최근 국민을 대상으로 일과 여가생활 간의 균형을 묻는 조사에서 여가가 더 중요하다고 응답한 집단의 행복 수준이 가장 높은 수준이라고 나타났는데, 여가의 중요성과 함께 한국인의 여가에 대한 인식을 보여준 결과라고 할 수 있다. 테마파크는 여가 활동지로 꾸준히 관심을 받고 있는 창조적인 유희공간임이 분명하나, 시설 투자는 규모가 크고 매출구조 상 자금 회수에 상당한 기간이 소요되기 때문에 어려움이 있는 반면, 새로운 여가 트렌드가 형성되고 다양성이...
최근 국민을 대상으로 일과 여가생활 간의 균형을 묻는 조사에서 여가가 더 중요하다고 응답한 집단의 행복 수준이 가장 높은 수준이라고 나타났는데, 여가의 중요성과 함께 한국인의 여가에 대한 인식을 보여준 결과라고 할 수 있다. 테마파크는 여가 활동지로 꾸준히 관심을 받고 있는 창조적인 유희공간임이 분명하나, 시설 투자는 규모가 크고 매출구조 상 자금 회수에 상당한 기간이 소요되기 때문에 어려움이 있는 반면, 새로운 여가 트렌드가 형성되고 다양성이 높아지면서 테마파크의 대체제가 확충되고 있어 테마파크 방문객의 재방문을 유도하기 위한 노력이 더욱 절실하다. 이에 점점 더 다양해지는 고객의 요구를 충족시키기 위한 방법으로 고객이 직접 상품과 서비스의 개선 및 개발에 참여하는 공동가치창출 요인을 테마파크에 적용하여 살펴보았다. 뿐만 아니라 서비스 업종 특성 상 고객과 직원 간의 상호작용으로 발생되는 정서가 공동가치창출에 영향을 미치는지 규명했다. 본 연구결과 고객과 직원 간의 관계에서 정서적 연대의 정서적 친밀감은 공동가치창출태도(상호작용, 정보공유, 반응태도)에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치고 결과적으로 공동가치창출 행동(고객참여행동, 고객시민행동)에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 정서적 연대의 공감적 이해는 공동가치창출 태도의 상호작용에 정(+)의 영향을 미치고 상호작용은 공동가치창출 행동의 고객참여행동에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 연구결과를 바탕으로 학술적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 기존 테마파크를 대상으로 한 연구에서는 정서와 관련된 연구가 부족했으나 테마파크 방문 고객과 직원 간의 정서적 연대감이 고객의 태도에 영향을 미치는지 규명했다. 둘째, 정서적 연대에 관한 연구는 관광지 주민들의 초점을 두고 수행되었는데 관광객이 느끼는 정서를 통해 관광행동에 어떠한 영향을 미치는지 검증했다는 점에서 기존 연구의 범위를 확장했다. 셋째, 여러 산업 분야에서 관심 받고 있는 공동가치창출을 테마파크 분야에서 실증하여 연구했다는 점에서 학술적 의의가 있다. 넷째, 정서적 연대가 공동가치창출 태도 및 행동에 유의미한 영향을 미친다는 점을 검증했다. 본 연구의 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 에버랜드만의 차별화되고 독창적인 특화서비스 개발이 필요하다. 둘째, 스타 직원 발굴을 통해 직접 혹은 간접적으로 고객과 상호작용하고 고객과의 공감대를 높일 수 있는 방안을 마련해야 한다. 셋째, 고객이 에버랜드의 서비스 개선, 혁신에 관여하고 동참하고 의견을 개진할 수 있도록 고객의 의견을 청취하는 등록절차의 간소화, 채널의 확대 및 접근성을 높여야 한다. 마지막으로 공동가치창출 활동에 참여할 수 있는 다양한 방식을 마련해야 한다고 판단된다. 본 연구는 고객과 직원 간의 정서적 연대를 향상시키기 위한 시사점을 제시했으며, 결과적으로 공동가치창출로 이어질 수 있는 방안을 제시했다는 점에서 의의가 있다.
최근 국민을 대상으로 일과 여가생활 간의 균형을 묻는 조사에서 여가가 더 중요하다고 응답한 집단의 행복 수준이 가장 높은 수준이라고 나타났는데, 여가의 중요성과 함께 한국인의 여가에 대한 인식을 보여준 결과라고 할 수 있다. 테마파크는 여가 활동지로 꾸준히 관심을 받고 있는 창조적인 유희공간임이 분명하나, 시설 투자는 규모가 크고 매출구조 상 자금 회수에 상당한 기간이 소요되기 때문에 어려움이 있는 반면, 새로운 여가 트렌드가 형성되고 다양성이 높아지면서 테마파크의 대체제가 확충되고 있어 테마파크 방문객의 재방문을 유도하기 위한 노력이 더욱 절실하다. 이에 점점 더 다양해지는 고객의 요구를 충족시키기 위한 방법으로 고객이 직접 상품과 서비스의 개선 및 개발에 참여하는 공동가치창출 요인을 테마파크에 적용하여 살펴보았다. 뿐만 아니라 서비스 업종 특성 상 고객과 직원 간의 상호작용으로 발생되는 정서가 공동가치창출에 영향을 미치는지 규명했다. 본 연구결과 고객과 직원 간의 관계에서 정서적 연대의 정서적 친밀감은 공동가치창출태도(상호작용, 정보공유, 반응태도)에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치고 결과적으로 공동가치창출 행동(고객참여행동, 고객시민행동)에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 정서적 연대의 공감적 이해는 공동가치창출 태도의 상호작용에 정(+)의 영향을 미치고 상호작용은 공동가치창출 행동의 고객참여행동에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 연구결과를 바탕으로 학술적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 기존 테마파크를 대상으로 한 연구에서는 정서와 관련된 연구가 부족했으나 테마파크 방문 고객과 직원 간의 정서적 연대감이 고객의 태도에 영향을 미치는지 규명했다. 둘째, 정서적 연대에 관한 연구는 관광지 주민들의 초점을 두고 수행되었는데 관광객이 느끼는 정서를 통해 관광행동에 어떠한 영향을 미치는지 검증했다는 점에서 기존 연구의 범위를 확장했다. 셋째, 여러 산업 분야에서 관심 받고 있는 공동가치창출을 테마파크 분야에서 실증하여 연구했다는 점에서 학술적 의의가 있다. 넷째, 정서적 연대가 공동가치창출 태도 및 행동에 유의미한 영향을 미친다는 점을 검증했다. 본 연구의 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 에버랜드만의 차별화되고 독창적인 특화서비스 개발이 필요하다. 둘째, 스타 직원 발굴을 통해 직접 혹은 간접적으로 고객과 상호작용하고 고객과의 공감대를 높일 수 있는 방안을 마련해야 한다. 셋째, 고객이 에버랜드의 서비스 개선, 혁신에 관여하고 동참하고 의견을 개진할 수 있도록 고객의 의견을 청취하는 등록절차의 간소화, 채널의 확대 및 접근성을 높여야 한다. 마지막으로 공동가치창출 활동에 참여할 수 있는 다양한 방식을 마련해야 한다고 판단된다. 본 연구는 고객과 직원 간의 정서적 연대를 향상시키기 위한 시사점을 제시했으며, 결과적으로 공동가치창출로 이어질 수 있는 방안을 제시했다는 점에서 의의가 있다.
In a recent survey conducted among the general population, it was revealed that the group that responded leisure is more important exhibited the highest level of happiness. This finding indicates the importance of leisure and reflects the perception of leisure among Koreans. While theme parks are re...
In a recent survey conducted among the general population, it was revealed that the group that responded leisure is more important exhibited the highest level of happiness. This finding indicates the importance of leisure and reflects the perception of leisure among Koreans. While theme parks are recognized as creative recreational spaces that consistently attract interest as leisure destinations, facility investments pose challenges due to their large scale and the significant time required for capital recovery in terms of revenue structure. On the other hands, as new leisure trends are formed and diversity is getting increased, alternatives to theme parks are being expanded, and efforts to induce revisit of theme park visitors are more urgent. Thus, the study explored the application of co-creation value, where customers directly participate in the improvement and development of products and services, as a means to meet the increasingly diverse demands of customers within theme parks. Additionally, it investigated whether the emotions generated through interactions between customers and employees, given the nature of the service industry, influence the co-creation value. As a result of this study, it was found that the emotional intimacy of emotional solidarity between customers and employees positively influenced co-creation value attitudes(interaction, information sharing, response attitude) and ultimately had a positive impact on the co-creation value behavior(customer participation behavior, customer citizenship behavior). In addition, it was confirmed that the empathic understanding of emotional solidarity positively affects the interaction of co-creation value attitudes and, as a result, the interaction has a significant positive effect on the customer participation behavior in of co-creation value behavior. Academic implications based on the research results are as follows. First, existing research on theme parks lacked emotional research, but it was found whether emotional solidarity between theme park visitors and employees affects customers' attitudes. Second, research on emotional solidarity was conducted with the focus of tourists, and the scope of existing studies was expanded in that it verified how tourists affect tourism behavior through their feelings. Third, it is of academic significance in that it demonstrated the co-creation value, which is attracting attention in various industries, in the theme park field. Fourth, it was verified that emotional solidarity has a significant effect on the attitude and behavior of co-creation value. The practical implications of this study are as follows. First, Everland's own differentiated and original specialized services need to be developed. Second, it is necessary to come up with measures to interact with customers directly or indirectly and increase empathy with customers through the discovery of star employees. Third, the customer VOC registration process should be simplified, and accessibility to various channels should be improved so that customers can participate in Everland's service improvement and innovation, participate, and express their opinions. Finally, it is judged that various participation methods should be prepared to participate in activities of co-creation value. This study is meaningful in that it presented implications for improving emotional solidarity between customers and employees, and as a result, it suggested ways to lead to co-creation value.
In a recent survey conducted among the general population, it was revealed that the group that responded leisure is more important exhibited the highest level of happiness. This finding indicates the importance of leisure and reflects the perception of leisure among Koreans. While theme parks are recognized as creative recreational spaces that consistently attract interest as leisure destinations, facility investments pose challenges due to their large scale and the significant time required for capital recovery in terms of revenue structure. On the other hands, as new leisure trends are formed and diversity is getting increased, alternatives to theme parks are being expanded, and efforts to induce revisit of theme park visitors are more urgent. Thus, the study explored the application of co-creation value, where customers directly participate in the improvement and development of products and services, as a means to meet the increasingly diverse demands of customers within theme parks. Additionally, it investigated whether the emotions generated through interactions between customers and employees, given the nature of the service industry, influence the co-creation value. As a result of this study, it was found that the emotional intimacy of emotional solidarity between customers and employees positively influenced co-creation value attitudes(interaction, information sharing, response attitude) and ultimately had a positive impact on the co-creation value behavior(customer participation behavior, customer citizenship behavior). In addition, it was confirmed that the empathic understanding of emotional solidarity positively affects the interaction of co-creation value attitudes and, as a result, the interaction has a significant positive effect on the customer participation behavior in of co-creation value behavior. Academic implications based on the research results are as follows. First, existing research on theme parks lacked emotional research, but it was found whether emotional solidarity between theme park visitors and employees affects customers' attitudes. Second, research on emotional solidarity was conducted with the focus of tourists, and the scope of existing studies was expanded in that it verified how tourists affect tourism behavior through their feelings. Third, it is of academic significance in that it demonstrated the co-creation value, which is attracting attention in various industries, in the theme park field. Fourth, it was verified that emotional solidarity has a significant effect on the attitude and behavior of co-creation value. The practical implications of this study are as follows. First, Everland's own differentiated and original specialized services need to be developed. Second, it is necessary to come up with measures to interact with customers directly or indirectly and increase empathy with customers through the discovery of star employees. Third, the customer VOC registration process should be simplified, and accessibility to various channels should be improved so that customers can participate in Everland's service improvement and innovation, participate, and express their opinions. Finally, it is judged that various participation methods should be prepared to participate in activities of co-creation value. This study is meaningful in that it presented implications for improving emotional solidarity between customers and employees, and as a result, it suggested ways to lead to co-creation value.
주제어
#테마파크 정서적 연대 공동가치창출 태도 공동가치창출 행동 Theme Park Emotional Solidarity Co-creation value Attitude Co-creation value Behavior
학위논문 정보
저자
조은숙
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
관광학과
지도교수
이충기
발행연도
2023
총페이지
iv, 98 p.
키워드
테마파크 정서적 연대 공동가치창출 태도 공동가치창출 행동 Theme Park Emotional Solidarity Co-creation value Attitude Co-creation value Behavior
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