청소년의 낙관성이 플로리시에 미치는 영향 : 성장마인드셋과 그릿의 이중매개효과를 중심으로 The effect of adolescent optimism on flourish: Focusing on the double mediating effect of growth mindset and grit원문보기
본 연구의 목적은 청소년의 플로리시를 향상시키기 위해 어떤 내적 자원이 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이에 청소년의 낙관성, 성장마인드셋, 그릿을 영향변수로 하여 알아보고자 하였다. 이러한 변수들을 포함하는 본 연구모형에 기초한 연구가설은 다음과 같다. 가설 1. 청소년의 낙관성은 청소년의 플로리시에 긍정적 영향을 미칠 것이다. 가설 2. 청소년의 낙관성과 플로리시의 관계에서 성장마인드셋이 매개할 것이다. 가설 3. 청소년의 낙관성과 플로리시의 관계에서 그릿이 매개할 것이다. 가설 4. 청소년의 낙관성과 플로리시의 관계에서 성장마인드셋과 그릿은 순차적으로 이중매개 할 것이다. 부산광역시 중·고등학교에 재학 중인 학생을 대상으로 설문하였다. 설문조사는 2022년 7월 4일 ~ 7월 18일까지 15일에 걸쳐 진행하였다. 본 연구의 대상자수는 G-power 3.1 프로그램(Faul, Erdfelder, Lang, & Buchner, 2007)을 활용하여 변수간의 회귀분석에 필요한 유의수준(ɑ)=.05, ...
본 연구의 목적은 청소년의 플로리시를 향상시키기 위해 어떤 내적 자원이 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이에 청소년의 낙관성, 성장마인드셋, 그릿을 영향변수로 하여 알아보고자 하였다. 이러한 변수들을 포함하는 본 연구모형에 기초한 연구가설은 다음과 같다. 가설 1. 청소년의 낙관성은 청소년의 플로리시에 긍정적 영향을 미칠 것이다. 가설 2. 청소년의 낙관성과 플로리시의 관계에서 성장마인드셋이 매개할 것이다. 가설 3. 청소년의 낙관성과 플로리시의 관계에서 그릿이 매개할 것이다. 가설 4. 청소년의 낙관성과 플로리시의 관계에서 성장마인드셋과 그릿은 순차적으로 이중매개 할 것이다. 부산광역시 중·고등학교에 재학 중인 학생을 대상으로 설문하였다. 설문조사는 2022년 7월 4일 ~ 7월 18일까지 15일에 걸쳐 진행하였다. 본 연구의 대상자수는 G-power 3.1 프로그램(Faul, Erdfelder, Lang, & Buchner, 2007)을 활용하여 변수간의 회귀분석에 필요한 유의수준(ɑ)=.05, 검정력(1-β)=.95로 하였을 때 최소 319명이 요구되었다. 변수의 수를 고려하고, 탈락률 20%를 감안하여 설문지를 총 600부를 배포하였으며, 그 중 573부가 회수되었으나 설문응답의 누락과 비성실한 응답을 제외하여 최종 546부를 분석에 활용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 낙관성은 청소년의 플로리시의 하위 변수들과 플로리시 전체에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 낙관성이 플로리시에 영향을 미칠 것이라는 가설 1이 채택되었다. 둘째, 청소년의 낙관성과 플로리시 관계에서 성장마인드셋은 매개효과를 가지는 것으로 나타나 가설 2가 채택되었다. 셋째, 청소년의 낙관성과 플로리시 관계에서 그릿은 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타나 가설 3을 부분 채택하였다. 넷째, 낙관성과 플로리시 전체의 관계에서는 성장마인드셋과 그릿이 이중매개효과가 있는 것으로 나타났으나 플로리시의 하위변수에서는 이중매개효과에 차이가 있었다.
본 연구의 목적은 청소년의 플로리시를 향상시키기 위해 어떤 내적 자원이 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이에 청소년의 낙관성, 성장마인드셋, 그릿을 영향변수로 하여 알아보고자 하였다. 이러한 변수들을 포함하는 본 연구모형에 기초한 연구가설은 다음과 같다. 가설 1. 청소년의 낙관성은 청소년의 플로리시에 긍정적 영향을 미칠 것이다. 가설 2. 청소년의 낙관성과 플로리시의 관계에서 성장마인드셋이 매개할 것이다. 가설 3. 청소년의 낙관성과 플로리시의 관계에서 그릿이 매개할 것이다. 가설 4. 청소년의 낙관성과 플로리시의 관계에서 성장마인드셋과 그릿은 순차적으로 이중매개 할 것이다. 부산광역시 중·고등학교에 재학 중인 학생을 대상으로 설문하였다. 설문조사는 2022년 7월 4일 ~ 7월 18일까지 15일에 걸쳐 진행하였다. 본 연구의 대상자수는 G-power 3.1 프로그램(Faul, Erdfelder, Lang, & Buchner, 2007)을 활용하여 변수간의 회귀분석에 필요한 유의수준(ɑ)=.05, 검정력(1-β)=.95로 하였을 때 최소 319명이 요구되었다. 변수의 수를 고려하고, 탈락률 20%를 감안하여 설문지를 총 600부를 배포하였으며, 그 중 573부가 회수되었으나 설문응답의 누락과 비성실한 응답을 제외하여 최종 546부를 분석에 활용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 낙관성은 청소년의 플로리시의 하위 변수들과 플로리시 전체에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 낙관성이 플로리시에 영향을 미칠 것이라는 가설 1이 채택되었다. 둘째, 청소년의 낙관성과 플로리시 관계에서 성장마인드셋은 매개효과를 가지는 것으로 나타나 가설 2가 채택되었다. 셋째, 청소년의 낙관성과 플로리시 관계에서 그릿은 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타나 가설 3을 부분 채택하였다. 넷째, 낙관성과 플로리시 전체의 관계에서는 성장마인드셋과 그릿이 이중매개효과가 있는 것으로 나타났으나 플로리시의 하위변수에서는 이중매개효과에 차이가 있었다.
The purpose of this study is to find out which internal resources affect adolescents' flourish. Therefore, we tried to find out with optimism, growth mindset, and grit of adolescents as influencing variables.The research hypothesis based on this research model including these variables is as follows...
The purpose of this study is to find out which internal resources affect adolescents' flourish. Therefore, we tried to find out with optimism, growth mindset, and grit of adolescents as influencing variables.The research hypothesis based on this research model including these variables is as follows. Hypothesis 1. Adolescent optimism will have a positive effect on adolescent flourish. Hypothesis 2. The growth mindset will mediate the relationship between optimism and flourish in adolescents. Hypothesis 3. Grit will mediate the relationship between youth's optimism and flourish. Hypothesis 4. In the relationship between adolescent optimism and flourish, growth mindset and grit will sequentially double-mediate. A survey was conducted targeting students in middle and high schools in Busan. The survey was conducted over 15 days from July 4 to July 18, 2022. The number of subjects in this study was the significance level (ɑ)=.05 and power (1-β)=.95 required for regression analysis between variables using the G-power 3.1 program (Faul, Erdfelder, Lang, & Buchner, 2007). , at least 319 people were required. Considering the number of variables and the dropout rate of 20%, a total of 600 copies of the questionnaire were distributed, of which 573 copies were recovered, but the final 546 copies were used for analysis excluding omissions and insincere responses. The research results are as follows. First, optimism was found to have a positive effect on the growth mindset, grit, and Flourish as a whole and its sub-variables. It can be said that this result confirms the prediction that optimism without prior research will affect the growth mindset and grit flourish. Second, it was found that the growth mindset also had a positive effect on the overall grit and flourish and its sub-variables. These results are consistent with the prediction that the growth mindset will affect grit, and the result that the growth mindset, which measures the well-being of Flourish without prior research, affects psychological well-being. Third, grit also appeared to have a positive effect on the whole Flourish and its sub-variables. These results are consistent with previous studies showing that grit has a positive effect on well-being, happiness, life satisfaction, and well-being. Fourth, the PROCESS macro model No. 6 proposed by Hayes (2013) was used to verify the double mediating effect of the growth mindset and grit in the relationship between optimism and Flourish. It was found that there was a double mediating effect of set and grit. In addition, there was a difference in the test results for the growth mindset and grit on the sub-variables of optimism and Flourish, such as positive emotion, commitment, relationship, meaning, and achievement. In the case of the remaining immersion, meaning, and achievement, it was found that there was a double mediating effect of growth mindset and grit.
The purpose of this study is to find out which internal resources affect adolescents' flourish. Therefore, we tried to find out with optimism, growth mindset, and grit of adolescents as influencing variables.The research hypothesis based on this research model including these variables is as follows. Hypothesis 1. Adolescent optimism will have a positive effect on adolescent flourish. Hypothesis 2. The growth mindset will mediate the relationship between optimism and flourish in adolescents. Hypothesis 3. Grit will mediate the relationship between youth's optimism and flourish. Hypothesis 4. In the relationship between adolescent optimism and flourish, growth mindset and grit will sequentially double-mediate. A survey was conducted targeting students in middle and high schools in Busan. The survey was conducted over 15 days from July 4 to July 18, 2022. The number of subjects in this study was the significance level (ɑ)=.05 and power (1-β)=.95 required for regression analysis between variables using the G-power 3.1 program (Faul, Erdfelder, Lang, & Buchner, 2007). , at least 319 people were required. Considering the number of variables and the dropout rate of 20%, a total of 600 copies of the questionnaire were distributed, of which 573 copies were recovered, but the final 546 copies were used for analysis excluding omissions and insincere responses. The research results are as follows. First, optimism was found to have a positive effect on the growth mindset, grit, and Flourish as a whole and its sub-variables. It can be said that this result confirms the prediction that optimism without prior research will affect the growth mindset and grit flourish. Second, it was found that the growth mindset also had a positive effect on the overall grit and flourish and its sub-variables. These results are consistent with the prediction that the growth mindset will affect grit, and the result that the growth mindset, which measures the well-being of Flourish without prior research, affects psychological well-being. Third, grit also appeared to have a positive effect on the whole Flourish and its sub-variables. These results are consistent with previous studies showing that grit has a positive effect on well-being, happiness, life satisfaction, and well-being. Fourth, the PROCESS macro model No. 6 proposed by Hayes (2013) was used to verify the double mediating effect of the growth mindset and grit in the relationship between optimism and Flourish. It was found that there was a double mediating effect of set and grit. In addition, there was a difference in the test results for the growth mindset and grit on the sub-variables of optimism and Flourish, such as positive emotion, commitment, relationship, meaning, and achievement. In the case of the remaining immersion, meaning, and achievement, it was found that there was a double mediating effect of growth mindset and grit.
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