평가결과에 대한 과학적이고 다차원적인 분석은 학습자, 교수자에게 중요한 정보를 제공해 주는 역할을 한다. 기존의 평가관련 연구들이 평가도구 개발에 치우친 경향이 있고, 평가결과에 대한 분석은 단편적이고 일차원적인 분석이 대부분이었다. 본 연구에서는 평가결과를 다차원적으로 분석함으로써, 질 높은 교수학습이 이루어질 수 있도록 학습자 및 교수자에게 다양한 정보를 제공해 주는 데 목적을 두고 개발되었다. 차원은 기간, 학생, 평가영역, 난이도, 점수의 5차원으로 분류하였다. 분석결과는 Dcube. 그래프, 스프레드시트 등의 다양한 형태로 제공된다.
평가결과에 대한 과학적이고 다차원적인 분석은 학습자, 교수자에게 중요한 정보를 제공해 주는 역할을 한다. 기존의 평가관련 연구들이 평가도구 개발에 치우친 경향이 있고, 평가결과에 대한 분석은 단편적이고 일차원적인 분석이 대부분이었다. 본 연구에서는 평가결과를 다차원적으로 분석함으로써, 질 높은 교수학습이 이루어질 수 있도록 학습자 및 교수자에게 다양한 정보를 제공해 주는 데 목적을 두고 개발되었다. 차원은 기간, 학생, 평가영역, 난이도, 점수의 5차원으로 분류하였다. 분석결과는 Dcube. 그래프, 스프레드시트 등의 다양한 형태로 제공된다.
A systematic and multi-dimensional analysis in evaluation results may play a role of providing both learners and instructors with essential information. Conventional types of evaluation research have a tendency of partiality for developing evaluation tools, and analyzing the evaluation results has m...
A systematic and multi-dimensional analysis in evaluation results may play a role of providing both learners and instructors with essential information. Conventional types of evaluation research have a tendency of partiality for developing evaluation tools, and analyzing the evaluation results has mostly been fragmentary and a one-dimensional analysis. In this study, through analyzing evaluation results in a multi-dimensional way, a multi-dimensional evaluation result analyzing system was developed for the purpose of providing various information for both learners and instructors to accomplish quality learning teaching. Dimensions are classified into four dimensions including period, student, difficulty degree, and evaluation domain. Analysis results are presented in various types of Dcube, graphs, and spreadsheets.
A systematic and multi-dimensional analysis in evaluation results may play a role of providing both learners and instructors with essential information. Conventional types of evaluation research have a tendency of partiality for developing evaluation tools, and analyzing the evaluation results has mostly been fragmentary and a one-dimensional analysis. In this study, through analyzing evaluation results in a multi-dimensional way, a multi-dimensional evaluation result analyzing system was developed for the purpose of providing various information for both learners and instructors to accomplish quality learning teaching. Dimensions are classified into four dimensions including period, student, difficulty degree, and evaluation domain. Analysis results are presented in various types of Dcube, graphs, and spreadsheets.
이 논문을 인용한 문헌
저자의 다른 논문 :
활용도 분석정보
상세보기
다운로드
내보내기
활용도 Top5 논문
해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다. 더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.