MZ세대가 마케팅의 주축으로 급부상했다. SNS 플랫폼 등 디지털 콘텐츠를 기반으로 한 생산 및 소비 능력이 뛰어나 주요 소비층으로 떠올랐다. 경제적 가치를 고려하여 MZ세대는 마케팅학과 광고학의 주목을 받았다. 연령은 제품 및 서비스 마케팅의 핵심 요소이므로 인구 통계의 연령 특성을 시장 세분화의 차원으로 사용하는 것은 제품의 시장 ...
MZ세대가 마케팅의 주축으로 급부상했다. SNS 플랫폼 등 디지털 콘텐츠를 기반으로 한 생산 및 소비 능력이 뛰어나 주요 소비층으로 떠올랐다. 경제적 가치를 고려하여 MZ세대는 마케팅학과 광고학의 주목을 받았다. 연령은 제품 및 서비스 마케팅의 핵심 요소이므로 인구 통계의 연령 특성을 시장 세분화의 차원으로 사용하는 것은 제품의 시장 포지셔닝에 대한 중요한 참고 배경이다. 디지털 시대에 브랜드는 마케팅을 기획할 때 소셜 미디어가 우선 선택이 되었다. 콘텐츠 마케팅이 관심을 끌 수 있는지 여부는 양질의 콘텐츠 아이디어가 핵심이다. 상대적으로 폐쇄된 온라인 사회 문화권에서 사용자의 특성, 취향, 언어 및 습관을 사용하여 지속적인 브랜드 커뮤니케이션을 수행하고 브랜드와 소비자 간의 긍정적인 상호 작용을 실현하고 브랜드 정보를 구매 및 공유하는 목적을 달성한다. UGC 콘텐츠는 기존 미디어의 '단선적 ' 전파와 달리 사용자가 자발적으로 생산한 콘텐츠를 기반으로 참여, 상호 작용 및 커뮤니케이션을 강조하며, 이로 인해 UGC 콘텐츠는 소비자와 브랜드 가치 콘텐츠의 연결, 소비자와 소비자 간의 연결, 소비자와 비즈니스의 연결, 궁극적으로 UGC 공급업체를 위해 상업적 가치를 창출하는 인터넷 비즈니스 형태가 되었다. 본 연구는 중국의 'MZ 세대'를 대상으로 온라인 설문조사를 통하여 중국 "MZ시대" 소비자들의 인터넷 쇼핑 태도, 온라인 구전, 군중심리, 광고 태도, 브랜드 선호도가 소비자의 구매 의도에 미치는 영향을 연구하고자 하였다. 특히 내구재와 소비재로 제품을 구별하여 비교 분석함으로써 구매 의도에 관한 연구를 하였다. 실증적 연구는 조사는 설문조사로 중국내 BiliBili 정식회원을 대상으로 설문조사를 실시한다. 표본 크기 총 324명이고 척도 방법은 리커트7점 척도를 사용한다. 그리고 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 26.0 및 AMOS 24.0를 사용하여 연구 모델에 대한 빈도분석, 신뢰도와 타당성 분석, 요인 분석, 상관관계 분석, 조절효과 분석, 다중집단분석, 회귀분석을 수행하여 가설을 검증한다. 검증 결과, 제품의 카테고리에 따른 비교 분석에서는 소비재의 경우는 브랜드 선호도가 구매 의도에 대한 영향을 미치지 않을 것으로 나타났다. 유의미한차이를 보였다. 이를 통해 'MZ세대' 소비자의 소비 습관, 브랜드 태도를 이해하고 그들의 관심을 더욱 끄는 브랜드 UGC 콘텐츠의 방향을 연구하고 마케팅 효율성을 최적화하며 소비자의 구매 의도에 영향을 주며 궁극적으로 기업의 수입을 늘리다.
MZ세대가 마케팅의 주축으로 급부상했다. SNS 플랫폼 등 디지털 콘텐츠를 기반으로 한 생산 및 소비 능력이 뛰어나 주요 소비층으로 떠올랐다. 경제적 가치를 고려하여 MZ세대는 마케팅학과 광고학의 주목을 받았다. 연령은 제품 및 서비스 마케팅의 핵심 요소이므로 인구 통계의 연령 특성을 시장 세분화의 차원으로 사용하는 것은 제품의 시장 포지셔닝에 대한 중요한 참고 배경이다. 디지털 시대에 브랜드는 마케팅을 기획할 때 소셜 미디어가 우선 선택이 되었다. 콘텐츠 마케팅이 관심을 끌 수 있는지 여부는 양질의 콘텐츠 아이디어가 핵심이다. 상대적으로 폐쇄된 온라인 사회 문화권에서 사용자의 특성, 취향, 언어 및 습관을 사용하여 지속적인 브랜드 커뮤니케이션을 수행하고 브랜드와 소비자 간의 긍정적인 상호 작용을 실현하고 브랜드 정보를 구매 및 공유하는 목적을 달성한다. UGC 콘텐츠는 기존 미디어의 '단선적 ' 전파와 달리 사용자가 자발적으로 생산한 콘텐츠를 기반으로 참여, 상호 작용 및 커뮤니케이션을 강조하며, 이로 인해 UGC 콘텐츠는 소비자와 브랜드 가치 콘텐츠의 연결, 소비자와 소비자 간의 연결, 소비자와 비즈니스의 연결, 궁극적으로 UGC 공급업체를 위해 상업적 가치를 창출하는 인터넷 비즈니스 형태가 되었다. 본 연구는 중국의 'MZ 세대'를 대상으로 온라인 설문조사를 통하여 중국 "MZ시대" 소비자들의 인터넷 쇼핑 태도, 온라인 구전, 군중심리, 광고 태도, 브랜드 선호도가 소비자의 구매 의도에 미치는 영향을 연구하고자 하였다. 특히 내구재와 소비재로 제품을 구별하여 비교 분석함으로써 구매 의도에 관한 연구를 하였다. 실증적 연구는 조사는 설문조사로 중국내 BiliBili 정식회원을 대상으로 설문조사를 실시한다. 표본 크기 총 324명이고 척도 방법은 리커트7점 척도를 사용한다. 그리고 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 26.0 및 AMOS 24.0를 사용하여 연구 모델에 대한 빈도분석, 신뢰도와 타당성 분석, 요인 분석, 상관관계 분석, 조절효과 분석, 다중집단분석, 회귀분석을 수행하여 가설을 검증한다. 검증 결과, 제품의 카테고리에 따른 비교 분석에서는 소비재의 경우는 브랜드 선호도가 구매 의도에 대한 영향을 미치지 않을 것으로 나타났다. 유의미한차이를 보였다. 이를 통해 'MZ세대' 소비자의 소비 습관, 브랜드 태도를 이해하고 그들의 관심을 더욱 끄는 브랜드 UGC 콘텐츠의 방향을 연구하고 마케팅 효율성을 최적화하며 소비자의 구매 의도에 영향을 주며 궁극적으로 기업의 수입을 늘리다.
The MZ generation has rapidly emerged as the mainstay of marketing. It has emerged as a major consumer group due to its excellent productionand consumption capabilities based on digital content such as SNSplatforms. Considering its economic value, the MZ generation received theattentionof marketing ...
The MZ generation has rapidly emerged as the mainstay of marketing. It has emerged as a major consumer group due to its excellent productionand consumption capabilities based on digital content such as SNSplatforms. Considering its economic value, the MZ generation received theattentionof marketing and advertising. Age is a key element of product andservice marketing, so using the age characteristics of demographics as adimension of market segmentation is an important reference backgroundforthemarket positioning of products. In the digital age, social media has becomeapriority when planning marketing. Quality content ideas are keytowhether content marketing can attract attention. In a relatively closed onlinesocial culture, users' characteristics, tastes, languages, and habits areusedtoconduct continuous brand communication, realize positive interactionsbetween brands and consumers, and achieve the purpose of purchasingandsharing brand information. UGC content emphasizes participation, interaction, andcommunication based on user-generated content, unlike "short-line" dissemination of existing media, which has become an Internet businessformthat creates commercial value for UGC suppliers. Through an online survey of China's "MZ generation" this studysoughtto study the impact of online shopping attitudes, online word of mouth, crowd psychology, advertising attitudes, and brand preferences on consumers' purchase intentions. In particular, a study on purchase intentionwasconducted by comparing and analyzing products by distinguishing themintodurable goods and consumer goods. Empirical research is a survey, and a survey is conducted onfull members of BiliBili in China. The sample size is 324 people in total, andthescale method uses the Likert 7-point scale. In addition, the statistical processing of the collected data uses SPSS 26.0 and AMOS 24.0 to verifythehypothesis by performing frequency analysis, reliability and validityanalysis, factor analysis, correlation analysis, regulatory effect analysis, multi-groupanalysis, and regression analysis for the research model. As a result of the verification, in the comparative analysis accordingtothe product category, it was found that brand preference would not affectthe purchase intention in the case of consumer goods. There wasasignificant difference. Through this, it understands the consumption habitsandbrand attitudes of "MZ generation" consumers, studies the directionof brandUGC content that attracts their attention, optimizes marketing efficiency, affects consumers' purchase intentions, and ultimately increases corporateincome.
The MZ generation has rapidly emerged as the mainstay of marketing. It has emerged as a major consumer group due to its excellent productionand consumption capabilities based on digital content such as SNSplatforms. Considering its economic value, the MZ generation received theattentionof marketing and advertising. Age is a key element of product andservice marketing, so using the age characteristics of demographics as adimension of market segmentation is an important reference backgroundforthemarket positioning of products. In the digital age, social media has becomeapriority when planning marketing. Quality content ideas are keytowhether content marketing can attract attention. In a relatively closed onlinesocial culture, users' characteristics, tastes, languages, and habits areusedtoconduct continuous brand communication, realize positive interactionsbetween brands and consumers, and achieve the purpose of purchasingandsharing brand information. UGC content emphasizes participation, interaction, andcommunication based on user-generated content, unlike "short-line" dissemination of existing media, which has become an Internet businessformthat creates commercial value for UGC suppliers. Through an online survey of China's "MZ generation" this studysoughtto study the impact of online shopping attitudes, online word of mouth, crowd psychology, advertising attitudes, and brand preferences on consumers' purchase intentions. In particular, a study on purchase intentionwasconducted by comparing and analyzing products by distinguishing themintodurable goods and consumer goods. Empirical research is a survey, and a survey is conducted onfull members of BiliBili in China. The sample size is 324 people in total, andthescale method uses the Likert 7-point scale. In addition, the statistical processing of the collected data uses SPSS 26.0 and AMOS 24.0 to verifythehypothesis by performing frequency analysis, reliability and validityanalysis, factor analysis, correlation analysis, regulatory effect analysis, multi-groupanalysis, and regression analysis for the research model. As a result of the verification, in the comparative analysis accordingtothe product category, it was found that brand preference would not affectthe purchase intention in the case of consumer goods. There wasasignificant difference. Through this, it understands the consumption habitsandbrand attitudes of "MZ generation" consumers, studies the directionof brandUGC content that attracts their attention, optimizes marketing efficiency, affects consumers' purchase intentions, and ultimately increases corporateincome.
Keyword
#MZ세대 소비자 행동 구매의도 MZ Generation UGC consumer behavior purchase intention
학위논문 정보
저자
GUO YUTING
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과 빅데이터경영전공
지도교수
김민용
발행연도
2023
총페이지
v, 65 p.
키워드
MZ세대 소비자 행동 구매의도 MZ Generation UGC consumer behavior purchase intention
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