본 연구는 영유아 미디어 리터러시 증진을 위해 부모를 지원하기 위한 프로그램을 구성하고, 그 적용의 변화를 살펴봄으로써 부모를 지원하기 위한 프로그램에 기여하는데 목적이 있다. 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 연구문제 2. 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램 적용 후 자녀의 변화와 부모의 변화는 어떠한가? 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램 구성을 위해 문헌분석과 ...
본 연구는 영유아 미디어 리터러시 증진을 위해 부모를 지원하기 위한 프로그램을 구성하고, 그 적용의 변화를 살펴봄으로써 부모를 지원하기 위한 프로그램에 기여하는데 목적이 있다. 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 연구문제 2. 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램 적용 후 자녀의 변화와 부모의 변화는 어떠한가? 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램 구성을 위해 문헌분석과 요구분석이 이루어졌으며 그 결과를 토대로 부모교육 프로그 램의 목적 및 목표, 교육내용, 교수·학습방법, 평가방법을 구성하고 구체적인 활동을 구안하였다. 개발한 프로그램은 전문가와 포커스 그룹 협의 를 거쳐 적절성을 검토하여 확정하였으며, 만 1∼5세 영유아 자녀를 둔 부모 10명을 대상으로 2022년 7월 1일부터 2023년 1월 31일까지 7개월간 진행하였다. 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램은 다음과 같이 구성하였다. 첫째, 프로그램의 목적은 영유아 미디어 리터러시 증진에 초점을 맞추 었다. 목표는 ‘영유아 미디어 리터러시의 개념과 구성요소를 이해한다’, ‘영유아 미디어 조절과 미디어 관련 상호작용 방법을 지원한다’, ‘미디어와 연계하여 놀이를 확장하는 다양한 방법의 실제를 지원한다’, ‘미디어 리터 러시 증진을 위한 다양한 활용 방안과 학습 연계를 지원한다’로 정하였다. 둘째, 교육내용은 프로그램의 목적과 목표를 달성하기 위해 ‘인식-이해 -리터러시 증진 지원을 위한 방법을 안다’로 구성하고 회기별 과정은 회 상-도입-전개-마무리-평가-연계 활동으로, 교수학습방법은 강의, 토론, 워크숍, 질의응답, 발표, 동영상자료, 활동워크지, 실물자료 등으로 하였고 평가는 운영과정, 만족도, 종료 후 개별 인터뷰로 평가방법을 구성하였다. 셋째, 부모교육 프로그램은 1∼2회기 이론과 증진의 실제 각 30분씩, 총 12회기의 7주간으로, 본 연구자가 진행하였으며 감염병의 사회적 상황을 고려하여 ZOOM 활용으로 구성하여 이루어졌다. 이와 같은 프로그램 적용에 따른 변화 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램 적용 후 자녀의 가장 두드러진 긍정적 변화는 ‘만들기가 더 재밌어졌어요(창작)’로 나타났다. 자녀에게는 영유아 미디어 리터러시 구성요소 중 미디어를 활용하여 일상에서의 자연스러운 경험을 확장하고 새롭게 만들어 놀거나 가상공간을 활용하여 새로운 놀이에 도전하는 등의 변화가 있었다. 둘째, ‘관계가 더 좋아지고 넓어졌어요(참여와 탐색)’의 변 화로 자녀는 일상에서의 경험을 미디어와 연계하여 정보를 공유하고 미디 어의 즉각적 반응의 활용은 흥미와 관심으로 연결되고 이는 적극적 탐색 으로 이어지는 변화가 나타났다. 셋째, ‘필요할 때 찾고 사용하게 되었어 요(접근)’로 보고되었다. 자녀는 무분별한 접근보다 필요에 따라 미디어를 활용하여 정보를 잘 찾고 선택하고 활용할 수 있다는 점, 그리고 미디어 라는 매체는 언제든 우리의 궁금증을 빠르게 해결해 줄 수 있다는 점을 알게 되었다고 한다. 넷째, ‘다양한 방식으로 자신을 표현하게 되었어요 (이해)’의 변화였다. 자녀는 미디어를 활용하여 다양한 방법으로 자신을 표현할 수 있다는 것을 알게 되었고 미디어는 마음을 이어주는 연결고리 가 되어주기도 하고 생각을 표현할 수 있는 매체라는 것을 알게 되었다. 다섯째, ‘다른 생각을 할 수 있는 질문이 늘었어요(비판적 탐구)’는 미디어 의 숨은 의도에 관심과 의문을 품고 알아보고자 하는 탐구의 증진이 관찰 된 변화였다. 여섯째, ‘특별한 놀이를 안전하게 할 수 있게 되었어요(평 가)’로 나타났다. 자녀는 목적에 의해 미디어 세상으로 들어갈 수도 있고, 미디어 공간 밖으로 가지고 나오는 놀이는 온 가족이 함께 어울려 안전하 고 즐겁게 놀이할 수 있다는 것을 체득하는 변화로 나타났다. 부모는 자녀를 지원하면서 자연스럽게 나타난 부모의 변화를 보고하였 는데 부모의 가장 두드러진 긍정적 변화는 첫째, ‘상호작용의 변화’였다. 부모는 프로그램 회기를 거듭해 진행하면서 자녀의 말에 귀를 기울여 듣 게 되었고 자녀의 의도를 알게 되고 수용과 공감을 기반으로 이전과는 다 르게 상호작용을 할 수 있게 되었다. 둘째, ‘미디어의 기능 활용 변화’로 부모는 자녀를 지원하여 미디어 가상공간을 넘나들면서 미디어의 유용한 기능에 대한 정보를 발견하여 배울 수 있게 되었고 교육적 자극은 부모 스스로 더 배움의 필요성을 갖게 되었다. 셋째, ‘콘텐츠 선택기준의 변화’ 로 부모는 자녀를 지원하면서 특히, 토론 회기 참여를 통해 자녀의 발달 에 적합하고 유익한 콘텐츠를 선별하는 기준과 그 영향력에 대해 알 수 있게 되었다. 넷째, ‘놀이에 대한 가치 개념의 변화’로 부모는 그동안 대수 롭지 않게 여겼던 자녀의 놀이에 대한 인식의 변화로서 영유아기는 놀이 자체가 곧 학습이라는 것을 점차 이해하게 되었다. 다섯째, ‘롤모델이라는 생각으로의 변화’로 나타났다. 부모는 자녀가 본받고 있다는 사실을 인식 하게 되었고 미디어와 관련해서도 실천적 행동과 태도를 보이게 되었다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램을 통해 자녀의 변화와 더불어 부모도 변화되었다. 이 러한 결과는 영유아 자녀의 미디어 리터러시 증진을 위해 부모를 지원하 기 위한 다양한 방안을 모색하는 등 후속연구들을 유도하고 연계프로그램 활성화의 적용 가능성을 시사한다.
본 연구는 영유아 미디어 리터러시 증진을 위해 부모를 지원하기 위한 프로그램을 구성하고, 그 적용의 변화를 살펴봄으로써 부모를 지원하기 위한 프로그램에 기여하는데 목적이 있다. 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 연구문제 2. 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램 적용 후 자녀의 변화와 부모의 변화는 어떠한가? 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램 구성을 위해 문헌분석과 요구분석이 이루어졌으며 그 결과를 토대로 부모교육 프로그 램의 목적 및 목표, 교육내용, 교수·학습방법, 평가방법을 구성하고 구체적인 활동을 구안하였다. 개발한 프로그램은 전문가와 포커스 그룹 협의 를 거쳐 적절성을 검토하여 확정하였으며, 만 1∼5세 영유아 자녀를 둔 부모 10명을 대상으로 2022년 7월 1일부터 2023년 1월 31일까지 7개월간 진행하였다. 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램은 다음과 같이 구성하였다. 첫째, 프로그램의 목적은 영유아 미디어 리터러시 증진에 초점을 맞추 었다. 목표는 ‘영유아 미디어 리터러시의 개념과 구성요소를 이해한다’, ‘영유아 미디어 조절과 미디어 관련 상호작용 방법을 지원한다’, ‘미디어와 연계하여 놀이를 확장하는 다양한 방법의 실제를 지원한다’, ‘미디어 리터 러시 증진을 위한 다양한 활용 방안과 학습 연계를 지원한다’로 정하였다. 둘째, 교육내용은 프로그램의 목적과 목표를 달성하기 위해 ‘인식-이해 -리터러시 증진 지원을 위한 방법을 안다’로 구성하고 회기별 과정은 회 상-도입-전개-마무리-평가-연계 활동으로, 교수학습방법은 강의, 토론, 워크숍, 질의응답, 발표, 동영상자료, 활동워크지, 실물자료 등으로 하였고 평가는 운영과정, 만족도, 종료 후 개별 인터뷰로 평가방법을 구성하였다. 셋째, 부모교육 프로그램은 1∼2회기 이론과 증진의 실제 각 30분씩, 총 12회기의 7주간으로, 본 연구자가 진행하였으며 감염병의 사회적 상황을 고려하여 ZOOM 활용으로 구성하여 이루어졌다. 이와 같은 프로그램 적용에 따른 변화 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램 적용 후 자녀의 가장 두드러진 긍정적 변화는 ‘만들기가 더 재밌어졌어요(창작)’로 나타났다. 자녀에게는 영유아 미디어 리터러시 구성요소 중 미디어를 활용하여 일상에서의 자연스러운 경험을 확장하고 새롭게 만들어 놀거나 가상공간을 활용하여 새로운 놀이에 도전하는 등의 변화가 있었다. 둘째, ‘관계가 더 좋아지고 넓어졌어요(참여와 탐색)’의 변 화로 자녀는 일상에서의 경험을 미디어와 연계하여 정보를 공유하고 미디 어의 즉각적 반응의 활용은 흥미와 관심으로 연결되고 이는 적극적 탐색 으로 이어지는 변화가 나타났다. 셋째, ‘필요할 때 찾고 사용하게 되었어 요(접근)’로 보고되었다. 자녀는 무분별한 접근보다 필요에 따라 미디어를 활용하여 정보를 잘 찾고 선택하고 활용할 수 있다는 점, 그리고 미디어 라는 매체는 언제든 우리의 궁금증을 빠르게 해결해 줄 수 있다는 점을 알게 되었다고 한다. 넷째, ‘다양한 방식으로 자신을 표현하게 되었어요 (이해)’의 변화였다. 자녀는 미디어를 활용하여 다양한 방법으로 자신을 표현할 수 있다는 것을 알게 되었고 미디어는 마음을 이어주는 연결고리 가 되어주기도 하고 생각을 표현할 수 있는 매체라는 것을 알게 되었다. 다섯째, ‘다른 생각을 할 수 있는 질문이 늘었어요(비판적 탐구)’는 미디어 의 숨은 의도에 관심과 의문을 품고 알아보고자 하는 탐구의 증진이 관찰 된 변화였다. 여섯째, ‘특별한 놀이를 안전하게 할 수 있게 되었어요(평 가)’로 나타났다. 자녀는 목적에 의해 미디어 세상으로 들어갈 수도 있고, 미디어 공간 밖으로 가지고 나오는 놀이는 온 가족이 함께 어울려 안전하 고 즐겁게 놀이할 수 있다는 것을 체득하는 변화로 나타났다. 부모는 자녀를 지원하면서 자연스럽게 나타난 부모의 변화를 보고하였 는데 부모의 가장 두드러진 긍정적 변화는 첫째, ‘상호작용의 변화’였다. 부모는 프로그램 회기를 거듭해 진행하면서 자녀의 말에 귀를 기울여 듣 게 되었고 자녀의 의도를 알게 되고 수용과 공감을 기반으로 이전과는 다 르게 상호작용을 할 수 있게 되었다. 둘째, ‘미디어의 기능 활용 변화’로 부모는 자녀를 지원하여 미디어 가상공간을 넘나들면서 미디어의 유용한 기능에 대한 정보를 발견하여 배울 수 있게 되었고 교육적 자극은 부모 스스로 더 배움의 필요성을 갖게 되었다. 셋째, ‘콘텐츠 선택기준의 변화’ 로 부모는 자녀를 지원하면서 특히, 토론 회기 참여를 통해 자녀의 발달 에 적합하고 유익한 콘텐츠를 선별하는 기준과 그 영향력에 대해 알 수 있게 되었다. 넷째, ‘놀이에 대한 가치 개념의 변화’로 부모는 그동안 대수 롭지 않게 여겼던 자녀의 놀이에 대한 인식의 변화로서 영유아기는 놀이 자체가 곧 학습이라는 것을 점차 이해하게 되었다. 다섯째, ‘롤모델이라는 생각으로의 변화’로 나타났다. 부모는 자녀가 본받고 있다는 사실을 인식 하게 되었고 미디어와 관련해서도 실천적 행동과 태도를 보이게 되었다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 영유아 미디어 리터러시 증진을 위한 부모교육 프로그램을 통해 자녀의 변화와 더불어 부모도 변화되었다. 이 러한 결과는 영유아 자녀의 미디어 리터러시 증진을 위해 부모를 지원하 기 위한 다양한 방안을 모색하는 등 후속연구들을 유도하고 연계프로그램 활성화의 적용 가능성을 시사한다.
The purpose of this study is to review changes after developing and applying programs to support parents to promote media literacy for young children. The program developed in this study focuses on improving young children's media literacy. The research questions are as follows. Research question 1....
The purpose of this study is to review changes after developing and applying programs to support parents to promote media literacy for young children. The program developed in this study focuses on improving young children's media literacy. The research questions are as follows. Research question 1. How is the composition of parent education programs to promote media literacy for young children? Research question 2. What are the changes in children and parents' roles after applying a parent education program to promote media literacy for young children? In order to develop a program to promote media literacy for young children, a literature analysis and a demand analysis were conducted, and a parent education program was developed based on the results. The developed program was finalized through focus group discussions with experts targeting 10 parents with young children aged 1 to 5, and was conducted for 7 months from July 1, 2022 to January 31, 2023. The composition of the parent education program to media literacy is summarized as follows. First, the goal is to 'understand the concept and components of media literacy for young children,' 'support media control and media-related interaction methods for young children,' and 'actually support various ways to expand play in connection with media', 'supporting various utilization methods and learning links for media literacy promotion.' Second, the educational contents of the parent education program for media literacy promotion for young children consisted of 'recognition-understanding-understanding-knowing how to support literacy promotion' to achieve the purpose and goal of the program. Looking at the detailed educational content, the understanding stage consisted of the changed media environment, over-immersion in media for young children, understanding of young children development and parental roles, and media literacy. The recognition stage consisted of understanding the elements of media literacy for young children and the need to enhance media literacy. In the media literacy promotion stage, various actual settings were applied to the media literacy components of young children. Third, the parent education program consisted of 12 sessions of 7 weeks, 1∼2 sessions of theory and 30 minutes of practice each, and was conducted by this researcher, and a group of 10 participants was formed. The principle of the teaching and learning method of the program applied the principle of diversity, efficiency, and spontaneity. The teaching-learning process consisted of recall (presentation)- introduction-development-finishing-evaluation-linked activities. The teaching strategy utilized lectures, discussions, workshops, Q&A, presentations, video materials, and actual materials. As for teaching media, audiovisual materials such as videos, picture materials, activity worksheets, and activity sheets were produced and used for lectures, workshops, and related activities. Fourth, the evaluation of this program consisted of evaluation of the program operation process, program satisfaction evaluation, and evaluation through individual interviews after the end of the program. The evaluation of the program operation process is conducted by evaluating the degree of achievement of the young children's program goals and changes in the aspect of program operation as observed by the parents who recorded and submitted their feelings while working with their children in the form of a journal in the process of operating the parent education program. Adequacy was evaluated. The program satisfaction evaluation analyzed the overall evaluation of the program and individual interviews evaluated by the parents who participated in the program after the program was finished, and looked at the changes of the child and the parent's role after the application of the program. 1st, I am more fun to create (create), 2nd, My relationships are better and broader (engage and explore), 3rd, I find and use them when I need them (access), and 4th, I am able to express myself in different ways. It has changed in the order of (comprehend), 5th, More questions that allowed me to think differently (critically inquire), and 6th, I am able to safely play special games (evaluate). Changes in the role of parents include changes in interaction, use of media functions, changes in content selection criteria, changes in the value concept of play, and changes in the idea of being a role model. In conclusion, it can be seen that the development of parent education programs to promote media literacy in young children contributed to the improvement of children's media literacy and changes in the role of parents. In this study, a basic model of a parent education program to promote media literacy in young children was presented, and the program was developed by applying the developed program to help parents support their children and revealing the relevance of media literacy enhancement in young children. The usefulness of was confirmed. In addition, this study's linked activity program induces follow-up studies that reveal the positive effects of children's media literacy enhancement and parental role change. In addition, it is expected to provide basic data for the development of related programs to support parents to promote media literacy for young children in a diversified media environment.
The purpose of this study is to review changes after developing and applying programs to support parents to promote media literacy for young children. The program developed in this study focuses on improving young children's media literacy. The research questions are as follows. Research question 1. How is the composition of parent education programs to promote media literacy for young children? Research question 2. What are the changes in children and parents' roles after applying a parent education program to promote media literacy for young children? In order to develop a program to promote media literacy for young children, a literature analysis and a demand analysis were conducted, and a parent education program was developed based on the results. The developed program was finalized through focus group discussions with experts targeting 10 parents with young children aged 1 to 5, and was conducted for 7 months from July 1, 2022 to January 31, 2023. The composition of the parent education program to media literacy is summarized as follows. First, the goal is to 'understand the concept and components of media literacy for young children,' 'support media control and media-related interaction methods for young children,' and 'actually support various ways to expand play in connection with media', 'supporting various utilization methods and learning links for media literacy promotion.' Second, the educational contents of the parent education program for media literacy promotion for young children consisted of 'recognition-understanding-understanding-knowing how to support literacy promotion' to achieve the purpose and goal of the program. Looking at the detailed educational content, the understanding stage consisted of the changed media environment, over-immersion in media for young children, understanding of young children development and parental roles, and media literacy. The recognition stage consisted of understanding the elements of media literacy for young children and the need to enhance media literacy. In the media literacy promotion stage, various actual settings were applied to the media literacy components of young children. Third, the parent education program consisted of 12 sessions of 7 weeks, 1∼2 sessions of theory and 30 minutes of practice each, and was conducted by this researcher, and a group of 10 participants was formed. The principle of the teaching and learning method of the program applied the principle of diversity, efficiency, and spontaneity. The teaching-learning process consisted of recall (presentation)- introduction-development-finishing-evaluation-linked activities. The teaching strategy utilized lectures, discussions, workshops, Q&A, presentations, video materials, and actual materials. As for teaching media, audiovisual materials such as videos, picture materials, activity worksheets, and activity sheets were produced and used for lectures, workshops, and related activities. Fourth, the evaluation of this program consisted of evaluation of the program operation process, program satisfaction evaluation, and evaluation through individual interviews after the end of the program. The evaluation of the program operation process is conducted by evaluating the degree of achievement of the young children's program goals and changes in the aspect of program operation as observed by the parents who recorded and submitted their feelings while working with their children in the form of a journal in the process of operating the parent education program. Adequacy was evaluated. The program satisfaction evaluation analyzed the overall evaluation of the program and individual interviews evaluated by the parents who participated in the program after the program was finished, and looked at the changes of the child and the parent's role after the application of the program. 1st, I am more fun to create (create), 2nd, My relationships are better and broader (engage and explore), 3rd, I find and use them when I need them (access), and 4th, I am able to express myself in different ways. It has changed in the order of (comprehend), 5th, More questions that allowed me to think differently (critically inquire), and 6th, I am able to safely play special games (evaluate). Changes in the role of parents include changes in interaction, use of media functions, changes in content selection criteria, changes in the value concept of play, and changes in the idea of being a role model. In conclusion, it can be seen that the development of parent education programs to promote media literacy in young children contributed to the improvement of children's media literacy and changes in the role of parents. In this study, a basic model of a parent education program to promote media literacy in young children was presented, and the program was developed by applying the developed program to help parents support their children and revealing the relevance of media literacy enhancement in young children. The usefulness of was confirmed. In addition, this study's linked activity program induces follow-up studies that reveal the positive effects of children's media literacy enhancement and parental role change. In addition, it is expected to provide basic data for the development of related programs to support parents to promote media literacy for young children in a diversified media environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.