다원론적 사회관의 영향으로 애니메이션에서도 캐릭터의 역할에 대한 행위의 선과 악의 표현은 불명확해지고 있다. 이는 애니메이션에서 어떤 캐릭터가 악당인지 구분하기 난해한 경우가 발생한다. 또한, 이원론의 영향으로 선과 악의 구분이 뚜렷한 주인공과 악당의 이상화된 역할은 애 니메이션 플롯에 대한 관객의 다양한 욕구를 충족시키지 못했다. 성인들 이 주요한 수요 계층인 영화나 연극이나 드라마나 소설 등에서는 이미 등장인물에 대하여 상대적인 선과 악을 나타냄으로써 현실성과 사실성을 표현하고 있었다. 즉 서사적 플롯에서 캐릭터의 행위를 통한 역할을 반 전시켜 다양성을 높이고 있다. 그러나 관객의 대부분이 어린이인 애니메 이션의 경우에는 어린이의 이해력과 지능과 도덕적 교육으로 인해 캐릭 터의 선과 악에 대한 전형성을 고수해야 한다. 특히 최근 몇 년 동안 디 즈니 애니메이션의 캐릭터들은 대부분 선과 악을 구분하기 어려운 캐릭 터들이 나타났고, 대부분 자신의 성장, 가족의 갈등 등을 주제로 다루고 있으나 캐릭터 역할의 행위변화에 대해 분석하는 이론적 체계는 미흡한 실정이다. 따라서 본고에서 캐릭터 역할의 행위변화에 대한 체계적인 이 론을 구축하고자 한다. 본 연구는 선행연구로 디즈니에 대한 분석을 바탕으로 디즈니 애니메 이션 연구의 가치와 타당성을 기반으로 연구를 위한 대표성에 대해 살펴 보았으며, 동시에 기호학적 개념을 통해 요소의 표현 방법을 도출하였 다. 또한, 이원론과 다원론을 통해 선과 악에 대한 개념적 차이에 따라 최근 애니메이션에서 캐릭터 선악의 변화성과 초기 애니메이션 캐릭터 선악의 불변성에 대해 파악한다. 다음으로, 애니메이션과 소설 속 스토 리와 플롯, 인물의 이해를 통해 스토리와 플롯의 차이점과 인물의 중요 성을 확인한다. 또한, 캐릭터의 역할의 주인공과 악당, 주동자인 프로타 고니스트와 반동자인 안타고니스트, 적대적 관계와 비적대적 관계의 특 성을 이해하고, 동기 심리학으로 동기와 행위의 관계를 설명한다. 아울 러 동기를 다시 구분하여 접근 동기와 ...
다원론적 사회관의 영향으로 애니메이션에서도 캐릭터의 역할에 대한 행위의 선과 악의 표현은 불명확해지고 있다. 이는 애니메이션에서 어떤 캐릭터가 악당인지 구분하기 난해한 경우가 발생한다. 또한, 이원론의 영향으로 선과 악의 구분이 뚜렷한 주인공과 악당의 이상화된 역할은 애 니메이션 플롯에 대한 관객의 다양한 욕구를 충족시키지 못했다. 성인들 이 주요한 수요 계층인 영화나 연극이나 드라마나 소설 등에서는 이미 등장인물에 대하여 상대적인 선과 악을 나타냄으로써 현실성과 사실성을 표현하고 있었다. 즉 서사적 플롯에서 캐릭터의 행위를 통한 역할을 반 전시켜 다양성을 높이고 있다. 그러나 관객의 대부분이 어린이인 애니메 이션의 경우에는 어린이의 이해력과 지능과 도덕적 교육으로 인해 캐릭 터의 선과 악에 대한 전형성을 고수해야 한다. 특히 최근 몇 년 동안 디 즈니 애니메이션의 캐릭터들은 대부분 선과 악을 구분하기 어려운 캐릭 터들이 나타났고, 대부분 자신의 성장, 가족의 갈등 등을 주제로 다루고 있으나 캐릭터 역할의 행위변화에 대해 분석하는 이론적 체계는 미흡한 실정이다. 따라서 본고에서 캐릭터 역할의 행위변화에 대한 체계적인 이 론을 구축하고자 한다. 본 연구는 선행연구로 디즈니에 대한 분석을 바탕으로 디즈니 애니메 이션 연구의 가치와 타당성을 기반으로 연구를 위한 대표성에 대해 살펴 보았으며, 동시에 기호학적 개념을 통해 요소의 표현 방법을 도출하였 다. 또한, 이원론과 다원론을 통해 선과 악에 대한 개념적 차이에 따라 최근 애니메이션에서 캐릭터 선악의 변화성과 초기 애니메이션 캐릭터 선악의 불변성에 대해 파악한다. 다음으로, 애니메이션과 소설 속 스토 리와 플롯, 인물의 이해를 통해 스토리와 플롯의 차이점과 인물의 중요 성을 확인한다. 또한, 캐릭터의 역할의 주인공과 악당, 주동자인 프로타 고니스트와 반동자인 안타고니스트, 적대적 관계와 비적대적 관계의 특 성을 이해하고, 동기 심리학으로 동기와 행위의 관계를 설명한다. 아울 러 동기를 다시 구분하여 접근 동기와 회피 동기의 차이점을 살펴본다. 접근 동기와 회피 동기를 바탕으로 동기와 의도의 개념을 이용하여 권 장 의도와 예방 의도를 제시했다. 애니메이션 속 캐릭터의 행위는 인간 의 기본적인 동기와 의도 외에 플롯의 갈등에도 영향을 받으므로, 캐릭 터의 의도와 목표가 장애물에 부딪히면 갈등이 생겨 의도와 행위에 변화 가 생기게 된다. 그리고 갈등의 출처에 따라 내부 갈등과 외부 갈등으로 나뉜다. 선행연구에서 동기, 의도, 모순, 행위의 요소를 활용하여 캐릭터 의 역할 변화 행위를 분석하였다. 먼저 악당은 애니메이션에서 존재의 유형을 악당(Villain), 비악당 (None-Villain), 무악당(No-Villain)으로 구분했으며, 이어서 악당의 존재 현황과 악당과 갈등이 애니메이션의 존재에 미치는 영향에 대해 파악한 다음, 캐릭터의 절대적 갈등 관계와 상대적 갈등 관계로 캐릭터의 적대 적 역할 관계와 비적대적 역할 관계를 구분 짓는 방법을 제안했다. 마지 막으로 동기, 의도, 행위 갈등의 요소를 바탕으로 캐릭터의 역할 변화의 행위요소 모형을 구축했다. 악당 유형은 악당의 존재 현황과 악당, 갈등 및 애니메이션의 존재 관 련성에 대해 월트 디즈니사에서 극장용의 모든 애니메이션 총 87편을 대 상으로 애니메이션 간의 상관관계를 양적 연구방법으로 조사하였다. 그 결과 악당의 유형은 애니메이션 초창기부터 현재에 이르기까지 지속적으 로 감소하는 경향을 보인 반면에 비악당의 유형은 점점 상승세를 보였 다. 또한, 악당이 부존재하는 애니메이션은 존재하는 것을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 갈등의 존재에 대한 분석을 진행하였는데 갈등이 없는 애 니메이션도 부존재하다는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서는 이러한 분 석요소를 바탕으로 정리하여 캐릭터 역할의 행위 변화 이론적 체계를 정 립하고자 하였다. 다음으로 캐릭터 역할의 행위 변화 요소에 근거해 질적 연구방법을 사 용하여, 프로타고니스트와 안타고니스트의 행위적 특성과 적대적 관계에 서 프로타고니스트와 안타고니스트의 동기와 의도의 차이를 확인한다. 선행연구를 위하여 디즈니 극장용 애니메이션 총 87편을 양적 연구방법 으로 조사하여 악당의 존재성을 파악하였고, 이를 바탕으로 악당의 변화 에 관한 연구를 위하여 사례분석으로 1937년부터 초창기 작품으로 5편과 최근 2023년에 이르는 5편으로 총 10편을 질적 연구방법으로 분석하였 다. 분석 결과는 적대적 관계에서 프로타고니스트는 회피 동기와 예방 의도에서 특징이 유의미하였고, 안타고니스트는 접근 동기와 권장 의도 에서 특징이 유의미하였다. 그리고 비적대적 관계에서 프로타고니스트와 안타고니스트 모두 접근 동기와 권장 의도에서 특징이 유의미하게 나타 났다. 또한, 비적대적 관계에서 안타고니스트의 회피 동기는 적대적 관 계의 안타고니스트보다 더 유의미하게 나타났다. 따라서 캐릭터 역할의 행위적 변이는 서로 다른 관계에서 동기와 의도의 차이에 기인한다. 캐 릭터의 역할 관계 변화는 캐릭터의 갈등관계의 변화로 인해 발생한다. 본고는 애니메이션을 예로 들어, 캐릭터의 갈등 관계를 통해 캐릭터의 역할 관계와 캐릭터의 동기, 의도, 행동의 변화를 구분하기 위한 분석 방법을 확립했다. 이러한 분석 방법은 서사 장르의 영화나 TV 드라마 등의 작품에도 적용할 수 있으며, 동시에 이 분석 방법은 오늘날 애니메 이션에서 캐릭터의 역할 변화 현상을 설명할 수 있을 뿐만 아니라 미래 의 애니메이션 캐릭터 디자인과 플롯의 창작을 위한 이론적 근거를 제공 할 수 있다.
다원론적 사회관의 영향으로 애니메이션에서도 캐릭터의 역할에 대한 행위의 선과 악의 표현은 불명확해지고 있다. 이는 애니메이션에서 어떤 캐릭터가 악당인지 구분하기 난해한 경우가 발생한다. 또한, 이원론의 영향으로 선과 악의 구분이 뚜렷한 주인공과 악당의 이상화된 역할은 애 니메이션 플롯에 대한 관객의 다양한 욕구를 충족시키지 못했다. 성인들 이 주요한 수요 계층인 영화나 연극이나 드라마나 소설 등에서는 이미 등장인물에 대하여 상대적인 선과 악을 나타냄으로써 현실성과 사실성을 표현하고 있었다. 즉 서사적 플롯에서 캐릭터의 행위를 통한 역할을 반 전시켜 다양성을 높이고 있다. 그러나 관객의 대부분이 어린이인 애니메 이션의 경우에는 어린이의 이해력과 지능과 도덕적 교육으로 인해 캐릭 터의 선과 악에 대한 전형성을 고수해야 한다. 특히 최근 몇 년 동안 디 즈니 애니메이션의 캐릭터들은 대부분 선과 악을 구분하기 어려운 캐릭 터들이 나타났고, 대부분 자신의 성장, 가족의 갈등 등을 주제로 다루고 있으나 캐릭터 역할의 행위변화에 대해 분석하는 이론적 체계는 미흡한 실정이다. 따라서 본고에서 캐릭터 역할의 행위변화에 대한 체계적인 이 론을 구축하고자 한다. 본 연구는 선행연구로 디즈니에 대한 분석을 바탕으로 디즈니 애니메 이션 연구의 가치와 타당성을 기반으로 연구를 위한 대표성에 대해 살펴 보았으며, 동시에 기호학적 개념을 통해 요소의 표현 방법을 도출하였 다. 또한, 이원론과 다원론을 통해 선과 악에 대한 개념적 차이에 따라 최근 애니메이션에서 캐릭터 선악의 변화성과 초기 애니메이션 캐릭터 선악의 불변성에 대해 파악한다. 다음으로, 애니메이션과 소설 속 스토 리와 플롯, 인물의 이해를 통해 스토리와 플롯의 차이점과 인물의 중요 성을 확인한다. 또한, 캐릭터의 역할의 주인공과 악당, 주동자인 프로타 고니스트와 반동자인 안타고니스트, 적대적 관계와 비적대적 관계의 특 성을 이해하고, 동기 심리학으로 동기와 행위의 관계를 설명한다. 아울 러 동기를 다시 구분하여 접근 동기와 회피 동기의 차이점을 살펴본다. 접근 동기와 회피 동기를 바탕으로 동기와 의도의 개념을 이용하여 권 장 의도와 예방 의도를 제시했다. 애니메이션 속 캐릭터의 행위는 인간 의 기본적인 동기와 의도 외에 플롯의 갈등에도 영향을 받으므로, 캐릭 터의 의도와 목표가 장애물에 부딪히면 갈등이 생겨 의도와 행위에 변화 가 생기게 된다. 그리고 갈등의 출처에 따라 내부 갈등과 외부 갈등으로 나뉜다. 선행연구에서 동기, 의도, 모순, 행위의 요소를 활용하여 캐릭터 의 역할 변화 행위를 분석하였다. 먼저 악당은 애니메이션에서 존재의 유형을 악당(Villain), 비악당 (None-Villain), 무악당(No-Villain)으로 구분했으며, 이어서 악당의 존재 현황과 악당과 갈등이 애니메이션의 존재에 미치는 영향에 대해 파악한 다음, 캐릭터의 절대적 갈등 관계와 상대적 갈등 관계로 캐릭터의 적대 적 역할 관계와 비적대적 역할 관계를 구분 짓는 방법을 제안했다. 마지 막으로 동기, 의도, 행위 갈등의 요소를 바탕으로 캐릭터의 역할 변화의 행위요소 모형을 구축했다. 악당 유형은 악당의 존재 현황과 악당, 갈등 및 애니메이션의 존재 관 련성에 대해 월트 디즈니사에서 극장용의 모든 애니메이션 총 87편을 대 상으로 애니메이션 간의 상관관계를 양적 연구방법으로 조사하였다. 그 결과 악당의 유형은 애니메이션 초창기부터 현재에 이르기까지 지속적으 로 감소하는 경향을 보인 반면에 비악당의 유형은 점점 상승세를 보였 다. 또한, 악당이 부존재하는 애니메이션은 존재하는 것을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 갈등의 존재에 대한 분석을 진행하였는데 갈등이 없는 애 니메이션도 부존재하다는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서는 이러한 분 석요소를 바탕으로 정리하여 캐릭터 역할의 행위 변화 이론적 체계를 정 립하고자 하였다. 다음으로 캐릭터 역할의 행위 변화 요소에 근거해 질적 연구방법을 사 용하여, 프로타고니스트와 안타고니스트의 행위적 특성과 적대적 관계에 서 프로타고니스트와 안타고니스트의 동기와 의도의 차이를 확인한다. 선행연구를 위하여 디즈니 극장용 애니메이션 총 87편을 양적 연구방법 으로 조사하여 악당의 존재성을 파악하였고, 이를 바탕으로 악당의 변화 에 관한 연구를 위하여 사례분석으로 1937년부터 초창기 작품으로 5편과 최근 2023년에 이르는 5편으로 총 10편을 질적 연구방법으로 분석하였 다. 분석 결과는 적대적 관계에서 프로타고니스트는 회피 동기와 예방 의도에서 특징이 유의미하였고, 안타고니스트는 접근 동기와 권장 의도 에서 특징이 유의미하였다. 그리고 비적대적 관계에서 프로타고니스트와 안타고니스트 모두 접근 동기와 권장 의도에서 특징이 유의미하게 나타 났다. 또한, 비적대적 관계에서 안타고니스트의 회피 동기는 적대적 관 계의 안타고니스트보다 더 유의미하게 나타났다. 따라서 캐릭터 역할의 행위적 변이는 서로 다른 관계에서 동기와 의도의 차이에 기인한다. 캐 릭터의 역할 관계 변화는 캐릭터의 갈등관계의 변화로 인해 발생한다. 본고는 애니메이션을 예로 들어, 캐릭터의 갈등 관계를 통해 캐릭터의 역할 관계와 캐릭터의 동기, 의도, 행동의 변화를 구분하기 위한 분석 방법을 확립했다. 이러한 분석 방법은 서사 장르의 영화나 TV 드라마 등의 작품에도 적용할 수 있으며, 동시에 이 분석 방법은 오늘날 애니메 이션에서 캐릭터의 역할 변화 현상을 설명할 수 있을 뿐만 아니라 미래 의 애니메이션 캐릭터 디자인과 플롯의 창작을 위한 이론적 근거를 제공 할 수 있다.
Influenced by the pluralistic view of society, the expression of the good and evil of the character's role in animation is becoming unclear. So, sometimes occurs when it is difficult to distinguish which character is a villain in an animation. In recent years, particularly, Disney animation characte...
Influenced by the pluralistic view of society, the expression of the good and evil of the character's role in animation is becoming unclear. So, sometimes occurs when it is difficult to distinguish which character is a villain in an animation. In recent years, particularly, Disney animation characters have appeared in which it is difficult to distinguish between good and evil, and most of them deal with their own growth and family conflicts, but the theoretical system for analyzing behavioral changes in character roles is insufficient. Therefore, in this paper, a systematic theory on the behavioral change of the character's role is established. This study examined the representation for research based on the value and validity of Disney animation research based on the analysis of Disney as a literature review, and at the same time derived the expression method of elements through Semiotic concepts. In addition, according to the conceptual difference between good and evil through dualism and pluralism, the variability of character good and evil in recent animations and the immutability of good and evil in early animation characters are identified. Next, through the understanding of stories, plots, and characters in animations and novels, the differences between stories and plots and the importance of characters are identified. In addition, the protagonist and the villain of the character's role, the promoter and the reactionary antagonist, and the characteristics of hostile and non-hostile relationships are understood, and the relationship between motivation and behavior is explained through motivational psychology. The motives are classified again to examine the differences between approach motives and avoidance motives. Based on approach motivation and avoidance motivation, recommended intention and prevention intention were presented using the concept of motivation and intention. So basic human motives and intentions, the actions of characters in animation are affected by plot conflicts, when a character's intentions and goals collide with obstacles, conflicts arise, resulting in changes in intentions and actions. Conflict is divided into internal conflict and external conflict according to the source of the conflict. In previous studies, the character's role change behavior was analyzed by utilizing elements of motive, intention, contradiction, and action. First, the types of villains in animation were divided into villains, none-villains, and no-villains. After figuring out the character's absolute conflict relationship and relative conflict relationship, we proposed a method to distinguish between the character's antagonistic role relationship and non-hostile role relationship. Finally, based on the elements of motive, intention, and action conflict, a behavioral element model of the character's role change was constructed. Regarding the villain type, the relation between the current state of the villain and the existence of the villain, conflict, and animation was investigated with a quantitative research method for a total of 87 animations for theatrical use at Walt Disney Co. Ltd. As a result, the type of villain showed a tendency to continuously decrease from the early days of animation to the present, while the type of non-villain gradually showed an upward trend. Furthermore it was found that there are animations in which the villain does not exist. Based on this, an analysis was conducted on the existence of conflicts, and it was found that animations without conflicts did not exist. In this study, based on these analysis elements, we tried to establish a theoretical system for behavioral change in character roles. Next, using a qualitative research method based on the behavior change factor of the character's role, the behavioral characteristics of the protagonist and the antagonist and the difference in motivation and intention in the hostile relationship were confirmed. For preceding research, a total of 87 animations for Disney theaters were investigated using a quantitative research method to identify the existence of villains. A total of 10 animations, including each 5 animations of early years and also last years of Disney animation production by 2023, were analyzed using qualitative research methods. As a result of the analysis, in the hostile relationship, the characteristics of the protagonist were significant in avoidance motivation and prevention intention, and the antagonist had significant characteristics in approach motivation and encourage intention. And in the non-hostile relationship, both promoters and antagonists showed significant characteristics in approach motive and encourage intention. In addition, the avoidance motivation of antagonists in non-hostile relationships was significantly higher than that of antagonists in hostile relationships. Therefore, the behavioral variation of a character's role is due to the difference in motivation and intention in different relationships. A change in the character's role relationship occurs due to a change in the character's conflict relationship. Using animation as an example, this paper established an analysis method to distinguish between the character's role relationship and the character's motive, intention, and action change through the character's conflict relationship. This analysis method can be applied to works such as films and TV dramas in the narrative genre. At the same time, this analysis method can not only explain the changing phenomenon of characters' roles in animation today, but also help design future animation characters and create plots. A theoretical basis for this can be provided.
Influenced by the pluralistic view of society, the expression of the good and evil of the character's role in animation is becoming unclear. So, sometimes occurs when it is difficult to distinguish which character is a villain in an animation. In recent years, particularly, Disney animation characters have appeared in which it is difficult to distinguish between good and evil, and most of them deal with their own growth and family conflicts, but the theoretical system for analyzing behavioral changes in character roles is insufficient. Therefore, in this paper, a systematic theory on the behavioral change of the character's role is established. This study examined the representation for research based on the value and validity of Disney animation research based on the analysis of Disney as a literature review, and at the same time derived the expression method of elements through Semiotic concepts. In addition, according to the conceptual difference between good and evil through dualism and pluralism, the variability of character good and evil in recent animations and the immutability of good and evil in early animation characters are identified. Next, through the understanding of stories, plots, and characters in animations and novels, the differences between stories and plots and the importance of characters are identified. In addition, the protagonist and the villain of the character's role, the promoter and the reactionary antagonist, and the characteristics of hostile and non-hostile relationships are understood, and the relationship between motivation and behavior is explained through motivational psychology. The motives are classified again to examine the differences between approach motives and avoidance motives. Based on approach motivation and avoidance motivation, recommended intention and prevention intention were presented using the concept of motivation and intention. So basic human motives and intentions, the actions of characters in animation are affected by plot conflicts, when a character's intentions and goals collide with obstacles, conflicts arise, resulting in changes in intentions and actions. Conflict is divided into internal conflict and external conflict according to the source of the conflict. In previous studies, the character's role change behavior was analyzed by utilizing elements of motive, intention, contradiction, and action. First, the types of villains in animation were divided into villains, none-villains, and no-villains. After figuring out the character's absolute conflict relationship and relative conflict relationship, we proposed a method to distinguish between the character's antagonistic role relationship and non-hostile role relationship. Finally, based on the elements of motive, intention, and action conflict, a behavioral element model of the character's role change was constructed. Regarding the villain type, the relation between the current state of the villain and the existence of the villain, conflict, and animation was investigated with a quantitative research method for a total of 87 animations for theatrical use at Walt Disney Co. Ltd. As a result, the type of villain showed a tendency to continuously decrease from the early days of animation to the present, while the type of non-villain gradually showed an upward trend. Furthermore it was found that there are animations in which the villain does not exist. Based on this, an analysis was conducted on the existence of conflicts, and it was found that animations without conflicts did not exist. In this study, based on these analysis elements, we tried to establish a theoretical system for behavioral change in character roles. Next, using a qualitative research method based on the behavior change factor of the character's role, the behavioral characteristics of the protagonist and the antagonist and the difference in motivation and intention in the hostile relationship were confirmed. For preceding research, a total of 87 animations for Disney theaters were investigated using a quantitative research method to identify the existence of villains. A total of 10 animations, including each 5 animations of early years and also last years of Disney animation production by 2023, were analyzed using qualitative research methods. As a result of the analysis, in the hostile relationship, the characteristics of the protagonist were significant in avoidance motivation and prevention intention, and the antagonist had significant characteristics in approach motivation and encourage intention. And in the non-hostile relationship, both promoters and antagonists showed significant characteristics in approach motive and encourage intention. In addition, the avoidance motivation of antagonists in non-hostile relationships was significantly higher than that of antagonists in hostile relationships. Therefore, the behavioral variation of a character's role is due to the difference in motivation and intention in different relationships. A change in the character's role relationship occurs due to a change in the character's conflict relationship. Using animation as an example, this paper established an analysis method to distinguish between the character's role relationship and the character's motive, intention, and action change through the character's conflict relationship. This analysis method can be applied to works such as films and TV dramas in the narrative genre. At the same time, this analysis method can not only explain the changing phenomenon of characters' roles in animation today, but also help design future animation characters and create plots. A theoretical basis for this can be provided.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.