청소년 축구선수의 메타인지와 스포츠 심리기술 및 경기 유능감의 관계 분석 Relationship between Metacognition, Sport Psychological Skills, and Performance Competence in Adolescent Football Player원문보기
본 연구는 청소년 축구선수의 메타인지와 스포츠 심리기술 및 경기 유능감의 관계를 검증하였다. 본 연구에서는 청소년 축구선수 243명을 대상으로 자기보고식 설문지를 활용하여 메타인지, 스포츠 심리기술, 유능감, 자기관리를 측정하였다. 연구결과 도출을 위해 위계적 다중회귀분석을 수행하였으며, 자기관리와 배경변인을 통제변수로 설정하였다. 연구결과, 메타인지는 자기관리와 배경변인에 관계없이 자신감, 집중력, 긍정적 자세, 재미, 경기 유능감에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 메타인지는 결과내려놓기를 유의하게 설명하지 못하였다. 본 연구를 통해 국내 스포츠 상황에서 메타인지의 중요성을 일부 규명하였다. 특히, 메타인지 기반 ...
본 연구는 청소년 축구선수의 메타인지와 스포츠 심리기술 및 경기 유능감의 관계를 검증하였다. 본 연구에서는 청소년 축구선수 243명을 대상으로 자기보고식 설문지를 활용하여 메타인지, 스포츠 심리기술, 유능감, 자기관리를 측정하였다. 연구결과 도출을 위해 위계적 다중회귀분석을 수행하였으며, 자기관리와 배경변인을 통제변수로 설정하였다. 연구결과, 메타인지는 자기관리와 배경변인에 관계없이 자신감, 집중력, 긍정적 자세, 재미, 경기 유능감에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 메타인지는 결과내려놓기를 유의하게 설명하지 못하였다. 본 연구를 통해 국내 스포츠 상황에서 메타인지의 중요성을 일부 규명하였다. 특히, 메타인지 기반 심리기술훈련과 자율성 지지적 코칭법 등 기존의 훈련법의 메타인지 기반의 다각화가 청소년 축구선수의 스포츠 심리기술과 메타인지 증진을 위한 효과적인 방법이 될 것이다. 메타인지훈련을 통한 인지재구성도 학생선수의 부정적 심리 개선에 효과적일 수 있다. 기존의 다양한 이론에서의 메타인지의 역할 검증과 메타인지 능력 강화를 위한 연구가 수반된다면 스포츠 상황에서의 메타인지 기반 훈련법 개발에 기여할 수 있을 것이다.
본 연구는 청소년 축구선수의 메타인지와 스포츠 심리기술 및 경기 유능감의 관계를 검증하였다. 본 연구에서는 청소년 축구선수 243명을 대상으로 자기보고식 설문지를 활용하여 메타인지, 스포츠 심리기술, 유능감, 자기관리를 측정하였다. 연구결과 도출을 위해 위계적 다중회귀분석을 수행하였으며, 자기관리와 배경변인을 통제변수로 설정하였다. 연구결과, 메타인지는 자기관리와 배경변인에 관계없이 자신감, 집중력, 긍정적 자세, 재미, 경기 유능감에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 메타인지는 결과내려놓기를 유의하게 설명하지 못하였다. 본 연구를 통해 국내 스포츠 상황에서 메타인지의 중요성을 일부 규명하였다. 특히, 메타인지 기반 심리기술훈련과 자율성 지지적 코칭법 등 기존의 훈련법의 메타인지 기반의 다각화가 청소년 축구선수의 스포츠 심리기술과 메타인지 증진을 위한 효과적인 방법이 될 것이다. 메타인지훈련을 통한 인지재구성도 학생선수의 부정적 심리 개선에 효과적일 수 있다. 기존의 다양한 이론에서의 메타인지의 역할 검증과 메타인지 능력 강화를 위한 연구가 수반된다면 스포츠 상황에서의 메타인지 기반 훈련법 개발에 기여할 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to evaluate the relationship between metacognition and sport performance. We conducted the analysis of relationship between meta-cognition, sport psychological skills, and performance competence. We recruited total 243 male adolescent football player in Korea and used s...
The purpose of this study was to evaluate the relationship between metacognition and sport performance. We conducted the analysis of relationship between meta-cognition, sport psychological skills, and performance competence. We recruited total 243 male adolescent football player in Korea and used self-reported questionnaire to measure metacognition, sport psychological skills, performance competence, and self-management of participants. We conducted hierarchical multiple regression analysis to reveal the relationship between metacognition, sport psychological skills, and performance competence, adjusting for self-management and some covariates. The result showed that metacognition positively predicted self-confidence, optimistic attitude, concentration, performance competence, and enjoyment of the process. This study revealed importance of the effect of metacognition on increasing sport psychological skills. If we developed psychological skills training or coaching methods with metacognitive strategy, we could contribute to advancement of performance of adolescent football playes. Further study also could take account how to improve metacogntion of adolecent athletes or metacognitive training(MCT) in sport context.
The purpose of this study was to evaluate the relationship between metacognition and sport performance. We conducted the analysis of relationship between meta-cognition, sport psychological skills, and performance competence. We recruited total 243 male adolescent football player in Korea and used self-reported questionnaire to measure metacognition, sport psychological skills, performance competence, and self-management of participants. We conducted hierarchical multiple regression analysis to reveal the relationship between metacognition, sport psychological skills, and performance competence, adjusting for self-management and some covariates. The result showed that metacognition positively predicted self-confidence, optimistic attitude, concentration, performance competence, and enjoyment of the process. This study revealed importance of the effect of metacognition on increasing sport psychological skills. If we developed psychological skills training or coaching methods with metacognitive strategy, we could contribute to advancement of performance of adolescent football playes. Further study also could take account how to improve metacogntion of adolecent athletes or metacognitive training(MCT) in sport context.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.