본 연구는 MZ세대가 온라인 쇼핑을 할 때 가지는 업종별 가치소비의 기준과 온라인 쇼핑에 요구하는 서비스에 대한 기준을 어디에 두고 진행하는지에 대한 성향을 분석하는데 그 목적을 두었다. 그리고 대상자의 성별과 연령층에서 어떤 차이를 나타날 수 있는가를 알아보기 위한 목적으로 진행하였다. 현대사회는 다양한 브랜드가 소비자 트렌드에 부합하기 위해 경쟁하는 시대이다. 따라서 타 브랜드와의 경쟁력 우위를 점하기 위하여 기업에서는 소비자의 소비성향은 물론이고 다양한 유통 전략을 수립하여 ...
본 연구는 MZ세대가 온라인 쇼핑을 할 때 가지는 업종별 가치소비의 기준과 온라인 쇼핑에 요구하는 서비스에 대한 기준을 어디에 두고 진행하는지에 대한 성향을 분석하는데 그 목적을 두었다. 그리고 대상자의 성별과 연령층에서 어떤 차이를 나타날 수 있는가를 알아보기 위한 목적으로 진행하였다. 현대사회는 다양한 브랜드가 소비자 트렌드에 부합하기 위해 경쟁하는 시대이다. 따라서 타 브랜드와의 경쟁력 우위를 점하기 위하여 기업에서는 소비자의 소비성향은 물론이고 다양한 유통 전략을 수립하여 타깃 소비자에게 다가가기 위해 전략을 수립하고 공격적인 마케팅을 펼친다. 다양한 구매방법을 요구하는 소비자들은 구매행위 중 온라인을 이용한 정보의 입수와 이 정보를 이용한 구매 방법으로 온라인 쇼핑을 선호하고 있다. 특히 가장 강력한 트렌드를 형성하고 구매 및 소비성향의 트렌드를 이끌어가고 있는 MZ세대들의 소비를 위한 구매 시의 움직임을 연구, 분석하는 것은 현 시대의 마케팅에서 중점적인 요인으로 등장하고 있다. 그리하여 MZ세대에 대한 이해와 함께 쇼핑성향을 분석하기 위하여 통계청에서 발표한 2022년 매출 상위 7개의 업종을 선택하였으며 선행연구를 조사한 결과 이들 MZ세대가 가지고 있는 구매 및 소비시의 가치기준을 찾아 네 개의 가치소비(과시적, 감정적, 사회적, 기능적)에 대한 교차분석을 실시하여 보았다. 또한 온라인 쇼핑 시에 그들이 요구하는 주요한 서비스 요소(접근성, 편리성, 신뢰성, 신속성)의 구매가치와 소비자의 기준에 대해 알아보았다. MZ세대를 중심으로 한 소비자의 구매 가치를 통한 구매의도에 어떠한 기준이 실제 구매 및 소비활동에 영향을 어떻게 미치는지 본 논문의 연구를 통하여 향후 마케팅 전략의 수립과 함께 온라인 쇼핑에서의 경쟁력 제고에 기여를 할 수 있도록 제언하는 것에 연구의 의의가 있다. 본 연구를 위한 가설을 설정하기 위하여 이론적 배경에서 온라인 쇼핑의 개념과 그 배경과 함께 MZ세대의 특성과 최근 4년간의 트렌드에 대한 고찰을 진행하였다. 2022년 온라인 쇼핑에서의 상위 7개 업종과 네개의 가치소비기준과의 교차분석을 통하여 주 타깃 소비자의 구매기준을 중점적으로 조사 및 분석을 진행하였다. 국내의 MZ세대(20-39세)의 남과 여를 대상으로 온라인에서 네이버 폼을 이용한 조사와 설문지를 배포하고 설문에 응해준 이들이 직접 기입하는 방식을 통한 오프라인 조사를 하였으며 총 433부의 회수 자료를 분석에 활용하였다. 분석방법으로는 SPSS 27.0 통계프로그램을 활용하였으며 분석을 위한 유의 확률 값을 0.05를 기준으로 설정하였다. 통계를 추출하기 위하여 비 확률 표본 추출법(Non-Probability Sampling) 중 편의표본 추출법(Convenience Sampling)과 상관관계분석(Correlation Analysis), 빈도분석(Frequency Analysis), 대응 표본 t검증(Paired t-test)의 방법으로 실시하였으며 가설을 검증하기 위한 방법으로 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)의 방법으로 진행하였다. 이 분석방법을 통하여 추출된 분석결과는 다음과 같다. 첫째, MZ세대의 업종별과 온라인 쇼핑에서의 가치소비의 차이에 대한 가설에서는 감정적, 사회적, 기능적 가치소비가 유의한 결과를 보였으며 과시적 가치소비는 영향이 거의 없는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인 쇼핑 서비스에서 접근성은 과시적, 감정적, 사회적, 그리고 기능적 가치소비에, 편리성은 감정적이고 기능적 가치소비에, 신뢰성은 과시적이고 사회적 가치소비에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 신속성은 기능적 가치소비에만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성별에 따른 차이에서는 업종별 쇼핑에서 여성이 감정적, 기능적 가치소비에서 높게 나타났으며, 온라인 쇼핑의 가치 기준도 여성이 감정적 가치소비에서 남성보다 높게 나타났다. 온라인 서비스에서도 접근성, 편리성, 신속성에서 여성이 높게 분석되었다. 넷째, 조사대상의 연령에 따른 차이에서는 업종별 쇼핑에서 20-24세의 연령층이 과시적, 감정적, 사회적 가치소비에서 높게 나타났으며, 온라인 쇼핑에서의 가치기준은 20-24세의 연령층이 감정적, 기능적 가치소비에서 다른 연령층보다 높게 나타났다. 온라인 서비스에서는 접근성, 편리성에서 20-24세가, 신속성에서는 25-29세가 높게 분석되었다. 다섯째, 업종별 쇼핑에서의 가치소비의 차이를 분석한 결과 과시적 가치소비는 의류분야가, 감정적 가치소비는 여행·교통 서비스와 의류 분야가, 사회적 가치소비에서는 의류 분야가 높았으며 기능적 가치소비에서도 생활용품, 가전·전기·통신 분야가 높게 분석되었다. 이를 통하여 MZ세대의 쇼핑성향을 종합하여 보면 외부적으로 표출되는 부분에 대해 중점적인 소비를 하고 있는 것으로 알 수 있었으며 젊은 층일수록 다양하고 합리적인 소비 패턴을 가지고 있다 할 수 있다. 앞으로 모든 기업과 브랜드가 지향해야 할 부분은 MZ세대가 현 소비경제의 흐름을 리드하고 있음에 주목하고 그들 세대에 대한 다각적인 분석과 함께 그 결과를 이용하여 다양한 업종에 대한 쇼핑에서의 적극적인 태도를 가지도록 유도할 수 있는 소비자 지향적인 마케팅 활동응용하고 세분화된 소비 계층의 트렌드와 니즈 파악에 한걸음 앞선 움직임을 보여야 할 것이다.
본 연구는 MZ세대가 온라인 쇼핑을 할 때 가지는 업종별 가치소비의 기준과 온라인 쇼핑에 요구하는 서비스에 대한 기준을 어디에 두고 진행하는지에 대한 성향을 분석하는데 그 목적을 두었다. 그리고 대상자의 성별과 연령층에서 어떤 차이를 나타날 수 있는가를 알아보기 위한 목적으로 진행하였다. 현대사회는 다양한 브랜드가 소비자 트렌드에 부합하기 위해 경쟁하는 시대이다. 따라서 타 브랜드와의 경쟁력 우위를 점하기 위하여 기업에서는 소비자의 소비성향은 물론이고 다양한 유통 전략을 수립하여 타깃 소비자에게 다가가기 위해 전략을 수립하고 공격적인 마케팅을 펼친다. 다양한 구매방법을 요구하는 소비자들은 구매행위 중 온라인을 이용한 정보의 입수와 이 정보를 이용한 구매 방법으로 온라인 쇼핑을 선호하고 있다. 특히 가장 강력한 트렌드를 형성하고 구매 및 소비성향의 트렌드를 이끌어가고 있는 MZ세대들의 소비를 위한 구매 시의 움직임을 연구, 분석하는 것은 현 시대의 마케팅에서 중점적인 요인으로 등장하고 있다. 그리하여 MZ세대에 대한 이해와 함께 쇼핑성향을 분석하기 위하여 통계청에서 발표한 2022년 매출 상위 7개의 업종을 선택하였으며 선행연구를 조사한 결과 이들 MZ세대가 가지고 있는 구매 및 소비시의 가치기준을 찾아 네 개의 가치소비(과시적, 감정적, 사회적, 기능적)에 대한 교차분석을 실시하여 보았다. 또한 온라인 쇼핑 시에 그들이 요구하는 주요한 서비스 요소(접근성, 편리성, 신뢰성, 신속성)의 구매가치와 소비자의 기준에 대해 알아보았다. MZ세대를 중심으로 한 소비자의 구매 가치를 통한 구매의도에 어떠한 기준이 실제 구매 및 소비활동에 영향을 어떻게 미치는지 본 논문의 연구를 통하여 향후 마케팅 전략의 수립과 함께 온라인 쇼핑에서의 경쟁력 제고에 기여를 할 수 있도록 제언하는 것에 연구의 의의가 있다. 본 연구를 위한 가설을 설정하기 위하여 이론적 배경에서 온라인 쇼핑의 개념과 그 배경과 함께 MZ세대의 특성과 최근 4년간의 트렌드에 대한 고찰을 진행하였다. 2022년 온라인 쇼핑에서의 상위 7개 업종과 네개의 가치소비기준과의 교차분석을 통하여 주 타깃 소비자의 구매기준을 중점적으로 조사 및 분석을 진행하였다. 국내의 MZ세대(20-39세)의 남과 여를 대상으로 온라인에서 네이버 폼을 이용한 조사와 설문지를 배포하고 설문에 응해준 이들이 직접 기입하는 방식을 통한 오프라인 조사를 하였으며 총 433부의 회수 자료를 분석에 활용하였다. 분석방법으로는 SPSS 27.0 통계프로그램을 활용하였으며 분석을 위한 유의 확률 값을 0.05를 기준으로 설정하였다. 통계를 추출하기 위하여 비 확률 표본 추출법(Non-Probability Sampling) 중 편의표본 추출법(Convenience Sampling)과 상관관계분석(Correlation Analysis), 빈도분석(Frequency Analysis), 대응 표본 t검증(Paired t-test)의 방법으로 실시하였으며 가설을 검증하기 위한 방법으로 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)의 방법으로 진행하였다. 이 분석방법을 통하여 추출된 분석결과는 다음과 같다. 첫째, MZ세대의 업종별과 온라인 쇼핑에서의 가치소비의 차이에 대한 가설에서는 감정적, 사회적, 기능적 가치소비가 유의한 결과를 보였으며 과시적 가치소비는 영향이 거의 없는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인 쇼핑 서비스에서 접근성은 과시적, 감정적, 사회적, 그리고 기능적 가치소비에, 편리성은 감정적이고 기능적 가치소비에, 신뢰성은 과시적이고 사회적 가치소비에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 신속성은 기능적 가치소비에만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성별에 따른 차이에서는 업종별 쇼핑에서 여성이 감정적, 기능적 가치소비에서 높게 나타났으며, 온라인 쇼핑의 가치 기준도 여성이 감정적 가치소비에서 남성보다 높게 나타났다. 온라인 서비스에서도 접근성, 편리성, 신속성에서 여성이 높게 분석되었다. 넷째, 조사대상의 연령에 따른 차이에서는 업종별 쇼핑에서 20-24세의 연령층이 과시적, 감정적, 사회적 가치소비에서 높게 나타났으며, 온라인 쇼핑에서의 가치기준은 20-24세의 연령층이 감정적, 기능적 가치소비에서 다른 연령층보다 높게 나타났다. 온라인 서비스에서는 접근성, 편리성에서 20-24세가, 신속성에서는 25-29세가 높게 분석되었다. 다섯째, 업종별 쇼핑에서의 가치소비의 차이를 분석한 결과 과시적 가치소비는 의류분야가, 감정적 가치소비는 여행·교통 서비스와 의류 분야가, 사회적 가치소비에서는 의류 분야가 높았으며 기능적 가치소비에서도 생활용품, 가전·전기·통신 분야가 높게 분석되었다. 이를 통하여 MZ세대의 쇼핑성향을 종합하여 보면 외부적으로 표출되는 부분에 대해 중점적인 소비를 하고 있는 것으로 알 수 있었으며 젊은 층일수록 다양하고 합리적인 소비 패턴을 가지고 있다 할 수 있다. 앞으로 모든 기업과 브랜드가 지향해야 할 부분은 MZ세대가 현 소비경제의 흐름을 리드하고 있음에 주목하고 그들 세대에 대한 다각적인 분석과 함께 그 결과를 이용하여 다양한 업종에 대한 쇼핑에서의 적극적인 태도를 가지도록 유도할 수 있는 소비자 지향적인 마케팅 활동응용하고 세분화된 소비 계층의 트렌드와 니즈 파악에 한걸음 앞선 움직임을 보여야 할 것이다.
This study aims to analyze the MZ generation's online shopping propensity to set the standards for value consumption of each industry and the required services. This study was conducted to find out what differences could appear in the gender and age groups of the subjects. Modern society is in ...
This study aims to analyze the MZ generation's online shopping propensity to set the standards for value consumption of each industry and the required services. This study was conducted to find out what differences could appear in the gender and age groups of the subjects. Modern society is in an era of competition for various brands to meet consumer trends. Therefore, to gain a competitive edge with other brands, companies establish various distribution strategies, including consumers' consumption propensity and marketing strategies to aggressively approach consumers and reach target consumers. Consumers requiring a variety of purchasing methods prefer online shopping as a way to obtain online information and purchase using this information. In particular, research and analysis of the purchase movement for consumption of the MZ generation, which forms the strongest trend and leads the trend of purchase and consumption propensity, is emerging as a key factor of the current era. Therefore, to understand the MZ generation and analyze their shopping propensity, this study chose the top 7 industries in 2022 sales as reported by the National Statistical Office. After examining previous studies, this study conducted a cross-analysis of the four values of consumption (conspicuous, emotional, social, and functional) to find out the value standards of the MZ generation when purchasing and consuming. This study also attempted to find out the MZ generation's standards for the major service elements (accessibility, convenience, reliability, speed) required for online shopping. The study of this paper aims to help establish future marketing strategies and contribute to enhancing competitiveness improvement and active actions in online shopping through this paper, which reveals what standards affect actual purchasing and consumption activities through the purchase value of consumers around the MZ generation. In order to establish a hypothesis for this study, the concept and background of online shopping, in a theoretical background, were investigated with the characteristics of the MZ generation, and the trends of the last 4 years were reviewed. Research and analysis were conducted focusing on the purchasing standards of the main target consumers through the cross-analysis of the top 7 industries and 4 value consumption standards. The main research subjects were male and female MZ generation (20-39 years old) in Kore. Questionnaires were distributed online using the Naver form. An offline survey was conducted in the way that those who answered questionnaires directly wrote. A total of 433 recovered data were used for analysis. As an analysis method, the SPSS 27.0 statistical program was used, and the significance probability value for analysis was set at 0.05. For us to extract statistics, convenience sampling was chosen among the non-probability sampling methods, and correlation analysis, frequency analysis, and paired t-test methods were conducted. As a method for verifying the hypothesis, multiple regression analysis was conducted. The results extracted through this analysis method are as follows: First, in the hypothesis about the difference in value consumption by industry and online shopping of the MZ generation, the emotional, social, and functional value consumption showed significant results, while the conspicuous value consumption turned out to have no effect. Second, in online shopping services, it turned out that accessibility affects conspicuous, emotional, social, and functional value consumption, convenience affects emotional and functional value consumption, reliability affects conspicuous and social value consumption, and promptness affects only functional value consumption. Third, in the gender differences, women showed higher levels of emotional and functional value consumption in shopping by industry, and value standards for online shopping also showed that women were higher than men in emotional value consumption. In online services, women were analyzed highly in accessibility, convenience, and promptness. Fourth, in the difference by age, the age group of 20-24 years old appeared high in conspicuous, emotional, and social value consumption in shopping by industry and was higher in emotional and functional value consumption than that of other age groups in online services. Those aged 20-24 were analyzed to be high in accessibility and convenience, and those aged 25-29 were analyzed highly in promptness. Fifth, as a result of analyzing the difference in value consumption in shopping by industry, conspicuous value consumption was higher in clothing, emotional value consumption was higher in travel and transportation service and clothing, and social value consumption was higher in clothing. Even in functional value consumption, household goods, home appliances, electricity, and communication sectors were highly analyzed. Accordingly, when looking at the shopping propensity of the MZ generation, it can be seen that they are focusing on consumption for the externally expressed parts, and it can be said that the younger generation has various and rational consumption patterns. The part that all companies and brands should aim for in the future is to pay attention to the fact that the MZ generation is leading the current consumption economy trend and use the result along with a multilateral analysis of their generation to develop an active attitude in shopping for various industries. Consumer-oriented marketing activities that can induce consumers to have a positive attitude should be carried out, and movements should be one step ahead of the trends and needs of segmented consumption classes.
This study aims to analyze the MZ generation's online shopping propensity to set the standards for value consumption of each industry and the required services. This study was conducted to find out what differences could appear in the gender and age groups of the subjects. Modern society is in an era of competition for various brands to meet consumer trends. Therefore, to gain a competitive edge with other brands, companies establish various distribution strategies, including consumers' consumption propensity and marketing strategies to aggressively approach consumers and reach target consumers. Consumers requiring a variety of purchasing methods prefer online shopping as a way to obtain online information and purchase using this information. In particular, research and analysis of the purchase movement for consumption of the MZ generation, which forms the strongest trend and leads the trend of purchase and consumption propensity, is emerging as a key factor of the current era. Therefore, to understand the MZ generation and analyze their shopping propensity, this study chose the top 7 industries in 2022 sales as reported by the National Statistical Office. After examining previous studies, this study conducted a cross-analysis of the four values of consumption (conspicuous, emotional, social, and functional) to find out the value standards of the MZ generation when purchasing and consuming. This study also attempted to find out the MZ generation's standards for the major service elements (accessibility, convenience, reliability, speed) required for online shopping. The study of this paper aims to help establish future marketing strategies and contribute to enhancing competitiveness improvement and active actions in online shopping through this paper, which reveals what standards affect actual purchasing and consumption activities through the purchase value of consumers around the MZ generation. In order to establish a hypothesis for this study, the concept and background of online shopping, in a theoretical background, were investigated with the characteristics of the MZ generation, and the trends of the last 4 years were reviewed. Research and analysis were conducted focusing on the purchasing standards of the main target consumers through the cross-analysis of the top 7 industries and 4 value consumption standards. The main research subjects were male and female MZ generation (20-39 years old) in Kore. Questionnaires were distributed online using the Naver form. An offline survey was conducted in the way that those who answered questionnaires directly wrote. A total of 433 recovered data were used for analysis. As an analysis method, the SPSS 27.0 statistical program was used, and the significance probability value for analysis was set at 0.05. For us to extract statistics, convenience sampling was chosen among the non-probability sampling methods, and correlation analysis, frequency analysis, and paired t-test methods were conducted. As a method for verifying the hypothesis, multiple regression analysis was conducted. The results extracted through this analysis method are as follows: First, in the hypothesis about the difference in value consumption by industry and online shopping of the MZ generation, the emotional, social, and functional value consumption showed significant results, while the conspicuous value consumption turned out to have no effect. Second, in online shopping services, it turned out that accessibility affects conspicuous, emotional, social, and functional value consumption, convenience affects emotional and functional value consumption, reliability affects conspicuous and social value consumption, and promptness affects only functional value consumption. Third, in the gender differences, women showed higher levels of emotional and functional value consumption in shopping by industry, and value standards for online shopping also showed that women were higher than men in emotional value consumption. In online services, women were analyzed highly in accessibility, convenience, and promptness. Fourth, in the difference by age, the age group of 20-24 years old appeared high in conspicuous, emotional, and social value consumption in shopping by industry and was higher in emotional and functional value consumption than that of other age groups in online services. Those aged 20-24 were analyzed to be high in accessibility and convenience, and those aged 25-29 were analyzed highly in promptness. Fifth, as a result of analyzing the difference in value consumption in shopping by industry, conspicuous value consumption was higher in clothing, emotional value consumption was higher in travel and transportation service and clothing, and social value consumption was higher in clothing. Even in functional value consumption, household goods, home appliances, electricity, and communication sectors were highly analyzed. Accordingly, when looking at the shopping propensity of the MZ generation, it can be seen that they are focusing on consumption for the externally expressed parts, and it can be said that the younger generation has various and rational consumption patterns. The part that all companies and brands should aim for in the future is to pay attention to the fact that the MZ generation is leading the current consumption economy trend and use the result along with a multilateral analysis of their generation to develop an active attitude in shopping for various industries. Consumer-oriented marketing activities that can induce consumers to have a positive attitude should be carried out, and movements should be one step ahead of the trends and needs of segmented consumption classes.
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