수술부위 감염은 수술 후에 빈번하게 발생하며 감염 발생 시 환자의 입원기간이 연장되고 재입원 확률이 높아진다. 수술실 감염관리는 수술부위 감염 발생에 영향을 미치며 감염 예방을 위해서는 수술 전중후 단계의 감염관리 지침 수행과 환경관리 등의 업무가 중요하다. 수술실 간호사는 수술실 내의 위생 및 무균 원칙을 준수할 책임이 있고 수술과정 전반에서 감염관리 업무는 철저하게 수행되 어야 하므로 수술실 간호사의 감염관리 업무에 대한 교육은 매우 중요하다. 하지만 수술실 감염관리 교육의 효율성에 영향하는 교육 대상자의 요구 및 관점에서 수술실 간호사가 어떻게 감염관리 업무를 인식하는가에 대한 탐구는 매우 드물 다. 따라서 본 연구는 현상기술학적 접근을 통해 수술실 간호사의 감염관리 업무에 대한 인식과 전략을 탐색함으로써 수술부위 감염 예방을 위한 수술실 간호사의 감염관리 교육에 활용하고자 시행되었다. 자료 수집은 서울시 소재의 S 대학 병원 수술실 간호사 20명을 선정하여 2023년 6월 30일부터 8월 25일까지 면담을 진행하였으며 개발된 4개의 감염관리 상황 시나리오와 반구조화된 질문을 이용하여 시행하였다. ...
수술부위 감염은 수술 후에 빈번하게 발생하며 감염 발생 시 환자의 입원기간이 연장되고 재입원 확률이 높아진다. 수술실 감염관리는 수술부위 감염 발생에 영향을 미치며 감염 예방을 위해서는 수술 전중후 단계의 감염관리 지침 수행과 환경관리 등의 업무가 중요하다. 수술실 간호사는 수술실 내의 위생 및 무균 원칙을 준수할 책임이 있고 수술과정 전반에서 감염관리 업무는 철저하게 수행되 어야 하므로 수술실 간호사의 감염관리 업무에 대한 교육은 매우 중요하다. 하지만 수술실 감염관리 교육의 효율성에 영향하는 교육 대상자의 요구 및 관점에서 수술실 간호사가 어떻게 감염관리 업무를 인식하는가에 대한 탐구는 매우 드물 다. 따라서 본 연구는 현상기술학적 접근을 통해 수술실 간호사의 감염관리 업무에 대한 인식과 전략을 탐색함으로써 수술부위 감염 예방을 위한 수술실 간호사의 감염관리 교육에 활용하고자 시행되었다. 자료 수집은 서울시 소재의 S 대학 병원 수술실 간호사 20명을 선정하여 2023년 6월 30일부터 8월 25일까지 면담을 진행하였으며 개발된 4개의 감염관리 상황 시나리오와 반구조화된 질문을 이용하여 시행하였다. 자료 분석은 Dahlgren and Fallsberg(1991)의 7단계를 사용하였고 수술실 간호사의 감염관리 경험 구조를 구성하는 범주를 도출하고 산출공간을 확인하였다. 본 연구 결과로 수술실 간호사의 감염관리 업무 경험의 인식 구조는 기준 비교에 초점을 둔 ‘절차적 기준에서의 이탈을 인식’, 판단에 초점을 둔 ‘무균의 경계 인식’, 예측에 초점을 둔 ‘도구의 안전성 인식’의 3 가지 범주가 도출되었다. 수술실 간호사의 감염관리 업무 전략으로는 관찰을 중심으로 하는 ‘감염관리를 위한 수술팀 내의 활동을 모니터’, 조정을 중심으로 하는 ‘감염에 대한 수술팀 내의 위험을 직면’, ‘무균에 기반한 수술팀의 역할 배분’, ‘수술팀 간의 협력관계 형성/의사소통’, 그리고 보다 높은 수준의 대안 모색을 중심으로 하는 ‘무균을 위한 팀 내의 수행 시간 조율’의 5가지 범주가 도출되었다. 본 연구는 수술실 간호사가 실무 현장에서 감염관리 업무를 수행하는 과정에서의 인식과 전략을 확인하였으며, 이는 학습자의 관점에서 감염관리 업무를 경험하고 이해하는 방식을 구조적으로 확인함으로써 수술실 간호사의 감염관리에 대한 실무 교육에 기초자료로 활용될 수 있다.
수술부위 감염은 수술 후에 빈번하게 발생하며 감염 발생 시 환자의 입원기간이 연장되고 재입원 확률이 높아진다. 수술실 감염관리는 수술부위 감염 발생에 영향을 미치며 감염 예방을 위해서는 수술 전중후 단계의 감염관리 지침 수행과 환경관리 등의 업무가 중요하다. 수술실 간호사는 수술실 내의 위생 및 무균 원칙을 준수할 책임이 있고 수술과정 전반에서 감염관리 업무는 철저하게 수행되 어야 하므로 수술실 간호사의 감염관리 업무에 대한 교육은 매우 중요하다. 하지만 수술실 감염관리 교육의 효율성에 영향하는 교육 대상자의 요구 및 관점에서 수술실 간호사가 어떻게 감염관리 업무를 인식하는가에 대한 탐구는 매우 드물 다. 따라서 본 연구는 현상기술학적 접근을 통해 수술실 간호사의 감염관리 업무에 대한 인식과 전략을 탐색함으로써 수술부위 감염 예방을 위한 수술실 간호사의 감염관리 교육에 활용하고자 시행되었다. 자료 수집은 서울시 소재의 S 대학 병원 수술실 간호사 20명을 선정하여 2023년 6월 30일부터 8월 25일까지 면담을 진행하였으며 개발된 4개의 감염관리 상황 시나리오와 반구조화된 질문을 이용하여 시행하였다. 자료 분석은 Dahlgren and Fallsberg(1991)의 7단계를 사용하였고 수술실 간호사의 감염관리 경험 구조를 구성하는 범주를 도출하고 산출공간을 확인하였다. 본 연구 결과로 수술실 간호사의 감염관리 업무 경험의 인식 구조는 기준 비교에 초점을 둔 ‘절차적 기준에서의 이탈을 인식’, 판단에 초점을 둔 ‘무균의 경계 인식’, 예측에 초점을 둔 ‘도구의 안전성 인식’의 3 가지 범주가 도출되었다. 수술실 간호사의 감염관리 업무 전략으로는 관찰을 중심으로 하는 ‘감염관리를 위한 수술팀 내의 활동을 모니터’, 조정을 중심으로 하는 ‘감염에 대한 수술팀 내의 위험을 직면’, ‘무균에 기반한 수술팀의 역할 배분’, ‘수술팀 간의 협력관계 형성/의사소통’, 그리고 보다 높은 수준의 대안 모색을 중심으로 하는 ‘무균을 위한 팀 내의 수행 시간 조율’의 5가지 범주가 도출되었다. 본 연구는 수술실 간호사가 실무 현장에서 감염관리 업무를 수행하는 과정에서의 인식과 전략을 확인하였으며, 이는 학습자의 관점에서 감염관리 업무를 경험하고 이해하는 방식을 구조적으로 확인함으로써 수술실 간호사의 감염관리에 대한 실무 교육에 기초자료로 활용될 수 있다.
- Background: Surgical site infection is a frequent occasion that occurs after surgery, and when infection occurs, the patient's hospitalization period is extended and the probability of readmission increases. Infection control task in the operating room affects surgical site infection, and to preve...
- Background: Surgical site infection is a frequent occasion that occurs after surgery, and when infection occurs, the patient's hospitalization period is extended and the probability of readmission increases. Infection control task in the operating room affects surgical site infection, and to prevent infection, it is important to carry out infection control guidelines before, during, and after surgery and manage the environment. Operating room nurses are responsible for complying with the principles of hygiene and sterility in the operating room and must thoroughly perform various infection control tasks. Therefore, education on infection control tasks for operating room nurses is very important. However, it is very rare to explore how operating room nurses perceive infection control tasks from the needs and perspectives of trainees, which affect the effectiveness of infection control education. - Purpose: This study was conducted to explore the perception and strategies of operating room nurses regarding infection control task and to utilize it for infection control education in the operating room to prevent surgical site infections. - Methods: Phenomenography was used as a research method. Data collection was conducted with one-on-one interviews with 20 operating room nurses at S University Hospital in Seoul from June 30 to August 25, 2023. Interviews were conducted using four developed infection control situation scenarios and semi-structured questions. - Finding: The perceptive categories of operating room nurses' infection control task experience is 'recognition of deviation from procedural standards' with a focus on standard comparison, 'recognition of the boundaries of sterility' with a focus on judgment, and 'recognition of the safety of tools' with a focus on prediction. Three categories were derived. The perceptive categories of operating room nurses’ infection control task strategies include 'monitor activities within the surgical team for infection control' centered on observation, ‘Facing the risk of infection within the surgical team’, ‘distribution of surgical team roles based on sterility’, ‘forming cooperative relationships/communication between surgical teams’, focusing on coordination, and ‘coordination of performance time within the team for sterility’ centered on finding alternatives. Five categories were derived. - Conclusion: Through this study, how the operating nurses perceive on infection control task and how they use strategies for infection control task were identified. This findings provide practical education guideline on infection control task for operating room nurses by structurally confirming how they experience and understand infection control tasks from the learner's perspective. It can be used as basic material for practical training.
- Background: Surgical site infection is a frequent occasion that occurs after surgery, and when infection occurs, the patient's hospitalization period is extended and the probability of readmission increases. Infection control task in the operating room affects surgical site infection, and to prevent infection, it is important to carry out infection control guidelines before, during, and after surgery and manage the environment. Operating room nurses are responsible for complying with the principles of hygiene and sterility in the operating room and must thoroughly perform various infection control tasks. Therefore, education on infection control tasks for operating room nurses is very important. However, it is very rare to explore how operating room nurses perceive infection control tasks from the needs and perspectives of trainees, which affect the effectiveness of infection control education. - Purpose: This study was conducted to explore the perception and strategies of operating room nurses regarding infection control task and to utilize it for infection control education in the operating room to prevent surgical site infections. - Methods: Phenomenography was used as a research method. Data collection was conducted with one-on-one interviews with 20 operating room nurses at S University Hospital in Seoul from June 30 to August 25, 2023. Interviews were conducted using four developed infection control situation scenarios and semi-structured questions. - Finding: The perceptive categories of operating room nurses' infection control task experience is 'recognition of deviation from procedural standards' with a focus on standard comparison, 'recognition of the boundaries of sterility' with a focus on judgment, and 'recognition of the safety of tools' with a focus on prediction. Three categories were derived. The perceptive categories of operating room nurses’ infection control task strategies include 'monitor activities within the surgical team for infection control' centered on observation, ‘Facing the risk of infection within the surgical team’, ‘distribution of surgical team roles based on sterility’, ‘forming cooperative relationships/communication between surgical teams’, focusing on coordination, and ‘coordination of performance time within the team for sterility’ centered on finding alternatives. Five categories were derived. - Conclusion: Through this study, how the operating nurses perceive on infection control task and how they use strategies for infection control task were identified. This findings provide practical education guideline on infection control task for operating room nurses by structurally confirming how they experience and understand infection control tasks from the learner's perspective. It can be used as basic material for practical training.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.