현대의 챗봇은 단순히 명령어의 입력이 스크립트의 출력으로 이루어지는 컴퓨터 프로그램이 아니게 되었다. 스스로 학습하며 이용자가 원하는 정보를 얻을 수 있도록 유도하며 말동무가 되어주거나 비서의 역할을 하는가 하면 더 나아가 이용자의 학습을 돕는 학습도구로서의 임무를 수행하고 있다. 하지만 관광 분야의 챗봇은 단순한 상담원의 역할을 하는 것만으로 연구가 미흡한 실정이다. 또한 ...
현대의 챗봇은 단순히 명령어의 입력이 스크립트의 출력으로 이루어지는 컴퓨터 프로그램이 아니게 되었다. 스스로 학습하며 이용자가 원하는 정보를 얻을 수 있도록 유도하며 말동무가 되어주거나 비서의 역할을 하는가 하면 더 나아가 이용자의 학습을 돕는 학습도구로서의 임무를 수행하고 있다. 하지만 관광 분야의 챗봇은 단순한 상담원의 역할을 하는 것만으로 연구가 미흡한 실정이다. 또한 추천시스템을 활용한 관광지 추천 애플리케이션은 다양하게 서비스 되고 있지만 이용자 개개인의 특성에 맞춘 대답을 하지 못한다거나 단순한 입력과 출력의 과정으로 다수의 이용자에게 공통된 정보를 제공하여 만족도를 떨어뜨리는 상황이 빈번하게 일어나고 있다. 본 논문은 챗봇과 추천시스템을 결합한 관광지 추천 애플리케이션을 제안한다. 챗봇에 입력할 데이터로는 소셜 미디어의 빅 데이터를 매개로 하였다. 텍스톰(TEXTOM)을 통해 제주도 여행에 관련한 키워드를 2022년 1월부터 2023년 1월까지 1년의 기간 동안 총 22,701개의 데이터를 수집하였다. 데이터 정제 과정을 통해 분석에 방해가 되는 불용어를 제거하였다. 정제된 데이터를 이용하여 네트워크 시각화와 CONCOR 분석을 통해 제주도 여행에 관해 이용자들이 얻고자 하는 정보를 파악하였고, 군집별 카테고리를 구성하였다. 이에 처음 접근하는 사람도 손쉽게 이용할 수 있도록 내용을 직관적으로 구성하여 애플리케이션의 조작 난이도를 낮추었다. 본 논문에서는 이용자가 본인의 선호도를 스스로 선택하여 정보를 제공받을 수 있다. 또한 챗봇이라는 도구를 통해 이용자는 애플리케이션을 조작하는 동안 실재감을 얻어 정보를 습득하는 과정에 더욱 집중할 수 있게 된다.
현대의 챗봇은 단순히 명령어의 입력이 스크립트의 출력으로 이루어지는 컴퓨터 프로그램이 아니게 되었다. 스스로 학습하며 이용자가 원하는 정보를 얻을 수 있도록 유도하며 말동무가 되어주거나 비서의 역할을 하는가 하면 더 나아가 이용자의 학습을 돕는 학습도구로서의 임무를 수행하고 있다. 하지만 관광 분야의 챗봇은 단순한 상담원의 역할을 하는 것만으로 연구가 미흡한 실정이다. 또한 추천시스템을 활용한 관광지 추천 애플리케이션은 다양하게 서비스 되고 있지만 이용자 개개인의 특성에 맞춘 대답을 하지 못한다거나 단순한 입력과 출력의 과정으로 다수의 이용자에게 공통된 정보를 제공하여 만족도를 떨어뜨리는 상황이 빈번하게 일어나고 있다. 본 논문은 챗봇과 추천시스템을 결합한 관광지 추천 애플리케이션을 제안한다. 챗봇에 입력할 데이터로는 소셜 미디어의 빅 데이터를 매개로 하였다. 텍스톰(TEXTOM)을 통해 제주도 여행에 관련한 키워드를 2022년 1월부터 2023년 1월까지 1년의 기간 동안 총 22,701개의 데이터를 수집하였다. 데이터 정제 과정을 통해 분석에 방해가 되는 불용어를 제거하였다. 정제된 데이터를 이용하여 네트워크 시각화와 CONCOR 분석을 통해 제주도 여행에 관해 이용자들이 얻고자 하는 정보를 파악하였고, 군집별 카테고리를 구성하였다. 이에 처음 접근하는 사람도 손쉽게 이용할 수 있도록 내용을 직관적으로 구성하여 애플리케이션의 조작 난이도를 낮추었다. 본 논문에서는 이용자가 본인의 선호도를 스스로 선택하여 정보를 제공받을 수 있다. 또한 챗봇이라는 도구를 통해 이용자는 애플리케이션을 조작하는 동안 실재감을 얻어 정보를 습득하는 과정에 더욱 집중할 수 있게 된다.
Chatbots are no longer just computer programs where the input of commands is made up of output of scripts. It learns on its own, induces users to get the information they want, serves as a companion or secretary, and further serves as a learning tool to help users learn. However, chatbots in the tou...
Chatbots are no longer just computer programs where the input of commands is made up of output of scripts. It learns on its own, induces users to get the information they want, serves as a companion or secretary, and further serves as a learning tool to help users learn. However, chatbots in the tourism field are insufficient in research just by serving as counselors. In addition, tourist destination recommendation applications using the recommendation system are provided in a variety of ways, but they often fail to answer according to each user's characteristics or provide common information to many users through simple input and output. This paper proposes a tourist destination recommendation application that combines a chatbot and a recommendation system. The data to be entered into the chatbot was through big data on social media. Through TEXTOM, a total of 22,701 data were collected over a one-year period from January 2022 to January 2023. Non-terms that interfere with analysis were removed through the data purification process. Using refined data, network visualization and CONCOR analysis were used to identify the information users want to obtain about travel to Jeju Island, and categories for each cluster were organized. The content was intuitively organized so that even those who approached it for the first time could easily use it, reducing the difficulty of operating the application. In this paper, users can select their own preferences and receive information. In addition, a tool called a chatbot allows users to focus more on the process of acquiring information by gaining a sense of reality while operating the application. This suggests an application that can reach the purpose of the curator by affecting the user's desire to visit tourist attractions.
Chatbots are no longer just computer programs where the input of commands is made up of output of scripts. It learns on its own, induces users to get the information they want, serves as a companion or secretary, and further serves as a learning tool to help users learn. However, chatbots in the tourism field are insufficient in research just by serving as counselors. In addition, tourist destination recommendation applications using the recommendation system are provided in a variety of ways, but they often fail to answer according to each user's characteristics or provide common information to many users through simple input and output. This paper proposes a tourist destination recommendation application that combines a chatbot and a recommendation system. The data to be entered into the chatbot was through big data on social media. Through TEXTOM, a total of 22,701 data were collected over a one-year period from January 2022 to January 2023. Non-terms that interfere with analysis were removed through the data purification process. Using refined data, network visualization and CONCOR analysis were used to identify the information users want to obtain about travel to Jeju Island, and categories for each cluster were organized. The content was intuitively organized so that even those who approached it for the first time could easily use it, reducing the difficulty of operating the application. In this paper, users can select their own preferences and receive information. In addition, a tool called a chatbot allows users to focus more on the process of acquiring information by gaining a sense of reality while operating the application. This suggests an application that can reach the purpose of the curator by affecting the user's desire to visit tourist attractions.
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