는 예상 재해에 대하여 대책 방안을 제시하고자 한다. 이를 통해 철도사업장 산업재해를 줄이고 철도 종사자가 안전하게 근무하는데 기여하고자 하였다.
Even though In the industrial fields, serious accidents and industrial disasters have been repeatedly occurring, there is a lack of effort to improve working environments. The Korean governments enacted laws related to Severe Disaster Punishment on January 26, 2021 in order to deal with responsibl...
Even though In the industrial fields, serious accidents and industrial disasters have been repeatedly occurring, there is a lack of effort to improve working environments. The Korean governments enacted laws related to Severe Disaster Punishment on January 26, 2021 in order to deal with responsible managers in charge of preventing industrial accidents practically, and then the Act had effects on January 27, 2022. According to the newly enacted law, it is getting significant for not only private corporations but also public institutions to have more interests in protecting the lives of workers and establishing safety and health management systems than ever. The railway industry is no exception too. Operating Korean bullet trains (KTX), regular trains (ITX-Saemaeul, Mugunghwa), and Metropolitan Railway (Line1, Line3, Gyeongui-Jungang Line, and Bundang Line), KORAIL thoroughly tries to ensure protecting lives and safety of workers under the phrases saying that “No work if it isn’t safe and No operation if it isn’t safe”. In particular, KORAIL is unlike the other public institutions, which specialize only one sector, but it is organizationally integrated with various parts, such as station operations(sales), train attendant operation (operating trains), facilities, construction, and train cars. The interconnected system is referred to as the Railroad System, and it is exposed to some industrial accident risks compared to the other industrial fields because various fields are linked closely. This study is to suggest counter measures on general accidents, which could lead to Severe Industrial Disasters and industrial accidents, by analyzing types of industrial disasters in that railway industry with highly exposed industrial risks. Based on these analyses, this study expects to reduce industrial risks and contribute to the safety of workers in the railway fields.
Even though In the industrial fields, serious accidents and industrial disasters have been repeatedly occurring, there is a lack of effort to improve working environments. The Korean governments enacted laws related to Severe Disaster Punishment on January 26, 2021 in order to deal with responsible managers in charge of preventing industrial accidents practically, and then the Act had effects on January 27, 2022. According to the newly enacted law, it is getting significant for not only private corporations but also public institutions to have more interests in protecting the lives of workers and establishing safety and health management systems than ever. The railway industry is no exception too. Operating Korean bullet trains (KTX), regular trains (ITX-Saemaeul, Mugunghwa), and Metropolitan Railway (Line1, Line3, Gyeongui-Jungang Line, and Bundang Line), KORAIL thoroughly tries to ensure protecting lives and safety of workers under the phrases saying that “No work if it isn’t safe and No operation if it isn’t safe”. In particular, KORAIL is unlike the other public institutions, which specialize only one sector, but it is organizationally integrated with various parts, such as station operations(sales), train attendant operation (operating trains), facilities, construction, and train cars. The interconnected system is referred to as the Railroad System, and it is exposed to some industrial accident risks compared to the other industrial fields because various fields are linked closely. This study is to suggest counter measures on general accidents, which could lead to Severe Industrial Disasters and industrial accidents, by analyzing types of industrial disasters in that railway industry with highly exposed industrial risks. Based on these analyses, this study expects to reduce industrial risks and contribute to the safety of workers in the railway fields.
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