1인 가구 배달앱 이용자의 배달앱 선택속성이 고객만족과 재사용의도에 미치는 영향 연구 A study on the effect of delivery app selection attributes of single household delivery app users on customer satisfaction and reuse intention원문보기
스마트폰의 배달앱 서비스는 고객들이 배달 음식을 시킬 때 필수적으로 이용하는 서비스이다. 1인 가구가 증가함에 따라 매장에서 혼자서 식사하는 것보다 배달앱을 이용하여 집에서 식사하는 사람들이 늘어나고 있다. 이러한 시대의 변화는 다양한 소비자들이 배달앱을 통하여 편리하게 끼니를 해결할 수 있는 방향에 관한 관심과 이용 빈도를 높일 수 있는 계기가 되었다. 시대의 흐름에 맞춰가기 위해서 배달앱 시장은 고객들이 중요하게 생각하는 서비스 부분이나, 개선해야 할 부분들을 확인하여 마케팅의 효과를 극대화하기 위해 전략을 수립할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 1인 가구의 배달앱을 이용해 본 고객들을 대상으로 그들이 중요하게 여기는 배달앱 ...
스마트폰의 배달앱 서비스는 고객들이 배달 음식을 시킬 때 필수적으로 이용하는 서비스이다. 1인 가구가 증가함에 따라 매장에서 혼자서 식사하는 것보다 배달앱을 이용하여 집에서 식사하는 사람들이 늘어나고 있다. 이러한 시대의 변화는 다양한 소비자들이 배달앱을 통하여 편리하게 끼니를 해결할 수 있는 방향에 관한 관심과 이용 빈도를 높일 수 있는 계기가 되었다. 시대의 흐름에 맞춰가기 위해서 배달앱 시장은 고객들이 중요하게 생각하는 서비스 부분이나, 개선해야 할 부분들을 확인하여 마케팅의 효과를 극대화하기 위해 전략을 수립할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 1인 가구의 배달앱을 이용해 본 고객들을 대상으로 그들이 중요하게 여기는 배달앱 선택속성을 파악함으로써 배달앱 선택속성과 고객 만족, 재사용 의도 간의 상관관계를 밝히며, 배달앱 시장의 발전과 서비스 품질 향상에 기여하고자 한다. 이러한 연구 가설들을 검증하기 위해 2022년 7월 01일부터 2022년 7월 31일까지 약 1개월간 국내에 거주하는 배달앱 이용 경험이 있는 1인 가구 고객을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 네이버 온라인 설문지를 활용하여 편의표본을 대상으로 온라인을 통해 진행하였으며, 총회수된 485부의 설문지 중 268부를 유효한 표본으로 설정하여 분석하였다. 실증 분석 결과는 아래와 같이 요약할 수 있다. 첫째, 탐색적 요인분석을 시행한 결과, 배달앱의 선택속성과 고객 만족 및 재사용 의도에 대한 모든 요인적재량이 0.661에서 0.915 사이의 값을 가졌다. 각 항목의 표준 적재 값이 0.6 이상으로 나타나 집중 타당성이 검증되었으며, 유의 수준이 0.001 이하로 통계적으로 유의한 것으로 확인되었다. 둘째, 회귀분석을 실시한 결과, 배달앱의 선택속성 중 신뢰성, 편의성은 고객 만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 고객 만족 또한 재사용 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 배달앱의 선택속성 중 경제성과 정보성은 고객 만족에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구를 통하여 늘어나고 있는 1인 가구의 외식문화 중요도와 배달앱의 선택속성을 확인하여 외식 배달앱을 운영하는 배달앱 사업 관련 직종뿐만 아니라, 배달앱을 활용하여 소비자들에게 음식을 제공하는 외식업체 운영자들까지 더 효율적인 마케팅 전략을 세울 수 있는 자료의 틀을 만들어 주어 미래의 외식시장 발전과 활성화에 영향을 줄 것으로 사료된다.
스마트폰의 배달앱 서비스는 고객들이 배달 음식을 시킬 때 필수적으로 이용하는 서비스이다. 1인 가구가 증가함에 따라 매장에서 혼자서 식사하는 것보다 배달앱을 이용하여 집에서 식사하는 사람들이 늘어나고 있다. 이러한 시대의 변화는 다양한 소비자들이 배달앱을 통하여 편리하게 끼니를 해결할 수 있는 방향에 관한 관심과 이용 빈도를 높일 수 있는 계기가 되었다. 시대의 흐름에 맞춰가기 위해서 배달앱 시장은 고객들이 중요하게 생각하는 서비스 부분이나, 개선해야 할 부분들을 확인하여 마케팅의 효과를 극대화하기 위해 전략을 수립할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 1인 가구의 배달앱을 이용해 본 고객들을 대상으로 그들이 중요하게 여기는 배달앱 선택속성을 파악함으로써 배달앱 선택속성과 고객 만족, 재사용 의도 간의 상관관계를 밝히며, 배달앱 시장의 발전과 서비스 품질 향상에 기여하고자 한다. 이러한 연구 가설들을 검증하기 위해 2022년 7월 01일부터 2022년 7월 31일까지 약 1개월간 국내에 거주하는 배달앱 이용 경험이 있는 1인 가구 고객을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 네이버 온라인 설문지를 활용하여 편의표본을 대상으로 온라인을 통해 진행하였으며, 총회수된 485부의 설문지 중 268부를 유효한 표본으로 설정하여 분석하였다. 실증 분석 결과는 아래와 같이 요약할 수 있다. 첫째, 탐색적 요인분석을 시행한 결과, 배달앱의 선택속성과 고객 만족 및 재사용 의도에 대한 모든 요인적재량이 0.661에서 0.915 사이의 값을 가졌다. 각 항목의 표준 적재 값이 0.6 이상으로 나타나 집중 타당성이 검증되었으며, 유의 수준이 0.001 이하로 통계적으로 유의한 것으로 확인되었다. 둘째, 회귀분석을 실시한 결과, 배달앱의 선택속성 중 신뢰성, 편의성은 고객 만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 고객 만족 또한 재사용 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 배달앱의 선택속성 중 경제성과 정보성은 고객 만족에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구를 통하여 늘어나고 있는 1인 가구의 외식문화 중요도와 배달앱의 선택속성을 확인하여 외식 배달앱을 운영하는 배달앱 사업 관련 직종뿐만 아니라, 배달앱을 활용하여 소비자들에게 음식을 제공하는 외식업체 운영자들까지 더 효율적인 마케팅 전략을 세울 수 있는 자료의 틀을 만들어 주어 미래의 외식시장 발전과 활성화에 영향을 줄 것으로 사료된다.
With the development of smartphones, delivery order app services have become an essential service for customers to order delivery food, and with the ever-increasing number of single-person households, more people are eating at home through delivery than at stores. These changes in the era served as ...
With the development of smartphones, delivery order app services have become an essential service for customers to order delivery food, and with the ever-increasing number of single-person households, more people are eating at home through delivery than at stores. These changes in the era served as an opportunity to increase interest and frequency of use in the direction of conveniently solving meals through delivery apps. In order to keep up with the trend of the times, the delivery app market needs to establish an effective marketing strategy by identifying the service parts that customers consider important or areas that need to be improved. Therefore, this study aims to reveal the correlation between delivery app selection attributes, customer satisfaction, and reuse intention by identifying the attributes of customers who use delivery apps of single-person households, and contribute to the development of the delivery app market and service quality. To verify this research hypothesis, a survey was conducted on single-person household customers who had experience using delivery apps in Korea for about one month from July 1, 2022 to July 31, 2022. The questionnaire was conducted online for convenience samples using the Naver online questionnaire, and 268 of the 485 questionnaires collected were set as valid samples and used for analysis, and the empirical analysis results of this study can be summarized as follows. First, as a result of conducting an exploratory factor analysis, all factor loads for the delivery app's selection attribute, customer satisfaction, and reuse intention had a value between 0.661 and 0.915. Since the standard load value of each factor was 0.6 or more, the concentrated validity was verified, and the significance level of each item was also statistically significant at 0.001 or less. Second, as a result of a regression analysis, reliability and convenience among the selection attributes of the delivery app were found to have a positive (+) effect on customer satisfaction, and customer satisfaction also had a positive (+) effect on reuse intention. On the other hand, among the selection attributes of delivery apps, economic feasibility and information were found to have a negative (-) effect on customer satisfaction. This study is expected to affect the development and revitalization of the restaurant market by establishing a data framework for more efficient marketing strategies in operating restaurant delivery apps as well as restaurant companies using delivery apps.
With the development of smartphones, delivery order app services have become an essential service for customers to order delivery food, and with the ever-increasing number of single-person households, more people are eating at home through delivery than at stores. These changes in the era served as an opportunity to increase interest and frequency of use in the direction of conveniently solving meals through delivery apps. In order to keep up with the trend of the times, the delivery app market needs to establish an effective marketing strategy by identifying the service parts that customers consider important or areas that need to be improved. Therefore, this study aims to reveal the correlation between delivery app selection attributes, customer satisfaction, and reuse intention by identifying the attributes of customers who use delivery apps of single-person households, and contribute to the development of the delivery app market and service quality. To verify this research hypothesis, a survey was conducted on single-person household customers who had experience using delivery apps in Korea for about one month from July 1, 2022 to July 31, 2022. The questionnaire was conducted online for convenience samples using the Naver online questionnaire, and 268 of the 485 questionnaires collected were set as valid samples and used for analysis, and the empirical analysis results of this study can be summarized as follows. First, as a result of conducting an exploratory factor analysis, all factor loads for the delivery app's selection attribute, customer satisfaction, and reuse intention had a value between 0.661 and 0.915. Since the standard load value of each factor was 0.6 or more, the concentrated validity was verified, and the significance level of each item was also statistically significant at 0.001 or less. Second, as a result of a regression analysis, reliability and convenience among the selection attributes of the delivery app were found to have a positive (+) effect on customer satisfaction, and customer satisfaction also had a positive (+) effect on reuse intention. On the other hand, among the selection attributes of delivery apps, economic feasibility and information were found to have a negative (-) effect on customer satisfaction. This study is expected to affect the development and revitalization of the restaurant market by establishing a data framework for more efficient marketing strategies in operating restaurant delivery apps as well as restaurant companies using delivery apps.
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