The evolutions of human mental capability and technology opened a new era called "Digital Space." Moreover, Digital Space as technology is already accelerating the process of "self-expansion." The expansion, on the foundation of its conceptual and morphological variety, acquired the potential to fur...
The evolutions of human mental capability and technology opened a new era called "Digital Space." Moreover, Digital Space as technology is already accelerating the process of "self-expansion." The expansion, on the foundation of its conceptual and morphological variety, acquired the potential to furnish various types of spatiotemporal experience. This phenomenon, as a necessary consequence of focusing on the resulting value of the human-space relation which came next to its ontological value, requests the value of the space design as an attempt of various phenomenal experience in the relation of technology, human, and space to be educationally established. From a typological point of view, no true creation exists in any form of design. It is practically impossible to design in the void without any restrictions, and all design is based on preceding examples. This is because production of artificial is based on the universal principles or structure residing in history, namely, typology. Considering Digital Space from technological and cultural standpoints, it can obviously be called a new type of space, and beyond that, it becomes a new type of a methodological tool of design. Thus, the purpose of this study is to systematize the paradigm of the space design in the digital era by studying the concept of space in Digital Space from the standpoints of history and context, that is typology, and in accordance with it, classify the phases of the space design that is led digitally.at is led digitally.
The evolutions of human mental capability and technology opened a new era called "Digital Space." Moreover, Digital Space as technology is already accelerating the process of "self-expansion." The expansion, on the foundation of its conceptual and morphological variety, acquired the potential to furnish various types of spatiotemporal experience. This phenomenon, as a necessary consequence of focusing on the resulting value of the human-space relation which came next to its ontological value, requests the value of the space design as an attempt of various phenomenal experience in the relation of technology, human, and space to be educationally established. From a typological point of view, no true creation exists in any form of design. It is practically impossible to design in the void without any restrictions, and all design is based on preceding examples. This is because production of artificial is based on the universal principles or structure residing in history, namely, typology. Considering Digital Space from technological and cultural standpoints, it can obviously be called a new type of space, and beyond that, it becomes a new type of a methodological tool of design. Thus, the purpose of this study is to systematize the paradigm of the space design in the digital era by studying the concept of space in Digital Space from the standpoints of history and context, that is typology, and in accordance with it, classify the phases of the space design that is led digitally.at is led digitally.
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문제 정의
따라서 본 연구는 유형학(類型學, Typology)적 측면, 즉 역사적, 맥락적 관점에서 전통적 공간과 디지털 공간에 대한 공간; 개념을 연구하고, 그에 따라 범(凡) 공간 중에서 특히 디지털을' 주된 매개로 해서 이루어지는 공간 디자인 양상을 유형화 하는' 데 그 목적이 있다.
본 연구에서는 건축이라는 역사적 맥락과, 디자인 패러다임이라는 현상적 구조를 중심으로 하여, 공간디자인 전반에 걸친포괄적 시각에서 조망하려 했다. 유형의 연구가 매우 방대한사례들의 검증이 따라야 함에도 불구하고, 선례의 연구 문헌을중심으로만 고찰된 점은 본 연구의 한계로 남는다.
가설 설정
1。)① 언어에서의 변화는 부분적인 반면, 건축에서는전반적인 체계변화가 일어날 수 있다. ② 언어의 변화는 비의도적인데 반해, 건축에서의 변화는 의도적이다. ③ 언어에서는구성단위(음소, 또는 낱말)에 부과된 의미가 중요하지만 예술체계에서는 이와 달리, 구성단위의 차이가 중요하다.
제안 방법
연구는 기본적으로 문헌 조사를 통하여 이루어진다. 먼저 디' 자인에 있어서 유형학의 개념을 명확히 하고, 이러한 유형 학적 사고의 기본 특징을 정리한다.
성능/효과
가진다. 1)또한, '유(類)'개념이 자체 내부의 다수 개체들이 통일된 공통성을 가진 양적 종합이라면, 다른 류의 통일성에 대해서는 상이성(相異性)을 가짐과 동시에 하나의 '유' 고유의 구상적 인형상을 갖는 질적 통일의 개념이 유형(類型)이다. 따라서 유형 (類型) 개념은 '유'의 구별 및 고유성의 판단에 대한 가치관이 개입된 이상적이고도 모범적인 형태를 의미한다.
셋째, 정보와 물질의 혼재에 따르 경계적 측면에서의 '디지털 인터페이스 공간디자인(digital interface space design)'유형으로서, 정보매체라는 원형이 공간적 성격으로 변형되어 생성된 유형이라 할 수 있다. 특히 인터페이스라는 말의 의미가 시사하듯, 이제는 공간 자체가 매체적 속성을 지니게 되는 양상에 따른 새로운 유형이라 할 수 있다.
후속연구
유형의 연구가 매우 방대한사례들의 검증이 따라야 함에도 불구하고, 선례의 연구 문헌을중심으로만 고찰된 점은 본 연구의 한계로 남는다. 따라서 이러한 유형화가 이론적 가치를 지니기 위해서는, 다양한 사례를통한 실질적 형태 분석에 의한 유형 분류를 통해, 더욱 정량적 (定量的)이고 과학적인 검증 속에서 지속적인 연구가 뒷받침되어야 할 것이다.
결국 공간에 관한 인식이 인간과 공간과의 '관계'라는 근본적 명제로부터 출발함을 상기한다면, 가상공간에서의 구축행위는 인간과 공간의 새로운 '관계 맺음'을 통한 새로운 체험의인터페이스가 될 것이다. 또한, 기술의 자기 확장성 측면에서의인간이 기술 확산의 매개물로 전락했다는 관점은, 인간성 상실에의 비판적 시각으로만 받아들일 것이 아니고, 새로운 측면으로의 디자인 방법론 진화의 시발로 해석할 수 있을 것이다.
시각에서 조망하려 했다. 유형의 연구가 매우 방대한사례들의 검증이 따라야 함에도 불구하고, 선례의 연구 문헌을중심으로만 고찰된 점은 본 연구의 한계로 남는다. 따라서 이러한 유형화가 이론적 가치를 지니기 위해서는, 다양한 사례를통한 실질적 형태 분석에 의한 유형 분류를 통해, 더욱 정량적 (定量的)이고 과학적인 검증 속에서 지속적인 연구가 뒷받침되어야 할 것이다.
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