의미있는 엔터테인먼트 콘텐츠가 시청자의 자아성장과 인생포용에 미치는 영향 : 내러티브 속 ‘시간’과 ‘죽음’의 의미를 중심으로 The Impact of Eudaimonic Entertainment Content on Viewers’ Self-Growth and Life Acceptance : Focusing on Meanings of 'Time' and 'Death' within Narratives원문보기
사람들은 오락을 즐길 때 가볍고 즐거운 기분을 경험하고 싶어한다. 엔터테인먼트 콘텐츠가 다양화 되면서 사람들은 희극을 좋아하면서도 비극, 다큐멘터리, 슬픈 영화 등도 즐겨 볼 수 있게 되었다. 본 논문은 에우다이모닉 엔터테인먼트 이용하는 양상, 내러티브에서 ‘시간’이 지니는 속성, 내러티브에서 ‘죽음’이 수용자의 자아성장과 인생포용에 미치는 영향을 세 가지 실험을 통해 알아보고자 한다. 연구 결과에 따르면, 첫 번째는 쾌락 엔터테인먼트 집단보다 에우다이모닉 엔터테인먼트 집단에서 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성), 자기초월적 인지(반성, ...
사람들은 오락을 즐길 때 가볍고 즐거운 기분을 경험하고 싶어한다. 엔터테인먼트 콘텐츠가 다양화 되면서 사람들은 희극을 좋아하면서도 비극, 다큐멘터리, 슬픈 영화 등도 즐겨 볼 수 있게 되었다. 본 논문은 에우다이모닉 엔터테인먼트 이용하는 양상, 내러티브에서 ‘시간’이 지니는 속성, 내러티브에서 ‘죽음’이 수용자의 자아성장과 인생포용에 미치는 영향을 세 가지 실험을 통해 알아보고자 한다. 연구 결과에 따르면, 첫 번째는 쾌락 엔터테인먼트 집단보다 에우다이모닉 엔터테인먼트 집단에서 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성), 자기초월적 인지(반성, 삶의 의미, 경외), 정서(감사, 복합 감정, 고양), 자기 연속성(과거, 미래)이 유의미하게 높았다. 이와 더불어 자기초월적 인지(반성, 삶의 의미, 경외), 정서(감사, 복합 감정, 고양), 자기 연속성(과거)을 매개로 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성)에 간접적으로 긍정적인 영향을 미쳤다. 그리고 5개의 시간관 중 미래지향이 경계확장과 도덕성/이타심/친사회성을 조절하였다. 과거 연속과 경계확장의 관계에서 현재 숙명이 조절된 매개효과를 보였고, 반성과 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였다. 과거 연속성과 경계확장의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였으며, 삶의 의미와 경계확장의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였다. 복합감정과 경계확장의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였고, 경외와 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였다. 두 번째로 내러티브에서 ‘시간’ 속성이 시청자의 자아성장과 인생포용에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 결과에 따라 타임슬립 집단보다 레트로 내러티브 집단에서 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성), 자기초월적 인지(반성, 삶의 의미, 경외), 정서(감사, 복합 감정, 고양), 자기 연속성(과거)이 유의미하게 높았다. 이와 더불어 자기초월적 인지(반성, 삶의 의미, 경외), 정서(감사, 복합 감정, 고양), 자기 연속성(과거)을 매개로 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성)에 간접적으로 긍정적인 영향을 미쳤다. 5개의 시간관 중 미래지향이 경계확장과 도덕성/이타심/친사회성을 조절하였다. 삶의 의미와 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 과거 부정이 조절된 매개효과를 보였다. 감사와 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 과거 부정이 조절된 매개효과를 보였고, 과거 연속성과 도덕성/이타심/친사회성에 관계에서 과거 긍정이 조절된 매개효과를 보였다. 반성과 경계확장의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였으며, 반성과 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였다. 삶의 의미와 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였고, 경외와 도덕성/이타심/친사회의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였다. 과거 연속성과 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였고, 감사와 경계확장의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였다. 반성과 죽음수용의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였으며, 경외와 죽음수용의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였다. 감사와 죽음수용의 관계에서는 미래지향이 조절된 매개효과를 보였다. 세 번째는 내러티브에서 ‘죽음’은 ‘죽음 관련 내용이 있다’, ‘죽음 관련 내용이 없다’, ‘통제’에서 복합 감정과 미래 연속성이 차별적으로 나타났다. 이와 더불어 복합감정을 매개로 경계확장과 죽음수용에 간접적으로 긍정적인 영향을 미쳤다. 시간관은 조절효과가 보이지 않았다. 복합감정과 경계확장의 관계에서 과거긍정이 조절된 매개효과를 보였다. 복합감정과 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서는 과거긍정이 조절된 매개효과를 보였다. 이를 통해 에우다이모닉 엔터테인먼트 이용은 사람들의 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성)에 영향을 미칠 뿐만 아니라 초월적인지(반성, 삶의 의미, 경외), 정서(감사, 복합 감정, 고양), 자기 연속성(과거, 미래)으로 확대되었다는 점에서 의미를 지닌다. 이와 더불어 시간관이 조절변수의 역할을 한다는 것을 검증했다는 점에서 의의가 있다.
사람들은 오락을 즐길 때 가볍고 즐거운 기분을 경험하고 싶어한다. 엔터테인먼트 콘텐츠가 다양화 되면서 사람들은 희극을 좋아하면서도 비극, 다큐멘터리, 슬픈 영화 등도 즐겨 볼 수 있게 되었다. 본 논문은 에우다이모닉 엔터테인먼트 이용하는 양상, 내러티브에서 ‘시간’이 지니는 속성, 내러티브에서 ‘죽음’이 수용자의 자아성장과 인생포용에 미치는 영향을 세 가지 실험을 통해 알아보고자 한다. 연구 결과에 따르면, 첫 번째는 쾌락 엔터테인먼트 집단보다 에우다이모닉 엔터테인먼트 집단에서 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성), 자기초월적 인지(반성, 삶의 의미, 경외), 정서(감사, 복합 감정, 고양), 자기 연속성(과거, 미래)이 유의미하게 높았다. 이와 더불어 자기초월적 인지(반성, 삶의 의미, 경외), 정서(감사, 복합 감정, 고양), 자기 연속성(과거)을 매개로 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성)에 간접적으로 긍정적인 영향을 미쳤다. 그리고 5개의 시간관 중 미래지향이 경계확장과 도덕성/이타심/친사회성을 조절하였다. 과거 연속과 경계확장의 관계에서 현재 숙명이 조절된 매개효과를 보였고, 반성과 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였다. 과거 연속성과 경계확장의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였으며, 삶의 의미와 경계확장의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였다. 복합감정과 경계확장의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였고, 경외와 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였다. 두 번째로 내러티브에서 ‘시간’ 속성이 시청자의 자아성장과 인생포용에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 결과에 따라 타임슬립 집단보다 레트로 내러티브 집단에서 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성), 자기초월적 인지(반성, 삶의 의미, 경외), 정서(감사, 복합 감정, 고양), 자기 연속성(과거)이 유의미하게 높았다. 이와 더불어 자기초월적 인지(반성, 삶의 의미, 경외), 정서(감사, 복합 감정, 고양), 자기 연속성(과거)을 매개로 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성)에 간접적으로 긍정적인 영향을 미쳤다. 5개의 시간관 중 미래지향이 경계확장과 도덕성/이타심/친사회성을 조절하였다. 삶의 의미와 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 과거 부정이 조절된 매개효과를 보였다. 감사와 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 과거 부정이 조절된 매개효과를 보였고, 과거 연속성과 도덕성/이타심/친사회성에 관계에서 과거 긍정이 조절된 매개효과를 보였다. 반성과 경계확장의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였으며, 반성과 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였다. 삶의 의미와 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였고, 경외와 도덕성/이타심/친사회의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였다. 과거 연속성과 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서 현재쾌락이 조절된 매개효과를 보였고, 감사와 경계확장의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였다. 반성과 죽음수용의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였으며, 경외와 죽음수용의 관계에서 미래지향이 조절된 매개효과를 보였다. 감사와 죽음수용의 관계에서는 미래지향이 조절된 매개효과를 보였다. 세 번째는 내러티브에서 ‘죽음’은 ‘죽음 관련 내용이 있다’, ‘죽음 관련 내용이 없다’, ‘통제’에서 복합 감정과 미래 연속성이 차별적으로 나타났다. 이와 더불어 복합감정을 매개로 경계확장과 죽음수용에 간접적으로 긍정적인 영향을 미쳤다. 시간관은 조절효과가 보이지 않았다. 복합감정과 경계확장의 관계에서 과거긍정이 조절된 매개효과를 보였다. 복합감정과 도덕성/이타심/친사회성의 관계에서는 과거긍정이 조절된 매개효과를 보였다. 이를 통해 에우다이모닉 엔터테인먼트 이용은 사람들의 자아성장과 인생포용(경계확장, 죽음수용, 도덕성/이타심/친사회성)에 영향을 미칠 뿐만 아니라 초월적인지(반성, 삶의 의미, 경외), 정서(감사, 복합 감정, 고양), 자기 연속성(과거, 미래)으로 확대되었다는 점에서 의미를 지닌다. 이와 더불어 시간관이 조절변수의 역할을 한다는 것을 검증했다는 점에서 의의가 있다.
人们在体验娱乐的时候,心情会变的轻松和愉悦。随着愉快的多样化,人们在喜欢喜剧的同时,同样也会观看悲伤内容,纪录片,或者悲剧电影等。本文将通过使用有“意义”的娱乐,故事内容中“时间”所具有的属性,故事内容中“死亡”对观众们的自我成才和人生包容性有怎样的影响,分别做了3个实验研究来证明结果。 研究结果显示,第一,比起观看“快乐”的电影,观看有“意义”的电影更能提高自我成长和人生包容(边界扩张,接受死亡,道德/利他心/亲社会性),自我超越的认知(反省,人生意义,敬畏),自我超越的情绪(感谢,复合感性,高向),自我连续性(过去,未来)。于此同时,自我超越的认知(反省,人生意义,敬畏),自我超越的情绪(感谢,复合感性,高向),自我连续性(过去,未来)可以作为中介变量影响自我成长和人生包容(边界扩张,接受死亡,道德/利他心/亲社会性)。并且是一个正向的影响。在5个时间观中,未来指向时间观对边界扩张和道德/利他心/亲社会性起到调节作用。过去连续性对边界扩张的影响过程中现在宿命可以作为有调节的中介。反省对道德/利他心/亲社会性的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。过去连续性对边界扩张的影响的过程中现在快乐可以作为有调节的中介。生活意义对边界扩张的影响的过程中未来指向可以作为有调节的中介。复合感情对边界扩张的影响的过程中未来指向可以作为有调节的中介。敬畏对道德/利他心/亲社会性的影响的过程中未来指向可以作为有调 节的中介。 第二,故事内容中“时间”属性对观众的自我成长和人生包容的影响。结果显示,复古电视剧比穿越电视剧相比较,观看复古电视剧更能提高自我成长和人生包容(边界扩张,接受死亡,道德/利他心/亲社会性),自我超越的认知(反省,人生意义,敬畏),自我超越的情绪(感谢,复合感性,高向),自我连续性(过去)。于此同时,自我超越的认知(反省,人生意义,敬畏),自我超越的情绪(感谢,复合感性,高向),自我连续性(过去)可以作为中介变量影响自我成长和人生包容(边界扩张,接受死亡,道德/利他心/亲社会性)。并且是一个正向的影响。5个时间观中未来指向对边界扩张和道德/利他心/亲社会性有着调节作用。生活意义对道德/利他心/亲社会性的影响过程中过去负面情绪可以作为有调节的中介。感谢对道德/利他心/亲社会性的影响过程中过去负面情绪可以作为有调节的中介。过去连续性对道德/利他心/亲社会性的影响过程中过去正情绪可以作为有调节的中介。反省对边界扩张的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。反省对道德/利他心/亲社会性的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。生活意义对道德/利他心/亲社会性的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。敬畏对道德/利他心/亲社会性的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。过去延续性对道德/利他心/亲社会性的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。感谢对边界扩张的影响过程中未来指向可以作为有调节的中介。反省对接受死亡的影响过程中未来指向可以作为有调节的中介。敬畏对接受死亡的影响过程中未来指向可以作为有调节的中介。感谢对接受死亡的影响过程中未来指向可以作为有调节的中介。 第三,故事内用中有“死亡的内容”“没有死亡的内容”“控制”对复合感性和未来延续性有差异性的影响。与此同时,复合感情作为中介变量,间接的对边界扩张和接受死亡产生积极的影响。但是时间观没有起到调节作用。在复合感情影响边界扩张的过程中过去积极可以作为有调节的中介。复合感情对道德/利他心/亲社会性的影响过程中过去积极可以作为有调节的中介。 通过这些,“有意义”的愉快媒体使用不仅对自我成长和人生包容(边界扩张,接受死亡,道德/利他心/亲社会性)产生影响,还扩张到自我超越的认知(反省,人生意义,敬畏),自我超越的情绪(感谢,复合感性,高向),自我连续性(过去,未来),具有重大的意义。同时,时间观起到了调节变量的作用,也得到了具有有意义的证明。Many people want to experience a mildly pleasant feeling when they enjoy entertainment. As entertainment content has increasingly diversified, people enjoy tragedy, documentaries, and sad movies while preferring comedy. This study investigates how eudaimonic entertainment is consumed and the effects of the concepts of time and death in the narrative on self-growth and acceptance in life by conducting three types of experiments. The findings are as follows. First, the group of eudaimonic entertainment consumers has a significantly higher level of self-growth and acceptance in life (temporarily expanding boundaries of the self, accepting death, morality/altruistic/prosocial),self-transcendence cognitive (reflection, meanings of life, and awe), self-transcendence affective (gratitude, mixed affect, and elevation), self-continuity (past) when compared with the group of hedonic entertainment consumers. In addition, eudaimonic entertainment had a direct and positive effect on self-transcendence cognitive(reflection, meanings of life, and awe), self-transcendence affective(gratitude, mixed affect, and elevation), self-continuity (past) on self-growth and acceptance in life (temporarily expanding boundaries of the self, accepting death, morality/altruistic/prosocial) as well. In addition, Among the five perspectives about time, future-orientedness only mediated morality/altruistic/prosocial. Destiny as the present has a mediated effect regarding the relationship with past continuity and temporarily expanding boundaries of the self. In contrast, instant pleasure has a mediated effect on reflection, selflessness, and pro-sociality. Instant pleasure has a mediated effect on the relationship with past continuity and temporarily expanding boundaries of the self. Future-orientedness has a mediated effect on the relationship between meanings of life and temporarily expanding boundaries of the self. Meanwhile, Future-orientedness has a mediated effect on the relationships with awe and morality/altruistic/prosocial. Second, the researcher looked into the effects oftemporal elements in the narrative on the audience’s self-growth and acceptance in life. The findingsshowed that the time-slip group has a significantly higher level of acceptancein life (temporarily expanding boundaries of the self, accepting death, morality/altruistic/prosocial),self-transcendence cognitive (reflection, meanings of life, and awe), self-transcendence affective (gratitude, mixed affect, and elevation), and self-continuity (past)than the retro-narrative group. Besides, self-transcendence cognitive (reflection, meanings of life, and awe), self-transcendence affective (gratitude, mixed affect, and elevation), and self-continuity (past) have an indirect and positive effect on self-growth and acceptance in life (temporarily expanding boundaries of the self, accepting death, and morality/altruistic/prosocial).Among five perspectives about time, future-orientedness mediates temporarily expanding boundaries of the self, and morality/altruistic/prosocial). Past denial has a mediated effect on the relationship between gratitude and morality/altruistic/prosocial)Past acceptance mediates the relationship between past continuity and morality/altruistic/prosocial/. Instant pleasure has a mediated effect on the relationship between reflectionand temporarily expanding boundaries of the self, as well as doing so in the relationship between reflection and morality/altruism/prosocial. Instant pleasure mediates the relationship between the meanings of life and morality/altruistic/prosocial and the relationship between awe and morality/altruistic/prosocial. Instant pleasure mediates the relationship between past continuity and morality/altruistic/prosocial. Future-orientedness has a mediated effect on the relationship between gratitude and temporarily expanding boundaries of the self as well as the relationship between reflection and accepting death, the relationship between awe and accepting death, and the relationship between gratitude and accepting death. Third, death in the narrative has different aspects in mixed affect and future continuity regarding the content relevance/irrelevance to death and control. Moreover, mixed affect as a mediated effect indirectly and positively affect temporarily expanding boundaries of the self and accepting death. In contrast, perspectives on time do not have a mediated effect. Past acceptance has a mediated effect on the relationship between mixed affect and temporarily expanding boundaries of the self, as well as the relationship between mixed affect and the relationships between morality/altruistic/prosocial. Implications suggest that eudaimonic entertainment consumption has significantly affected self-growth and acceptance in life (temporarily expanding boundaries of the self, accepting death, and morality/altruistic/prosocial) and have an extended effect on self-transcendence cognitive (reflection, meanings of life, awe), self-transcendence affective (gratitude, mixed affect, and elevation) and self-continuity (past and the future). The research is also valuable because it verified the effects of perspectives on life as mediated variables.
人们在体验娱乐的时候,心情会变的轻松和愉悦。随着愉快的多样化,人们在喜欢喜剧的同时,同样也会观看悲伤内容,纪录片,或者悲剧电影等。本文将通过使用有“意义”的娱乐,故事内容中“时间”所具有的属性,故事内容中“死亡”对观众们的自我成才和人生包容性有怎样的影响,分别做了3个实验研究来证明结果。 研究结果显示,第一,比起观看“快乐”的电影,观看有“意义”的电影更能提高自我成长和人生包容(边界扩张,接受死亡,道德/利他心/亲社会性),自我超越的认知(反省,人生意义,敬畏),自我超越的情绪(感谢,复合感性,高向),自我连续性(过去,未来)。于此同时,自我超越的认知(反省,人生意义,敬畏),自我超越的情绪(感谢,复合感性,高向),自我连续性(过去,未来)可以作为中介变量影响自我成长和人生包容(边界扩张,接受死亡,道德/利他心/亲社会性)。并且是一个正向的影响。在5个时间观中,未来指向时间观对边界扩张和道德/利他心/亲社会性起到调节作用。过去连续性对边界扩张的影响过程中现在宿命可以作为有调节的中介。反省对道德/利他心/亲社会性的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。过去连续性对边界扩张的影响的过程中现在快乐可以作为有调节的中介。生活意义对边界扩张的影响的过程中未来指向可以作为有调节的中介。复合感情对边界扩张的影响的过程中未来指向可以作为有调节的中介。敬畏对道德/利他心/亲社会性的影响的过程中未来指向可以作为有调 节的中介。 第二,故事内容中“时间”属性对观众的自我成长和人生包容的影响。结果显示,复古电视剧比穿越电视剧相比较,观看复古电视剧更能提高自我成长和人生包容(边界扩张,接受死亡,道德/利他心/亲社会性),自我超越的认知(反省,人生意义,敬畏),自我超越的情绪(感谢,复合感性,高向),自我连续性(过去)。于此同时,自我超越的认知(反省,人生意义,敬畏),自我超越的情绪(感谢,复合感性,高向),自我连续性(过去)可以作为中介变量影响自我成长和人生包容(边界扩张,接受死亡,道德/利他心/亲社会性)。并且是一个正向的影响。5个时间观中未来指向对边界扩张和道德/利他心/亲社会性有着调节作用。生活意义对道德/利他心/亲社会性的影响过程中过去负面情绪可以作为有调节的中介。感谢对道德/利他心/亲社会性的影响过程中过去负面情绪可以作为有调节的中介。过去连续性对道德/利他心/亲社会性的影响过程中过去正情绪可以作为有调节的中介。反省对边界扩张的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。反省对道德/利他心/亲社会性的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。生活意义对道德/利他心/亲社会性的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。敬畏对道德/利他心/亲社会性的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。过去延续性对道德/利他心/亲社会性的影响过程中现在快乐可以作为有调节的中介。感谢对边界扩张的影响过程中未来指向可以作为有调节的中介。反省对接受死亡的影响过程中未来指向可以作为有调节的中介。敬畏对接受死亡的影响过程中未来指向可以作为有调节的中介。感谢对接受死亡的影响过程中未来指向可以作为有调节的中介。 第三,故事内用中有“死亡的内容”“没有死亡的内容”“控制”对复合感性和未来延续性有差异性的影响。与此同时,复合感情作为中介变量,间接的对边界扩张和接受死亡产生积极的影响。但是时间观没有起到调节作用。在复合感情影响边界扩张的过程中过去积极可以作为有调节的中介。复合感情对道德/利他心/亲社会性的影响过程中过去积极可以作为有调节的中介。 通过这些,“有意义”的愉快媒体使用不仅对自我成长和人生包容(边界扩张,接受死亡,道德/利他心/亲社会性)产生影响,还扩张到自我超越的认知(反省,人生意义,敬畏),自我超越的情绪(感谢,复合感性,高向),自我连续性(过去,未来),具有重大的意义。同时,时间观起到了调节变量的作用,也得到了具有有意义的证明。Many people want to experience a mildly pleasant feeling when they enjoy entertainment. As entertainment content has increasingly diversified, people enjoy tragedy, documentaries, and sad movies while preferring comedy. This study investigates how eudaimonic entertainment is consumed and the effects of the concepts of time and death in the narrative on self-growth and acceptance in life by conducting three types of experiments. The findings are as follows. First, the group of eudaimonic entertainment consumers has a significantly higher level of self-growth and acceptance in life (temporarily expanding boundaries of the self, accepting death, morality/altruistic/prosocial),self-transcendence cognitive (reflection, meanings of life, and awe), self-transcendence affective (gratitude, mixed affect, and elevation), self-continuity (past) when compared with the group of hedonic entertainment consumers. In addition, eudaimonic entertainment had a direct and positive effect on self-transcendence cognitive(reflection, meanings of life, and awe), self-transcendence affective(gratitude, mixed affect, and elevation), self-continuity (past) on self-growth and acceptance in life (temporarily expanding boundaries of the self, accepting death, morality/altruistic/prosocial) as well. In addition, Among the five perspectives about time, future-orientedness only mediated morality/altruistic/prosocial. Destiny as the present has a mediated effect regarding the relationship with past continuity and temporarily expanding boundaries of the self. In contrast, instant pleasure has a mediated effect on reflection, selflessness, and pro-sociality. Instant pleasure has a mediated effect on the relationship with past continuity and temporarily expanding boundaries of the self. Future-orientedness has a mediated effect on the relationship between meanings of life and temporarily expanding boundaries of the self. Meanwhile, Future-orientedness has a mediated effect on the relationships with awe and morality/altruistic/prosocial. Second, the researcher looked into the effects oftemporal elements in the narrative on the audience’s self-growth and acceptance in life. The findingsshowed that the time-slip group has a significantly higher level of acceptancein life (temporarily expanding boundaries of the self, accepting death, morality/altruistic/prosocial),self-transcendence cognitive (reflection, meanings of life, and awe), self-transcendence affective (gratitude, mixed affect, and elevation), and self-continuity (past)than the retro-narrative group. Besides, self-transcendence cognitive (reflection, meanings of life, and awe), self-transcendence affective (gratitude, mixed affect, and elevation), and self-continuity (past) have an indirect and positive effect on self-growth and acceptance in life (temporarily expanding boundaries of the self, accepting death, and morality/altruistic/prosocial).Among five perspectives about time, future-orientedness mediates temporarily expanding boundaries of the self, and morality/altruistic/prosocial). Past denial has a mediated effect on the relationship between gratitude and morality/altruistic/prosocial)Past acceptance mediates the relationship between past continuity and morality/altruistic/prosocial/. Instant pleasure has a mediated effect on the relationship between reflectionand temporarily expanding boundaries of the self, as well as doing so in the relationship between reflection and morality/altruism/prosocial. Instant pleasure mediates the relationship between the meanings of life and morality/altruistic/prosocial and the relationship between awe and morality/altruistic/prosocial. Instant pleasure mediates the relationship between past continuity and morality/altruistic/prosocial. Future-orientedness has a mediated effect on the relationship between gratitude and temporarily expanding boundaries of the self as well as the relationship between reflection and accepting death, the relationship between awe and accepting death, and the relationship between gratitude and accepting death. Third, death in the narrative has different aspects in mixed affect and future continuity regarding the content relevance/irrelevance to death and control. Moreover, mixed affect as a mediated effect indirectly and positively affect temporarily expanding boundaries of the self and accepting death. In contrast, perspectives on time do not have a mediated effect. Past acceptance has a mediated effect on the relationship between mixed affect and temporarily expanding boundaries of the self, as well as the relationship between mixed affect and the relationships between morality/altruistic/prosocial. Implications suggest that eudaimonic entertainment consumption has significantly affected self-growth and acceptance in life (temporarily expanding boundaries of the self, accepting death, and morality/altruistic/prosocial) and have an extended effect on self-transcendence cognitive (reflection, meanings of life, awe), self-transcendence affective (gratitude, mixed affect, and elevation) and self-continuity (past and the future). The research is also valuable because it verified the effects of perspectives on life as mediated variables.
주제어
#에우다이모닉 엔터테인먼트 내러티브에서 ‘시간’ 내러티브에서 ‘죽음’ 자아성장 Eudaimonic Entertainment Meanings of Time in the Narrative Meanings of Death in the Narrative Self-growth Acceptance in Life 有意? 的?? ?述中的 ?? ?性 ?述中的 死亡 自我成? 人生包容
학위논문 정보
저자
박영순
학위수여기관
국민대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
언론정보학과 언론학전공
지도교수
나은경
발행연도
2022
총페이지
xii,190
키워드
에우다이모닉 엔터테인먼트 내러티브에서 ‘시간’ 내러티브에서 ‘죽음’ 자아성장 Eudaimonic Entertainment Meanings of Time in the Narrative Meanings of Death in the Narrative Self-growth Acceptance in Life 有意? 的?? ?述中的 ?? ?性 ?述中的 死亡 自我成? 人生包容
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.