유아교사의 자기개발욕구와 전문성 지원환경이 디지털 역량에 미치는 영향 The Impact of Early Childhood Teacher’s Self-Development Needs and Professional Support Environment on Digital Competency원문보기
본 연구의 목적은 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경이 디지털 역량에 미치는 영향을 살펴보고, 교사의 디지털 역량을 증진시키는 데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량의 일반적 경향성은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 일반적 특성에 따른 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량의 차이는 어떠한가? 연구문제 3. 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 4. 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경이 디지털 역량에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전국에 소재한 공사립유치원 교사 322명이다. 먼저 설문지의 적합성 및 소요 시간 등을 알아보기 위해 예비 조사를 실시한 후 자료 수집을 통한 본 조사가 이루어졌다. 마지막으로 수집된 자료를 ...
본 연구의 목적은 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경이 디지털 역량에 미치는 영향을 살펴보고, 교사의 디지털 역량을 증진시키는 데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량의 일반적 경향성은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 일반적 특성에 따른 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량의 차이는 어떠한가? 연구문제 3. 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 4. 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경이 디지털 역량에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전국에 소재한 공사립유치원 교사 322명이다. 먼저 설문지의 적합성 및 소요 시간 등을 알아보기 위해 예비 조사를 실시한 후 자료 수집을 통한 본 조사가 이루어졌다. 마지막으로 수집된 자료를 SPSS 26.0 프로그램을 사용하여 분석하였다.
본 연구에서 나타난 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량의 일반적 경향성을 살펴본 결과, 유아교사의 자기개발욕구 평균은 3.77점, 전문성 지원환경 평균은 3.92점, 디지털 역량 평균은 3.88으로 세 변인 모두 평균이 중간 이상의 값으로 높게 나타났다. 둘째, 유아교사의 일반적 특성에 따른 자기개발욕구는 교사의 근무기관에 따라 유의미한 차이를 보였으며, 전문성 지원환경은 근무기관과 담당 학급 연령에 따라 유의미한 차이를 보였다. 디지털 역량에서는 교사의 최종 학력과 근무기관에서 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량 간의 관계는 자기개발욕구와 전문성 지원환경은 정적 상관관계를 보였으며, 자기개발욕구와 디지털 역량 역시 정적 상관관계를 나타냈다. 전문성 지원환경과 디지털 역량 또한 정적 상관관계를 나타내어 모든 변인 간 정적 상관관계가 나타난 것으로 밝혀졌다. 넷째, 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경이 디지털 역량에 미치는 영향은 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경이 높아질수록 디지털 역량이 높다진다는 유의미한 설명력을 보였다. 하위 변인을 살펴본 결과, 유아교사 자기개발욕구의 '전문적 영역', 전문성 지원환경의 '전문성학습 및 발달을 위한 기회', '교사와 원장과의 관계', '교사 자신과 유아에 대한 기대'가 높을수록 디지털 역량이 높아지는 것을 알 수 있다. 이는 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경 강화를 위한 전문적인 교육 및 연수의 필요성을 강조하고, 바람직한 방향성을 안내하며 유아교사 디지털 역량 향상을 위한 기초자료로 활용되는 데 의의가 있다.
본 연구의 목적은 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경이 디지털 역량에 미치는 영향을 살펴보고, 교사의 디지털 역량을 증진시키는 데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량의 일반적 경향성은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 일반적 특성에 따른 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량의 차이는 어떠한가? 연구문제 3. 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 4. 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경이 디지털 역량에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전국에 소재한 공사립유치원 교사 322명이다. 먼저 설문지의 적합성 및 소요 시간 등을 알아보기 위해 예비 조사를 실시한 후 자료 수집을 통한 본 조사가 이루어졌다. 마지막으로 수집된 자료를 SPSS 26.0 프로그램을 사용하여 분석하였다.
본 연구에서 나타난 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량의 일반적 경향성을 살펴본 결과, 유아교사의 자기개발욕구 평균은 3.77점, 전문성 지원환경 평균은 3.92점, 디지털 역량 평균은 3.88으로 세 변인 모두 평균이 중간 이상의 값으로 높게 나타났다. 둘째, 유아교사의 일반적 특성에 따른 자기개발욕구는 교사의 근무기관에 따라 유의미한 차이를 보였으며, 전문성 지원환경은 근무기관과 담당 학급 연령에 따라 유의미한 차이를 보였다. 디지털 역량에서는 교사의 최종 학력과 근무기관에서 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경, 디지털 역량 간의 관계는 자기개발욕구와 전문성 지원환경은 정적 상관관계를 보였으며, 자기개발욕구와 디지털 역량 역시 정적 상관관계를 나타냈다. 전문성 지원환경과 디지털 역량 또한 정적 상관관계를 나타내어 모든 변인 간 정적 상관관계가 나타난 것으로 밝혀졌다. 넷째, 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경이 디지털 역량에 미치는 영향은 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경이 높아질수록 디지털 역량이 높다진다는 유의미한 설명력을 보였다. 하위 변인을 살펴본 결과, 유아교사 자기개발욕구의 '전문적 영역', 전문성 지원환경의 '전문성학습 및 발달을 위한 기회', '교사와 원장과의 관계', '교사 자신과 유아에 대한 기대'가 높을수록 디지털 역량이 높아지는 것을 알 수 있다. 이는 유아교사의 자기개발욕구, 전문성 지원환경 강화를 위한 전문적인 교육 및 연수의 필요성을 강조하고, 바람직한 방향성을 안내하며 유아교사 디지털 역량 향상을 위한 기초자료로 활용되는 데 의의가 있다.
The purpose of this study is to investigate the impact of early childhood teacher's self-development motivation and professional support environment on their digital competency and to enhance teacher's digital competency. The research questions for this study are as follows:
Research Questi...
The purpose of this study is to investigate the impact of early childhood teacher's self-development motivation and professional support environment on their digital competency and to enhance teacher's digital competency. The research questions for this study are as follows:
Research Question 1. What are the general trends in self-development motivation, professional support environment, and digital competence of early childhood educators? Research Question 2. What are the differences in self-development motivation, professional support environment, and digital competence of early childhood educators based on their general characteristics? Research Question 3. What is the relationship between self-development motivation, professional support environment, and digital competence of early childhood educators? Research Question 4. How do self-development motivation and professional support environment affect the digital competence of early childhood educators?
The study involved 322 teachers from public and private kindergartens across the country. Data were collected through a preliminary survey to assess the appropriateness and time required for the questionnaire, followed by the main survey. The data were analyzed using SPSS 26.0.
The key research findings from this study are as follows: First, upon examining the general tendencies of self-development motivation, professional support environment, and digital competency among preschool teachers, the average score for self-development motivation was 3.77 points, the average score for professional support environment was 3.92 points, and the average score for digital competency was 3.88 points, indicating that all three variables had above-average scores and were high. Second, the self-development motivation of early childhood teachers showed significant differences depending on their workplace, while the professional support environment exhibited significant differences based on both the workplace and the age group of the assigned class. In terms of digital competence, significant differences were observed based on the educators' highest level of education and their workplace. Third, the relationship between the self-development motivation, professional support environment, and digital competence of early childhood educators showed a positive and statistically significant correlation between self-development motivation and professional support environment, as well as between self-development motivation and digital competence. Furthermore, a positive and statistically significant correlation was also found between professional support environment and digital competence, indicating that there was a positive correlation between all variables. Fourth, the impact of early childhood education teacher's self-development motivation and professional support environment on their digital competency showed a significant explanatory power, indicating that as their self-development motivation and professional support environment increase, their digital competency also increases. Upon examining the sub-variables, it was found that preschool teacher's self-development motivation in the 'professional domain', 'opportunities for professional learning and development' in the professional support environment, 'relationship between teachers and principals' and 'high expectations for oneself and for the children' were all positively related to their digital competency.
This emphasizes the need for specialized education and training to enhance the self-development drive and professional support environment of early childhood educators, provides guidance on desirable directions, and is of significance as basic data for improving the digital capabilities of early childhood educators.
The purpose of this study is to investigate the impact of early childhood teacher's self-development motivation and professional support environment on their digital competency and to enhance teacher's digital competency. The research questions for this study are as follows:
Research Question 1. What are the general trends in self-development motivation, professional support environment, and digital competence of early childhood educators? Research Question 2. What are the differences in self-development motivation, professional support environment, and digital competence of early childhood educators based on their general characteristics? Research Question 3. What is the relationship between self-development motivation, professional support environment, and digital competence of early childhood educators? Research Question 4. How do self-development motivation and professional support environment affect the digital competence of early childhood educators?
The study involved 322 teachers from public and private kindergartens across the country. Data were collected through a preliminary survey to assess the appropriateness and time required for the questionnaire, followed by the main survey. The data were analyzed using SPSS 26.0.
The key research findings from this study are as follows: First, upon examining the general tendencies of self-development motivation, professional support environment, and digital competency among preschool teachers, the average score for self-development motivation was 3.77 points, the average score for professional support environment was 3.92 points, and the average score for digital competency was 3.88 points, indicating that all three variables had above-average scores and were high. Second, the self-development motivation of early childhood teachers showed significant differences depending on their workplace, while the professional support environment exhibited significant differences based on both the workplace and the age group of the assigned class. In terms of digital competence, significant differences were observed based on the educators' highest level of education and their workplace. Third, the relationship between the self-development motivation, professional support environment, and digital competence of early childhood educators showed a positive and statistically significant correlation between self-development motivation and professional support environment, as well as between self-development motivation and digital competence. Furthermore, a positive and statistically significant correlation was also found between professional support environment and digital competence, indicating that there was a positive correlation between all variables. Fourth, the impact of early childhood education teacher's self-development motivation and professional support environment on their digital competency showed a significant explanatory power, indicating that as their self-development motivation and professional support environment increase, their digital competency also increases. Upon examining the sub-variables, it was found that preschool teacher's self-development motivation in the 'professional domain', 'opportunities for professional learning and development' in the professional support environment, 'relationship between teachers and principals' and 'high expectations for oneself and for the children' were all positively related to their digital competency.
This emphasizes the need for specialized education and training to enhance the self-development drive and professional support environment of early childhood educators, provides guidance on desirable directions, and is of significance as basic data for improving the digital capabilities of early childhood educators.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.