전 세계가 COVID-19를 겪으며, 전염병에 대한 인식을 다시하게 되었으며, 환경과 식습관을 생각해야만 하는 시대가 되었다. 소비자들은 의식적으로 친환경 트렌드를 반영한 클린뷰티화장품에 대한 관심이 높아지고 있다. 이에 클린뷰티화장품이 급부상한 2020년 전에는 유해한 성분만 배제했다면, 점차 정제수를 사용하지 않는 ‘워터리스(Waterless)’로 차별화된 제품을 생산하거나 다방면에서 지속가능한 환경적 가치를 추구하는 등 ‘클린(Clean)’의 정의를 확장하여 지속적인 성장을 거듭하고 있다. 하지만 클린뷰티화장품의 기준 및 규범은 나라별로 상이한 기준을 갖고 있으며 국내에서도 정확한 기준이 마련되지 않은 실정이다. 이에 본 연구는 클린뷰티화장품의 인식 및 사용실태 등 클린뷰티화장품 현황에 대해 분석하여 클린뷰티화장품의 향후 ...
전 세계가 COVID-19를 겪으며, 전염병에 대한 인식을 다시하게 되었으며, 환경과 식습관을 생각해야만 하는 시대가 되었다. 소비자들은 의식적으로 친환경 트렌드를 반영한 클린뷰티화장품에 대한 관심이 높아지고 있다. 이에 클린뷰티화장품이 급부상한 2020년 전에는 유해한 성분만 배제했다면, 점차 정제수를 사용하지 않는 ‘워터리스(Waterless)’로 차별화된 제품을 생산하거나 다방면에서 지속가능한 환경적 가치를 추구하는 등 ‘클린(Clean)’의 정의를 확장하여 지속적인 성장을 거듭하고 있다. 하지만 클린뷰티화장품의 기준 및 규범은 나라별로 상이한 기준을 갖고 있으며 국내에서도 정확한 기준이 마련되지 않은 실정이다. 이에 본 연구는 클린뷰티화장품의 인식 및 사용실태 등 클린뷰티화장품 현황에 대해 분석하여 클린뷰티화장품의 향후 신제품 개발 및 마케팅 전략에 기여하고자 하며, 나아가 클린뷰티화장품 시장 성장에 기여하는데 목적이 있다.
본 연구는 전국의 20∼50대 성인 여성들을 대상으로 총 400부의 설문지가 최종 분석 자료로 사용되었으며, 유의미한 통계 결과를 얻을 수 있었다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 27.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 인구통계학적 특성을 파악하기 위해 빈도 및 백분율을 산출하였다. 또한 여성들의 피부에 대한 일반적 인식, 클린뷰티화장품의 인식 및 사용실태, 클린뷰티화장품 구매행동을 알아보기 위해 기술통계 분석과 χ2(Chi-square) 검증, One-way ANOVA(일원변량분석), 그리고 t-test(검증)를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 일반적인 피부 상태를 분석한 결과, 여성들의 피부 타입은 복합성 피부타입인 여성이 가장 많았고, 최근 피부고민은 모공/탄력/주름이 많았다. 피부 고민의 가장 큰 원인으론 노화로 답했으며, 피부 고민 해결 방법으로는 화장품을 사용하여 혼자 관리하는 여성이 가장 많은 것으로 나타났다. 피부 관리에 대한 관심도는 50대 여성이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 클린뷰티화장품에 대한 인식을 분석한 결과, 클린뷰티화장품과 일반화장품의 차이에 대해 알고 있는 여성이 많았으며, 클린뷰티화장품에 대한 이미지로는 유해한 성분을 배제한 화장품이라고 연상하고 있었다. 클린뷰티화장품의 향후 발전을 위한 개선점에 대한 인식은 발전 가능성이 높다고 인식하는 것으로 나타났으며, 향후 발전을 위해 효능ㆍ효과강화가 필요하다가 가장 많았다. 클린뷰티화장품의 유해한 성분을 배제한 클린한 이미지로 인해 효능차이가 적다고 생각하며, 클린한 성분이면서 효능ㆍ효과강화를 강화한 소재 연구와 제품 개발을 할 경우 향후 발전 가능성은 더 높아질 것으로 보인다. 셋째, 클린뷰티화장품에 대한 사용실태 및 만족도에 대해 조사한 결과, 클린뷰티화장품을 사용해 본 적 있는 여성이 73.2%로 나타났으며, 클린뷰티화장품을 사용해 본 이유로는 성분, 패키지 등이 깨끗해 보여서가 가장 많았다. 클린뷰티화장품에 대한 전반적인 만족도는 제품의 성분이 가장 높았고, 클린뷰티화장품 사용 후 이미지 및 제품 만족도는 친환경 패키지가 5점 만점 중 4.18점으로 가장 높았다. 사용하고 있는 클린뷰티화장품 브랜드는 국내 브랜드가 가장 많았으나, 국내 및 해외브랜드 모두 공통적으로 안전하고 지속가능한 제품이여서 구매하는 것으로 나타났다. 따라서 국내 및 해외브랜드 공통으로 제품의 성분 및 친환경 패키지를 활용해 안전하고 지속 가능한 제품을 개발하여 일반화장품들과 차별점을 강조하여 홍보한다면 추후 클린뷰티화장품에 대한 인지도는 더욱 증가할 것이다. 넷째, 클린뷰티화장품에 대한 구매행동에 대해 조사한 결과, 구매 시 성분을 확인하는 여성이 78.8%로 대부분을 차지했고, 피부에 유해한 성분을 찾기 위해서가 가장 많았으며, 다음으론 효능 성분을 확인하기 위해서라고 나타났다. 클린뷰티화장품 구매 장소는 H&B스토어가 가장 많았고, 구매 장소 선택 시 구매의 편리함을 고려한다고 나타났다. 월 평균 구매 시 지출 비용은 3∼5만 원이 많았으며, 구매 적정 가격은 1∼3만 원이 가장 많은 것으로 나타났다. 이는 클린뷰티화장품의 유해한 성분은 배제한 제품이되 효능 성분을 통해 제품의 효과를 강조할 필요가 있다고 판단되며, 구매의 편리성을 중요시하는 소비자의 접근성을 높이기 위해 합리적인 가격 책정이 필요할 것이다. 위와 같이 본 연구를 통해 여성들이 클린뷰티화장품과 일반화장품의 차이에 대해 인지하고 있는 여성이 많은 것으로 나타났으며, 유해한 성분을 배제한 화장품으로 연상하는 것으로 나타났다. 하지만 소비자들은 클린뷰티화장품에서 효능ㆍ효과에 대한 기대도 큰 것으로 보아 클린한 성분이면서 효능ㆍ효과강화를 강화한 소재 연구와 제품 개발을 할 경우 향후 발전 가능성은 더 높아질 것으로 보인다. 앞으로 국내 및 해외브랜드 공통으로 제품의 성분 및 친환경 패키지를 활용해 안전하고 지속 가능한 제품을 개발하여 일반화장품들과 차별점을 강조하여 홍보한다면 추후 클린뷰티화장품에 대한 인지도는 더욱 증가할 가능성이 있다. 클린뷰티화장품의 유해한 성분은 배제한 제품이되 효능 성분을 통해 제품의 효과를 강조할 필요가 있다고 판단되며, 구매의 편리성을 중요시하는 소비자의 접근성을 높이기 위해 합리적인 가격 책정이 필요할 것으로 보인다. 본 연구가 클린뷰티화장품의 산업 발전에 이바지 할 수 있는 기초자료로 활용되기를 기대한다.
전 세계가 COVID-19를 겪으며, 전염병에 대한 인식을 다시하게 되었으며, 환경과 식습관을 생각해야만 하는 시대가 되었다. 소비자들은 의식적으로 친환경 트렌드를 반영한 클린뷰티화장품에 대한 관심이 높아지고 있다. 이에 클린뷰티화장품이 급부상한 2020년 전에는 유해한 성분만 배제했다면, 점차 정제수를 사용하지 않는 ‘워터리스(Waterless)’로 차별화된 제품을 생산하거나 다방면에서 지속가능한 환경적 가치를 추구하는 등 ‘클린(Clean)’의 정의를 확장하여 지속적인 성장을 거듭하고 있다. 하지만 클린뷰티화장품의 기준 및 규범은 나라별로 상이한 기준을 갖고 있으며 국내에서도 정확한 기준이 마련되지 않은 실정이다. 이에 본 연구는 클린뷰티화장품의 인식 및 사용실태 등 클린뷰티화장품 현황에 대해 분석하여 클린뷰티화장품의 향후 신제품 개발 및 마케팅 전략에 기여하고자 하며, 나아가 클린뷰티화장품 시장 성장에 기여하는데 목적이 있다.
본 연구는 전국의 20∼50대 성인 여성들을 대상으로 총 400부의 설문지가 최종 분석 자료로 사용되었으며, 유의미한 통계 결과를 얻을 수 있었다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 27.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 인구통계학적 특성을 파악하기 위해 빈도 및 백분율을 산출하였다. 또한 여성들의 피부에 대한 일반적 인식, 클린뷰티화장품의 인식 및 사용실태, 클린뷰티화장품 구매행동을 알아보기 위해 기술통계 분석과 χ2(Chi-square) 검증, One-way ANOVA(일원변량분석), 그리고 t-test(검증)를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 일반적인 피부 상태를 분석한 결과, 여성들의 피부 타입은 복합성 피부타입인 여성이 가장 많았고, 최근 피부고민은 모공/탄력/주름이 많았다. 피부 고민의 가장 큰 원인으론 노화로 답했으며, 피부 고민 해결 방법으로는 화장품을 사용하여 혼자 관리하는 여성이 가장 많은 것으로 나타났다. 피부 관리에 대한 관심도는 50대 여성이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 클린뷰티화장품에 대한 인식을 분석한 결과, 클린뷰티화장품과 일반화장품의 차이에 대해 알고 있는 여성이 많았으며, 클린뷰티화장품에 대한 이미지로는 유해한 성분을 배제한 화장품이라고 연상하고 있었다. 클린뷰티화장품의 향후 발전을 위한 개선점에 대한 인식은 발전 가능성이 높다고 인식하는 것으로 나타났으며, 향후 발전을 위해 효능ㆍ효과강화가 필요하다가 가장 많았다. 클린뷰티화장품의 유해한 성분을 배제한 클린한 이미지로 인해 효능차이가 적다고 생각하며, 클린한 성분이면서 효능ㆍ효과강화를 강화한 소재 연구와 제품 개발을 할 경우 향후 발전 가능성은 더 높아질 것으로 보인다. 셋째, 클린뷰티화장품에 대한 사용실태 및 만족도에 대해 조사한 결과, 클린뷰티화장품을 사용해 본 적 있는 여성이 73.2%로 나타났으며, 클린뷰티화장품을 사용해 본 이유로는 성분, 패키지 등이 깨끗해 보여서가 가장 많았다. 클린뷰티화장품에 대한 전반적인 만족도는 제품의 성분이 가장 높았고, 클린뷰티화장품 사용 후 이미지 및 제품 만족도는 친환경 패키지가 5점 만점 중 4.18점으로 가장 높았다. 사용하고 있는 클린뷰티화장품 브랜드는 국내 브랜드가 가장 많았으나, 국내 및 해외브랜드 모두 공통적으로 안전하고 지속가능한 제품이여서 구매하는 것으로 나타났다. 따라서 국내 및 해외브랜드 공통으로 제품의 성분 및 친환경 패키지를 활용해 안전하고 지속 가능한 제품을 개발하여 일반화장품들과 차별점을 강조하여 홍보한다면 추후 클린뷰티화장품에 대한 인지도는 더욱 증가할 것이다. 넷째, 클린뷰티화장품에 대한 구매행동에 대해 조사한 결과, 구매 시 성분을 확인하는 여성이 78.8%로 대부분을 차지했고, 피부에 유해한 성분을 찾기 위해서가 가장 많았으며, 다음으론 효능 성분을 확인하기 위해서라고 나타났다. 클린뷰티화장품 구매 장소는 H&B스토어가 가장 많았고, 구매 장소 선택 시 구매의 편리함을 고려한다고 나타났다. 월 평균 구매 시 지출 비용은 3∼5만 원이 많았으며, 구매 적정 가격은 1∼3만 원이 가장 많은 것으로 나타났다. 이는 클린뷰티화장품의 유해한 성분은 배제한 제품이되 효능 성분을 통해 제품의 효과를 강조할 필요가 있다고 판단되며, 구매의 편리성을 중요시하는 소비자의 접근성을 높이기 위해 합리적인 가격 책정이 필요할 것이다. 위와 같이 본 연구를 통해 여성들이 클린뷰티화장품과 일반화장품의 차이에 대해 인지하고 있는 여성이 많은 것으로 나타났으며, 유해한 성분을 배제한 화장품으로 연상하는 것으로 나타났다. 하지만 소비자들은 클린뷰티화장품에서 효능ㆍ효과에 대한 기대도 큰 것으로 보아 클린한 성분이면서 효능ㆍ효과강화를 강화한 소재 연구와 제품 개발을 할 경우 향후 발전 가능성은 더 높아질 것으로 보인다. 앞으로 국내 및 해외브랜드 공통으로 제품의 성분 및 친환경 패키지를 활용해 안전하고 지속 가능한 제품을 개발하여 일반화장품들과 차별점을 강조하여 홍보한다면 추후 클린뷰티화장품에 대한 인지도는 더욱 증가할 가능성이 있다. 클린뷰티화장품의 유해한 성분은 배제한 제품이되 효능 성분을 통해 제품의 효과를 강조할 필요가 있다고 판단되며, 구매의 편리성을 중요시하는 소비자의 접근성을 높이기 위해 합리적인 가격 책정이 필요할 것으로 보인다. 본 연구가 클린뷰티화장품의 산업 발전에 이바지 할 수 있는 기초자료로 활용되기를 기대한다.
In the modern world, the spread of infectious diseases, climate change, etc. have made it necessary to think about the environment from the way we eat to the way we live, and consumers who recognize this are increasingly interested in clean beauty cosmetics that consciously reflect eco-friendly tren...
In the modern world, the spread of infectious diseases, climate change, etc. have made it necessary to think about the environment from the way we eat to the way we live, and consumers who recognize this are increasingly interested in clean beauty cosmetics that consciously reflect eco-friendly trends. In response, clean beauty cosmetics are growing by expanding the definition of "clean," such as producing differentiated products with "waterless" products that do not use purified water or pursuing sustainable environmental values in various ways other than ingredients. However, standards and norms for clean beauty cosmetics have not been established, and each country has different standards. Therefore, this study aims to analyze the current status of clean beauty cosmetics, including awareness and usage of clean beauty cosmetics, to contribute to future new product development and marketing strategies for clean beauty cosmetics, and to contribute to the growth of the clean beauty cosmetics market. A total of 400 questionnaires were collected from adult women in their 20s and 50s living in Korea and used as the final analysis data, and significant statistical results were obtained. First, the general skin condition was analyzed, and it was found that women with combination skin type were the most common, and their most recent skin concerns were pores/elasticity/wrinkles. The most common cause of skin problems was aging, and the most common method of solving skin problems was self-care using cosmetics. In terms of interest in skin care, women in their 50s were the most interested in skin care. Second, when analyzing the perception of clean beauty cosmetics, it was found that many women were aware of the difference between clean beauty cosmetics and regular cosmetics, and those who were not sure about the difference in efficacy were the next most likely to recognize it. The awareness of the difference in efficacy was found to be high depending on the experience of use, and it was found that there is a high potential for development. For future development, the need to strengthen efficacy and effectiveness was the most common, followed by the need to establish clear standards and norms. They seem to think that the difference in efficacy is small due to the clean image of clean beauty cosmetics that excludes harmful ingredients, and the potential for future development will be higher if research and product development are conducted on ingredients that are clean and have enhanced efficacy and effectiveness. Third, we surveyed the usage and satisfaction of clean beauty cosmetics, and found that 73.2% of women had used them, and the most common reason for using them was that the ingredients and packaging looked clean. Overall satisfaction was highest for ingredients. Both domestic and international brands were found to be safe and sustainable products. As for the reason for not using the product, the majority of respondents said that they did not know anything about it, and the products they would like to try in the future are mostly basic makeup products. Therefore, if domestic and international brands develop safe and sustainable products using ingredients and eco-friendly packages, and promote them by emphasizing their differences from general cosmetics, the awareness of clean beauty cosmetics will increase in the future. Fourth, according to a study on the purchasing behavior of clean beauty cosmetics, the most common reason for purchasing clean beauty cosmetics was to check the ingredients, followed by finding harmful ingredients. H&B stores were the most common place of purchase, and convenience of purchase was considered when choosing a place of purchase. The average monthly purchase cost was between 30,000 and 50,000 won, and the most common purchase price was between 1 and 3 million won. This suggests that clean beauty cosmetics need to emphasize the effectiveness of their products through efficacy ingredients while excluding harmful ingredients, and that reasonable pricing is necessary to increase accessibility for consumers who value convenience of purchase. As mentioned above, the study showed that many women are aware of the difference between clean beauty cosmetics and regular cosmetics, and they associate them with cosmetics that exclude harmful ingredients. However, consumers also have high expectations for the efficacy and effectiveness of clean beauty cosmetics, so the potential for future development is likely to be higher if research and product development are conducted on ingredients that are clean and have enhanced efficacy and effectiveness. In the future, if both domestic and international brands develop safe and sustainable products by utilizing their ingredients and eco-friendly packaging to emphasize and promote their differences from general cosmetics, the awareness of clean beauty cosmetics will increase further. It is judged that clean beauty cosmetics need to emphasize the effectiveness of the product through efficacy ingredients while excluding harmful ingredients, and reasonable pricing is necessary to increase accessibility for consumers who value convenience of purchase. It is hoped that this study will be utilized as a basis for contributing to the development of the clean beauty cosmetics industry.
In the modern world, the spread of infectious diseases, climate change, etc. have made it necessary to think about the environment from the way we eat to the way we live, and consumers who recognize this are increasingly interested in clean beauty cosmetics that consciously reflect eco-friendly trends. In response, clean beauty cosmetics are growing by expanding the definition of "clean," such as producing differentiated products with "waterless" products that do not use purified water or pursuing sustainable environmental values in various ways other than ingredients. However, standards and norms for clean beauty cosmetics have not been established, and each country has different standards. Therefore, this study aims to analyze the current status of clean beauty cosmetics, including awareness and usage of clean beauty cosmetics, to contribute to future new product development and marketing strategies for clean beauty cosmetics, and to contribute to the growth of the clean beauty cosmetics market. A total of 400 questionnaires were collected from adult women in their 20s and 50s living in Korea and used as the final analysis data, and significant statistical results were obtained. First, the general skin condition was analyzed, and it was found that women with combination skin type were the most common, and their most recent skin concerns were pores/elasticity/wrinkles. The most common cause of skin problems was aging, and the most common method of solving skin problems was self-care using cosmetics. In terms of interest in skin care, women in their 50s were the most interested in skin care. Second, when analyzing the perception of clean beauty cosmetics, it was found that many women were aware of the difference between clean beauty cosmetics and regular cosmetics, and those who were not sure about the difference in efficacy were the next most likely to recognize it. The awareness of the difference in efficacy was found to be high depending on the experience of use, and it was found that there is a high potential for development. For future development, the need to strengthen efficacy and effectiveness was the most common, followed by the need to establish clear standards and norms. They seem to think that the difference in efficacy is small due to the clean image of clean beauty cosmetics that excludes harmful ingredients, and the potential for future development will be higher if research and product development are conducted on ingredients that are clean and have enhanced efficacy and effectiveness. Third, we surveyed the usage and satisfaction of clean beauty cosmetics, and found that 73.2% of women had used them, and the most common reason for using them was that the ingredients and packaging looked clean. Overall satisfaction was highest for ingredients. Both domestic and international brands were found to be safe and sustainable products. As for the reason for not using the product, the majority of respondents said that they did not know anything about it, and the products they would like to try in the future are mostly basic makeup products. Therefore, if domestic and international brands develop safe and sustainable products using ingredients and eco-friendly packages, and promote them by emphasizing their differences from general cosmetics, the awareness of clean beauty cosmetics will increase in the future. Fourth, according to a study on the purchasing behavior of clean beauty cosmetics, the most common reason for purchasing clean beauty cosmetics was to check the ingredients, followed by finding harmful ingredients. H&B stores were the most common place of purchase, and convenience of purchase was considered when choosing a place of purchase. The average monthly purchase cost was between 30,000 and 50,000 won, and the most common purchase price was between 1 and 3 million won. This suggests that clean beauty cosmetics need to emphasize the effectiveness of their products through efficacy ingredients while excluding harmful ingredients, and that reasonable pricing is necessary to increase accessibility for consumers who value convenience of purchase. As mentioned above, the study showed that many women are aware of the difference between clean beauty cosmetics and regular cosmetics, and they associate them with cosmetics that exclude harmful ingredients. However, consumers also have high expectations for the efficacy and effectiveness of clean beauty cosmetics, so the potential for future development is likely to be higher if research and product development are conducted on ingredients that are clean and have enhanced efficacy and effectiveness. In the future, if both domestic and international brands develop safe and sustainable products by utilizing their ingredients and eco-friendly packaging to emphasize and promote their differences from general cosmetics, the awareness of clean beauty cosmetics will increase further. It is judged that clean beauty cosmetics need to emphasize the effectiveness of the product through efficacy ingredients while excluding harmful ingredients, and reasonable pricing is necessary to increase accessibility for consumers who value convenience of purchase. It is hoped that this study will be utilized as a basis for contributing to the development of the clean beauty cosmetics industry.
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