[학위논문]교육복지우선지원대상 아동의 정서지능과 회복탄력성 향상을 위한 정서조절훈련 기반 원예치료프로그램 개발 및 효과 검증 Development and effectiveness verification of a horticultural therapy program based on emotional regulation training to improve emotional intelligence and resilience of children eligible for education welfare priority support
본 연구는 아동의 인지행동적 정서조절훈련을 기반한 원예치료프로그램을 개발하여 정서지능 및 회복탄력성에 대한 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구를 위해 인천광역시 소재의 D 초등학교에 재학중이며 교육복지우선지원 대상 고학년 아동 중 연구에 동의한 총 42명(실험군 21명, 대조군 21명)이 참여하였다. 본 연구는 9월부터 12월까지 10주간, 주 1회, 회기당 60분씩 방과 후 시간에 학교 내 교육복지실에서 실시 되었다. 식물재배와 식물을 이용한 작품 만들기 등 10회기의 실내 원예활동에 적합한 내용으로 구성되었으며, 매회기 인지행동적 정서조절훈련을 적용하여 프로그램을 진행하였다. 원예치료프로그램 실시 전과 후에 자기 보고식 설문지를 이용하여 정서지능, ...
본 연구는 아동의 인지행동적 정서조절훈련을 기반한 원예치료프로그램을 개발하여 정서지능 및 회복탄력성에 대한 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구를 위해 인천광역시 소재의 D 초등학교에 재학중이며 교육복지우선지원 대상 고학년 아동 중 연구에 동의한 총 42명(실험군 21명, 대조군 21명)이 참여하였다. 본 연구는 9월부터 12월까지 10주간, 주 1회, 회기당 60분씩 방과 후 시간에 학교 내 교육복지실에서 실시 되었다. 식물재배와 식물을 이용한 작품 만들기 등 10회기의 실내 원예활동에 적합한 내용으로 구성되었으며, 매회기 인지행동적 정서조절훈련을 적용하여 프로그램을 진행하였다. 원예치료프로그램 실시 전과 후에 자기 보고식 설문지를 이용하여 정서지능, 정서조절능력, 회복탄력성을 평가하였다. 그 결과, 인지행동적 정서조절 훈련 원예치료프로그램에 참여한 아동들의 정서지능(p<0.01)과 정서조절능력(p<0.01), 회복탄력성(p<0.01)이 유의하게 증가한 것으로 나타났다. 특히, 정서지능과 회복탄력성의 하위요인 중 정서조절능력에서 유의하게 향상된 결과를 나타내었다. 본 연구를 통하여 인지행동적 정서조절훈련을 기반한 원예치료프로그램이 아동이 정서를 인식하고 활용하며 자신의 정서를 조절하여 부정적 상황을 극복하고 안정된 심리적 상태를 되찾아 가는데 긍정적 영향을 미친다는 가능성을 확인할 수 있었다. 추후 연구에서는 저학년까지 저소득층 교육복지우선지원대상 아동을 확대하여 적용할 필요가 있겠다.
본 연구는 아동의 인지행동적 정서조절훈련을 기반한 원예치료프로그램을 개발하여 정서지능 및 회복탄력성에 대한 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구를 위해 인천광역시 소재의 D 초등학교에 재학중이며 교육복지우선지원 대상 고학년 아동 중 연구에 동의한 총 42명(실험군 21명, 대조군 21명)이 참여하였다. 본 연구는 9월부터 12월까지 10주간, 주 1회, 회기당 60분씩 방과 후 시간에 학교 내 교육복지실에서 실시 되었다. 식물재배와 식물을 이용한 작품 만들기 등 10회기의 실내 원예활동에 적합한 내용으로 구성되었으며, 매회기 인지행동적 정서조절훈련을 적용하여 프로그램을 진행하였다. 원예치료프로그램 실시 전과 후에 자기 보고식 설문지를 이용하여 정서지능, 정서조절능력, 회복탄력성을 평가하였다. 그 결과, 인지행동적 정서조절 훈련 원예치료프로그램에 참여한 아동들의 정서지능(p<0.01)과 정서조절능력(p<0.01), 회복탄력성(p<0.01)이 유의하게 증가한 것으로 나타났다. 특히, 정서지능과 회복탄력성의 하위요인 중 정서조절능력에서 유의하게 향상된 결과를 나타내었다. 본 연구를 통하여 인지행동적 정서조절훈련을 기반한 원예치료프로그램이 아동이 정서를 인식하고 활용하며 자신의 정서를 조절하여 부정적 상황을 극복하고 안정된 심리적 상태를 되찾아 가는데 긍정적 영향을 미친다는 가능성을 확인할 수 있었다. 추후 연구에서는 저학년까지 저소득층 교육복지우선지원대상 아동을 확대하여 적용할 필요가 있겠다.
This study developed a 10-session horticultural therapy program to train children's cognitive-behavioral emotion regulation and investigated its effectiveness. For this study, a total of 42 children (21 in the experimental group and 21 in the control group) attending D Elementary School in Incheon M...
This study developed a 10-session horticultural therapy program to train children's cognitive-behavioral emotion regulation and investigated its effectiveness. For this study, a total of 42 children (21 in the experimental group and 21 in the control group) attending D Elementary School in Incheon Metropolitan City who agreed to the study among the upper-grade children eligible for priority support for educational welfare participated. This study was conducted in the school's educational welfare room after school once a week from September to December, and consisted of content suitable for 10 sessions of indoor gardening activities, including plant cultivation and making works using plants. The program was conducted by applying cognitive-behavioral appropriate emotion regulation training in each session, and emotional intelligence, emotion regulation ability, and resilience were evaluated using self-report questionnaires before and after the program was implemented. As a result, the emotional intelligence, emotion regulation ability, and resilience of children who participated in the 10-session cognitive-behavioral emotion regulation training horticultural therapy program were found to have significantly increased. In particular, emotion regulation ability, one of the sub-factors of emotional intelligence and resilience, also showed significantly improved results. Through this study, we can confirm the possibility that a horticultural therapy program applying cognitive-behavioral emotion regulation training has a positive impact on children recognizing and utilizing emotions, controlling their own emotions, overcoming negative situations, and regaining a stable psychological state. there was. In future research, it will be necessary to expand the scope of children eligible for priority educational welfare support from low-income families to the lower grades.
This study developed a 10-session horticultural therapy program to train children's cognitive-behavioral emotion regulation and investigated its effectiveness. For this study, a total of 42 children (21 in the experimental group and 21 in the control group) attending D Elementary School in Incheon Metropolitan City who agreed to the study among the upper-grade children eligible for priority support for educational welfare participated. This study was conducted in the school's educational welfare room after school once a week from September to December, and consisted of content suitable for 10 sessions of indoor gardening activities, including plant cultivation and making works using plants. The program was conducted by applying cognitive-behavioral appropriate emotion regulation training in each session, and emotional intelligence, emotion regulation ability, and resilience were evaluated using self-report questionnaires before and after the program was implemented. As a result, the emotional intelligence, emotion regulation ability, and resilience of children who participated in the 10-session cognitive-behavioral emotion regulation training horticultural therapy program were found to have significantly increased. In particular, emotion regulation ability, one of the sub-factors of emotional intelligence and resilience, also showed significantly improved results. Through this study, we can confirm the possibility that a horticultural therapy program applying cognitive-behavioral emotion regulation training has a positive impact on children recognizing and utilizing emotions, controlling their own emotions, overcoming negative situations, and regaining a stable psychological state. there was. In future research, it will be necessary to expand the scope of children eligible for priority educational welfare support from low-income families to the lower grades.
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