[학위논문]분석심리학을 통한 중국 애니메이션 영화 스토리텔링의 치유적 기능에 관한 연구 A Study on the Healing Function of Storytelling in Chinese Animated Films through Analytical Psychology
과학기술의 발달과 함께 인간은 편리함을 누리고 있지만, 여전히 안정된 생활, 개인정보, 건강 등에서 위협과 도전을 받고 있음은 부인할 수 없는 사실이다. 특히 정신건강 문제에 대한 대중의 관심이 커졌으며, 대중문화의 소비와 오락을 통해 욕구를 해소하기도 한다. 애니메이션 영화는 대중문화의 전파 매체인 동시에 예술적 표현의 한 형태이기도 하다. 애니메이션 영화는 대중문화의 전파 매체로서 탈산업사회의 과학기술 발달과 사회적 진보에 영향을 받으며 상업성, 세계화, 기술성, 오락성, 통속성의 대중문화 특징을 가지고 있다. 또한 대중문화의 특성에 영향을 받아 형식과 내용, 주제를 통해 다양성의 표현을 보여주며, 전달되는 사상과 주제는 점점 더 대중의 일상을 기반으로 하며 대중의 관성적 사고와 고정관념을 깨뜨리는 역할을 한다. 따라서 관객(대중)에게는 오락과 카타르시스 역할을 한다. 예술적 표현의 한 형태로서 애니메이션 영화는 그 자체로 정보를 전달하고 감정을 표현하는 역할을 하기도 한다. 동시에 이러한 역할은 예술치료 학문을 창설하는 기반이 되기도 한다. 예술치료 중 하나인 ‘영화치료’는 예술과 대중문화의 전파 매체로서 영화의 기본적 기능과 역할을 다한다. 관객(상담자)이 영화를 관람하고, 등장인물의 경험이나 이야기에 공감하며, 영감을 받거나 성찰을 불러일으키며, 자기 삶에서 압박감이나 부정적 감정을 완화하는 과정을 통해 치유되는 느낌을 얻을 수 있도록 한다. 즉, 영화의 치유적 기능이 작동한다. 애니메이션 영화는 영화에 비해 뚜렷한 가상성과 상상성을 가지고 있어 감정의 전달과 표현이 시각적 영향력이 강하고 가능성이 무한하며, 이야기와 주제 전달에 강한 기반을 제공하기도 한다. 이것은 동시에 애니메이션 영화의 치유적 기능을 더 효과적이고 돋보이게 한다. 그래서 풍부한 상상력과 가상성을 갖춘 대중문화 전파 매체로서 애니메이션 영화는 대중들에게 즐거움을 줄 뿐만 아니라 관객들에게 ‘치유’를 전달할 수 있다. 문헌 고찰을 통해 애니메이션 영화의 치유적 기능에 대해 살펴본 결과, 이와 관련된 연구는 대부분 유럽, 미국, 일본 애니메이션 영화가 주를 이루고 있었으며, 반면 중국 애니메이션 영화의 치유적 기능에 관한 연구는 부족한 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 중국 애니메이션 영화를 대중문화 전파 매체로 연구대상으로 삼고 분석심리학 이론을 활용하여 중국 애니메이션 영화에 나타난 스토리텔링의 치유적 기능을 연구하고자 한다. 연구방법은 주로 문헌연구와 사례분석을 기반으로 하며, 구체적으로 다음과 같은 순서로 진행하였다. 첫 번째 단계는 이론적 배경과 선행연구를 진행하였다. 우선 대중문화의 정의와 이론적 전개, 특징을 살펴봄으로써 대중문화 전파 매체로서 애니메이션 영화의 특징을 분석하였다. 그리고 중국 대중문화의 전개와 특징을 살펴보고 대중문화의 영향을 받은 이후 중국 애니메이션 영화의 발전 과정과 특징을 분석하고 정리하였다. 두 번째로 예술치료의 관련 이론을 살펴봄으로써 치료의 유형과 방법의 하나로서 영화치료의 특징과 장점을 통해 영화치유의 개념과 기능을 명확히 제시하였다. 이를 바탕으로 사회적, ...
과학기술의 발달과 함께 인간은 편리함을 누리고 있지만, 여전히 안정된 생활, 개인정보, 건강 등에서 위협과 도전을 받고 있음은 부인할 수 없는 사실이다. 특히 정신건강 문제에 대한 대중의 관심이 커졌으며, 대중문화의 소비와 오락을 통해 욕구를 해소하기도 한다. 애니메이션 영화는 대중문화의 전파 매체인 동시에 예술적 표현의 한 형태이기도 하다. 애니메이션 영화는 대중문화의 전파 매체로서 탈산업사회의 과학기술 발달과 사회적 진보에 영향을 받으며 상업성, 세계화, 기술성, 오락성, 통속성의 대중문화 특징을 가지고 있다. 또한 대중문화의 특성에 영향을 받아 형식과 내용, 주제를 통해 다양성의 표현을 보여주며, 전달되는 사상과 주제는 점점 더 대중의 일상을 기반으로 하며 대중의 관성적 사고와 고정관념을 깨뜨리는 역할을 한다. 따라서 관객(대중)에게는 오락과 카타르시스 역할을 한다. 예술적 표현의 한 형태로서 애니메이션 영화는 그 자체로 정보를 전달하고 감정을 표현하는 역할을 하기도 한다. 동시에 이러한 역할은 예술치료 학문을 창설하는 기반이 되기도 한다. 예술치료 중 하나인 ‘영화치료’는 예술과 대중문화의 전파 매체로서 영화의 기본적 기능과 역할을 다한다. 관객(상담자)이 영화를 관람하고, 등장인물의 경험이나 이야기에 공감하며, 영감을 받거나 성찰을 불러일으키며, 자기 삶에서 압박감이나 부정적 감정을 완화하는 과정을 통해 치유되는 느낌을 얻을 수 있도록 한다. 즉, 영화의 치유적 기능이 작동한다. 애니메이션 영화는 영화에 비해 뚜렷한 가상성과 상상성을 가지고 있어 감정의 전달과 표현이 시각적 영향력이 강하고 가능성이 무한하며, 이야기와 주제 전달에 강한 기반을 제공하기도 한다. 이것은 동시에 애니메이션 영화의 치유적 기능을 더 효과적이고 돋보이게 한다. 그래서 풍부한 상상력과 가상성을 갖춘 대중문화 전파 매체로서 애니메이션 영화는 대중들에게 즐거움을 줄 뿐만 아니라 관객들에게 ‘치유’를 전달할 수 있다. 문헌 고찰을 통해 애니메이션 영화의 치유적 기능에 대해 살펴본 결과, 이와 관련된 연구는 대부분 유럽, 미국, 일본 애니메이션 영화가 주를 이루고 있었으며, 반면 중국 애니메이션 영화의 치유적 기능에 관한 연구는 부족한 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 중국 애니메이션 영화를 대중문화 전파 매체로 연구대상으로 삼고 분석심리학 이론을 활용하여 중국 애니메이션 영화에 나타난 스토리텔링의 치유적 기능을 연구하고자 한다. 연구방법은 주로 문헌연구와 사례분석을 기반으로 하며, 구체적으로 다음과 같은 순서로 진행하였다. 첫 번째 단계는 이론적 배경과 선행연구를 진행하였다. 우선 대중문화의 정의와 이론적 전개, 특징을 살펴봄으로써 대중문화 전파 매체로서 애니메이션 영화의 특징을 분석하였다. 그리고 중국 대중문화의 전개와 특징을 살펴보고 대중문화의 영향을 받은 이후 중국 애니메이션 영화의 발전 과정과 특징을 분석하고 정리하였다. 두 번째로 예술치료의 관련 이론을 살펴봄으로써 치료의 유형과 방법의 하나로서 영화치료의 특징과 장점을 통해 영화치유의 개념과 기능을 명확히 제시하였다. 이를 바탕으로 사회적, 정신분석학, 분석심리학 차원의 집단심리에서 영화의 치유적 기능을 관객이 어떻게 작동하는지 탐구하였다. 관객 욕구와 영화 주제와 내용의 상호작용을 강조하면서 집단심리의 세 가지 차원 구분을 통해 분석심리학 이론과 영화의 연관성, 정신분석학과 분석심리학의 두 내용이 영화에 미치는 영향과 차이를 부각하고자 하였다. 그리고 앞선 이론적 고찰 결과와 결합하고 애니메이션 영화 치유의 개념과 방법을 제시하였다. 두 번째 단계는 애니메이션 영화 스토리텔링의 요소와 특성, 분석심리학의 ‘자기실현 과정’ 관련 이론을 살펴봄으로써 분석심리학의 ‘자기실현 과정’ 이론을 활용한 애니메이션 영화 스토리텔링의 치유적 기능을 분석하는 기준을 제시하였다. 세 번째 단계는 분석기준을 중심으로 사례분석을 진행하였다. <나의 붉은 고래>(大鱼海棠, 2016), <나타지마동강세>(哪吒之魔童降世, 2019), <강자아>(姜子牙, 2020), <아이 앰 왓 아이 앰>(雄獅少年, 2021), <심해>(深海, 2023)> 해당 다섯 편의 중국 애니메이션 영화를 분석 대상으로 선정하였다. 사례분석을 통해 중국 애니메이션 영화는 대중문화 전파의 매개체로서 대중문화의 영향을 받고 있으며, 주제는 일상생활과 밀접한 관련이 있고 객관적인 문제점을 반영하는 것이 주를 이루고 있음을 알 수 있었다. 또한 대부분 중국 애니메이션 영화의 표현 소재와 공간 구성에서 중국 전통 문화적 특성을 보인 경우가 있었다. 특히 중국 전통 신화를 바탕으로 그 속의 소재와 이야기를 참고한 애니메이션 영화는 중국 애니메이션 영화로서의 대중문화 전파 매체의 속성뿐만 아니라 애니메이션 영화의 가상성도 강화하였다. 이에 중국 애니메이션 영화에서 치유적 기능을 구현할 수 있는 토대를 마련하고 있음을 알 수 있었다. 그리고 애니메이션 영화 서사의 흐름에 따른 캐릭터의 ‘자기실현 과정’ 분석 따르면 관객은 애니메이션 영화 속 캐릭터들을 어려움과 문제를 극복하고‘자기실현’ 과정을 완성함으로써, 애니메이션 영화가 전달하고자 하는 주제를 이해하고, 현실 세계의 문제와 어려움에 긍정적으로 직면할 수 있는 용기와 격려를 얻어 애니메이션 영화의 치유적 기능을 실현할 수 있었다. 본 연구의 의의는 분석심리학 이론을 바탕으로 중국 애니메이션 영화에 나타난 스토리텔링의 치유적 표현과 그 특징을 탐색하는 데 있다. 이는 중국 애니메이션 영화의 치유적 기능에 관한 연구에 이론적 근거를 제공할 뿐만 아니라 심리 치유 분야에서 애니메이션 영화의 이론적 토대를 마련하는데 도움을 줄 것으로 사료된다.
과학기술의 발달과 함께 인간은 편리함을 누리고 있지만, 여전히 안정된 생활, 개인정보, 건강 등에서 위협과 도전을 받고 있음은 부인할 수 없는 사실이다. 특히 정신건강 문제에 대한 대중의 관심이 커졌으며, 대중문화의 소비와 오락을 통해 욕구를 해소하기도 한다. 애니메이션 영화는 대중문화의 전파 매체인 동시에 예술적 표현의 한 형태이기도 하다. 애니메이션 영화는 대중문화의 전파 매체로서 탈산업사회의 과학기술 발달과 사회적 진보에 영향을 받으며 상업성, 세계화, 기술성, 오락성, 통속성의 대중문화 특징을 가지고 있다. 또한 대중문화의 특성에 영향을 받아 형식과 내용, 주제를 통해 다양성의 표현을 보여주며, 전달되는 사상과 주제는 점점 더 대중의 일상을 기반으로 하며 대중의 관성적 사고와 고정관념을 깨뜨리는 역할을 한다. 따라서 관객(대중)에게는 오락과 카타르시스 역할을 한다. 예술적 표현의 한 형태로서 애니메이션 영화는 그 자체로 정보를 전달하고 감정을 표현하는 역할을 하기도 한다. 동시에 이러한 역할은 예술치료 학문을 창설하는 기반이 되기도 한다. 예술치료 중 하나인 ‘영화치료’는 예술과 대중문화의 전파 매체로서 영화의 기본적 기능과 역할을 다한다. 관객(상담자)이 영화를 관람하고, 등장인물의 경험이나 이야기에 공감하며, 영감을 받거나 성찰을 불러일으키며, 자기 삶에서 압박감이나 부정적 감정을 완화하는 과정을 통해 치유되는 느낌을 얻을 수 있도록 한다. 즉, 영화의 치유적 기능이 작동한다. 애니메이션 영화는 영화에 비해 뚜렷한 가상성과 상상성을 가지고 있어 감정의 전달과 표현이 시각적 영향력이 강하고 가능성이 무한하며, 이야기와 주제 전달에 강한 기반을 제공하기도 한다. 이것은 동시에 애니메이션 영화의 치유적 기능을 더 효과적이고 돋보이게 한다. 그래서 풍부한 상상력과 가상성을 갖춘 대중문화 전파 매체로서 애니메이션 영화는 대중들에게 즐거움을 줄 뿐만 아니라 관객들에게 ‘치유’를 전달할 수 있다. 문헌 고찰을 통해 애니메이션 영화의 치유적 기능에 대해 살펴본 결과, 이와 관련된 연구는 대부분 유럽, 미국, 일본 애니메이션 영화가 주를 이루고 있었으며, 반면 중국 애니메이션 영화의 치유적 기능에 관한 연구는 부족한 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 중국 애니메이션 영화를 대중문화 전파 매체로 연구대상으로 삼고 분석심리학 이론을 활용하여 중국 애니메이션 영화에 나타난 스토리텔링의 치유적 기능을 연구하고자 한다. 연구방법은 주로 문헌연구와 사례분석을 기반으로 하며, 구체적으로 다음과 같은 순서로 진행하였다. 첫 번째 단계는 이론적 배경과 선행연구를 진행하였다. 우선 대중문화의 정의와 이론적 전개, 특징을 살펴봄으로써 대중문화 전파 매체로서 애니메이션 영화의 특징을 분석하였다. 그리고 중국 대중문화의 전개와 특징을 살펴보고 대중문화의 영향을 받은 이후 중국 애니메이션 영화의 발전 과정과 특징을 분석하고 정리하였다. 두 번째로 예술치료의 관련 이론을 살펴봄으로써 치료의 유형과 방법의 하나로서 영화치료의 특징과 장점을 통해 영화치유의 개념과 기능을 명확히 제시하였다. 이를 바탕으로 사회적, 정신분석학, 분석심리학 차원의 집단심리에서 영화의 치유적 기능을 관객이 어떻게 작동하는지 탐구하였다. 관객 욕구와 영화 주제와 내용의 상호작용을 강조하면서 집단심리의 세 가지 차원 구분을 통해 분석심리학 이론과 영화의 연관성, 정신분석학과 분석심리학의 두 내용이 영화에 미치는 영향과 차이를 부각하고자 하였다. 그리고 앞선 이론적 고찰 결과와 결합하고 애니메이션 영화 치유의 개념과 방법을 제시하였다. 두 번째 단계는 애니메이션 영화 스토리텔링의 요소와 특성, 분석심리학의 ‘자기실현 과정’ 관련 이론을 살펴봄으로써 분석심리학의 ‘자기실현 과정’ 이론을 활용한 애니메이션 영화 스토리텔링의 치유적 기능을 분석하는 기준을 제시하였다. 세 번째 단계는 분석기준을 중심으로 사례분석을 진행하였다. <나의 붉은 고래>(大鱼海棠, 2016), <나타지마동강세>(哪吒之魔童降世, 2019), <강자아>(姜子牙, 2020), <아이 앰 왓 아이 앰>(雄獅少年, 2021), <심해>(深海, 2023)> 해당 다섯 편의 중국 애니메이션 영화를 분석 대상으로 선정하였다. 사례분석을 통해 중국 애니메이션 영화는 대중문화 전파의 매개체로서 대중문화의 영향을 받고 있으며, 주제는 일상생활과 밀접한 관련이 있고 객관적인 문제점을 반영하는 것이 주를 이루고 있음을 알 수 있었다. 또한 대부분 중국 애니메이션 영화의 표현 소재와 공간 구성에서 중국 전통 문화적 특성을 보인 경우가 있었다. 특히 중국 전통 신화를 바탕으로 그 속의 소재와 이야기를 참고한 애니메이션 영화는 중국 애니메이션 영화로서의 대중문화 전파 매체의 속성뿐만 아니라 애니메이션 영화의 가상성도 강화하였다. 이에 중국 애니메이션 영화에서 치유적 기능을 구현할 수 있는 토대를 마련하고 있음을 알 수 있었다. 그리고 애니메이션 영화 서사의 흐름에 따른 캐릭터의 ‘자기실현 과정’ 분석 따르면 관객은 애니메이션 영화 속 캐릭터들을 어려움과 문제를 극복하고‘자기실현’ 과정을 완성함으로써, 애니메이션 영화가 전달하고자 하는 주제를 이해하고, 현실 세계의 문제와 어려움에 긍정적으로 직면할 수 있는 용기와 격려를 얻어 애니메이션 영화의 치유적 기능을 실현할 수 있었다. 본 연구의 의의는 분석심리학 이론을 바탕으로 중국 애니메이션 영화에 나타난 스토리텔링의 치유적 표현과 그 특징을 탐색하는 데 있다. 이는 중국 애니메이션 영화의 치유적 기능에 관한 연구에 이론적 근거를 제공할 뿐만 아니라 심리 치유 분야에서 애니메이션 영화의 이론적 토대를 마련하는데 도움을 줄 것으로 사료된다.
With the development of science and technology, despite that human beings enjoy convenience, it is undeniable that they are still threatened and challenged in aspects such as stable life, personal information, and health. In particular, the general public has become more concerned about mental healt...
With the development of science and technology, despite that human beings enjoy convenience, it is undeniable that they are still threatened and challenged in aspects such as stable life, personal information, and health. In particular, the general public has become more concerned about mental health issues, and desires have been met through the consumption of popular culture and entertainment. Animated films are both a medium for mass cultural dissemination and a form of artistic expression. As a medium for mass cultural dissemination, animated films have been influenced by the development of science and technology and social progress in post-industrial society, and have the characteristics of commercial, global, technical, entertaining and popular mass culture. Influenced by the characteristics of popular culture, animated films show diversity in form, content, themes, etc., and the ideas and themes they convey are increasingly presented in the daily real life of the public. It mainly focuses on breaking the public's inertial thinking and stereotypes, thus playing the role of entertainment and catharsis for the audience (the public). As a form of artistic expression, animated films themselves have the function of conveying information and emotional expression. At the same time, this role is also the foundation for the creation of the art therapy discipline. As a perceptual model in art therapy, ‘cinema therapy’ plays the basic function and role of film as a medium for art and mass cultural communication, allowing the audience (consultant) to resonate with the experience or story of the character, be inspired or cause reflection, relieve their own stress or negative emotions in life, and thus gets the feeling of being healed. That is, the healing function of the movie. Compared with movies, animated films are hypothetical and imaginative, which gives the transmission and expression of emotions a stronger visual impact and unlimited possibilities, and also provides a strong foundation and motivation for the transmission of stories and themes in animated movies. At the same time, it also makes the healing function of animated films more effective and salient. Therefore, animated films, as a medium for mass cultural dissemination with rich imagination and virtuality, can not only bring joy to the public, but also heal the audience. Through literature review, it was found that most of the research objects related to the healing function of animated films are mainly animated films from Europe, America, and Japan, and there is insufficient research on the healing function of Chinese animated films. Given this, this paper takes Chinese animated films, as a medium for mass cultural dissemination, as the research object and uses the theory of analytical psychology to study the healing function of storytelling in Chinese animated films. The research method of this paper is mainly based on literature research and case analysis. The specific research sequence is as follows. In the first stage, the theoretical background and preliminary research are carried out. First, by examining the definition, theoretical development and characteristics of popular culture, the characteristics of animated films as a medium for mass cultural dissemination are analyzed. Then, the development characteristics of popular culture in China are studied, and the development course and characteristics of Chinese animated films influenced by popular culture are analyzed and summarized. Secondly, by investigating the related theories of art therapy, this paper explores the characteristics and advantages of cinema therapy as one of the treatment types and methods, and clarifies the concept and function of cinema therapy. On this basis, this paper discusses how audiences can utilize the healing function of films in collective psychology at the social, spiritual, and psychological levels. While emphasizing the interaction between audience needs, film themes and content, it also highlights the correlation between analytical psychology theory and films by distinguishing three levels of collective psychology, as well as the influence and difference of psychoanalysis and psychoanalysis on films. Combined with the previous theoretical investigation results, the concept and method of animated film healing are proposed. In the second stage, by studying the elements and characteristics of storytelling in animated films, as well as the relevant theories of the ‘self-realization process’ in analytical psychology, a benchmark for analyzing the healing function of storytelling in animated films using the ‘self-realization process’ theory of analytical psychology is proposed. In the third stage, based on the analysis criteria, five Chinese animated films, including Big Fish & Begonia (2016), Nezha: Birth of the Demon Child (2019), Jiang Ziya (2020), I Am What I Am (2021), and Deep Sea (2023), are selected as the objects of analysis, it can be seen that Chinese animated films, as a medium of mass culture dissemination, are influenced by mass culture, and the themes are closely related to daily life. And the performance materials and spatial composition of most Chinese animated films reflect the characteristics of traditional Chinese culture. This is especially true of animated films based on traditional Chinese myths and referencing material and stories from them, which not only enhances its attributes as a popular cultural communication of Chinese animated films, but also reinforces the imagination of animated films. It laid the foundation for the realization of the healing function of Chinese animated films. Moreover, from the analysis of the character's ‘self-realization process’ based on the narrative process of animated films, the audience can overcome difficulties and problems through the characters in animated films, complete the process of ‘self-realization’, understand the theme that the cartoon wants to convey, gain the courage and encouragement to actively face the problems and difficulties in the real world, thus realizing the healing function of animated films. The significance of this study is to explore the healing performance and characteristics of storytelling in Chinese animated films based on the theory of analytical psychology. I hope this study can not only provide a theoretical basis for the study of the healing function of Chinese animated films but also lay a theoretical foundation for animated films in the field of psychological healing.
With the development of science and technology, despite that human beings enjoy convenience, it is undeniable that they are still threatened and challenged in aspects such as stable life, personal information, and health. In particular, the general public has become more concerned about mental health issues, and desires have been met through the consumption of popular culture and entertainment. Animated films are both a medium for mass cultural dissemination and a form of artistic expression. As a medium for mass cultural dissemination, animated films have been influenced by the development of science and technology and social progress in post-industrial society, and have the characteristics of commercial, global, technical, entertaining and popular mass culture. Influenced by the characteristics of popular culture, animated films show diversity in form, content, themes, etc., and the ideas and themes they convey are increasingly presented in the daily real life of the public. It mainly focuses on breaking the public's inertial thinking and stereotypes, thus playing the role of entertainment and catharsis for the audience (the public). As a form of artistic expression, animated films themselves have the function of conveying information and emotional expression. At the same time, this role is also the foundation for the creation of the art therapy discipline. As a perceptual model in art therapy, ‘cinema therapy’ plays the basic function and role of film as a medium for art and mass cultural communication, allowing the audience (consultant) to resonate with the experience or story of the character, be inspired or cause reflection, relieve their own stress or negative emotions in life, and thus gets the feeling of being healed. That is, the healing function of the movie. Compared with movies, animated films are hypothetical and imaginative, which gives the transmission and expression of emotions a stronger visual impact and unlimited possibilities, and also provides a strong foundation and motivation for the transmission of stories and themes in animated movies. At the same time, it also makes the healing function of animated films more effective and salient. Therefore, animated films, as a medium for mass cultural dissemination with rich imagination and virtuality, can not only bring joy to the public, but also heal the audience. Through literature review, it was found that most of the research objects related to the healing function of animated films are mainly animated films from Europe, America, and Japan, and there is insufficient research on the healing function of Chinese animated films. Given this, this paper takes Chinese animated films, as a medium for mass cultural dissemination, as the research object and uses the theory of analytical psychology to study the healing function of storytelling in Chinese animated films. The research method of this paper is mainly based on literature research and case analysis. The specific research sequence is as follows. In the first stage, the theoretical background and preliminary research are carried out. First, by examining the definition, theoretical development and characteristics of popular culture, the characteristics of animated films as a medium for mass cultural dissemination are analyzed. Then, the development characteristics of popular culture in China are studied, and the development course and characteristics of Chinese animated films influenced by popular culture are analyzed and summarized. Secondly, by investigating the related theories of art therapy, this paper explores the characteristics and advantages of cinema therapy as one of the treatment types and methods, and clarifies the concept and function of cinema therapy. On this basis, this paper discusses how audiences can utilize the healing function of films in collective psychology at the social, spiritual, and psychological levels. While emphasizing the interaction between audience needs, film themes and content, it also highlights the correlation between analytical psychology theory and films by distinguishing three levels of collective psychology, as well as the influence and difference of psychoanalysis and psychoanalysis on films. Combined with the previous theoretical investigation results, the concept and method of animated film healing are proposed. In the second stage, by studying the elements and characteristics of storytelling in animated films, as well as the relevant theories of the ‘self-realization process’ in analytical psychology, a benchmark for analyzing the healing function of storytelling in animated films using the ‘self-realization process’ theory of analytical psychology is proposed. In the third stage, based on the analysis criteria, five Chinese animated films, including Big Fish & Begonia (2016), Nezha: Birth of the Demon Child (2019), Jiang Ziya (2020), I Am What I Am (2021), and Deep Sea (2023), are selected as the objects of analysis, it can be seen that Chinese animated films, as a medium of mass culture dissemination, are influenced by mass culture, and the themes are closely related to daily life. And the performance materials and spatial composition of most Chinese animated films reflect the characteristics of traditional Chinese culture. This is especially true of animated films based on traditional Chinese myths and referencing material and stories from them, which not only enhances its attributes as a popular cultural communication of Chinese animated films, but also reinforces the imagination of animated films. It laid the foundation for the realization of the healing function of Chinese animated films. Moreover, from the analysis of the character's ‘self-realization process’ based on the narrative process of animated films, the audience can overcome difficulties and problems through the characters in animated films, complete the process of ‘self-realization’, understand the theme that the cartoon wants to convey, gain the courage and encouragement to actively face the problems and difficulties in the real world, thus realizing the healing function of animated films. The significance of this study is to explore the healing performance and characteristics of storytelling in Chinese animated films based on the theory of analytical psychology. I hope this study can not only provide a theoretical basis for the study of the healing function of Chinese animated films but also lay a theoretical foundation for animated films in the field of psychological healing.
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#대중문화 전파 매체 분석심리학 ‘자기실현 과정’ 스토리텔링 치유적 기능 중국 애니메이션 영화 Popular Culture Communication Media Analytical Psychology ‘Self-realization process’ Storytelling Healing Function Chinese Animated Films
학위논문 정보
저자
왕위안쉐
학위수여기관
동서대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
영상콘텐츠학과
지도교수
최동혁
발행연도
2024
총페이지
205
키워드
대중문화 전파 매체 분석심리학 ‘자기실현 과정’ 스토리텔링 치유적 기능 중국 애니메이션 영화 Popular Culture Communication Media Analytical Psychology ‘Self-realization process’ Storytelling Healing Function Chinese Animated Films
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