본 연구는 온라인으로만 학습되는 운동 교육 프로그램을 개발하고 참여자의 신체 조성 변화와 정신적 변화와 환경적 변화에 대한 프로그램 효과성을 분석하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적 달성을 위해 연구 문제를 설정하였다. 첫째, ‘온라인 운동 교육 프로그램 개발은 지금의 상황이나 사정에 적합한 시의성(時宜性)에 적절한가?’, 둘째, ‘온라인 운동 교육 프로그램 개발은 학습자의 온라인 교육 인식에 효과가 있는가?’, 셋째, ‘온라인 운동 교육 프로그램 개발은 신체적, 정신적, 사회적 변화에 어떠한 효과가 있는가?’이다. 이 연구 문제를 해결하기 위해 국내외 자료와 선행연구를 고찰하였다. 프로그램 개발을 위해 많이 사용되는 ...
본 연구는 온라인으로만 학습되는 운동 교육 프로그램을 개발하고 참여자의 신체 조성 변화와 정신적 변화와 환경적 변화에 대한 프로그램 효과성을 분석하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적 달성을 위해 연구 문제를 설정하였다. 첫째, ‘온라인 운동 교육 프로그램 개발은 지금의 상황이나 사정에 적합한 시의성(時宜性)에 적절한가?’, 둘째, ‘온라인 운동 교육 프로그램 개발은 학습자의 온라인 교육 인식에 효과가 있는가?’, 셋째, ‘온라인 운동 교육 프로그램 개발은 신체적, 정신적, 사회적 변화에 어떠한 효과가 있는가?’이다. 이 연구 문제를 해결하기 위해 국내외 자료와 선행연구를 고찰하였다. 프로그램 개발을 위해 많이 사용되는 ADDIE 모형을 통해 분석(Analysis), 설계(Design), 개발(Development), 실행(Implementation), 평가(Evaluation)의 5단계로 구성하였다. 본 프로그램은 온라인에서만 실행, 적용하였다. 온라인 운동 교육의 실제적인 사례와 이론적인 부분을 다루었다. 연구 문제를 해결하기 위해 참여자의 신체활동 수준, 운동 능력, 체력, 건강 상태, 마음과 삶의 변화, 그리고 학습 참여에 대한 실시간 참여관찰과 프로그램 종료 후 프로그램을 잘 이해하고 수료한 인원을 대상으로 확률 표집 방법을 이용하여 대상자를 선별 후 심층 인터뷰를 진행하였다. 참여자의 인구 사회학적 특성상 인터뷰가 불가할 경우 질문지로 대체 하였다. 질문은 개방형 질문으로 하였다. 심층 인터뷰에 대한 신뢰성과 정확한 결과 값을 추출하기 위해 텍스트 마이닝(Text Mining) 프로그램을 사용하였다. 참여관찰과 심층 인터뷰에서 나타난 변인과 결과를 분석하였다. 위의 분석 방법을 통해 주요 연구 결과를 도출하였다.
본 연구는 온라인으로만 학습되는 운동 교육 프로그램을 개발하고 참여자의 신체 조성 변화와 정신적 변화와 환경적 변화에 대한 프로그램 효과성을 분석하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적 달성을 위해 연구 문제를 설정하였다. 첫째, ‘온라인 운동 교육 프로그램 개발은 지금의 상황이나 사정에 적합한 시의성(時宜性)에 적절한가?’, 둘째, ‘온라인 운동 교육 프로그램 개발은 학습자의 온라인 교육 인식에 효과가 있는가?’, 셋째, ‘온라인 운동 교육 프로그램 개발은 신체적, 정신적, 사회적 변화에 어떠한 효과가 있는가?’이다. 이 연구 문제를 해결하기 위해 국내외 자료와 선행연구를 고찰하였다. 프로그램 개발을 위해 많이 사용되는 ADDIE 모형을 통해 분석(Analysis), 설계(Design), 개발(Development), 실행(Implementation), 평가(Evaluation)의 5단계로 구성하였다. 본 프로그램은 온라인에서만 실행, 적용하였다. 온라인 운동 교육의 실제적인 사례와 이론적인 부분을 다루었다. 연구 문제를 해결하기 위해 참여자의 신체활동 수준, 운동 능력, 체력, 건강 상태, 마음과 삶의 변화, 그리고 학습 참여에 대한 실시간 참여관찰과 프로그램 종료 후 프로그램을 잘 이해하고 수료한 인원을 대상으로 확률 표집 방법을 이용하여 대상자를 선별 후 심층 인터뷰를 진행하였다. 참여자의 인구 사회학적 특성상 인터뷰가 불가할 경우 질문지로 대체 하였다. 질문은 개방형 질문으로 하였다. 심층 인터뷰에 대한 신뢰성과 정확한 결과 값을 추출하기 위해 텍스트 마이닝(Text Mining) 프로그램을 사용하였다. 참여관찰과 심층 인터뷰에서 나타난 변인과 결과를 분석하였다. 위의 분석 방법을 통해 주요 연구 결과를 도출하였다.
The purpose of this study is to develop an exercise education program that can be learned only online and to analyze the effectiveness of the program on changes in body composition, mental changes, and environmental changes of participants. To achieve this research purpose, a research problem was se...
The purpose of this study is to develop an exercise education program that can be learned only online and to analyze the effectiveness of the program on changes in body composition, mental changes, and environmental changes of participants. To achieve this research purpose, a research problem was set. First, ‘Is the development of an online exercise education program appropriate and timely for the current situation or circumstances?’, Second, ‘Is the development of an online exercise education program effective in learners’ perception of online education?’, Third, ‘ 'What effect does developing an online exercise education program have on physical, mental, and social changes?' To solve this research problem, we reviewed domestic and international data and previous studies. The ADDIE model, which is widely used for program development, consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. This program was run and applied online only. Practical examples and theoretical aspects of online exercise education were covered. In order to solve the research problem, real-time participant observation of participants' physical activity level, exercise ability, physical strength, health status, changes in mind and life, and learning participation were conducted, and the probability of participation was targeted at those who understood and completed the program well after the program ended. After selecting the subjects using a sampling method, in-depth interviews were conducted. If interviews were not possible due to the sociodemographic characteristics of the participants, questionnaires were used instead. The questions were open-ended. A text mining program was used to extract reliability and accurate results from in-depth interviews. The variables and results that emerged from participant observation and in-depth interviews were derived and analyzed. The main research results were derived through the above analysis method.
The purpose of this study is to develop an exercise education program that can be learned only online and to analyze the effectiveness of the program on changes in body composition, mental changes, and environmental changes of participants. To achieve this research purpose, a research problem was set. First, ‘Is the development of an online exercise education program appropriate and timely for the current situation or circumstances?’, Second, ‘Is the development of an online exercise education program effective in learners’ perception of online education?’, Third, ‘ 'What effect does developing an online exercise education program have on physical, mental, and social changes?' To solve this research problem, we reviewed domestic and international data and previous studies. The ADDIE model, which is widely used for program development, consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. This program was run and applied online only. Practical examples and theoretical aspects of online exercise education were covered. In order to solve the research problem, real-time participant observation of participants' physical activity level, exercise ability, physical strength, health status, changes in mind and life, and learning participation were conducted, and the probability of participation was targeted at those who understood and completed the program well after the program ended. After selecting the subjects using a sampling method, in-depth interviews were conducted. If interviews were not possible due to the sociodemographic characteristics of the participants, questionnaires were used instead. The questions were open-ended. A text mining program was used to extract reliability and accurate results from in-depth interviews. The variables and results that emerged from participant observation and in-depth interviews were derived and analyzed. The main research results were derived through the above analysis method.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.