MZ세대의 라이프스타일 특성을 반영한 매장 인테리어 디자인 표현에 관련 연구 Study on Interior Decoration Design Performance of Stores Reflecting Lifestyle Characteristics of MZ Generation원문보기
사람들은 코로나19(COVID-19) 팬데믹의 확산으로 인하여 실외보다 실내에 머무는 시간이 많아지게 되며 예기치 못한 생활 패턴의 변화를 겪게 되었고, 그로 인하여 그들의 라이프스타일은 새롭게 변화하고 있다. 그리고 이는 자연스럽게 그들의 디지털 제품에 대한 소비로도 이어지게 되었다. 이러한 소비행태 변화의 흐름을 따라 최근 디지털 제품을 비롯한 디지털 제품을 중점적으로 판매하는 라이프스타일 숍이 증가하게 되었다. 하지만 코로나19 팬데믹이 더욱 크게 확산되었고, 그 영향으로 인한 오프라인 ...
사람들은 코로나19(COVID-19) 팬데믹의 확산으로 인하여 실외보다 실내에 머무는 시간이 많아지게 되며 예기치 못한 생활 패턴의 변화를 겪게 되었고, 그로 인하여 그들의 라이프스타일은 새롭게 변화하고 있다. 그리고 이는 자연스럽게 그들의 디지털 제품에 대한 소비로도 이어지게 되었다. 이러한 소비행태 변화의 흐름을 따라 최근 디지털 제품을 비롯한 디지털 제품을 중점적으로 판매하는 라이프스타일 숍이 증가하게 되었다. 하지만 코로나19 팬데믹이 더욱 크게 확산되었고, 그 영향으로 인한 오프라인 리테일 상업 공간 매장들이 심각한 위기에 빠지게 되었다. 따라서 오프라인 매장의 재활성화를 위한 ‘오프라인 리테일 패러다임’이 절실해지게 되었다. 이러한 상업 공간 격변은 모바일 플랫폼을 기반으로 한 쇼핑문화의 활성화와 이를 적극적으로 활용하는 사용자들에 기반하게 되는데, 이 사용자는 바로 새로운 소비의 주체로 떠오르고 있는 ‘MZ 세대(밀레니얼 세대 + Z 세대)이다. 밀레니얼 세대와 Z세대는 새로운 소비행태의 중심에서 시작된 모든 소비트렌드를 이끌어가는 주역으로서 활동하고 있으며 현재 최신 트렌드를 다루는 다양한 분야의 연구에서 끊임없이 주목받고 있는 세대이다. 때문에 이들 MZ세대가 추구하는 라이프스타일에 대한 분석 없이는 오프라인 상업공간의 격변을 논할 수 없다. 따라서 본 연구에서는 성공적인 ‘오프라인 리테일의 패러다임‘을 위하여 신 소비세대인 MZ세대를 위한 디지털 제품서비스 사용의 인터렉션 디자인 요소 사례를 분석하였다. MZ세대의 디지털 제품서비스의 인터렉션 디자인 요소를 고찰하여 총 여러 가지의 표현 특성을 도출하고, 그를 토대로 디지털 제품서비스 사용의 인터렉션 디자인 요소를 분석한 연구결과는 다음과 같다. 1. MZ세대를 위한 라이프스타일 숍의 공간의 디자인은 ‘경험디자인’ 분야와 더욱 융합하여 진행되어야 한다. MZ세대의 최종 소비를 이루어지게 하는 부분은 그들이 공간에서 얻는 경험에 있으며, 이러한 경험이라는 부분은 온라인 상거래 시스템 인프라 등이 아무리 정교하다 하더라도 대체할 수 없는 영역이다. 앞으로도 점점 다양화되고 새로워지며 끊임없이 변화할 MZ세대의 소비 성향에 맞춰갈 여러 고민들로 상업공간과 문화 공간으로서의 기능에서 더욱 나아가 소비자와의 상호작용을 활성화하며 소비자의 참여를 불러일으키는, 그를 통하여 소비자와 공간의 소통을 원활하게 이뤄나가는 공간으로 활용되어야 한다. 2. 복합성, 표현성은 새로운 경험을 중시하고 그 경험을 SNS를 통해 과시하며 소통하는 데에 익숙한 MZ세대를 위하여 반드시 필요한 공간 표현 요소이며 최근 설계된 라이프스타일 숍 공간에서는 잘 드러나고 있는 부분이다. 모든 사례 공간이 다양한 상품군을 조화롭게 표현하고 각 브랜드 별 공간을 자연스럽게 연결하여 복합적인 이미지의 공간을 충분히 표현한 것으로 분석되었다. 인테리어 제품 등과 소품을 연출하는 데에 있어서 대부분의 매장이 거실, 다이닝룸 등 주거 공간을 연상 시켜 소비자의 공감대를 유도하는 공간연출을 활용하였다. 또한, 제품 고유의 색감이나 디자인을 돋보이게 하는 데에 단순하고 채도가 낮은 공간요소를 활용한 방식이 많이 사용된 것을 확인하였다. 인테리어 제품을 판매하는 숍이기 때문에 제품 연출을 위한 부수적인 장식 요소를 활용하기 보다는 제품 자체를 돋보이게 하는 연출방식을 주로 활용하였다. 3. 소통과 참여를 위한 공간 표현 특성들이 최근 설계된 라이프스타일 숍의 공간에서는 부족하게 분석되었으며 라이프스타일 숍에서 소통을 유발하는 방식에 대해 많은 고민이 필요한 것으로 보인다. 이러한 부분을 통하여 MZ세대가 인테리어 숍 공간에서 주체가 되어 참여하고 이를 공유할 수 있는 공간이 부족하다는 것을 확인하였다. 앞으로의 라이프스타일 숍은 카페 등의 휴식 공간을 확장시킨다면 MZ세대와의 공간적 소통 효과를 극대화 시킬 수 있을 것으로 분석되었다. 본 연구의 모든 사례지가 최근 5년 내에 설계된 곳이며 지금도 새로운 인테리어 유형의 라이프스타일 숍이 끊임 없이 생성되며 인테리어 시장이 팽창하고 있는 만큼 이외에도 국내 인테리어 디지털제품 숍은 앞으로도 끊임없이 팽창해 나갈 것이다. 소비의 주력으로서 새로운 소비문화를 생성해 나가는 MZ세대를 사로잡기 위한 더욱 많은 분야의 라이프 스타일 숍과 관련하여 다양한 방식을 활용한 많은 후속 연구가 이루어진다면 우리는 이 속에서 새로운 가능성을 확인하며 코로나 19의 위기를 기회로 잡아 분명히 성공적인 ’리테일 패러다임‘을 맞이할 수 있을 것이다.
사람들은 코로나19(COVID-19) 팬데믹의 확산으로 인하여 실외보다 실내에 머무는 시간이 많아지게 되며 예기치 못한 생활 패턴의 변화를 겪게 되었고, 그로 인하여 그들의 라이프스타일은 새롭게 변화하고 있다. 그리고 이는 자연스럽게 그들의 디지털 제품에 대한 소비로도 이어지게 되었다. 이러한 소비행태 변화의 흐름을 따라 최근 디지털 제품을 비롯한 디지털 제품을 중점적으로 판매하는 라이프스타일 숍이 증가하게 되었다. 하지만 코로나19 팬데믹이 더욱 크게 확산되었고, 그 영향으로 인한 오프라인 리테일 상업 공간 매장들이 심각한 위기에 빠지게 되었다. 따라서 오프라인 매장의 재활성화를 위한 ‘오프라인 리테일 패러다임’이 절실해지게 되었다. 이러한 상업 공간 격변은 모바일 플랫폼을 기반으로 한 쇼핑문화의 활성화와 이를 적극적으로 활용하는 사용자들에 기반하게 되는데, 이 사용자는 바로 새로운 소비의 주체로 떠오르고 있는 ‘MZ 세대(밀레니얼 세대 + Z 세대)이다. 밀레니얼 세대와 Z세대는 새로운 소비행태의 중심에서 시작된 모든 소비트렌드를 이끌어가는 주역으로서 활동하고 있으며 현재 최신 트렌드를 다루는 다양한 분야의 연구에서 끊임없이 주목받고 있는 세대이다. 때문에 이들 MZ세대가 추구하는 라이프스타일에 대한 분석 없이는 오프라인 상업공간의 격변을 논할 수 없다. 따라서 본 연구에서는 성공적인 ‘오프라인 리테일의 패러다임‘을 위하여 신 소비세대인 MZ세대를 위한 디지털 제품서비스 사용의 인터렉션 디자인 요소 사례를 분석하였다. MZ세대의 디지털 제품서비스의 인터렉션 디자인 요소를 고찰하여 총 여러 가지의 표현 특성을 도출하고, 그를 토대로 디지털 제품서비스 사용의 인터렉션 디자인 요소를 분석한 연구결과는 다음과 같다. 1. MZ세대를 위한 라이프스타일 숍의 공간의 디자인은 ‘경험디자인’ 분야와 더욱 융합하여 진행되어야 한다. MZ세대의 최종 소비를 이루어지게 하는 부분은 그들이 공간에서 얻는 경험에 있으며, 이러한 경험이라는 부분은 온라인 상거래 시스템 인프라 등이 아무리 정교하다 하더라도 대체할 수 없는 영역이다. 앞으로도 점점 다양화되고 새로워지며 끊임없이 변화할 MZ세대의 소비 성향에 맞춰갈 여러 고민들로 상업공간과 문화 공간으로서의 기능에서 더욱 나아가 소비자와의 상호작용을 활성화하며 소비자의 참여를 불러일으키는, 그를 통하여 소비자와 공간의 소통을 원활하게 이뤄나가는 공간으로 활용되어야 한다. 2. 복합성, 표현성은 새로운 경험을 중시하고 그 경험을 SNS를 통해 과시하며 소통하는 데에 익숙한 MZ세대를 위하여 반드시 필요한 공간 표현 요소이며 최근 설계된 라이프스타일 숍 공간에서는 잘 드러나고 있는 부분이다. 모든 사례 공간이 다양한 상품군을 조화롭게 표현하고 각 브랜드 별 공간을 자연스럽게 연결하여 복합적인 이미지의 공간을 충분히 표현한 것으로 분석되었다. 인테리어 제품 등과 소품을 연출하는 데에 있어서 대부분의 매장이 거실, 다이닝룸 등 주거 공간을 연상 시켜 소비자의 공감대를 유도하는 공간연출을 활용하였다. 또한, 제품 고유의 색감이나 디자인을 돋보이게 하는 데에 단순하고 채도가 낮은 공간요소를 활용한 방식이 많이 사용된 것을 확인하였다. 인테리어 제품을 판매하는 숍이기 때문에 제품 연출을 위한 부수적인 장식 요소를 활용하기 보다는 제품 자체를 돋보이게 하는 연출방식을 주로 활용하였다. 3. 소통과 참여를 위한 공간 표현 특성들이 최근 설계된 라이프스타일 숍의 공간에서는 부족하게 분석되었으며 라이프스타일 숍에서 소통을 유발하는 방식에 대해 많은 고민이 필요한 것으로 보인다. 이러한 부분을 통하여 MZ세대가 인테리어 숍 공간에서 주체가 되어 참여하고 이를 공유할 수 있는 공간이 부족하다는 것을 확인하였다. 앞으로의 라이프스타일 숍은 카페 등의 휴식 공간을 확장시킨다면 MZ세대와의 공간적 소통 효과를 극대화 시킬 수 있을 것으로 분석되었다. 본 연구의 모든 사례지가 최근 5년 내에 설계된 곳이며 지금도 새로운 인테리어 유형의 라이프스타일 숍이 끊임 없이 생성되며 인테리어 시장이 팽창하고 있는 만큼 이외에도 국내 인테리어 디지털제품 숍은 앞으로도 끊임없이 팽창해 나갈 것이다. 소비의 주력으로서 새로운 소비문화를 생성해 나가는 MZ세대를 사로잡기 위한 더욱 많은 분야의 라이프 스타일 숍과 관련하여 다양한 방식을 활용한 많은 후속 연구가 이루어진다면 우리는 이 속에서 새로운 가능성을 확인하며 코로나 19의 위기를 기회로 잡아 분명히 성공적인 ’리테일 패러다임‘을 맞이할 수 있을 것이다.
As people spend more time indoors than outdoors due to the spread of the COVID-19 pandemic, their lifestyles have undergone unexpected changes, and thus new changes in their lifestyles. And, naturally, this leads to their consumption of digital products. With the change in consumption patterns, more...
As people spend more time indoors than outdoors due to the spread of the COVID-19 pandemic, their lifestyles have undergone unexpected changes, and thus new changes in their lifestyles. And, naturally, this leads to their consumption of digital products. With the change in consumption patterns, more and more lifestyle stores are focusing on digital products. However, Corona 19 pandemic spread even more, and its impact put physical retail commercial space stores in a serious crisis. Therefore, for the regeneration of physical stores, there is an urgent need for "physical retail model". This dramatic change in the commercial space is based on the active and active use of shopping culture based on mobile platforms. This user is the "MZ generation" (millennials + Gen Z), who are becoming the new consumer body. Millennials and Gen Z are the leading players in all consumer trends starting from the center of new consumption patterns. They are the generation that is receiving constant attention in various fields to study the latest trends. Therefore, the upheaval in the physical commercial space cannot be discussed without an analysis of the lifestyle pursued by these MZ generations. Therefore, in order to achieve a successful "physical retail model", this study analyzes the interaction design elements of digital products for the MZ generation in the new consumption era. The interaction design elements of MZ generation digital products and services are investigated, and a variety of performance characteristics are obtained. On this basis, the interaction design elements of digital products and services are analyzed. The research results are as follows. 1. The design of lifestyle store space of Generation MZ should be more integrated with the field of "experiential design". Part of Generation MZ's final consumption lies in the experiences they gain in space, and these experiences are areas that cannot be replaced no matter how well established the infrastructure of online trading systems is. In the future, it will gradually diversify, renovate, and constantly change the consumption tendency of the mz generation to cooperate with each distress and abacus culture. In terms of space function, it will also serve as a forward activation of interaction with consumers, consumer participation, through which the communication between consumers and the space should be smoothly carried out. 2. Hybridness and expressiveness are the necessary spatial expression elements that MZ generation attaches great importance to new experience and are used to displaying and communicating through SNS, which are well reflected in the recently designed lifestyle store space. According to the analysis, all of the case Spaces show a variety of product groups in a coordinated manner, and the space of each brand is naturally connected to fully express the space of composite image. Most stores use space shows that remind consumers of living Spaces such as living rooms and dining rooms to make them resonate. Moreover, it is confirmed that many simple and low color space elements are used to highlight the inherent color sense and design of the product. Since the store sells interior decoration products, it focuses on showcasing the products rather than using accessories. 3. In order to display the characteristics of communication and participation in the space, the analysis of the recently designed lifestyle store space is insufficient, and the way to induce communication in the lifestyle store needs a lot of thinking. Through these sections, the lack of space for MZ generation to participate and share as the main body in the interior decoration shop space was confirmed. It is analyzed that lifestyle stores in the future can maximize the effect of space communication with the MZ generation if they expand their leisure space such as cafes. All the cases in this study were designed within the last five years, and the interior decoration market is expanding as new lifestyle stores with new types of interior decoration are being created. In addition, the domestic interior decoration digital product stores are also expected to expand in the future. As the main force of consumption, the generation of new consumer culture for the mz generation, more areas of life style stores and related, using a variety of ways of many follow-up studies constituted, we confirm the new possibilities in Corona 19 crisis to seize the opportunity obviously successful "retail model" can be met.
As people spend more time indoors than outdoors due to the spread of the COVID-19 pandemic, their lifestyles have undergone unexpected changes, and thus new changes in their lifestyles. And, naturally, this leads to their consumption of digital products. With the change in consumption patterns, more and more lifestyle stores are focusing on digital products. However, Corona 19 pandemic spread even more, and its impact put physical retail commercial space stores in a serious crisis. Therefore, for the regeneration of physical stores, there is an urgent need for "physical retail model". This dramatic change in the commercial space is based on the active and active use of shopping culture based on mobile platforms. This user is the "MZ generation" (millennials + Gen Z), who are becoming the new consumer body. Millennials and Gen Z are the leading players in all consumer trends starting from the center of new consumption patterns. They are the generation that is receiving constant attention in various fields to study the latest trends. Therefore, the upheaval in the physical commercial space cannot be discussed without an analysis of the lifestyle pursued by these MZ generations. Therefore, in order to achieve a successful "physical retail model", this study analyzes the interaction design elements of digital products for the MZ generation in the new consumption era. The interaction design elements of MZ generation digital products and services are investigated, and a variety of performance characteristics are obtained. On this basis, the interaction design elements of digital products and services are analyzed. The research results are as follows. 1. The design of lifestyle store space of Generation MZ should be more integrated with the field of "experiential design". Part of Generation MZ's final consumption lies in the experiences they gain in space, and these experiences are areas that cannot be replaced no matter how well established the infrastructure of online trading systems is. In the future, it will gradually diversify, renovate, and constantly change the consumption tendency of the mz generation to cooperate with each distress and abacus culture. In terms of space function, it will also serve as a forward activation of interaction with consumers, consumer participation, through which the communication between consumers and the space should be smoothly carried out. 2. Hybridness and expressiveness are the necessary spatial expression elements that MZ generation attaches great importance to new experience and are used to displaying and communicating through SNS, which are well reflected in the recently designed lifestyle store space. According to the analysis, all of the case Spaces show a variety of product groups in a coordinated manner, and the space of each brand is naturally connected to fully express the space of composite image. Most stores use space shows that remind consumers of living Spaces such as living rooms and dining rooms to make them resonate. Moreover, it is confirmed that many simple and low color space elements are used to highlight the inherent color sense and design of the product. Since the store sells interior decoration products, it focuses on showcasing the products rather than using accessories. 3. In order to display the characteristics of communication and participation in the space, the analysis of the recently designed lifestyle store space is insufficient, and the way to induce communication in the lifestyle store needs a lot of thinking. Through these sections, the lack of space for MZ generation to participate and share as the main body in the interior decoration shop space was confirmed. It is analyzed that lifestyle stores in the future can maximize the effect of space communication with the MZ generation if they expand their leisure space such as cafes. All the cases in this study were designed within the last five years, and the interior decoration market is expanding as new lifestyle stores with new types of interior decoration are being created. In addition, the domestic interior decoration digital product stores are also expected to expand in the future. As the main force of consumption, the generation of new consumer culture for the mz generation, more areas of life style stores and related, using a variety of ways of many follow-up studies constituted, we confirm the new possibilities in Corona 19 crisis to seize the opportunity obviously successful "retail model" can be met.
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