The purpose of this study is to grasp musical expression in the Monastery of La Tourette, an architectural work produced by an architect, Le Corbusier and a musician, Iannis Xenakis based on a musical piece, Metastasis. The results of the study on musical expression in the Monastery of La Tourette, ...
The purpose of this study is to grasp musical expression in the Monastery of La Tourette, an architectural work produced by an architect, Le Corbusier and a musician, Iannis Xenakis based on a musical piece, Metastasis. The results of the study on musical expression in the Monastery of La Tourette, which was done through analysis of correlation in expression between architecture and music, and spatial characteristics of this monastery, are as follows: First, in modern architecture and music, the expression of the space-time continuum concept is emphasized. Second, the architectural characteristics in this monastery that constitute musical expression are the Modular, confliction and fluidity in composition, plastic (acoustic) shape and symbolic shape. Third, these architectural characteristics are found to be expressed as counterpoint, alteration, temporality, acoustics and canon of music.
The purpose of this study is to grasp musical expression in the Monastery of La Tourette, an architectural work produced by an architect, Le Corbusier and a musician, Iannis Xenakis based on a musical piece, Metastasis. The results of the study on musical expression in the Monastery of La Tourette, which was done through analysis of correlation in expression between architecture and music, and spatial characteristics of this monastery, are as follows: First, in modern architecture and music, the expression of the space-time continuum concept is emphasized. Second, the architectural characteristics in this monastery that constitute musical expression are the Modular, confliction and fluidity in composition, plastic (acoustic) shape and symbolic shape. Third, these architectural characteristics are found to be expressed as counterpoint, alteration, temporality, acoustics and canon of music.
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문제 정의
따라서 이러한 그의 건축을 이해하는 것은 실내와 건축디자인에서의 음악적 이해를 위해서 필요하다. 이에 본 연구는 르 꼬르뷔제의 건축작품에서 음악적 특성이 어떻게 표현되었는지 파악하는데 그 목적이 있다.
가설 설정
해가 남쪽과 서쪽 외관을 지날 때, 회랑을 조명하는 빛과 그림자의 명암의 배합으로 벽과 바닥에 나타나는 형태는 하루의 과정에 따라 변한다.21) 비대칭 외부는 시간의 통과에 따라 내부의 건축적 시간성을 확장시키는 것이다. 이러한 빛과 그림자의 대비는 수도운티에 의해서도 나타난다.
제안 방법
본 연구의 진행 방법은 다음과 같다. 건축과 음악의 표현에서 의상 관성과 라 뚜레뜨 수도원의 공간 특성을 고찰하여 이론적 배경을 정립하고, 이상의 내용을 토대로 라 뚜레뜨 수도원에서 나타난 음악적 표현을 건축적 특성으로 나누어 분석한다.
리게 티는 말하기를, "작곡의 기술적 과정은 과포화된 용액 안에 결정의 형태를 넣은 것과 같고, 그것은 결정체(crystal)의 순간에만 볼 수 있다”고 했다. 리게 티는 공간성을 위해 '소리의 망(sound webs)'을 제안했으며, 크세나키스(I. Xenakis)는 대위법적인 선(contrapuntal lines)에 의한 '소리의 덩어리(sound mass)를 제안했다.5)
크세나키스는 건축의 비례가 음악의 비례와 유사하다고 보고, 라 뚜레뜨 수도원에서 황금비와 피보나치 수열에 기본을 둔 모듈러의 새로운 사용법을 개발함으로써 건축적 시간성을 탐구했다. 크세나키스는 라 뚜레뜨 수도창문 디자인디자인 과정에서 음악적 리듬(musical rhythm)을 창조하기 위해, *) 모듈러 치수에 근거한 구성요소를 황금분할의 4개의 형 (a, b, c, d)으로유형화하고, 이들의 다양한 '조합' 속에서 최종 디자인을 선택했다.
대상 데이터
본 연구는 르 꼬르뷔제의 건축작품에서 나타난 음악적 표현에 관하여 논하며, 그 범위는 르 꼬르뷔제의 라 뚜레뜨 수도원 (The Monastery of La Tourette)으로 한정한다. 라 뚜레뜨 수도원은 음악가 야니스 크세나키스(Iannis Xenakis)와의 공동작품이며, 크세나키스의 음악작품인 '메타스타시스(Metastasis)'를원천으로 하여 음악적 표현이 잘 이루어진 작품이기 때문이다.
성능/효과
② 성당과 수도원의 매스, 성소와 성구안치소의 형태, 파동 창의 모듈러, 예배실의 빛의 형식, 회랑의 빛과 그림자, 재질 등에서의 대립적 이중성은 음악적 변화를 나타내며, 회랑의 빛과 그림자는 유동적 시간성을 표현한다.
이상의 내용에서와 같은 대립적 이중성을 통해 음악적 변화가 이루어지며, 회랑의 빛과 그림자는 유동적 시간성을 표현한다.
이상의 내용에서와 같은 부유하는 형태, 상호관입, 시퀸스의변화, 중첩을 통한 유동성에 의한 건축적 시간성의 표현으로 시간예술인 음악은 표현된다.
첫째, 건축과 음악은 시공간의 개념과 비례, 리듬, 색채 등의 형석의 표현에서 밀접한 관계를 보인다. 현대물리학의 상대성이론으로 형성된 새로운 시공간 개념에 의한, 많은 건축가들의 운동감을 통한 건축의 시간성 탐구와 많은 음악가들의 정지성올 통한 음악의 공간성 탐구는, 두 영역의 개념의 표현에서의 상관성을 보여준다.
참고문헌 (13)
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Corbusier, L., 르 꼬르뷔제 전 작품집 7, 보원, 1994
Jenger, J., 크 꼬르뷔제: 인간을 위한 건축, 김교신 역, 시공사, 1997
Kandinsky, W., 예술에서의 정신적인 것에 대하여, 권영필 역, 열화당, 2000
Corbusier, L., The Monastery of La Tourette, La Tourette and Other Buildings and Projects, 1955-1957, Garland, Fondatin Le Corbusier, 1984
Curits, W.J,R., Le Corbusier: Ideas and Fonns, Phaidon, 2001
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Xenakis, I., Concerning Time, Translated by Robert Brown, Perspectives of New Music 27/1, 1989
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