The clouds-shaped pattern is originated from Taoism, Buddhism, and Confucianism. It stands for good-luck, longevity and productivity. It has been used on its own or with other patterns since the ancient times. It also has various forms. It particularly was used more frequently than any other pattern...
The clouds-shaped pattern is originated from Taoism, Buddhism, and Confucianism. It stands for good-luck, longevity and productivity. It has been used on its own or with other patterns since the ancient times. It also has various forms. It particularly was used more frequently than any other patterns as a typical good-luck pattern, representing auspiciousness, divine authority, and so on in Chosun dynasty. The pattern, according to its component parts, is classified as individual type and compound type, which is mixed with other patterns such as treasure pattern, plant pattern, letter pattern, or animal pattern. For both individual type and compound type, swastika-shaped cloud pattern was mostly used. For compound type, the pattern compounded of treasure pattern was extraordinarily used a lot. In terms of the arrangement, the most common arrangement methods were brick-shaped arrangement and dense type arrangement, the arrangement method that spreads the patterns all over the surface. Among the fabrics with clouds-shaped pattern, satin damask fabrics had the majority. Clouds-shaped pattern was used a lot in men's Po(coat), such as Dahnryoung, Jiknyoung, Chollik, etc. rather than in women's clothes. It was a typical pattern used in Dahnryoung, an official uniform that represented people in the highest class in Chosun dynasty. The divine power symbol of this pattern indicated the authority and dignity that the upper class people could have.
The clouds-shaped pattern is originated from Taoism, Buddhism, and Confucianism. It stands for good-luck, longevity and productivity. It has been used on its own or with other patterns since the ancient times. It also has various forms. It particularly was used more frequently than any other patterns as a typical good-luck pattern, representing auspiciousness, divine authority, and so on in Chosun dynasty. The pattern, according to its component parts, is classified as individual type and compound type, which is mixed with other patterns such as treasure pattern, plant pattern, letter pattern, or animal pattern. For both individual type and compound type, swastika-shaped cloud pattern was mostly used. For compound type, the pattern compounded of treasure pattern was extraordinarily used a lot. In terms of the arrangement, the most common arrangement methods were brick-shaped arrangement and dense type arrangement, the arrangement method that spreads the patterns all over the surface. Among the fabrics with clouds-shaped pattern, satin damask fabrics had the majority. Clouds-shaped pattern was used a lot in men's Po(coat), such as Dahnryoung, Jiknyoung, Chollik, etc. rather than in women's clothes. It was a typical pattern used in Dahnryoung, an official uniform that represented people in the highest class in Chosun dynasty. The divine power symbol of this pattern indicated the authority and dignity that the upper class people could have.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
특히 자수법은 조선시대 남자 관복의 흉배에 많이 사용되었으나 자수된 구름문양은 정확한 형태 파악에 어려운 점이 많아서 본 연구에서는 직조에 의해 나타난 구름문양 만을 연구대상으로 하고자 한다. 구름문 양이 사용된 자료들 중에서 비교적 그 형태가 분명하게 남아 있는 자료를 선별하여 구름문양 패턴을 구성요소와 배치구도, 소재, 용도 둥으로 구분하여 분석하고자 한다.
본 연구는 구름 문양이 많이 사용된 조선시대 직물 유물을 중심으로 조선시대 직물에 직조된 구름문양 특성을 분석하여 우리 조상들이 활용한 구름문양의 외형미 뿐 만 아니라 그 내적인 상징성까지 함께 파악하고자 한다.
본 연구에서는 비교적 실증자료가 풍부한 조선시대로 시대를 한정하여 직물에 나타난 구름문양을 중심으로 특성을 고찰하고자 한다.
조선시대에는 구름문양이 직조된 직물을 중국에서 수입한 기록이 연산군일기에 있으며, 공물로 받아들인 기록도 문종실록 둥에 나타나는 것으로 보아 본 연구에서 조사한 직물을 모두 국내 생산품으로 보기는 어렵지만 당시 사용한 직물은 당 시대인의 미적 감각이 반영된 것으로 특성을 분석하는 데는 어려움이 없을 것으로 생각하여 조선시대 국내 유통된 직물로 연구범위를 한정하고자 한다.
문양을 시문하는 방법은 직조, 자수, 채회, 염색 둥의 다양한 방법이 있으나 조선시대 구름문양을 직물에 시문하는데 가장 많이 사용된 방법은 직조와 자수법이다. 특히 자수법은 조선시대 남자 관복의 흉배에 많이 사용되었으나 자수된 구름문양은 정확한 형태 파악에 어려운 점이 많아서 본 연구에서는 직조에 의해 나타난 구름문양 만을 연구대상으로 하고자 한다. 구름문 양이 사용된 자료들 중에서 비교적 그 형태가 분명하게 남아 있는 자료를 선별하여 구름문양 패턴을 구성요소와 배치구도, 소재, 용도 둥으로 구분하여 분석하고자 한다.
대상 데이터
본 연구에서 시기 구분은 제1기는 14세기~임진왜란 전 1&세 기까지, 제2기는 17세기~18세기초반까지, 제3기는 1&세기중반 영 • 정조대이후~19세기까지로 한다.(권영숙 • 이주영, 1995) 토복식 자료는 석주선 기념박물관(1983-2002), 경기도박물관 (2001, 2003), 사찰소장 자료는 김영숙(1997), 장현주(1999) 둥 의 연구자료를 참고로 하였다.
실증자료는 직조에 의해 구름문양이 나타난 의복 및 직물 108점을 중심으로 고찰하였다. 이것은 출토복식자료, 사찰소장 자료 및 출처 미상자료로 구분되며 그 자료내역은 다음 Table 2와 같다.
성능/효과
3%)이 월둥하게 높다. 그 증에서는 紋緞의 비중이 78.7%로 가장 높으며 紋紗, 紋羅, 紋綾,織金緞, 壯彳它緞의 순서로 구름 문양이 사용되었음을 알 수 있 다.
총 108점의 유물 중 반복되는 패턴올 파악할 수 있는 크기의 유물은 73점이었다. 그리고 사각형의 형태로써 벽돌 쌓는 식의 반복으로 상하의 문양을 1/2씩 이동시켜 엇갈려 연결하는 brick형 패턴(Fig. 13)의 비중이 처음 패턴의 디자인에서 상하의 문양은 서로 연결되게 하고 좌우의 문양은 디자인 사이즈의 1/2씩 서로 엇갈려 이동시켜 연결하는 방식인 half drop형 방식(Fig. 12)보다 월등하게 높게 나타났다. 이 당시 직불제직 기술로는 half drop형 보다 비교적 간단하게 문양올 배치할 수 있는 brick형 패턴의 사용빈도가 높았던 것은 당연한 결과라고로 생각된다.
문양의 배치 구도상 나타난 특징은 대상 전체 면에 문양을 가득 채우는 배치구도인 충진형 구도가 거의 대부분이었으며 산점형, 회화형의 비중은 매우 낮았다. 그리고 반복되는 패턴을 파악할 수 있는 유물 중에는 비교적 간단하게 문양을 배치하여 제직할 수 있는 브릭형의 배치가 높은 비중을 차지하였다.
본 연구에서는 구름문+동물문, 구름문+보문+동물문의 경우는 영상운의 형태로 나타나며 그 외 구름문의 보문과 함께 복합문양으로 사용된 경우를 비롯하여 대부분의 경우 사선꼬리 형의 사합운의 형태로 많이 사용되었음을 알 수 있다.
이를 구체적으로 살펴보면 구름의 꼬리가 아래, 위의 구름과 연결되는 사합운(47.3%)이 구름의 꼬리가 서로 연결되지 않는 영상운(10%)에 비해서 비중이 높은 것으로 보아 조선시대에는 비교적 사합운문 형태가 더 많이 사용되었음을 알 수 있다 (Table 4). 중국에서도 영상운은 唐代이후에 유행했으며, 사합운은 명청시대에 유행했던 것으로 보고되어 있다(周汛 .
후속연구
본 연구는 조선시대 직조에 의해 나타난 구름문양의 조형성으로 그 범위를 한정하였고 구름문양의 전반적인 형태에 관한 분석은 가능하였지만 실제 구름문양의 크기, 선의 굵기 등 문양의 실측은 불가능한 점이 있어 본 연구의 제한점으로 남으며 후속연구에서 이를 보완하고자 한다.
참고문헌 (17)
경기도 박물관 (2001) '전주이씨 묘 출토복식 조사 보고서'. 경기도, pp.175-177
경기도 박물관 (2003) ' 동래정시 묘 출토복식 조사 보고서'. 경기도, pp.102-103, pp.133-135, p.152
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.