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프레임 장성이 차량의 조종안정서에 미치는 영향
Effects of Chassis Frame Stiffness on Vehicle Handling Characteristics 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.10 no.4, 2002년, pp.100 - 105  

이병림 (현대자동차 남양연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In order to investigate how the chassis frame stiffness including body structure affects vehicle handling characteristics, in this paper, objective test evaluations such as steady state circle maneuvering test and pulse input transient test are performed. The basic steer characteristics can be obtai...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 프레임을 사용하는 SUV 차량에 대해 프레임을 포함한 차체의 강성을 증가시켰을 때 차량의 조종안정성에 미치는 영향을 정량적으로 검토하고자 한다. 이를 위해, 프레임을 포함하는 차체의 굽힘 및 비틀림 현상을 진동모 우드로부터 확인하고, 변형에 영향을 끼치는 부분을 기존 차량의 특성을 고려하여 강성 보강을 실시한다.
  • 프레임을 포함한 차체의 강성을 보완하는 경우 차량의 기본 특성이 어떻게 변화하는지에 대해 차량의 정상원선회 시스티어 특성을 대표적으로 표현할 수 있는 스태빌리티 팩터에 대해 살펴보고, 오픈 루프(open loop) 시험인 펄스 입력 과도 응답 시험 결과를 이용하는 4파라메터 방법에 대해 검토하고자 한다. Fig.
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참고문헌 (14)

  1. W. F. Milliken, Jr, F. Dell'Amico, R. S. Rice, 'The Static Directional Stability and Control of Automobile,' SAE 760712, 1976 

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  3. R. W. Allen, T. J. Rosenthal, H. T. Szostak, 'Steady State and Transient Analysis of Ground Vehicle Handling,' SAE 870495, 1987 

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  5. M. Abe, et al., 'Improvement of Vehicle Handling Safety with Vehicle Side Slip Control by Direct Yaw Moment,' 16th IAVSD Symposium, 1999 

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  9. D. A. Crolla, R. P. King, H. A. S. Ash, 'Subjective and Objective Assessment of Vehicle Handling Performance,' FISITA F2000 G346, 2000 

  10. 安部正人, '自動車の運動と制御,' 山海堂, 1992 

  11. カヤバ工業(株), '自動車の操舵系と操安性,' 山海堂, 1995 

  12. G. H. Heydinger, P. A. Grygier, S. W. Lee, 'Pulse Testing Techniques Applied to Vehicle Handling Dynamics,' SAE 930828, 1993 

  13. S. Vedamuthu, E. H. Law, 'An Investigation of the Pulse Steer Method for Determing Automobile Handling Qualities,' SAE 930829, 1993 

  14. (社)自動車技術會, '自動車の制御技術 2 : 自動事技術シリズ,' 朝倉朝書店, 1997 

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