The purpose of this research was to offer basic data for study of men's suits by investigating the buying conditions of men's suits. For data collection, a questionnaire was composed of a purchasing price, a purchasing place, the source of the information, the reason of the suit buying, a standard f...
The purpose of this research was to offer basic data for study of men's suits by investigating the buying conditions of men's suits. For data collection, a questionnaire was composed of a purchasing price, a purchasing place, the source of the information, the reason of the suit buying, a standard for choice, recognition of the ready-made suit's size and a number of suits they buy etc. The subjects of this research were male who aged 20∼59 and resided in Seoul and the capital region. The results of the research were summarized as the following : 1. Most of the men purchased a ready-made suit rather than a custom suit and a easy-order suit because of the convenience for buying. But the elder was tend to purchase a custom suit than the younger. And the reason of custom suit or easy-order suit buying was size for fitness. 2. It was usually done in a department store and an agency as a purchasing place. The men who resided in Seoul used a department store more than ones who resided in the capital region. Most of the men used bargain sale. The source of the information of suits came principally himself and a wife. Most of the men purchased the suits with their wives of themselves. The elder depended upon their wives for buying suit than the younger. The standards for buying the ready-made suit were color, style and price. The number of suit they buy in a year was 0.9 suits for S/F, 0.7 suits for winter, 0.4 suits for summer and 0.2 suits for combination. The main purchasing price was 150,000∼250,000 won. 3. Most of the consummer was to be satisfied a sense of wearing, color, design etc, but they ware not to be satisfied price, A/S, size etc for ready-made suits. And they usually didn't know the size of ready-made suits.
The purpose of this research was to offer basic data for study of men's suits by investigating the buying conditions of men's suits. For data collection, a questionnaire was composed of a purchasing price, a purchasing place, the source of the information, the reason of the suit buying, a standard for choice, recognition of the ready-made suit's size and a number of suits they buy etc. The subjects of this research were male who aged 20∼59 and resided in Seoul and the capital region. The results of the research were summarized as the following : 1. Most of the men purchased a ready-made suit rather than a custom suit and a easy-order suit because of the convenience for buying. But the elder was tend to purchase a custom suit than the younger. And the reason of custom suit or easy-order suit buying was size for fitness. 2. It was usually done in a department store and an agency as a purchasing place. The men who resided in Seoul used a department store more than ones who resided in the capital region. Most of the men used bargain sale. The source of the information of suits came principally himself and a wife. Most of the men purchased the suits with their wives of themselves. The elder depended upon their wives for buying suit than the younger. The standards for buying the ready-made suit were color, style and price. The number of suit they buy in a year was 0.9 suits for S/F, 0.7 suits for winter, 0.4 suits for summer and 0.2 suits for combination. The main purchasing price was 150,000∼250,000 won. 3. Most of the consummer was to be satisfied a sense of wearing, color, design etc, but they ware not to be satisfied price, A/S, size etc for ready-made suits. And they usually didn't know the size of ready-made suits.
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문제 정의
그러나 남성복 특히 수트에 대한 연구는 여성복이나 아동복 연구에 비해 아직 활발히 이루어지지 않는 실정이다. 따라서 본 연구는 남성복 연구의 발전을 위해 수도권 도시근로자를 중심으로 성인 남자들의 수트 구매 실태를 조사, 파악함으로써 남성복 연구의 기초 자료를 제시하는데 그 목적을 두고 있다.
제안 방법
본 연구에서 사용한 설문지는 성인 남자의 수트 구매 실태를 조사하기 위한 것으로 다음과 같이 구성하였으며, 설문지의 내용은 타 연구의 설문지를 참고로 하였다.
성인 남자의 수트 구매 실태를 파악하기 위해 설문지는 구매실태 및 수트의 불만족 요인, 치수 인지도 등 총 20문항으로 구성되었다.
연구대상자의 일반적 배경은 연령, 학력, 직업, 월수입 등 6문항으로 구성되었다.
대상 데이터
본 연구의 조사 대상은 수도권 지역에 거주하고 있는 도시 근로자 중 단순임 의추출법 (simple random sampling)에 의해 20세 이상의 남자 218명이었으며, 1999년 7월 17일부터 8월 29일에 걸쳐 설문조사를 실시하였다. 연구대상자의 일반환경변인 별 분포도는 <표 1>과 같다.
데이터처리
이용하였다. 또한 F-test, 广test로 유의성을 검증하였으며 연구결과 및 고찰에서는 유의성이 검증된 내용을 위주로 논의하였다.
설문을 통해 수집된 자료는 SPSS프로그램으로 처리하였고 분석방법은 주로 빈도, 평균, 교차분석 등을 이용하였다. 또한 F-test, 广test로 유의성을 검증하였으며 연구결과 및 고찰에서는 유의성이 검증된 내용을 위주로 논의하였다.
성능/효과
1. 제작에 따른 수트별 구매 실태를 조사한 결과, 응답자의 대부분이 기성복을 구입한 경험이 있으며 맞춤복은 약 67%, 이지오더는 약 21%만 이 구입경험이 있는 것을 알 수 있다. 또한 구 입 제품 형태를 보면, 주로 기성복을 구입하는 것을 알 수 있으며 연령별 비교에서 기성복의 경우 30대, 20대, 40대, 50대의 순서로 많이 구 입하며, 연령이 많아질수록 맞춤복을 많이 구 입하는 것을 알 수 있다.
2. 수트의 구매 장소로는 백화점을 가장 많이 이용하였으며 그 외 대리점, 양복점 . 할인 매장, 재래시장의 순서로 이용하는 것을 알 수 있으며, 서울의 직장인은 수도권의 직장인보다 백화점을 다소 많이 이용하며 수도권의 직장인들은 대리점이나 양복점의 이용이 서울보다 높은 것을 알 수 있다.
3. 기성복 수트의 만족에서는 타 요인에 비해 착용감, 색상, 디자인 등의 순서로 만족하는 반면, 가격, A/S, 사이즈 등의 만족도는 낮은 것을 알 수 있으며, 대부분의 소비자들은 제품 치수를 알지 못하는 것을 알 수 있다. 이상으로 성인 남자의 수트 구매 실태를 살펴보았으나 선행 연구의 부족으로 인해 비교 분석을 통한 검증이 잘 이루어지지 않았다.
기성복 수트에 대한 만족도를 알아보기 위해 5점 척도법으로 조사한 결과 (표 19), 착용감 (3.56점), 색상 (3.52점), 디자인 (3.45점) 등의 순서로 만족도가 높은 것으로 나타난 반면, 가격 (2.69점), A/S (2.89 점), 사이즈 (3.12점) 등의 순서로 만족도가 낮은 것으로 나타났다.
또한 특정 브랜드를 선호하는 이유를 보기를 제시한 후 번호의 순서대로 복수 응답을 통해 조사한 결과 (표 15), 스타일 (39.0%), 상표 (25.3%), 착용감(23.4 %), 가격 (19.3%) 등의 순서로 나타났다.
수트의 구매 장소를 조사한 결과 (표 6), 백화점이 65.3%로 가장 높았고 대리점이 17.1%, 양복점과 할인 매장이 각각 8.3%, 재 래 시장이 0.9%인 것으로 나타났다. 한편 TexHerald 의 조사 결과는 백화점 (38.
연령에 따른 구입 제품 형태를 조사한 결과 (표 4) 기성복의 경우 30대가 92.7%로 가장 높았고, 20대가 89.8%, 40대가 84.1%, 50대가 69.0%로 나타났다. 한편 맞춤복은 50대가 27.
제작에 따른 수트별 구매 실태를 살펴보기 위해 먼저 기성복, 맞춤복, 이지오더의 구매경험을 조사한 결과는와 같이 응답자의 대부분인 97.9%가 기성복을 구입한 경험이 있으며, 맞춤복은 66.8%, 이지오더는 21.4%가 구매 경험이 있는 것으로 나타났다.
제품치수의 인지도를 살펴본 결과 (표 20), 86.6% 의 응답자가 제품치수를 모르는 것으로 나타났다.
직장 위치에 따른 구매 장소를 비교한 결과 (표 7), 서울은 백화점이 73.4%, 대리점 10.5%, 할인 매장 9.7%, 양복점 5.6%로 나타났고, 수도권의 경우 백화점 56.3%, 대리점 27.1%, 양복점 10.6%의 순서로 많이 이용하는 것으로 나타났다.
수트의 구매 장소로는 백화점을 가장 많이 이용하였으며 그 외 대리점, 양복점 . 할인 매장, 재래시장의 순서로 이용하는 것을 알 수 있으며, 서울의 직장인은 수도권의 직장인보다 백화점을 다소 많이 이용하며 수도권의 직장인들은 대리점이나 양복점의 이용이 서울보다 높은 것을 알 수 있다. 또한 수트의 구매 이유로는 필요한 경우가 생겨서가 가장 많았으며 대부분의 남성들이 바겐세일을 이용하는 것을 알 수 있다.
후속연구
이상으로 성인 남자의 수트 구매 실태를 살펴보았으나 선행 연구의 부족으로 인해 비교 분석을 통한 검증이 잘 이루어지지 않았다. 따라서 본 기초로 하여 다양한 남성복의 연구가 이루어져야 된다고 사료된다.
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