바로크 시대의 아리아는 대부분 ABA’의 da capo aria의 형식으로 구성된다. 그중 A’ 부분은 악보에 기보되지 않고, 통상적으로 작품의 리듬과 화성 안에서 성악가에 의해 자유롭게 변주되었다. 연주자의 기량에 따라 즉흥적으로 연주되는 이러한 형식에서 장식음 기법은 음악의 감정을 효과적으로 표현하는 역할을 했으며, 동시에 성악가의 뛰어난 기량을 뽐내게 하여 오페라의 부흥을 이끌기도 하였다. 헨델(G. F. Handel, 1685-1759)은 바로크 시대의 작곡가로서 오페라, 오라토리오, 칸타타 등 다양한 형식의 성악 작품을 ...
바로크 시대의 아리아는 대부분 ABA’의 da capo aria의 형식으로 구성된다. 그중 A’ 부분은 악보에 기보되지 않고, 통상적으로 작품의 리듬과 화성 안에서 성악가에 의해 자유롭게 변주되었다. 연주자의 기량에 따라 즉흥적으로 연주되는 이러한 형식에서 장식음 기법은 음악의 감정을 효과적으로 표현하는 역할을 했으며, 동시에 성악가의 뛰어난 기량을 뽐내게 하여 오페라의 부흥을 이끌기도 하였다. 헨델(G. F. Handel, 1685-1759)은 바로크 시대의 작곡가로서 오페라, 오라토리오, 칸타타 등 다양한 형식의 성악 작품을 작곡하였으며, 바로크 시기의 오페라 발전에 크게 이바지한 작곡가이다. 헨델의 오페라 작품 속 아리아도 당시 아리아의 전통대로 대부분 다 카포 아리아의 형식으로 작곡되었다. 본 논문은 헨델의 오페라 작품 <Giulio Cesare>의 소프라노 아리아 4곡을 중심으로 바로크 시대의 특징, 그중에서 관습적 연주법인 장식음 기법을 살펴보고, 음원 분석을 통해 당시의 연주 관습에 대해 이해하고 실제 연주에서 관습적 장식음 기법이 적용된 사례를 살펴보았다. 본 논문의 본론은 바로크의 시대적 배경, 헨델의 생애 및 오페라 <Giulio Cesare>, 장식음 기법 분석, 이렇게 세 가지 측면에서 연구하였다. 연구의 이론적 배경으로 문헌 연구를 통해 바로크 시대의 관습적 연주법을 알아본 결과, 장식음 기법의 목적은 화려한 음악적 표현에만 치중되어 있지 않음을 알 수 있었다. 작품에 대한 자세한 이론 학습과 분석을 통해 작품에 담긴 감정, 선율의 흐름, 리듬 구성 등을 이해한 후 장식음을 합리적으로 첨가함으로써 작품 연주에서 작곡가의 창작 의도에서 벗어나지 않으면서 무대에서 개인의 기량을 충분히 보여줄 수 있어야 한다.
바로크 시대의 아리아는 대부분 ABA’의 da capo aria의 형식으로 구성된다. 그중 A’ 부분은 악보에 기보되지 않고, 통상적으로 작품의 리듬과 화성 안에서 성악가에 의해 자유롭게 변주되었다. 연주자의 기량에 따라 즉흥적으로 연주되는 이러한 형식에서 장식음 기법은 음악의 감정을 효과적으로 표현하는 역할을 했으며, 동시에 성악가의 뛰어난 기량을 뽐내게 하여 오페라의 부흥을 이끌기도 하였다. 헨델(G. F. Handel, 1685-1759)은 바로크 시대의 작곡가로서 오페라, 오라토리오, 칸타타 등 다양한 형식의 성악 작품을 작곡하였으며, 바로크 시기의 오페라 발전에 크게 이바지한 작곡가이다. 헨델의 오페라 작품 속 아리아도 당시 아리아의 전통대로 대부분 다 카포 아리아의 형식으로 작곡되었다. 본 논문은 헨델의 오페라 작품 <Giulio Cesare>의 소프라노 아리아 4곡을 중심으로 바로크 시대의 특징, 그중에서 관습적 연주법인 장식음 기법을 살펴보고, 음원 분석을 통해 당시의 연주 관습에 대해 이해하고 실제 연주에서 관습적 장식음 기법이 적용된 사례를 살펴보았다. 본 논문의 본론은 바로크의 시대적 배경, 헨델의 생애 및 오페라 <Giulio Cesare>, 장식음 기법 분석, 이렇게 세 가지 측면에서 연구하였다. 연구의 이론적 배경으로 문헌 연구를 통해 바로크 시대의 관습적 연주법을 알아본 결과, 장식음 기법의 목적은 화려한 음악적 표현에만 치중되어 있지 않음을 알 수 있었다. 작품에 대한 자세한 이론 학습과 분석을 통해 작품에 담긴 감정, 선율의 흐름, 리듬 구성 등을 이해한 후 장식음을 합리적으로 첨가함으로써 작품 연주에서 작곡가의 창작 의도에서 벗어나지 않으면서 무대에서 개인의 기량을 충분히 보여줄 수 있어야 한다.
The arias of the Baroque era are typically structured in the form of ABA', with the A' section usually allowing the singer to add ornamentation within the original rhythmic, harmonic structure. According to the notion of performance practice, ornamentation played a particularly important role in the...
The arias of the Baroque era are typically structured in the form of ABA', with the A' section usually allowing the singer to add ornamentation within the original rhythmic, harmonic structure. According to the notion of performance practice, ornamentation played a particularly important role in the Baroque da capo arias. George Frideric Handel (1685-1759), a renowned composer of the Baroque era, composed a variety of vocal works, including operas, oratorios, and cantatas. Handel's works contributed substantially in the development of the Baroque era’s vocal works. The arias in Handel's opera works are mostly composed in the da capo aria form. This dissertation analyzes how ornamentation is added in actual performances based on the stylistic features of the Baroque era, focusing on four soprano arias from Handel's opera "Giulio Cesare." The analysis includes an exploration of the historical characteristics of the Baroque era, techniques of ornamentation in the Baroque era, musical analysis on the selected arias, and analysis on various singers’ recordings. The main body of this paper investigates the Baroque era in terms of its historical background, Handel's life, and the opera "Giulio Cesare," with a focus on the analysis of ornamentation techniques. Following this, musical analysis and recording analysis are conducted on four arias. The researcher initially aimed to incorporate ornamentation for elaborate musical expression but gained a different perspective through the research on the historical view. Composers argued that ornamentation should be applied judiciously, adding simple embellishments based on the original melody and placing ornamentation on words with substantive meaning. Therefore, through in-depth study and analysis of the work, understanding the emotions, melodic flow, rhythm structure, etc., and incorporating ornamentation in a rational manner, performers should show their individual vocal skills on stage without deviating from the composer's creative intent.
The arias of the Baroque era are typically structured in the form of ABA', with the A' section usually allowing the singer to add ornamentation within the original rhythmic, harmonic structure. According to the notion of performance practice, ornamentation played a particularly important role in the Baroque da capo arias. George Frideric Handel (1685-1759), a renowned composer of the Baroque era, composed a variety of vocal works, including operas, oratorios, and cantatas. Handel's works contributed substantially in the development of the Baroque era’s vocal works. The arias in Handel's opera works are mostly composed in the da capo aria form. This dissertation analyzes how ornamentation is added in actual performances based on the stylistic features of the Baroque era, focusing on four soprano arias from Handel's opera "Giulio Cesare." The analysis includes an exploration of the historical characteristics of the Baroque era, techniques of ornamentation in the Baroque era, musical analysis on the selected arias, and analysis on various singers’ recordings. The main body of this paper investigates the Baroque era in terms of its historical background, Handel's life, and the opera "Giulio Cesare," with a focus on the analysis of ornamentation techniques. Following this, musical analysis and recording analysis are conducted on four arias. The researcher initially aimed to incorporate ornamentation for elaborate musical expression but gained a different perspective through the research on the historical view. Composers argued that ornamentation should be applied judiciously, adding simple embellishments based on the original melody and placing ornamentation on words with substantive meaning. Therefore, through in-depth study and analysis of the work, understanding the emotions, melodic flow, rhythm structure, etc., and incorporating ornamentation in a rational manner, performers should show their individual vocal skills on stage without deviating from the composer's creative intent.
주제어
#바로크 헨델 다 카포 아리아 즉흥연주 장식음
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.