[학위논문]초등 KSL 학습자의 교과 진입을 위한 학습 한국어 운영 방안 연구 : - 일반학급으로 환급한 5-6학년 학생을 대상으로 - Operation Plan to Teach Korean for Academic Purposes to Elementary KSL Learners as a Preparation of Subject Learning - For 5th?6th graders shifted to general classes -원문보기
본 연구의 목적은 현재 경기도 내 공교육 내 초등 KSL 학습자의 교과 진입을 위한 학습 한국어 운영실태를 분석하고 KSL 한국어 교육과정 이수 후, 일반학급에서 이루어지는 교과 학습 및 지도에 대해 파악하고자 한다. 또한 이를 바탕으로 학습 한국어 프로그램과 관련하여 학생과 일반학급 담임교사, 한국어학급 담당교사 대상의 요구조사를 실시하여 초등 KSL 학습자가 교과 학습에 진입할 수 있는 학습의 과정에서 현장에서 적용할 수 있는 교육적 시사점을 도출하는 데에 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 학령기 KSL 학습자의 교과 진입과 관련하여 ...
본 연구의 목적은 현재 경기도 내 공교육 내 초등 KSL 학습자의 교과 진입을 위한 학습 한국어 운영실태를 분석하고 KSL 한국어 교육과정 이수 후, 일반학급에서 이루어지는 교과 학습 및 지도에 대해 파악하고자 한다. 또한 이를 바탕으로 학습 한국어 프로그램과 관련하여 학생과 일반학급 담임교사, 한국어학급 담당교사 대상의 요구조사를 실시하여 초등 KSL 학습자가 교과 학습에 진입할 수 있는 학습의 과정에서 현장에서 적용할 수 있는 교육적 시사점을 도출하는 데에 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 학령기 KSL 학습자의 교과 진입과 관련하여 제2언어 습득론적 관점과 제2언어 학습자의 교과 학습과 관련된 연구 사례, 국․내외 이주 배경 학습자를 위한 언어 교육 시스템과 교육과정 구성, 관련 교재 등에 대한 문헌 연구를 규명함으로서 연구의 이론적 토대를 마련하였다. 이를 바탕으로 실제 한국어학급 내 학습 한국어 운영 현황과 교과진입을 위한 프로그램 요구를 파악하기 위하여 설문조사와 면담, 전문가 초점 그룹 인터뷰(FGI)를 진행하여 KSL 한국어 환급 후 학생과 일반학급 담임교사, 한국어학급 담당교사 등의 의견을 분석하여 시사점을 도출하였다. 본고는 KSL 한국어 교육과정을 운영하는 경기도 내 초등학교의 사례를 통하여 KSL 한국어 교육과정 이수 후에 학급에서 일반교과를 학습하는 학생과 지도하는 담임교사의 교수․학습 과정과 경기도 내 한국어학급에서 KSL 한국어 교육과정에서 설계된 학습 한국어가 실제로 어떻게 구현되고 있는지에 대해서 밝히고자 하였다. 또한 교과 학습으로 진입하기 위한 한국어 교육 시스템에 대하여 학생, 담임교사, 한국어학급 담당교사의 요구를 분석하여 2012년 한국어학급 운영체계 수립 이후 유지되고 있는 한국어 교육 체계에 대하여 ‘학습을 위한 교과 진입’이라는 측면에서 개선과 변화를 위한 시사점을 제시하고자 하였다. KSL 한국어 교육과정을 이수한 다문화가정 학생이 일반학급에서 교과 학습을 하면서 겪는 경험과 담임교사의 교과 지도 경험에 대한 첫 사례가 될 것이며 전국에서 가장 많은 한국어학급이 운영되고 있는 경기도 내 한국어학급의 교과 진입과 관련한 프로그램 운영현황을 파악하면서 KSL 학습자들이 한국어 교육 이수 후 일반학급에서 경험하는 교과 학습에 대한 실제성 있는 연구를 진행하였다는 점에서 의미가 있다. 본 연구를 기반으로 일반학급 담임교사 또는 교과 전담 교사가 일반교과를 지도하는 과정에 대한 상호작용 전략이나 교수․학습 방법, KSL 학습자의 한국어 능력, 모국어, 학령, 문화적 배경에 따른 학습 한국어 발달에 대한 연구들이 진행되기를 기대한다.
본 연구의 목적은 현재 경기도 내 공교육 내 초등 KSL 학습자의 교과 진입을 위한 학습 한국어 운영실태를 분석하고 KSL 한국어 교육과정 이수 후, 일반학급에서 이루어지는 교과 학습 및 지도에 대해 파악하고자 한다. 또한 이를 바탕으로 학습 한국어 프로그램과 관련하여 학생과 일반학급 담임교사, 한국어학급 담당교사 대상의 요구조사를 실시하여 초등 KSL 학습자가 교과 학습에 진입할 수 있는 학습의 과정에서 현장에서 적용할 수 있는 교육적 시사점을 도출하는 데에 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 학령기 KSL 학습자의 교과 진입과 관련하여 제2언어 습득론적 관점과 제2언어 학습자의 교과 학습과 관련된 연구 사례, 국․내외 이주 배경 학습자를 위한 언어 교육 시스템과 교육과정 구성, 관련 교재 등에 대한 문헌 연구를 규명함으로서 연구의 이론적 토대를 마련하였다. 이를 바탕으로 실제 한국어학급 내 학습 한국어 운영 현황과 교과진입을 위한 프로그램 요구를 파악하기 위하여 설문조사와 면담, 전문가 초점 그룹 인터뷰(FGI)를 진행하여 KSL 한국어 환급 후 학생과 일반학급 담임교사, 한국어학급 담당교사 등의 의견을 분석하여 시사점을 도출하였다. 본고는 KSL 한국어 교육과정을 운영하는 경기도 내 초등학교의 사례를 통하여 KSL 한국어 교육과정 이수 후에 학급에서 일반교과를 학습하는 학생과 지도하는 담임교사의 교수․학습 과정과 경기도 내 한국어학급에서 KSL 한국어 교육과정에서 설계된 학습 한국어가 실제로 어떻게 구현되고 있는지에 대해서 밝히고자 하였다. 또한 교과 학습으로 진입하기 위한 한국어 교육 시스템에 대하여 학생, 담임교사, 한국어학급 담당교사의 요구를 분석하여 2012년 한국어학급 운영체계 수립 이후 유지되고 있는 한국어 교육 체계에 대하여 ‘학습을 위한 교과 진입’이라는 측면에서 개선과 변화를 위한 시사점을 제시하고자 하였다. KSL 한국어 교육과정을 이수한 다문화가정 학생이 일반학급에서 교과 학습을 하면서 겪는 경험과 담임교사의 교과 지도 경험에 대한 첫 사례가 될 것이며 전국에서 가장 많은 한국어학급이 운영되고 있는 경기도 내 한국어학급의 교과 진입과 관련한 프로그램 운영현황을 파악하면서 KSL 학습자들이 한국어 교육 이수 후 일반학급에서 경험하는 교과 학습에 대한 실제성 있는 연구를 진행하였다는 점에서 의미가 있다. 본 연구를 기반으로 일반학급 담임교사 또는 교과 전담 교사가 일반교과를 지도하는 과정에 대한 상호작용 전략이나 교수․학습 방법, KSL 학습자의 한국어 능력, 모국어, 학령, 문화적 배경에 따른 학습 한국어 발달에 대한 연구들이 진행되기를 기대한다.
The purpose of this study is to analyze elementary Korean as a second language(KSL) learners’ current state Academic Korean as a preparation for subject learning for elementary KSL learners in the public education system in Gyeonggi-do; it also seeks to understand the experience of the 5th and 6th g...
The purpose of this study is to analyze elementary Korean as a second language(KSL) learners’ current state Academic Korean as a preparation for subject learning for elementary KSL learners in the public education system in Gyeonggi-do; it also seeks to understand the experience of the 5th and 6th graders students, who have completed the KSL curriculum, in the learning other subjects in korean and the guidance provided by teachers in general classes. To this end, a demand survey of students, general-classroom teachers, and Korean teachers was conducted to derive insights about the learning process of the elementary KSL learners learning Korean. The study’s theoretical foundation was established by analyzing previous studies on second language acquisition theory perspectives, case studies of second language learners, language education systems, and curriculum composition for domestic migration background learners. Accordingly, surveys, interviews, and focus group interviews were conducted to understand the current status of learning Korean and the pre-requisites for such a program to be included in the curriculum. By analyzing the elementary schools in Gyeonggi-do, which run the KSL curriculum, this study clarifies the teaching and the learning processes associated with general subjects in korean and how ’Academic Korean’ is taught in these schools. In addition, it seeks to present recommendations for improvements and changes in the KSL education system by analyzing the needs of the students, general-classroom teachers, and teachers in charge of Korean language class as well as the KSL education system that has been in operation since the establishment of the KSL class operation system in 2012. This is the first study to discuss the cases of students from multicultural backgrounds, who have completed the KSL curriculum, and the general-classroom teachers' curriculum guidance. This study is meaningful as it conducts practical research on the learning experience of KSL learners in general classes. Future studies should focus on academic interaction strategies as well as the teaching methods adopted by general-class or subject teachers, while factoring in KSL learners' Korean language skills, mother tongue, school age, and cultural background.
The purpose of this study is to analyze elementary Korean as a second language(KSL) learners’ current state Academic Korean as a preparation for subject learning for elementary KSL learners in the public education system in Gyeonggi-do; it also seeks to understand the experience of the 5th and 6th graders students, who have completed the KSL curriculum, in the learning other subjects in korean and the guidance provided by teachers in general classes. To this end, a demand survey of students, general-classroom teachers, and Korean teachers was conducted to derive insights about the learning process of the elementary KSL learners learning Korean. The study’s theoretical foundation was established by analyzing previous studies on second language acquisition theory perspectives, case studies of second language learners, language education systems, and curriculum composition for domestic migration background learners. Accordingly, surveys, interviews, and focus group interviews were conducted to understand the current status of learning Korean and the pre-requisites for such a program to be included in the curriculum. By analyzing the elementary schools in Gyeonggi-do, which run the KSL curriculum, this study clarifies the teaching and the learning processes associated with general subjects in korean and how ’Academic Korean’ is taught in these schools. In addition, it seeks to present recommendations for improvements and changes in the KSL education system by analyzing the needs of the students, general-classroom teachers, and teachers in charge of Korean language class as well as the KSL education system that has been in operation since the establishment of the KSL class operation system in 2012. This is the first study to discuss the cases of students from multicultural backgrounds, who have completed the KSL curriculum, and the general-classroom teachers' curriculum guidance. This study is meaningful as it conducts practical research on the learning experience of KSL learners in general classes. Future studies should focus on academic interaction strategies as well as the teaching methods adopted by general-class or subject teachers, while factoring in KSL learners' Korean language skills, mother tongue, school age, and cultural background.
주제어
#초등 KSL 학습자 KSL 한국어 교육과정 학습 한국어 교과 적응 한국어 교과 진입 학문적 의사소통
학위논문 정보
저자
이인원
학위수여기관
경인교육대학교 교육전문대학
학위구분
국내석사
학과
한국어교육
지도교수
강남욱
발행연도
2023
키워드
초등 KSL 학습자 KSL 한국어 교육과정 학습 한국어 교과 적응 한국어 교과 진입 학문적 의사소통
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.