본 연구는 한반도 생태평화 실현을 위한 통일교육의 개선방안에 관한 연구이다. 지구 온난화로 인해 삶의 곳곳이 변화하며 인류를 비롯한 여러 생물의 생존에 대한 논의가 시작되었다. 이에 UN에서 ‘2030 지속가능발전 의제’를 합의하고 SDGs(Sustainable Development Goals, 지속가능개발목표)를 발표하였다. 또한 국내에서도 K-SDGs를 수립하고 ‘제4차 지속가능발전 기본계획(2021-2040)’을 발표하면서 사람과 지구의 번영, 자유와 보편적 평화를 위한 구체적인 행동을 제안하였다. 이에 필자는 국내외 상황을 통해 지구와 인간의 공존을 꿈꾸는 생태평화의 중요성과 더불어 한반도의 분단 특수성을 고려한 ‘한반도 생태평화’의 필요성을 강조한다. 특히 한반도의 평화를 위해 필수불가결한 통일교육의 요소를 한반도 생태평화 추구의 방법으로 제안하였다. 먼저 이론적 배경으로 생태평화의 개념을 설명하고 이를 바탕으로 ‘한반도 생태평화’를 ‘한반도 생태계의 모든 구성원이 서로 동등한, 안전하고 평화로운 상태’로 조작적 정의한다. 다음으로 해당 생태평화의 교육적 주제가 될 수 있는 ...
본 연구는 한반도 생태평화 실현을 위한 통일교육의 개선방안에 관한 연구이다. 지구 온난화로 인해 삶의 곳곳이 변화하며 인류를 비롯한 여러 생물의 생존에 대한 논의가 시작되었다. 이에 UN에서 ‘2030 지속가능발전 의제’를 합의하고 SDGs(Sustainable Development Goals, 지속가능개발목표)를 발표하였다. 또한 국내에서도 K-SDGs를 수립하고 ‘제4차 지속가능발전 기본계획(2021-2040)’을 발표하면서 사람과 지구의 번영, 자유와 보편적 평화를 위한 구체적인 행동을 제안하였다. 이에 필자는 국내외 상황을 통해 지구와 인간의 공존을 꿈꾸는 생태평화의 중요성과 더불어 한반도의 분단 특수성을 고려한 ‘한반도 생태평화’의 필요성을 강조한다. 특히 한반도의 평화를 위해 필수불가결한 통일교육의 요소를 한반도 생태평화 추구의 방법으로 제안하였다. 먼저 이론적 배경으로 생태평화의 개념을 설명하고 이를 바탕으로 ‘한반도 생태평화’를 ‘한반도 생태계의 모든 구성원이 서로 동등한, 안전하고 평화로운 상태’로 조작적 정의한다. 다음으로 해당 생태평화의 교육적 주제가 될 수 있는 기후변화, 에너지 문제, 생태계, 지속가능성과 관련하여 각각의 기본적인 개념과 더불어 한반도, 특히 남과 북의 구체적인 실황을 포함한 설명을 덧붙인다. 이후 남한에서 이루어지는 통일교육과 그 한계를 소개하고, 한반도 생태평화를 이룩하는 도구로서의 통일교육의 필요성을 설명한다. 이후 한반도 생태평화를 위한 가치를 내재화할 수 있는 구체적인 한반도 생태평화와 통일교육이 연계된 교육적 방향성과 구체적인 수업 예시를 제안한다. 교육적 방향성은 자연적 필요성에서 공동체 필요성, 개인적 필요성으로 그 범주가 점차 학생 자신으로 향하며 그 의미가 깊어지고, 이후 자신의 배움을 한반도 생태평화를 목표로 적극적으로 실천하며 일상으로 전달하는 것이며, 구체적인 수업 방법 예시로는 ‘한반도 산림 파괴 활용 제안하는 글쓰기’, ‘신재생 에너지 활용 수학-국어 융합 수업’, ‘DMZ 활용 진로 수업’을 제안한다. 본 연구는 생태평화라는 키워드에 한반도의 특수성을 담은 통일교육의 요소를 융합하여, 한반도 생태평화 실현을 위한 통일교육 개선방안의 필요성과 교육 내용 및 방법을 알아보았다. 이에 본 연구는 다음과 같은 의의를 갖는다. 첫째, ‘한반도 생태평화’에 대한 조작적 정의를 시도하였다. 둘째, 한반도 특수성을 고려한 생태평화의 교육적 방향성을 제시하였다. 셋째, 한반도 생태평화 실현을 위한 통일교육의 구체적인 예시를 제안하였고 그 의의에 대하여 고민하였다.
본 연구는 한반도 생태평화 실현을 위한 통일교육의 개선방안에 관한 연구이다. 지구 온난화로 인해 삶의 곳곳이 변화하며 인류를 비롯한 여러 생물의 생존에 대한 논의가 시작되었다. 이에 UN에서 ‘2030 지속가능발전 의제’를 합의하고 SDGs(Sustainable Development Goals, 지속가능개발목표)를 발표하였다. 또한 국내에서도 K-SDGs를 수립하고 ‘제4차 지속가능발전 기본계획(2021-2040)’을 발표하면서 사람과 지구의 번영, 자유와 보편적 평화를 위한 구체적인 행동을 제안하였다. 이에 필자는 국내외 상황을 통해 지구와 인간의 공존을 꿈꾸는 생태평화의 중요성과 더불어 한반도의 분단 특수성을 고려한 ‘한반도 생태평화’의 필요성을 강조한다. 특히 한반도의 평화를 위해 필수불가결한 통일교육의 요소를 한반도 생태평화 추구의 방법으로 제안하였다. 먼저 이론적 배경으로 생태평화의 개념을 설명하고 이를 바탕으로 ‘한반도 생태평화’를 ‘한반도 생태계의 모든 구성원이 서로 동등한, 안전하고 평화로운 상태’로 조작적 정의한다. 다음으로 해당 생태평화의 교육적 주제가 될 수 있는 기후변화, 에너지 문제, 생태계, 지속가능성과 관련하여 각각의 기본적인 개념과 더불어 한반도, 특히 남과 북의 구체적인 실황을 포함한 설명을 덧붙인다. 이후 남한에서 이루어지는 통일교육과 그 한계를 소개하고, 한반도 생태평화를 이룩하는 도구로서의 통일교육의 필요성을 설명한다. 이후 한반도 생태평화를 위한 가치를 내재화할 수 있는 구체적인 한반도 생태평화와 통일교육이 연계된 교육적 방향성과 구체적인 수업 예시를 제안한다. 교육적 방향성은 자연적 필요성에서 공동체 필요성, 개인적 필요성으로 그 범주가 점차 학생 자신으로 향하며 그 의미가 깊어지고, 이후 자신의 배움을 한반도 생태평화를 목표로 적극적으로 실천하며 일상으로 전달하는 것이며, 구체적인 수업 방법 예시로는 ‘한반도 산림 파괴 활용 제안하는 글쓰기’, ‘신재생 에너지 활용 수학-국어 융합 수업’, ‘DMZ 활용 진로 수업’을 제안한다. 본 연구는 생태평화라는 키워드에 한반도의 특수성을 담은 통일교육의 요소를 융합하여, 한반도 생태평화 실현을 위한 통일교육 개선방안의 필요성과 교육 내용 및 방법을 알아보았다. 이에 본 연구는 다음과 같은 의의를 갖는다. 첫째, ‘한반도 생태평화’에 대한 조작적 정의를 시도하였다. 둘째, 한반도 특수성을 고려한 생태평화의 교육적 방향성을 제시하였다. 셋째, 한반도 생태평화 실현을 위한 통일교육의 구체적인 예시를 제안하였고 그 의의에 대하여 고민하였다.
The purpose of this study is to find out improving unification education for realization of Ecological Peace on the Korean Peninsula. As the earth warms up, usually call it Global warming, life is changing and discussions about the survival of various creatures, including humans, have begun. In resp...
The purpose of this study is to find out improving unification education for realization of Ecological Peace on the Korean Peninsula. As the earth warms up, usually call it Global warming, life is changing and discussions about the survival of various creatures, including humans, have begun. In response, the UN agreed on the ‘2030 Agenda for Sustainable Development’ and announced the SDGs(Sustainable Development Goals). In addition, Korea has established K-SDGs and announced the ‘4th Basic Plan for Sustainable Development(2021-2040)’, proposing specific actions for the prosperity of people and the earth, freedom and universal peace. In this regard, the author emphasizes the importance of Ecological Peace that dreams of coexistence between the earth and humans through domestic and international situations, as well as the need for ‘Ecological Peace on the Korean Peninsula’ considering the divisional specificity of the Korean Peninsula. In particular, the elements of unification education, which are essential for peace on the Korean Peninsula, were proposed as a method of pursuing ecological peace on the Korean Peninsula. First, as a theoretical background, the concept of Ecological Peace is explained, and based on this, “Ecological Peace on the Korean Peninsula" is operationally defined as “A safe and peaceful state in which all members of the Korean Peninsula ecosystem are equal to each other." Next, this study explained basic concepts of climate change, energy issues, ecosystems, and sustainability, which can be educational topics of ecological peace including the actual conditions of the Korean Peninsula, especially both South and North Korea. After that, it introduces unification education and its limitations in South Korea, and explains the need for unification education as a tool for achieving ecological peace on the Korean Peninsula. After that, it proposes the educational direction of unification education and specific examples of teaching materials of the ‘unification education through ecological peace on the Korean Peninsula’ that can internalize the value for ecological peace on the Korean Peninsula. The educational direction gradually goes from ‘natural necessity’ to ‘community necessity’ to ‘personal necessity’ that deepens the meaning, and then actively practices and delivers its learning to daily life. Examples of teaching materials include “Writing using forest destruction on the Korean Peninsula," “Mathematics-Korean convergence class using renewable energy," and “A career class with the theme of DMZ.” This study investigated the necessity, educational content, and method of unification education through Ecological Peace on the Korean Peninsula by combining the elements of unification education that contain the specificity of the Korean Peninsula. Therefore, this study has the following significance. First, an operational definition of 'Ecological Peace on the Korean Peninsula' was attempted. Second, the educational direction of ecological peace considering the specificity of the Korean Peninsula was presented. Third, specific examples of improving unification education plan aimed at realization of ecological peace on the Korean Peninsula were proposed and their significance were considered.
The purpose of this study is to find out improving unification education for realization of Ecological Peace on the Korean Peninsula. As the earth warms up, usually call it Global warming, life is changing and discussions about the survival of various creatures, including humans, have begun. In response, the UN agreed on the ‘2030 Agenda for Sustainable Development’ and announced the SDGs(Sustainable Development Goals). In addition, Korea has established K-SDGs and announced the ‘4th Basic Plan for Sustainable Development(2021-2040)’, proposing specific actions for the prosperity of people and the earth, freedom and universal peace. In this regard, the author emphasizes the importance of Ecological Peace that dreams of coexistence between the earth and humans through domestic and international situations, as well as the need for ‘Ecological Peace on the Korean Peninsula’ considering the divisional specificity of the Korean Peninsula. In particular, the elements of unification education, which are essential for peace on the Korean Peninsula, were proposed as a method of pursuing ecological peace on the Korean Peninsula. First, as a theoretical background, the concept of Ecological Peace is explained, and based on this, “Ecological Peace on the Korean Peninsula" is operationally defined as “A safe and peaceful state in which all members of the Korean Peninsula ecosystem are equal to each other." Next, this study explained basic concepts of climate change, energy issues, ecosystems, and sustainability, which can be educational topics of ecological peace including the actual conditions of the Korean Peninsula, especially both South and North Korea. After that, it introduces unification education and its limitations in South Korea, and explains the need for unification education as a tool for achieving ecological peace on the Korean Peninsula. After that, it proposes the educational direction of unification education and specific examples of teaching materials of the ‘unification education through ecological peace on the Korean Peninsula’ that can internalize the value for ecological peace on the Korean Peninsula. The educational direction gradually goes from ‘natural necessity’ to ‘community necessity’ to ‘personal necessity’ that deepens the meaning, and then actively practices and delivers its learning to daily life. Examples of teaching materials include “Writing using forest destruction on the Korean Peninsula," “Mathematics-Korean convergence class using renewable energy," and “A career class with the theme of DMZ.” This study investigated the necessity, educational content, and method of unification education through Ecological Peace on the Korean Peninsula by combining the elements of unification education that contain the specificity of the Korean Peninsula. Therefore, this study has the following significance. First, an operational definition of 'Ecological Peace on the Korean Peninsula' was attempted. Second, the educational direction of ecological peace considering the specificity of the Korean Peninsula was presented. Third, specific examples of improving unification education plan aimed at realization of ecological peace on the Korean Peninsula were proposed and their significance were considered.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.