초등학생을 위한 토의·토론 학습 기반의 통합적 인공지능 교육 프로그램 개발 : 인공지능 가치 요소를 중심으로 Development of Integrated Artificial Intelligence Education Program Based on Debate and Discussion for Elementary School Students : Focused on Elements of AI Ethics원문보기
본 연구는 초등학생 5, 6학년 학습자의 인공지능 윤리 의식 함양을 위하여 인공지능 윤리 가치 요소를 선정하고 이를 주제로 하는 인공지능 교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 미래 사회는 인공지능 기술의 일상화로 경제, 산업구조, 사회·문화를 넘어 개인의 삶까지 인공지능이 영향을 미칠 것이고 그 변화는 가히 혁명적일 것이다. 정보화 ...
본 연구는 초등학생 5, 6학년 학습자의 인공지능 윤리 의식 함양을 위하여 인공지능 윤리 가치 요소를 선정하고 이를 주제로 하는 인공지능 교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 미래 사회는 인공지능 기술의 일상화로 경제, 산업구조, 사회·문화를 넘어 개인의 삶까지 인공지능이 영향을 미칠 것이고 그 변화는 가히 혁명적일 것이다. 정보화 사회로 전환되며 우리 사회가 이미 겪었듯이, 미래 사회 또한 새로운 기술로 인해 촉발되는 사회 문제가 대두될 것이다. 따라서 본 연구에서는 인공지능 시대의 필수 소양을 인공지능 가치 요소의 함양으로 보고 초등학생 학습자가 윤리 의식을 갖추도록 하는 교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 이를 위해 국내외 인공지능 윤리 원칙 및 가이드라인을 분석하여 공통된 인공지능 가치 요소를 선정하였다. 또한 가치 요소와 인공지능 이해 영역과 인공지능 활용 영역의 학습 내용을 통합적으로 반영한 프로그램을 설계하였으며 특히 토의·토론 활동을 통해 학습자가 가치 요소를 함양할 수 있도록 하였다. 프로그램의 개발 방향과 프로그램 적절성, 예상되는 효과성에 대해 전문가 집단을 대상으로 하여 타당화 과정을 거쳤다.
본 연구는 초등학생 5, 6학년 학습자의 인공지능 윤리 의식 함양을 위하여 인공지능 윤리 가치 요소를 선정하고 이를 주제로 하는 인공지능 교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 미래 사회는 인공지능 기술의 일상화로 경제, 산업구조, 사회·문화를 넘어 개인의 삶까지 인공지능이 영향을 미칠 것이고 그 변화는 가히 혁명적일 것이다. 정보화 사회로 전환되며 우리 사회가 이미 겪었듯이, 미래 사회 또한 새로운 기술로 인해 촉발되는 사회 문제가 대두될 것이다. 따라서 본 연구에서는 인공지능 시대의 필수 소양을 인공지능 가치 요소의 함양으로 보고 초등학생 학습자가 윤리 의식을 갖추도록 하는 교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 이를 위해 국내외 인공지능 윤리 원칙 및 가이드라인을 분석하여 공통된 인공지능 가치 요소를 선정하였다. 또한 가치 요소와 인공지능 이해 영역과 인공지능 활용 영역의 학습 내용을 통합적으로 반영한 프로그램을 설계하였으며 특히 토의·토론 활동을 통해 학습자가 가치 요소를 함양할 수 있도록 하였다. 프로그램의 개발 방향과 프로그램 적절성, 예상되는 효과성에 대해 전문가 집단을 대상으로 하여 타당화 과정을 거쳤다.
In order to foster artificial intelligence ethical awareness among fifth and sixth graders in elementary school, this study selected elements of artificial intelligence ethical values and tried to develop an artificial intelligence education program with the theme. In the future society, artific...
In order to foster artificial intelligence ethical awareness among fifth and sixth graders in elementary school, this study selected elements of artificial intelligence ethical values and tried to develop an artificial intelligence education program with the theme. In the future society, artificial intelligence will affect individual lives beyond the economy, industrial structure, society and culture with the dailyization of artificial intelligence technology, and the change will be revolutionary. As our society has already experienced in the transition to an information society, future society will also face social problems triggered by new technologies. Therefore, this study sought to develop an educational program that allows elementary school learners to have an ethical consciousness considering the cultivation of artificial intelligence value elements as an essential literacy in the era of artificial intelligence. To this end, common artificial intelligence value elements were selected by analyzing domestic and foreign artificial intelligence ethical principles and guidelines. In addition, this program was designed by integrally reflecting the learning contents of value elements, artificial intelligence understanding areas, and artificial intelligence utilization areas. In particular, through debate and discussion activities, learners were able to cultivate value elements. The development direction, appropriateness of program, and expected effectiveness of the program were validated for a group of experts.
In order to foster artificial intelligence ethical awareness among fifth and sixth graders in elementary school, this study selected elements of artificial intelligence ethical values and tried to develop an artificial intelligence education program with the theme. In the future society, artificial intelligence will affect individual lives beyond the economy, industrial structure, society and culture with the dailyization of artificial intelligence technology, and the change will be revolutionary. As our society has already experienced in the transition to an information society, future society will also face social problems triggered by new technologies. Therefore, this study sought to develop an educational program that allows elementary school learners to have an ethical consciousness considering the cultivation of artificial intelligence value elements as an essential literacy in the era of artificial intelligence. To this end, common artificial intelligence value elements were selected by analyzing domestic and foreign artificial intelligence ethical principles and guidelines. In addition, this program was designed by integrally reflecting the learning contents of value elements, artificial intelligence understanding areas, and artificial intelligence utilization areas. In particular, through debate and discussion activities, learners were able to cultivate value elements. The development direction, appropriateness of program, and expected effectiveness of the program were validated for a group of experts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.