본 연구의 목적은 힐 코레오그래피(Heels-Choreography)의 수업 참여 전후 인식의 변화가 있는지에 대한 사례를 분석함으로써, 힐 코레오그래피의 인식에 대해 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 도달하기 위해 10명의 비전공자를 대상으로 힐 코레오그래피 수업을 진행했으며, 수업 전과 후에 인식이 어떻게 변화되었는지 인터뷰를 통해 심층 면담을 진행하였다. 힐 코레오그래피 인식의 큰 범주로는 힐 코레오그래피의 이미지, 힐 코레오그래피의 느낌, 힐 코레오그래피의 고유성, 힐 코레오그래피의 수업 지속적 참여 의사로 분류하였으며, 구체적인 내용은 아래와 같다. 첫째, 힐 코레오그래피의 수업 전 인식이다. 힐 코레오그래피에 대한 이미지는 ‘섹시하다’라고 참여자들 모두 공통적인 답변을 하였으며, 힐 코레오그래피에 대한 느낌은 참여자들은 대부분 ‘어려울 것 같다’, ‘힘들 것 같다’라는 느낌이 강했다. 힐 코레오그래피의 고유성 인식을 보기 위해 참여자들에게 힐 코레오그래피만이 가지고 있는 독자적이거나 독특한 스타일이 있는지에 대해 질문을 했을 때, 참여자들은 ‘섹시한 스타일’, ‘선을 많이 사용하는 스타일’, ‘여성성이 강조된 스타일’이라는 답변을 했으며, 참여자들에게 힐 코레오그래피 수업에 지속적으로 참여할 의사가 있는지 질문을 했을 때, 참여자들은 모두 긍정적인 답변을 주었다. 둘째, 힐 코레오그래피의 수업 후 인식이다. 수업 후 인터뷰를 통한 심층 면담에서는 힐 코레오그래피의 이미지에 대한 답변 중 ‘파워풀하고 힙한 이미지’가 추가가 되었으며, ‘당당함’의 이미지가 강조되었고, ‘섹시함’, ‘여성성’은 유지가 되었다. 힐 코레오그래피에 대한 느낌은 ‘여전히 어렵다’라는 답변과 함께 어렵다는 느낌에 대해 구체적인 이유가 보이는 답변을 볼 수 있었다. ‘코어와 ...
본 연구의 목적은 힐 코레오그래피(Heels-Choreography)의 수업 참여 전후 인식의 변화가 있는지에 대한 사례를 분석함으로써, 힐 코레오그래피의 인식에 대해 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 도달하기 위해 10명의 비전공자를 대상으로 힐 코레오그래피 수업을 진행했으며, 수업 전과 후에 인식이 어떻게 변화되었는지 인터뷰를 통해 심층 면담을 진행하였다. 힐 코레오그래피 인식의 큰 범주로는 힐 코레오그래피의 이미지, 힐 코레오그래피의 느낌, 힐 코레오그래피의 고유성, 힐 코레오그래피의 수업 지속적 참여 의사로 분류하였으며, 구체적인 내용은 아래와 같다. 첫째, 힐 코레오그래피의 수업 전 인식이다. 힐 코레오그래피에 대한 이미지는 ‘섹시하다’라고 참여자들 모두 공통적인 답변을 하였으며, 힐 코레오그래피에 대한 느낌은 참여자들은 대부분 ‘어려울 것 같다’, ‘힘들 것 같다’라는 느낌이 강했다. 힐 코레오그래피의 고유성 인식을 보기 위해 참여자들에게 힐 코레오그래피만이 가지고 있는 독자적이거나 독특한 스타일이 있는지에 대해 질문을 했을 때, 참여자들은 ‘섹시한 스타일’, ‘선을 많이 사용하는 스타일’, ‘여성성이 강조된 스타일’이라는 답변을 했으며, 참여자들에게 힐 코레오그래피 수업에 지속적으로 참여할 의사가 있는지 질문을 했을 때, 참여자들은 모두 긍정적인 답변을 주었다. 둘째, 힐 코레오그래피의 수업 후 인식이다. 수업 후 인터뷰를 통한 심층 면담에서는 힐 코레오그래피의 이미지에 대한 답변 중 ‘파워풀하고 힙한 이미지’가 추가가 되었으며, ‘당당함’의 이미지가 강조되었고, ‘섹시함’, ‘여성성’은 유지가 되었다. 힐 코레오그래피에 대한 느낌은 ‘여전히 어렵다’라는 답변과 함께 어렵다는 느낌에 대해 구체적인 이유가 보이는 답변을 볼 수 있었다. ‘코어와 밸런스의 중요성’, ‘유연성 필요’ 등 신체적으로 경험했을 때에 느껴지는 어려움에 대해 답변을 해주었다. 힐 코레오그래피의 고유성 인식은 ‘힐이 필수적 요소’이며, 힐을 신고 추는 춤이기 때문에 ‘밸런스의 차이와 골반 이동’, ‘힐이 필수적 요소’ 답변도 함께 볼 수 있었으며, 힐 코레오그래피에 대해 수업의 지속적 참여 의사가 있는지에 대해 질문하고, 이에 대한 구체적인 이유를 함께 질문하였다. 참여자들은 모두 힐 코레오그래피 수업을 지속적인 참여에 희망하며, 구체적인 이유에 대해 ‘다양한 움직임과 운동으로서의 장점’, ‘성취감’, ‘힐을 신고 추는 것이 위태롭지만 그 긴장감이 매력적’이라는 답변을 해주었다. 셋째, 힐 코레오그래피의 수업 전후 인식 변화이다. 힐 코레오그래피에 대한 이미지는 수업 전에는 ‘섹시함’이라는 이미지가 압도적이었지만, 수업 후에는 ‘섹시함’, ‘여성성’ 등 유지된 이미지도 있었지만, ‘파워풀하고 힙함’, ‘고급스러움’의 이미지가 추가되었으며, ‘당당함’이라는 이미지가 강조되었다. 힐 코레오그래피에 대한 느낌은 수업 전에는 ‘어렵고 힘들 것 같다’라는 단순한 느낌이었으며, 수업 후에는 ‘여전히 어렵다’라는 답변과 함께 신체적으로 느낀 구체적인 어려움에 대한 ‘밸런스와 코어의 중요성’, ‘유연성 필요성’에 대한 느낌이 추가되었다. 힐 코레오그래피에 대한 고유성 인식은 수업 전에는 ‘섹시한 스타일’, ‘여성성이 돋보이는 춤’이었다면, 수업 후에는 ‘힐이 필수적 요소’이며, 힐을 신고 춤을 추기 때문에 ‘높은 밸런스와 골반 중심의 이동’이 특징이라는 고유성의 인식이 추가되었다. 힐 코레오그래피 수업에 지속적 참여 의사는 수업 전후 모두 긍정적인 답변을 해주었으며, 수업 후에는 ‘다양한 근육의 사용을 해 운동처럼 춤을 출 수 있을 것 같다’, 어려운 동작 성공 시 느낀 ‘성취감’ 등이 힐 코레오그래피의 수업의 지속적 참여 의사에 구체적인 이유에 대한 답변을 볼 수 있었다.
본 연구의 목적은 힐 코레오그래피(Heels-Choreography)의 수업 참여 전후 인식의 변화가 있는지에 대한 사례를 분석함으로써, 힐 코레오그래피의 인식에 대해 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 도달하기 위해 10명의 비전공자를 대상으로 힐 코레오그래피 수업을 진행했으며, 수업 전과 후에 인식이 어떻게 변화되었는지 인터뷰를 통해 심층 면담을 진행하였다. 힐 코레오그래피 인식의 큰 범주로는 힐 코레오그래피의 이미지, 힐 코레오그래피의 느낌, 힐 코레오그래피의 고유성, 힐 코레오그래피의 수업 지속적 참여 의사로 분류하였으며, 구체적인 내용은 아래와 같다. 첫째, 힐 코레오그래피의 수업 전 인식이다. 힐 코레오그래피에 대한 이미지는 ‘섹시하다’라고 참여자들 모두 공통적인 답변을 하였으며, 힐 코레오그래피에 대한 느낌은 참여자들은 대부분 ‘어려울 것 같다’, ‘힘들 것 같다’라는 느낌이 강했다. 힐 코레오그래피의 고유성 인식을 보기 위해 참여자들에게 힐 코레오그래피만이 가지고 있는 독자적이거나 독특한 스타일이 있는지에 대해 질문을 했을 때, 참여자들은 ‘섹시한 스타일’, ‘선을 많이 사용하는 스타일’, ‘여성성이 강조된 스타일’이라는 답변을 했으며, 참여자들에게 힐 코레오그래피 수업에 지속적으로 참여할 의사가 있는지 질문을 했을 때, 참여자들은 모두 긍정적인 답변을 주었다. 둘째, 힐 코레오그래피의 수업 후 인식이다. 수업 후 인터뷰를 통한 심층 면담에서는 힐 코레오그래피의 이미지에 대한 답변 중 ‘파워풀하고 힙한 이미지’가 추가가 되었으며, ‘당당함’의 이미지가 강조되었고, ‘섹시함’, ‘여성성’은 유지가 되었다. 힐 코레오그래피에 대한 느낌은 ‘여전히 어렵다’라는 답변과 함께 어렵다는 느낌에 대해 구체적인 이유가 보이는 답변을 볼 수 있었다. ‘코어와 밸런스의 중요성’, ‘유연성 필요’ 등 신체적으로 경험했을 때에 느껴지는 어려움에 대해 답변을 해주었다. 힐 코레오그래피의 고유성 인식은 ‘힐이 필수적 요소’이며, 힐을 신고 추는 춤이기 때문에 ‘밸런스의 차이와 골반 이동’, ‘힐이 필수적 요소’ 답변도 함께 볼 수 있었으며, 힐 코레오그래피에 대해 수업의 지속적 참여 의사가 있는지에 대해 질문하고, 이에 대한 구체적인 이유를 함께 질문하였다. 참여자들은 모두 힐 코레오그래피 수업을 지속적인 참여에 희망하며, 구체적인 이유에 대해 ‘다양한 움직임과 운동으로서의 장점’, ‘성취감’, ‘힐을 신고 추는 것이 위태롭지만 그 긴장감이 매력적’이라는 답변을 해주었다. 셋째, 힐 코레오그래피의 수업 전후 인식 변화이다. 힐 코레오그래피에 대한 이미지는 수업 전에는 ‘섹시함’이라는 이미지가 압도적이었지만, 수업 후에는 ‘섹시함’, ‘여성성’ 등 유지된 이미지도 있었지만, ‘파워풀하고 힙함’, ‘고급스러움’의 이미지가 추가되었으며, ‘당당함’이라는 이미지가 강조되었다. 힐 코레오그래피에 대한 느낌은 수업 전에는 ‘어렵고 힘들 것 같다’라는 단순한 느낌이었으며, 수업 후에는 ‘여전히 어렵다’라는 답변과 함께 신체적으로 느낀 구체적인 어려움에 대한 ‘밸런스와 코어의 중요성’, ‘유연성 필요성’에 대한 느낌이 추가되었다. 힐 코레오그래피에 대한 고유성 인식은 수업 전에는 ‘섹시한 스타일’, ‘여성성이 돋보이는 춤’이었다면, 수업 후에는 ‘힐이 필수적 요소’이며, 힐을 신고 춤을 추기 때문에 ‘높은 밸런스와 골반 중심의 이동’이 특징이라는 고유성의 인식이 추가되었다. 힐 코레오그래피 수업에 지속적 참여 의사는 수업 전후 모두 긍정적인 답변을 해주었으며, 수업 후에는 ‘다양한 근육의 사용을 해 운동처럼 춤을 출 수 있을 것 같다’, 어려운 동작 성공 시 느낀 ‘성취감’ 등이 힐 코레오그래피의 수업의 지속적 참여 의사에 구체적인 이유에 대한 답변을 볼 수 있었다.
This study has an objective to present foundational data on perception of Heels-Choreography, by analyzing cases verifying whether there is difference before and after classes of Heels-Choreography. In order to achieve the objective, this study selected ten participants, who have not majored i...
This study has an objective to present foundational data on perception of Heels-Choreography, by analyzing cases verifying whether there is difference before and after classes of Heels-Choreography. In order to achieve the objective, this study selected ten participants, who have not majored in dance, and operated Heels-choreography classes with them. It surveyed them with in-depth interviews to identify what difference the participants have in their perception. This study consists of major categories of the Heels-choreography such as Image of the Heels-choreography, feeling of the Heels-choreography, uniqueness of the Heels-choreography, and continuously participating intention of the Heels-choreography, and their details are as follows. First, it is about perception of the Heels-choreography before classes. The participants described an image of the Heels-choreography as ‘it is sexy’ commonly, and most of them felt the Heels-choreography would be ‘challenging’ and ‘difficult’. When they are asked about original or unique styles that Heels-choreography only has in order to identify perception of the Heels-choreography uniqueness, the participants answered ‘it is sexy style’, ‘it uses lines’, and ‘it emphasized femininity’. When asked if they have intention to take the Heels-choreography classes continuously, the participants gave positive answers. Second, it is about perception of the Heels-choreography after classes. During the in-depth interviews after classes, the participants answered their images of the Heels-choreography by adding an extra answer with ‘powerful and hip image’. They emphasized ‘confident image’ and maintained ‘sexy’ and ‘femininity’. When asked about feelings of the Heels-choreography, the participants answered ‘it is still challenging’, including specific reasons on the feeling. They gave detailed reasons about physical challenges including ‘importance of core and balance’, and ‘need for flexibility’, as they experience physically. In terms of the Heels-choreography uniqueness, they answered ‘heels are essential elements’, and since it is a dance wearing heels they mentioned ‘difference in balance and pelvic movement’ and ‘heels are essential elements’. This study asked whether they have intention to participate in the Heels-choreography continuously and specific reasons about it. All participants stated they want to take the Heels-choreography classes continuously and answered specific reasons such as ‘various movements and advantages as exercise’, ‘a sense of accomplishment’, and ‘attractive thrilling challenges from dancing with heels’. Third, it is about changes of perception on the Heels-choreography before and after classes. Before classes of Heels-choreography, the image of ‘sexy’ was dominant, and after the classes, although images of ‘sexy’ and ‘femininity’ were maintained, ‘powerful and hip’ and ‘luxury’ images were added, and then an image of ‘confidence’ was emphasized. Before the classes, the feeling of the Heels-choreography was simple as ‘it is challenging and difficult’. After the classes, while a response that ‘it is still difficult’ remained, specific physical difficulties such as ‘importance of balance and core’ and ‘need for flexibility’ were added. In terms of perception on the Heels-choreography uniqueness, before the classes, there were ‘sexy style’ and ‘dance emphasizing femininity’. After the classes, the perceptions of uniqueness that ‘heels are essential elements’ and ‘high balance and pelvic movement’ since people dance wearing heels were added. All participants gave positive answers on continuous participating intention in the Heels-choreography classes. After the classes, this study verified specific reasons for the continuous participating intention in the Heels-choreography such as ‘I can dance as exercise using various muscles’ and ‘sense of accomplishment when they felt after successfully performing difficult movements.
This study has an objective to present foundational data on perception of Heels-Choreography, by analyzing cases verifying whether there is difference before and after classes of Heels-Choreography. In order to achieve the objective, this study selected ten participants, who have not majored in dance, and operated Heels-choreography classes with them. It surveyed them with in-depth interviews to identify what difference the participants have in their perception. This study consists of major categories of the Heels-choreography such as Image of the Heels-choreography, feeling of the Heels-choreography, uniqueness of the Heels-choreography, and continuously participating intention of the Heels-choreography, and their details are as follows. First, it is about perception of the Heels-choreography before classes. The participants described an image of the Heels-choreography as ‘it is sexy’ commonly, and most of them felt the Heels-choreography would be ‘challenging’ and ‘difficult’. When they are asked about original or unique styles that Heels-choreography only has in order to identify perception of the Heels-choreography uniqueness, the participants answered ‘it is sexy style’, ‘it uses lines’, and ‘it emphasized femininity’. When asked if they have intention to take the Heels-choreography classes continuously, the participants gave positive answers. Second, it is about perception of the Heels-choreography after classes. During the in-depth interviews after classes, the participants answered their images of the Heels-choreography by adding an extra answer with ‘powerful and hip image’. They emphasized ‘confident image’ and maintained ‘sexy’ and ‘femininity’. When asked about feelings of the Heels-choreography, the participants answered ‘it is still challenging’, including specific reasons on the feeling. They gave detailed reasons about physical challenges including ‘importance of core and balance’, and ‘need for flexibility’, as they experience physically. In terms of the Heels-choreography uniqueness, they answered ‘heels are essential elements’, and since it is a dance wearing heels they mentioned ‘difference in balance and pelvic movement’ and ‘heels are essential elements’. This study asked whether they have intention to participate in the Heels-choreography continuously and specific reasons about it. All participants stated they want to take the Heels-choreography classes continuously and answered specific reasons such as ‘various movements and advantages as exercise’, ‘a sense of accomplishment’, and ‘attractive thrilling challenges from dancing with heels’. Third, it is about changes of perception on the Heels-choreography before and after classes. Before classes of Heels-choreography, the image of ‘sexy’ was dominant, and after the classes, although images of ‘sexy’ and ‘femininity’ were maintained, ‘powerful and hip’ and ‘luxury’ images were added, and then an image of ‘confidence’ was emphasized. Before the classes, the feeling of the Heels-choreography was simple as ‘it is challenging and difficult’. After the classes, while a response that ‘it is still difficult’ remained, specific physical difficulties such as ‘importance of balance and core’ and ‘need for flexibility’ were added. In terms of perception on the Heels-choreography uniqueness, before the classes, there were ‘sexy style’ and ‘dance emphasizing femininity’. After the classes, the perceptions of uniqueness that ‘heels are essential elements’ and ‘high balance and pelvic movement’ since people dance wearing heels were added. All participants gave positive answers on continuous participating intention in the Heels-choreography classes. After the classes, this study verified specific reasons for the continuous participating intention in the Heels-choreography such as ‘I can dance as exercise using various muscles’ and ‘sense of accomplishment when they felt after successfully performing difficult movements.
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