대학생의 성장적 실패마인드셋이 경력계획 실천준비행동에 미치는 영향 : 미래지향시간관의 매개효과와 인내심의 조절된 매개효과 The effects of failure-is-enhancing mindset on career planning practice preparation behavior of university students : the mediating effects of future time perspective and moderated mediating effects of persistence원문보기
본 연구의 목적은 성장적 실패마인드셋이 경력계획 실천준비행동과 미래지향시간관에 미치는 영향과 인내심의 수준에 따라 그 양상이 달라지는 것을 밝히는 데 있다. 따라서 성장적 실패마인드셋과 경력계획 실천준비행동의 관계를 살펴보았고, 성장적 실패마인드셋이 경력계획 실천준비행동에 미치는 영향에 있어서 미래지향시간관의 매개효과를 확인하였다. 그리고 미래지향시간관이 경력계획 실천준비행동에 영향을 미치는데 있어 인내심의 ...
본 연구의 목적은 성장적 실패마인드셋이 경력계획 실천준비행동과 미래지향시간관에 미치는 영향과 인내심의 수준에 따라 그 양상이 달라지는 것을 밝히는 데 있다. 따라서 성장적 실패마인드셋과 경력계획 실천준비행동의 관계를 살펴보았고, 성장적 실패마인드셋이 경력계획 실천준비행동에 미치는 영향에 있어서 미래지향시간관의 매개효과를 확인하였다. 그리고 미래지향시간관이 경력계획 실천준비행동에 영향을 미치는데 있어 인내심의 조절효과를 확인하였다. 마지막으로 성장적 실패마인드셋과 경력계획 실천준비행동의 관계를 미래지향시간관이 매개하는데 있어 인내심의 조절된 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 온라인 설문조사를 통해 4년제 대학생 325명의 자료를 수집하였으며 SPSS 25.0과 Process Macro, AMOS 22를 활용하여 자료를 분석하였다. 연구결과 대학생의 성장적 실패마인드셋과 경력계획 실천준비행동 간의 관계를 미래지향시간관이 유의미하게 매개하는 것으로 검증되었다. 인내심의 조절효과와 조절된 매개효과 또한 모두 유의미한 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구에서는 연구 결과를 통해 시사점, 한계점 및 추후 연구의 제언을 논의하였다.
본 연구의 목적은 성장적 실패마인드셋이 경력계획 실천준비행동과 미래지향시간관에 미치는 영향과 인내심의 수준에 따라 그 양상이 달라지는 것을 밝히는 데 있다. 따라서 성장적 실패마인드셋과 경력계획 실천준비행동의 관계를 살펴보았고, 성장적 실패마인드셋이 경력계획 실천준비행동에 미치는 영향에 있어서 미래지향시간관의 매개효과를 확인하였다. 그리고 미래지향시간관이 경력계획 실천준비행동에 영향을 미치는데 있어 인내심의 조절효과를 확인하였다. 마지막으로 성장적 실패마인드셋과 경력계획 실천준비행동의 관계를 미래지향시간관이 매개하는데 있어 인내심의 조절된 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 온라인 설문조사를 통해 4년제 대학생 325명의 자료를 수집하였으며 SPSS 25.0과 Process Macro, AMOS 22를 활용하여 자료를 분석하였다. 연구결과 대학생의 성장적 실패마인드셋과 경력계획 실천준비행동 간의 관계를 미래지향시간관이 유의미하게 매개하는 것으로 검증되었다. 인내심의 조절효과와 조절된 매개효과 또한 모두 유의미한 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구에서는 연구 결과를 통해 시사점, 한계점 및 추후 연구의 제언을 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the effects of failure-is-enhancing mindset on career planning practice preparation behavior and future time perspective and whether the effects vary according to the level of Persistence. Therefore, the relationship between failure-is-enhancing m...
The purpose of this study was to examine the effects of failure-is-enhancing mindset on career planning practice preparation behavior and future time perspective and whether the effects vary according to the level of Persistence. Therefore, the relationship between failure-is-enhancing mindset and career planning practice preparation behavior was examined, and the mediating effect of future time perspective on the effects of failure-is-enhancing mindset on career planning practice preparation behavior was examined. We also examined the moderated effect of persistence on the effect of future time perspective on career planning practice behavior. Finally, we examined the moderated mediationg effect of persistence in mediating the relationship between failure-is-enhancing mindset and career planning practice preparation behavior through future time perspective. For this purpose, data from 325 four-year university students were collected through an online survey, and the data were analyzed using SPSS 25.0 and Process Macro, AMOS 22. The results showed that future time perspective significantly mediated the relationship between university students' failure-is-enhancing mindset and career planning practice preparation behavior. The moderating effect and moderated mediating effect of persistence were also significant. Finally, this study discusses the academic and practical implications of the findings, limitations, and suggestions for future research. Keyword
The purpose of this study was to examine the effects of failure-is-enhancing mindset on career planning practice preparation behavior and future time perspective and whether the effects vary according to the level of Persistence. Therefore, the relationship between failure-is-enhancing mindset and career planning practice preparation behavior was examined, and the mediating effect of future time perspective on the effects of failure-is-enhancing mindset on career planning practice preparation behavior was examined. We also examined the moderated effect of persistence on the effect of future time perspective on career planning practice behavior. Finally, we examined the moderated mediationg effect of persistence in mediating the relationship between failure-is-enhancing mindset and career planning practice preparation behavior through future time perspective. For this purpose, data from 325 four-year university students were collected through an online survey, and the data were analyzed using SPSS 25.0 and Process Macro, AMOS 22. The results showed that future time perspective significantly mediated the relationship between university students' failure-is-enhancing mindset and career planning practice preparation behavior. The moderating effect and moderated mediating effect of persistence were also significant. Finally, this study discusses the academic and practical implications of the findings, limitations, and suggestions for future research. Keyword
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.