$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

창의성 계발을 위한 대학과 중등학교간 과학과 연계 프로그램의 개발 및 시범적용 연구

Development and Implementation of Middle School Science Program for Fostering of Students' Creativity Through Partnerships Between University and Local Schools

초록

이 연구는 다양한 창의적 교수 전략을 이용하여 학생들의 창의력 계발을 위한 프로그램을 개발, 적용하여 그 효과를 검증하고, 프로그램에 대한 교사와 학생의 인식을 조사 분석하여 향후 확대 실시를 위한 개선점을 모색하는데 목적을 두었다. 중학교 7학년 과학과 내용 중 일부를 다양한 교수 전략을 이용하여 창의력 프로그램으로 개발하고, 이를 3학급 93명의 학생들을 대상으로 약 3개월 동안 처치하였다. 연구 결과, 실험집단 학생들의 창의력이 전통적인 과학 수업을 받은 학생에 비하여 크게 향상 되었다. 특히 창의력 하위 요소 중 개방성 요소에서 큰 향상이 있었다. 과학 성적에 따른 창의력 변화를 분석한 결과, 과학 성적이 높을수록 창의력에 큰 향상이 있었다. 창의력 프로그램과 그 적용에 대한 교사와 학생의 인식을 조사한 결과, 모든 교사와 대다수의 학생들이 긍정적인 인식을 나타내어, 학교 현장에 적용 가능성이 높음을 확인할 수 있었다. 프로그램 적용상의 문제점을 분석한 결과, 수업시간의 부족, 학급당 인원의 과다, 학생들의 적극적 참여 결여 등의 문제점이 드러났다. 따라서 창의력 계발을 위한 프로그램에 대한 지속적인 연구와 함께 이러한 문제점들에 대한 해결 방안이 사전에 모색되어야 할 것이다.

Abstract

The purposes of this study were to find out the effectiveness of instructional program developed utilizing various strategies to foster the students creativity in science and to analyze the recognition of the students as well as the science teachers on this program for the improvement of the program. Instructional program was consisted of student's worksheet and teacher guidebook. This program was applied to 93 7th grade students for three months. Result of this study showed that the students in experimental group got higher scores than those in the control group, which implied that creativity of the students could be promoted through specially designed program. Analysis of the change of creativity of the students by science achievement showed that the degree of promotion of creativity was higher as the achievement of the students becomes higher. Recognition on this program of the students and teachers who participated in this project revealed positive in that this program was different from the instructional program they have used and that this program would make the students eager to learn and explore the phenomena they faced. Students and teachers also indicated that shortage of instructional time, too many students in class, passive attitude of the students in class discussion, and so on as the problem they have to solve in running the program.

이미지/표/수식 (7)

참고문헌 (15)

  1. OECD Reviews of national science and technology policy:Republic of Korea, Paris: Author, 1996. 
  2. 교육부 중학교 교육 과정 해설(III). 대한교과서 주식회사, 1999. 
  3. Seo, H. A.; Cho, S. H.; Park, S. I. Development of theEducational Strategies for Fostering Students' Creativityin Schools; KEDI: Research report RR 2001-6. 2001. 
  4. Shayer, M. The long-term effects of cognitive accelerationon pupil's school achievement, 1997. 
  5. Choi, B. S.; Choi, M. H.; Nam, J. H.; Lee, S. K. J. Kor.Assoc. Res. Sci. Educ. 2002, 22(3), 422. 
  6. Han, H. S.; Choi, B. S.; Kang, S. M.; Park, J. Y. J. Kor.Assoc. Res. Sci. Educ. 2002, 22(3), 571. 
  7. Shin, K. I.; Lee, S. K.; Shin, A. K.; Choi, B. S. J. Kor.Chem. Soc. 2003, 47(2), 165. 
  8. 정일환; 이종수; 정재삼 학술연구 지원사업 평가.조정연구, 서울: 한국학술진흥재단, 2000 
  9. Clark, B. R. The modern integration of research activitieswith teaching and learning. Journal of HigherEducation, May-June, 1997, 8(3), 24. 
  10. NSF 2003. http://www.nsf.gov/pubs/2003/nsf03532/nsf03532.htm. 
  11. Dearing, R. Higher education in the learning society,London: National Committee of Inquiry into HigherEducation, 1997. 
  12. Choi, K. H.; Cho, Y. S.; Cho, D. J. J. Kor. Assoc. Res.Sci. Educ. 1998, 18(2), 149. 
  13. Adey. P. and Shayer. M. Accelerating the developmentof formal thinking in middle and high school students,Journal of Research in Science Teaching, 1990, 27, 267. 
  14. Adey. P. and Shayer. M. Accelerating the developmentof formal thinking in middle and high school studentsIV: Three years after a two year intervention, Journal ofResearch in Science Teaching, 1993, 30, 351. 
  15. 정원식, 이영덕 간편 창의성 검사. 코리안 테스팅 센타, 1995. 

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • ScienceON :
  • KCI :

원문 URL 링크

원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다. (원문복사서비스 안내 바로 가기)

상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일