확장된 합리적행동이론을 적용한 매장 내 다회용 컵 사용의 불편함이 개인의 친환경행동의도에 미치는 영향 The impact of inconvenience of using of reusable cups in stores on individuals’ Eco-Friendly behavior Intention원문보기
과거부터 현재까지 지속적으로 환경오염에 관한 문제들이 제기되어 왔고, 환경오염의 악영향을 미치는 요소 중 하나로 플라스틱의 과도한 사용이 문 제로 제기되어 왔다. 이에 대하여 세계에서는 플라스틱을 줄이기 위하여 일회용품을 금지하고, 다회용 용기를 사용하는 방향으로 나아가 플라스틱 쓰레기를 줄이고자 하는 정책을 시행하고 있다. 대한민국도 일회용품을 금 지하고 다회용품을 사용하는 정책을 시행하는 과정에 있고, 현재 세종시, 제주시에서는 다회용컵을 사용하도록 규제하고 있다. 이에 본 연구에서는 합리적행동이론을 바탕으로 카페 내에서 다회용 컵을 사용했을 때, 브랜드에 따라 사람들의 사용하고자 하는 행동의도가 달라지 는지와 다회용 컵을 사용하였을 때 경제적, 행동적 불편성이 일회용 플라 스틱컵 대신 소비자들의 다회용 컵을 사용하고자 하는 친환경 행동의도에 영향을 미치는지에 대하여 연구하였다. 본 연구를 위하여 만 20세 이상의 성인남녀 중 스타벅스, 이디야 두 카페 를 이용한 경험이 있는 소비자를 표본으로 설정하여 설문을 실행하였고, 설문은 스타벅스 205부, 이디야 205부로 총 410부의 설문을 온라인 100부, 오프라인 310부로 실시하였다. 통계는 ...
과거부터 현재까지 지속적으로 환경오염에 관한 문제들이 제기되어 왔고, 환경오염의 악영향을 미치는 요소 중 하나로 플라스틱의 과도한 사용이 문 제로 제기되어 왔다. 이에 대하여 세계에서는 플라스틱을 줄이기 위하여 일회용품을 금지하고, 다회용 용기를 사용하는 방향으로 나아가 플라스틱 쓰레기를 줄이고자 하는 정책을 시행하고 있다. 대한민국도 일회용품을 금 지하고 다회용품을 사용하는 정책을 시행하는 과정에 있고, 현재 세종시, 제주시에서는 다회용컵을 사용하도록 규제하고 있다. 이에 본 연구에서는 합리적행동이론을 바탕으로 카페 내에서 다회용 컵을 사용했을 때, 브랜드에 따라 사람들의 사용하고자 하는 행동의도가 달라지 는지와 다회용 컵을 사용하였을 때 경제적, 행동적 불편성이 일회용 플라 스틱컵 대신 소비자들의 다회용 컵을 사용하고자 하는 친환경 행동의도에 영향을 미치는지에 대하여 연구하였다. 본 연구를 위하여 만 20세 이상의 성인남녀 중 스타벅스, 이디야 두 카페 를 이용한 경험이 있는 소비자를 표본으로 설정하여 설문을 실행하였고, 설문은 스타벅스 205부, 이디야 205부로 총 410부의 설문을 온라인 100부, 오프라인 310부로 실시하였다. 통계는 SPSS 통계프로그램을 활용하여 분 석하였으며, 측정항목의 타당도 및 신뢰도는 요인분석과 신뢰도분석으로 분석하였고, 연구가설은 회귀분석으로 검증하였다. 본 연구 회귀분석 결과, 친환경 행동에 대한 태도, 주관적 규범, 지각된 친환경행동가치는 친환경행동의도에 유의하게 정(+)의 영향을 미치는 것으 로 나타났고, 태도와 친환경행동의도 사이에서 인지된 불편성은 유의하게 부(-)의 조절효과를 가지는 것으로 나타났다. 또한, 지각된 친환경행동가치 와 친환경 행동의도 사이에서 Low브랜드 더미는 유의하게 부(-)의 조절효 과를 나타냈다. 반면, 친환경 행동에 대한 태도, 주관적 규범, 지각된 친환 경행동가치는 지속이용의도에 영향을 미친다는 가설은 유의하지 않다는 것 이 나타났고, 태도와 지속이용의도 사이에서 인지된 불편성이 조절효과를 가질 것이라는 가설도 유의하지 않았다. 마지막으로, 지각된 친환경행동가 치와 지속이용의도 사이 Low브랜드 더미가 조절효과를 가질 것이라는 가 설 또한 유의하지 않았다. 최종적으로, 스타벅스와 이디야에서 소비자들이 다회용 컵을 사용하고자 하는 친환경행동의도와 지속이용의도가 달라지고, 다회용 컵 사용에 있어 불편함을 느낀다면 다회용 컵을 사용하려는 친환경행동의도는 감소하는 반 면, 지속이용의도에는 영향을 미치지 못하는 것을 알 수 있었다. 이는 선행 연구들 중 기업의 친환경 정책으로 인하여 사람들이 지속적으로 이용할 것 이라는 결과와는 상반되었고, 지속이용의도 이전에 사람들이 진짜 다회용 컵 사용 같은 친환경 정책에 관심이 있고, 이러한 정책이 사람들에게 영향 을 미치는지에 대하여 알 수 있었다. 또한, 다회용 컵 사용으로 인한 불편 함이 소비자들의 다회용 컵을 사용하려는 행동의도에 부정적인 영향을 미 친다는 결과를 통해 기업 입장에서 친환경 정책을 실행할 때 소비자의 입 장에서 고려해야 할 것들이 필요하다는 것을 나타냈음에 의의를 가진다. 주요어 : 태도, 주관적 규범, 지각된 친환경행동가치, 인지된 불편성, Low브랜드 더미, 친환경행동가치, 지속이용의도
과거부터 현재까지 지속적으로 환경오염에 관한 문제들이 제기되어 왔고, 환경오염의 악영향을 미치는 요소 중 하나로 플라스틱의 과도한 사용이 문 제로 제기되어 왔다. 이에 대하여 세계에서는 플라스틱을 줄이기 위하여 일회용품을 금지하고, 다회용 용기를 사용하는 방향으로 나아가 플라스틱 쓰레기를 줄이고자 하는 정책을 시행하고 있다. 대한민국도 일회용품을 금 지하고 다회용품을 사용하는 정책을 시행하는 과정에 있고, 현재 세종시, 제주시에서는 다회용컵을 사용하도록 규제하고 있다. 이에 본 연구에서는 합리적행동이론을 바탕으로 카페 내에서 다회용 컵을 사용했을 때, 브랜드에 따라 사람들의 사용하고자 하는 행동의도가 달라지 는지와 다회용 컵을 사용하였을 때 경제적, 행동적 불편성이 일회용 플라 스틱컵 대신 소비자들의 다회용 컵을 사용하고자 하는 친환경 행동의도에 영향을 미치는지에 대하여 연구하였다. 본 연구를 위하여 만 20세 이상의 성인남녀 중 스타벅스, 이디야 두 카페 를 이용한 경험이 있는 소비자를 표본으로 설정하여 설문을 실행하였고, 설문은 스타벅스 205부, 이디야 205부로 총 410부의 설문을 온라인 100부, 오프라인 310부로 실시하였다. 통계는 SPSS 통계프로그램을 활용하여 분 석하였으며, 측정항목의 타당도 및 신뢰도는 요인분석과 신뢰도분석으로 분석하였고, 연구가설은 회귀분석으로 검증하였다. 본 연구 회귀분석 결과, 친환경 행동에 대한 태도, 주관적 규범, 지각된 친환경행동가치는 친환경행동의도에 유의하게 정(+)의 영향을 미치는 것으 로 나타났고, 태도와 친환경행동의도 사이에서 인지된 불편성은 유의하게 부(-)의 조절효과를 가지는 것으로 나타났다. 또한, 지각된 친환경행동가치 와 친환경 행동의도 사이에서 Low브랜드 더미는 유의하게 부(-)의 조절효 과를 나타냈다. 반면, 친환경 행동에 대한 태도, 주관적 규범, 지각된 친환 경행동가치는 지속이용의도에 영향을 미친다는 가설은 유의하지 않다는 것 이 나타났고, 태도와 지속이용의도 사이에서 인지된 불편성이 조절효과를 가질 것이라는 가설도 유의하지 않았다. 마지막으로, 지각된 친환경행동가 치와 지속이용의도 사이 Low브랜드 더미가 조절효과를 가질 것이라는 가 설 또한 유의하지 않았다. 최종적으로, 스타벅스와 이디야에서 소비자들이 다회용 컵을 사용하고자 하는 친환경행동의도와 지속이용의도가 달라지고, 다회용 컵 사용에 있어 불편함을 느낀다면 다회용 컵을 사용하려는 친환경행동의도는 감소하는 반 면, 지속이용의도에는 영향을 미치지 못하는 것을 알 수 있었다. 이는 선행 연구들 중 기업의 친환경 정책으로 인하여 사람들이 지속적으로 이용할 것 이라는 결과와는 상반되었고, 지속이용의도 이전에 사람들이 진짜 다회용 컵 사용 같은 친환경 정책에 관심이 있고, 이러한 정책이 사람들에게 영향 을 미치는지에 대하여 알 수 있었다. 또한, 다회용 컵 사용으로 인한 불편 함이 소비자들의 다회용 컵을 사용하려는 행동의도에 부정적인 영향을 미 친다는 결과를 통해 기업 입장에서 친환경 정책을 실행할 때 소비자의 입 장에서 고려해야 할 것들이 필요하다는 것을 나타냈음에 의의를 가진다. 주요어 : 태도, 주관적 규범, 지각된 친환경행동가치, 인지된 불편성, Low브랜드 더미, 친환경행동가치, 지속이용의도
From the past to the present, issues related to environmental pollution have been continuously raised, and the excessive use of plastic has been raised as one of the problems contributing to the negative effects of environmental pollution. In response to this, in order to reduce plastic, the world i...
From the past to the present, issues related to environmental pollution have been continuously raised, and the excessive use of plastic has been raised as one of the problems contributing to the negative effects of environmental pollution. In response to this, in order to reduce plastic, the world is implementing policies to reduce plastic waste by banning disposable products and moving toward using reusable containers. South Korea is also in the process of implementing a policy to ban disposable products and use reusable products, and currently Sejong City and Jeju City are regulating the use of reusable cups. Accordingly, based on the theory of reasoned action, this study investigated whether people's behavioral intention to use reusable cups varies depending on the brand when using reusable cups in a cafe, and whether there are economic and behavioral inconveniences when using reusable cups.A study was conducted to determine whether consumers' intention to use reusable cups instead of disposable plastic cups would be influenced by their eco-friendly behavior. For this study, a survey was conducted with a sample of consumers who had experience using both Starbucks and Ediya cafes among adult men and women over the age of 20. A total of 410 surveys were administered (205 from Starbucks and 205 from Ediya) and 100 from online. It was conducted in 310 parts and offline. Statistics were analyzed using the SPSS statistical program, the validity and reliability of measurement items were analyzed through factor analysis and reliability analysis, and the research hypothesis was verified through regression analysis. As a result of this study's regression analysis, attitude toward eco-friendly behavior, subjective norm, and perceived eco-friendly behavior value were found to have a significant positive influence on eco-friendly behavior intention, and the perceived relationship between attitude and eco-friendly behavior intention was found to be positive. Inconvenience was found to have a significantly negative moderating effect. Additionally, the Low brand dummy showed a significant negative moderating effect between the perceived value of exo-freindly behavior and environmentally friendly behavior intention. On the other hand, the hypothesis that attitudes toward eco-friendly behavior, subjective norms, and perceived eco-friendly behavior values influence intention to continue use was not found to be significant, and perceived inconvenience between attitude and intention to continue use had a moderating effect. The hypothesis that it would have was also not significant. Lastly, the hypothesis that the Low brand dummy would have a moderating effect between perceived eco-friendly behavior value and continued use intention was also not significant. Ultimately, at Starbucks and Ediya, consumers' eco-friendly behavioral intention to use reusable cups and their intention to continue using them are different, and if they feel uncomfortable using reusable cups, their eco-friendly behavioral intention to use reusable cups is different. It was found that, while decreasing, it had no effect on the intention to continue using. This was contrary to the results of previous studies that showed that people would continue to use companies' eco-friendly policies, and that people were interested in eco-friendly policies, such as using real reusable cups, before the intention to continue using them, and that these policies had an impact on people. I was able to find out what effect it had. In addition, the results showed that the inconvenience caused by using reusable cups had a negative impact on consumers' behavioral intention to use reusable cups, indicating that companies need to consider things from the consumer's perspective when implementing eco-friendly policies. has significance. Keywords : Attitude, subjective norm, perceived eco-friendly behavior value, perceived inconvenience, Low brand dummy, eco-friendly behavior value, continuous use intention
From the past to the present, issues related to environmental pollution have been continuously raised, and the excessive use of plastic has been raised as one of the problems contributing to the negative effects of environmental pollution. In response to this, in order to reduce plastic, the world is implementing policies to reduce plastic waste by banning disposable products and moving toward using reusable containers. South Korea is also in the process of implementing a policy to ban disposable products and use reusable products, and currently Sejong City and Jeju City are regulating the use of reusable cups. Accordingly, based on the theory of reasoned action, this study investigated whether people's behavioral intention to use reusable cups varies depending on the brand when using reusable cups in a cafe, and whether there are economic and behavioral inconveniences when using reusable cups.A study was conducted to determine whether consumers' intention to use reusable cups instead of disposable plastic cups would be influenced by their eco-friendly behavior. For this study, a survey was conducted with a sample of consumers who had experience using both Starbucks and Ediya cafes among adult men and women over the age of 20. A total of 410 surveys were administered (205 from Starbucks and 205 from Ediya) and 100 from online. It was conducted in 310 parts and offline. Statistics were analyzed using the SPSS statistical program, the validity and reliability of measurement items were analyzed through factor analysis and reliability analysis, and the research hypothesis was verified through regression analysis. As a result of this study's regression analysis, attitude toward eco-friendly behavior, subjective norm, and perceived eco-friendly behavior value were found to have a significant positive influence on eco-friendly behavior intention, and the perceived relationship between attitude and eco-friendly behavior intention was found to be positive. Inconvenience was found to have a significantly negative moderating effect. Additionally, the Low brand dummy showed a significant negative moderating effect between the perceived value of exo-freindly behavior and environmentally friendly behavior intention. On the other hand, the hypothesis that attitudes toward eco-friendly behavior, subjective norms, and perceived eco-friendly behavior values influence intention to continue use was not found to be significant, and perceived inconvenience between attitude and intention to continue use had a moderating effect. The hypothesis that it would have was also not significant. Lastly, the hypothesis that the Low brand dummy would have a moderating effect between perceived eco-friendly behavior value and continued use intention was also not significant. Ultimately, at Starbucks and Ediya, consumers' eco-friendly behavioral intention to use reusable cups and their intention to continue using them are different, and if they feel uncomfortable using reusable cups, their eco-friendly behavioral intention to use reusable cups is different. It was found that, while decreasing, it had no effect on the intention to continue using. This was contrary to the results of previous studies that showed that people would continue to use companies' eco-friendly policies, and that people were interested in eco-friendly policies, such as using real reusable cups, before the intention to continue using them, and that these policies had an impact on people. I was able to find out what effect it had. In addition, the results showed that the inconvenience caused by using reusable cups had a negative impact on consumers' behavioral intention to use reusable cups, indicating that companies need to consider things from the consumer's perspective when implementing eco-friendly policies. has significance. Keywords : Attitude, subjective norm, perceived eco-friendly behavior value, perceived inconvenience, Low brand dummy, eco-friendly behavior value, continuous use intention
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