[학위논문]웹소설 원작 한국 TV 드라마의 서사와 영상 기법 : 2013년 이후 지상파와 종합편성채널 방영 작품을 중심으로 The narrative and visual techniques of Korean TV dramas based on web novels : Focusing on TV programs aired on terrestrial channels and comprehensive programming channels since 2013원문보기
본 연구의 목적은 웹소설 원작 한국 TV 드라마의 서사와 영상 특징을 분석하여 TV 드라마 제작 관련 종사자가 웹소설을 원작으로 TV 드라마를 제작할 때 고려하고 지향해야 할 서사와 영상표현에 대한 이해를 돕기 위한 것이다. 웹소설은 고유한 형식과 서사적 특징을 갖고 있으며, TV 드라마로 매체 전환될 때 이에 기인한 서사와 영상의 특징이 나타난다. TV 드라마에서 웹소설을 원작으로 선택하는 이유는 원작의 대중성과 흥행성을 이어가기 위한 상업적 고려이지만, 웹소설 원작 한국 TV 드라마의 서사는 원작 웹소설의 부족한 원인과 개연성을 강화하며, 평면적인 캐릭터를 입체적으로 묘사하는 특징이 나타난다. 이는 웹소설 원작 한국 TV 드라마가 웹소설과 비교하여 새로운 서사적 요소를 가지며, 입체적인 캐릭터를 형성하는 서사로 진화한다는 것을 보여준다. 웹소설을 원작으로 하는 한국 TV 드라마는 장르를 혼합한 영상효과와 직관적으로 서사를 구성하는 영상으로 원작 웹소설의 서사에서 비롯된 영상 기법이 특징적으로 나타난다. 장르를 혼합한 영상효과는 애니메이션을 차용한 영상, 만화나 ...
본 연구의 목적은 웹소설 원작 한국 TV 드라마의 서사와 영상 특징을 분석하여 TV 드라마 제작 관련 종사자가 웹소설을 원작으로 TV 드라마를 제작할 때 고려하고 지향해야 할 서사와 영상표현에 대한 이해를 돕기 위한 것이다. 웹소설은 고유한 형식과 서사적 특징을 갖고 있으며, TV 드라마로 매체 전환될 때 이에 기인한 서사와 영상의 특징이 나타난다. TV 드라마에서 웹소설을 원작으로 선택하는 이유는 원작의 대중성과 흥행성을 이어가기 위한 상업적 고려이지만, 웹소설 원작 한국 TV 드라마의 서사는 원작 웹소설의 부족한 원인과 개연성을 강화하며, 평면적인 캐릭터를 입체적으로 묘사하는 특징이 나타난다. 이는 웹소설 원작 한국 TV 드라마가 웹소설과 비교하여 새로운 서사적 요소를 가지며, 입체적인 캐릭터를 형성하는 서사로 진화한다는 것을 보여준다. 웹소설을 원작으로 하는 한국 TV 드라마는 장르를 혼합한 영상효과와 직관적으로 서사를 구성하는 영상으로 원작 웹소설의 서사에서 비롯된 영상 기법이 특징적으로 나타난다. 장르를 혼합한 영상효과는 애니메이션을 차용한 영상, 만화나 웹툰과 유사한 가변적 프레임을 통해 표현된다. 주인공의 애니메이션 캐릭터화는 환상성을 구축하여, 시청자가 애니메이션 장르를 수용하는 태도를 형성하게 하고, 과장된 캐릭터 설정이나 행동, 표정, 감정 등을 관용적으로 받아들이고 몰입하게 만든다. 또한 실사영상과 결합한 애니메이션은 시청자에게 정보를 직관적으로 전달하여 서사를 빠르게 전개할 수 있도록 한다. 직관적으로 서사를 구성하는 영상은 시점 샷이나 피사계 심도를 사용하여 이입과 몰입을 유도하고, 화면의 대조를 통해 역학적인 상황을 표현한다. 또한 스트레칭과 스쿼시 기법을 사용한 과장된 연기로 서사 진행에 필요한 정보를 미리 알려주는 방식으로 표현된다. 시점 샷은 주인공의 시각을 통해 영상을 표현하는 기법으로, 시청자의 주인공에 대한 이입과 몰입을 촉진하며, 주인공의 처지에 대한 이해와 공감을 유도하여 서사에 대한 참여를 극대화한다. 피사계 심도를 이용한 영상표현은 아웃 포커스 기법을 통해 인물과 배경을 분리함으로써 몰입을 유도하는데, 선택적으로 인물을 보여줌으로써 시청자가 인물의 감정에 집중하도록 의도된 영상표현이다. 또한 역학에 따라 화면 구도와 인물의 크기가 변화하여 인물의 심리적인 관계와 역학을 직관적으로 표현함으로써 서사를 빠르게 진행 시키고, 카메라를 응시하며 펼치는 배우의 과장된 연기는 시청자가 배우에게 직접 이야기를 듣는 듯한 몰입감을 느끼게 하며, 애니메이션을 수용하는 관용적 태도로 인도한다. 이는 모두 원작 웹소설의 서사적 특징에서 기인한 웹소설 원작 한국 TV 드라마의 서사와 영상에서 나타나는 특징적 요소들이다. 웹소설의 서사는 인과적인 질서를 해체하고, 몰입과 성취의 대리만족을 제공하여 대중성을 극대화하는 특징이 있다. 이를 원작으로 하는 한국 TV 드라마의 서사와 영상은 원작 웹소설의 서사 특징을 TV 드라마에 적합한 서사와 영상으로 전환하는데 효과적인 방향으로 사용된 특징을 보였다. 이러한 특징들은 웹소설을 원작으로 하는 TV 드라마 제작에 앞서 고려해야 할 사항으로서, 관련 종사자가 제작 전략을 수립하는 데 활용할 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 웹소설 원작 한국 TV 드라마의 서사와 영상 특징을 분석하여 TV 드라마 제작 관련 종사자가 웹소설을 원작으로 TV 드라마를 제작할 때 고려하고 지향해야 할 서사와 영상표현에 대한 이해를 돕기 위한 것이다. 웹소설은 고유한 형식과 서사적 특징을 갖고 있으며, TV 드라마로 매체 전환될 때 이에 기인한 서사와 영상의 특징이 나타난다. TV 드라마에서 웹소설을 원작으로 선택하는 이유는 원작의 대중성과 흥행성을 이어가기 위한 상업적 고려이지만, 웹소설 원작 한국 TV 드라마의 서사는 원작 웹소설의 부족한 원인과 개연성을 강화하며, 평면적인 캐릭터를 입체적으로 묘사하는 특징이 나타난다. 이는 웹소설 원작 한국 TV 드라마가 웹소설과 비교하여 새로운 서사적 요소를 가지며, 입체적인 캐릭터를 형성하는 서사로 진화한다는 것을 보여준다. 웹소설을 원작으로 하는 한국 TV 드라마는 장르를 혼합한 영상효과와 직관적으로 서사를 구성하는 영상으로 원작 웹소설의 서사에서 비롯된 영상 기법이 특징적으로 나타난다. 장르를 혼합한 영상효과는 애니메이션을 차용한 영상, 만화나 웹툰과 유사한 가변적 프레임을 통해 표현된다. 주인공의 애니메이션 캐릭터화는 환상성을 구축하여, 시청자가 애니메이션 장르를 수용하는 태도를 형성하게 하고, 과장된 캐릭터 설정이나 행동, 표정, 감정 등을 관용적으로 받아들이고 몰입하게 만든다. 또한 실사영상과 결합한 애니메이션은 시청자에게 정보를 직관적으로 전달하여 서사를 빠르게 전개할 수 있도록 한다. 직관적으로 서사를 구성하는 영상은 시점 샷이나 피사계 심도를 사용하여 이입과 몰입을 유도하고, 화면의 대조를 통해 역학적인 상황을 표현한다. 또한 스트레칭과 스쿼시 기법을 사용한 과장된 연기로 서사 진행에 필요한 정보를 미리 알려주는 방식으로 표현된다. 시점 샷은 주인공의 시각을 통해 영상을 표현하는 기법으로, 시청자의 주인공에 대한 이입과 몰입을 촉진하며, 주인공의 처지에 대한 이해와 공감을 유도하여 서사에 대한 참여를 극대화한다. 피사계 심도를 이용한 영상표현은 아웃 포커스 기법을 통해 인물과 배경을 분리함으로써 몰입을 유도하는데, 선택적으로 인물을 보여줌으로써 시청자가 인물의 감정에 집중하도록 의도된 영상표현이다. 또한 역학에 따라 화면 구도와 인물의 크기가 변화하여 인물의 심리적인 관계와 역학을 직관적으로 표현함으로써 서사를 빠르게 진행 시키고, 카메라를 응시하며 펼치는 배우의 과장된 연기는 시청자가 배우에게 직접 이야기를 듣는 듯한 몰입감을 느끼게 하며, 애니메이션을 수용하는 관용적 태도로 인도한다. 이는 모두 원작 웹소설의 서사적 특징에서 기인한 웹소설 원작 한국 TV 드라마의 서사와 영상에서 나타나는 특징적 요소들이다. 웹소설의 서사는 인과적인 질서를 해체하고, 몰입과 성취의 대리만족을 제공하여 대중성을 극대화하는 특징이 있다. 이를 원작으로 하는 한국 TV 드라마의 서사와 영상은 원작 웹소설의 서사 특징을 TV 드라마에 적합한 서사와 영상으로 전환하는데 효과적인 방향으로 사용된 특징을 보였다. 이러한 특징들은 웹소설을 원작으로 하는 TV 드라마 제작에 앞서 고려해야 할 사항으로서, 관련 종사자가 제작 전략을 수립하는 데 활용할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to analyze the narrative and visual characteristics of Korean TV dramas adapted from web novels. It aims to facilitate the understanding of narrative and visual expressions that TV drama practitioners should consider and pursue when adapting web novels into T...
The purpose of this study is to analyze the narrative and visual characteristics of Korean TV dramas adapted from web novels. It aims to facilitate the understanding of narrative and visual expressions that TV drama practitioners should consider and pursue when adapting web novels into TV dramas. Web novels have their unique format and narrative features, and when transitioning into TV dramas, the narrative and visual characteristics derived from them become evident. The reason for selecting web novels as source material for Korean TV dramas lies in commercial considerations to continue the popularity and success of the original works. However, the narrative of Korean TV dramas based on web novels strengthens the lacking coherence and plausibility of the original web novels, and exhibits a characteristic of portraying three-dimensional characters instead of flat ones. This demonstrates that Korean TV dramas based on web novels possess new narrative elements and evolve into narratives that shape three-dimensional characters when compared to their source material. Korean TV dramas based on web novels combine genres and employ visual effects that construct narratives intuitively, which are derived from the narrative of the original web novels. The mixed genre visual effects are expressed through animation-inspired visuals, variable frames resembling cartoons or webtoons. The animation of the protagonist constructs a sense of fantasy, shaping the viewers' acceptance of the animation genre, and immerses them by accepting and engaging with exaggerated character settings, actions, expressions, and emotions. Additionally, the combination of live-action footage and animation delivers information to viewers intuitively, enabling rapid narrative development. The visually intuitive narrative construction employs techniques such as point-of-view shots and depth of field to induce immersion and engagement, and uses contrasting screens to depict dynamic situations. Moreover, exaggerated acting with stretching and squash techniques expresses necessary information for narrative progression. The point-of-view shot is a technique that expresses visuals through the protagonist's perspective, facilitating viewers' immersion and engagement with the protagonist and maximizing their understanding and empathy towards the protagonist's situation, thereby maximizing their participation in the narrative. The use of depth of field in visual representation utilizes the out-of-focus technique to separate characters from the background, inducing immersion. Selectively showing characters focuses viewers' attention on the characters' emotions. Furthermore, changes in camera angles and character sizes in accordance with dynamics intuitively depict the psychological relationships and dynamics of characters, enabling rapid narrative progression. The exaggerated acting of actors facing the camera evokes a sense of direct storytelling, as if the viewers are listening to the actors, leading them to adopt an accepting attitude towards animation. All of these are characteristic elements that emerge from the narrative and visuals of Korean TV dramas based on web novels rooted in the narrative features of the original web novels. The narrative of web novels dismantles the causal order and offers immersion and vicarious satisfaction, maximizing popularity. The narrative and visual aspects of Korean TV dramas based on web novels effectively transform the narrative features of the original web novels into suitable narratives and visuals for TV dramas. These characteristics should be considered as essential factors before producing TV dramas based on web novels, and can be utilized by practitioners in formulating production strategies.
The purpose of this study is to analyze the narrative and visual characteristics of Korean TV dramas adapted from web novels. It aims to facilitate the understanding of narrative and visual expressions that TV drama practitioners should consider and pursue when adapting web novels into TV dramas. Web novels have their unique format and narrative features, and when transitioning into TV dramas, the narrative and visual characteristics derived from them become evident. The reason for selecting web novels as source material for Korean TV dramas lies in commercial considerations to continue the popularity and success of the original works. However, the narrative of Korean TV dramas based on web novels strengthens the lacking coherence and plausibility of the original web novels, and exhibits a characteristic of portraying three-dimensional characters instead of flat ones. This demonstrates that Korean TV dramas based on web novels possess new narrative elements and evolve into narratives that shape three-dimensional characters when compared to their source material. Korean TV dramas based on web novels combine genres and employ visual effects that construct narratives intuitively, which are derived from the narrative of the original web novels. The mixed genre visual effects are expressed through animation-inspired visuals, variable frames resembling cartoons or webtoons. The animation of the protagonist constructs a sense of fantasy, shaping the viewers' acceptance of the animation genre, and immerses them by accepting and engaging with exaggerated character settings, actions, expressions, and emotions. Additionally, the combination of live-action footage and animation delivers information to viewers intuitively, enabling rapid narrative development. The visually intuitive narrative construction employs techniques such as point-of-view shots and depth of field to induce immersion and engagement, and uses contrasting screens to depict dynamic situations. Moreover, exaggerated acting with stretching and squash techniques expresses necessary information for narrative progression. The point-of-view shot is a technique that expresses visuals through the protagonist's perspective, facilitating viewers' immersion and engagement with the protagonist and maximizing their understanding and empathy towards the protagonist's situation, thereby maximizing their participation in the narrative. The use of depth of field in visual representation utilizes the out-of-focus technique to separate characters from the background, inducing immersion. Selectively showing characters focuses viewers' attention on the characters' emotions. Furthermore, changes in camera angles and character sizes in accordance with dynamics intuitively depict the psychological relationships and dynamics of characters, enabling rapid narrative progression. The exaggerated acting of actors facing the camera evokes a sense of direct storytelling, as if the viewers are listening to the actors, leading them to adopt an accepting attitude towards animation. All of these are characteristic elements that emerge from the narrative and visuals of Korean TV dramas based on web novels rooted in the narrative features of the original web novels. The narrative of web novels dismantles the causal order and offers immersion and vicarious satisfaction, maximizing popularity. The narrative and visual aspects of Korean TV dramas based on web novels effectively transform the narrative features of the original web novels into suitable narratives and visuals for TV dramas. These characteristics should be considered as essential factors before producing TV dramas based on web novels, and can be utilized by practitioners in formulating production strategies.
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