이 논문은 Digital Transformation(DX) 시대에 법률 민원 및 상담에 대응하기 위해 BERT를 활용한 상담시스템을 제안하고 구현한 연구이다. 사용자들이 쉽게 접근하고 즉각적인 법률정보를 얻을 수 있는 BERT 기반의 AI 상담 서비스가 필요하다. 본 연구에서는 생활법령정보시스템과 대한법률구조공단의 데이터를 활용하여 다양한 법률 민원의 유형과 내용을 수집하고 정제한다. 다양한 모델을 검토한 결과, 시멘틱 검색을 활용한 시스템을 설계하였다. 사용자 친화적이며 음성 입력이 가능한 ...
이 논문은 Digital Transformation(DX) 시대에 법률 민원 및 상담에 대응하기 위해 BERT를 활용한 상담시스템을 제안하고 구현한 연구이다. 사용자들이 쉽게 접근하고 즉각적인 법률정보를 얻을 수 있는 BERT 기반의 AI 상담 서비스가 필요하다. 본 연구에서는 생활법령정보시스템과 대한법률구조공단의 데이터를 활용하여 다양한 법률 민원의 유형과 내용을 수집하고 정제한다. 다양한 모델을 검토한 결과, 시멘틱 검색을 활용한 시스템을 설계하였다. 사용자 친화적이며 음성 입력이 가능한 인터페이스를 설계하여 편의성을 높이고자 Mobile을 이용한 서비스로 구성하였다. 다양한 법률 민원에 대한 효과적인 답변을 생성하여 제공하는 데 성공하였다. 사용자 편의성과 성능 간의 균형을 유지하여 웹, PC, 모바일 플랫폼에서의 서비스가 효과적으로 이루어질 것으로 예상된다. 향후 더 많은 법률정보와 민원 정보를 수집하고, 사용자 피드백을 바탕으로 모델을 업그레이드할 계획이다. Faiss의 index파라미터를 최적화하여 검색 효율을 향상시킬 것이며, 더 정확하고 효율적인 서비스를 제공할 것이다. SBERT 기반 상담시스템은 국민들의 법률 민원 해결에 새로운 가능성을 제시하며, Digital Transformation 시대의 법률상담 패러다임 혁신에 일조할 것으로 기대된다.
이 논문은 Digital Transformation(DX) 시대에 법률 민원 및 상담에 대응하기 위해 BERT를 활용한 상담시스템을 제안하고 구현한 연구이다. 사용자들이 쉽게 접근하고 즉각적인 법률정보를 얻을 수 있는 BERT 기반의 AI 상담 서비스가 필요하다. 본 연구에서는 생활법령정보시스템과 대한법률구조공단의 데이터를 활용하여 다양한 법률 민원의 유형과 내용을 수집하고 정제한다. 다양한 모델을 검토한 결과, 시멘틱 검색을 활용한 시스템을 설계하였다. 사용자 친화적이며 음성 입력이 가능한 인터페이스를 설계하여 편의성을 높이고자 Mobile을 이용한 서비스로 구성하였다. 다양한 법률 민원에 대한 효과적인 답변을 생성하여 제공하는 데 성공하였다. 사용자 편의성과 성능 간의 균형을 유지하여 웹, PC, 모바일 플랫폼에서의 서비스가 효과적으로 이루어질 것으로 예상된다. 향후 더 많은 법률정보와 민원 정보를 수집하고, 사용자 피드백을 바탕으로 모델을 업그레이드할 계획이다. Faiss의 index 파라미터를 최적화하여 검색 효율을 향상시킬 것이며, 더 정확하고 효율적인 서비스를 제공할 것이다. SBERT 기반 상담시스템은 국민들의 법률 민원 해결에 새로운 가능성을 제시하며, Digital Transformation 시대의 법률상담 패러다임 혁신에 일조할 것으로 기대된다.
This paper is a study that proposed and implemented a counseling system using BERT to respond to legal complaints and counseling in the era of Digital Transformation (DX). There is a need for a BERT-based AI counseling service that allows users to easily access and obtain immediate legal informa...
This paper is a study that proposed and implemented a counseling system using BERT to respond to legal complaints and counseling in the era of Digital Transformation (DX). There is a need for a BERT-based AI counseling service that allows users to easily access and obtain immediate legal information. In this study, various types and contents of legal complaints are collected and refined using data from the Living Law Information System and the Korea Legal Aid Corporation. As a result of reviewing various models, a system using semantic search was designed. In order to increase convenience by designing a user-friendly and voice input interface, it was composed of a service using Mobile. It succeeded in generating and providing effective answers to various legal complaints. It is expected that services on the web, PC, and mobile platforms will be effectively performed by maintaining a balance between user convenience and performance. In the future, we plan to collect more legal and civil service information and upgrade our model based on user feedback. It will improve search efficiency by optimizing Faiss' index parameters, and provide more accurate and efficient services. The SBERT-based counseling system is expected to present new possibilities in resolving legal complaints of the people and contribute to innovation in the legal counseling paradigm in the era of digital transformation.
This paper is a study that proposed and implemented a counseling system using BERT to respond to legal complaints and counseling in the era of Digital Transformation (DX). There is a need for a BERT-based AI counseling service that allows users to easily access and obtain immediate legal information. In this study, various types and contents of legal complaints are collected and refined using data from the Living Law Information System and the Korea Legal Aid Corporation. As a result of reviewing various models, a system using semantic search was designed. In order to increase convenience by designing a user-friendly and voice input interface, it was composed of a service using Mobile. It succeeded in generating and providing effective answers to various legal complaints. It is expected that services on the web, PC, and mobile platforms will be effectively performed by maintaining a balance between user convenience and performance. In the future, we plan to collect more legal and civil service information and upgrade our model based on user feedback. It will improve search efficiency by optimizing Faiss' index parameters, and provide more accurate and efficient services. The SBERT-based counseling system is expected to present new possibilities in resolving legal complaints of the people and contribute to innovation in the legal counseling paradigm in the era of digital transformation.
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