$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국 고등학교 영재 학생들의 성별과 전공에 따른 과민흥분성에 대한 프로파일
Profiles of Overexcitabilities for Korean High School Gifted Students According to Gender and Domain of Study 원문보기

英才敎育硏究 = Journal of gifted/talented education, v.15 no.1, 2005년, pp.1 - 10  

문정화 (재능대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

발달 잠재력과 관련된 개념으로서 과민흥분성(OE)은 미국 학생들의 경우 지능, 성별, 학교 프로그램에의 연류, 그리고 예술적 관심에서 차이를 보였다. 사람들이 정서적 성장을 위한 발달 잠재력을 경험하는 과민흥분성은 다섯 가지 방법으로 설명할 수 있는데, 이는 정서적,지적, 상상적, 감각적, 그리고 정신운동성이다. 미국에서 수행된 연구 외에 영재아 그룹의 프로파일에 대해서는 알려진 것이 거의 없다. 한국 학생들의 정서적 필요를 보다 잘 이해하기 위해서, 본 연구는 수학과 과학, 예술, 그리고 외국어라는 상이한 학습 영역의 네 고등학교에 다니는 학생들의 과민흥분성 프로파일을 알아보는 것을 목적으로 한다. 341명의 학생들에게 과민흥분성 설문지로 검사를 실시한 후 통계적 차이를 알아보기 위해 MANOVA가 사용되었다. 정신운동, 감각적, 상상적 영역에서는 예술학교 학생들이 가장 높았으며, 지적 영역은 과학고등학교 학생들이, 정서적 영역은 외국어 고등학교 학생들이 가장 높았다. 학교들 간에 통계적으로 의미 있는 차이를 보였다. 각각의 전공 사이에도 역시 통계적으로 의미 있는 차이를 보였다. 정신 운동에서는 무용 전공의 학생들이, 감각적, 상상적, 정서적 에서는 드라마 전공의 학생들이, 그리고 지적에서는 과학 전공 학생들이 각각 가장 높은 점수를 보였다. 또한, 정신운동, 상상적, 지적 영역은 남학생들이 높았고, 반대로 감각적, 정서적 영역에서는 여학생들이 남학생보다 높았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Overexcitaility (OE) as a concept that is related to developmental potential, has been shown to differ by intelligence, gender, involvement in school programs and artistic interest in American populations of students. Overexitability, used to describe the five ways that people might experience devel...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

제안 방법

  • In order to better understand the emotional needs of Korean students, the purpose of this study was to determine the overexcitability profiles of gifted students enrolled in four high schools, each with a different domain of study: math and sciences, visual and performing arts, and foreign langu^es. This study surveyed two schools for the arts and one school for foreign langu^e and science, respectively.
  • Reliability was calculated using Cronbach's alpha for all five scales using the 341 instruments completed in the study. Coefficients ranged from .

대상 데이터

  • Of the 313 enrolled at the Seoul Science High School, 102 students participated in the study. Of the 1, 320 enrolled at the Daewon Foreign Language High School, 73 students completed the study. There were 1, 152 students enrolled in painting, music, or dance at the Sun hwa Arts High School and 1, 080 enrolled in all majors at the Anyang High School of Arts.
  • The sample reflects the enrollment at each school with more males than females attending the Science School; whereas, there are more female than male attendances for the Foreign Language High School and Art High Schools. Of the 313 enrolled at the Seoul Science High School, 102 students participated in the study. Of the 1, 320 enrolled at the Daewon Foreign Language High School, 73 students completed the study.
  • Of the total school enrollment of 3, 865 students at all four schools, 341 completed the study. A description of gender and major area of study at each school is provided in <Table 1>.
  • Students enrolled in four domain-specific high schools in Seoul, Korea were invited to participate in the study. Permission to translate the Overexcitability Questionnaire II (Falk, Lind, Miller, Pi echow ski, & Silverman, 1999) was obtained by email from Dr.
  • Only the drama majors at the Anyang High School of Art were invited to participate (no drama major at Sun Hwa). There 166 from the two art schools who finished the study.
  • Of the 1, 320 enrolled at the Daewon Foreign Language High School, 73 students completed the study. There were 1, 152 students enrolled in painting, music, or dance at the Sun hwa Arts High School and 1, 080 enrolled in all majors at the Anyang High School of Arts. Only the drama majors at the Anyang High School of Art were invited to participate (no drama major at Sun Hwa).

데이터처리

  • Data were analyzed with SPSS. Descriptive statistics provided a view of general differences;Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was conducted to determine statistical differences.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (22)

  1. Ackerman, C. M. (1997). Identifying gifted adolescents using personality characteristics: Dabrowski's overexcitabilities. Roeper Review, 19, 229-236 

  2. Bouchet, N., & Falk, R. F. (2001). The relationship among giftedness, gender, and overexcitability. Gifted Child Quarterly, 45, 260-267 

  3. Breard, N. S. (1994). Exploring a different way to identify African American students. Unpublished doctoral dissertation. University of Georgia, Athens 

  4. Cross, T. (2001). Social and emotional needs of the gifted. Waco, TX: Prufrock Press 

  5. Dabrowski, K. (1964). Positive disintegration. Boston? Little, Brown 

  6. Delisle, J. R. (1992). Guiding the social and emotional development of gifted youth: A practical guide for educators and counselors. New York: Longman 

  7. Gallagher, S. (1985). A comparison of the concept of overexcitabilities with measures of creativity and school achievement in sixth-grade students. Roeper Review, 8, 115-119 

  8. Genshaft, J. (1991). The gifted adolescent in perspective. In M. Bireley & J. Genshaft (Eds.), Understanding the Gifted Adolescent: Educational, Developmental, and Multicultural Issues (pp. 259-262). New York: Teachers College Press 

  9. Miller, N. B., Silverman, L, K., & Falk, R. F. (1994). Emotional development, intellectual ability, and gender. Journal for the Education of the Gifted, 18, 20-38 

  10. Monks, F. J., & van Boxtel, H. W. (1985). Gifted adolescents: A developmental perspective. In J. Freeman (Ed.), The Psychology of Gifted Children: Perspectives on Development and Education (pp. 275-295). New York: Wiley & Sons 

  11. Neihart, M., Reis, S. M., Robinson, N. M., & Moon, S. M. (2002). The social and emotional development of gifted children: What do we know? Waco, TX: Prufrock 

  12. OConnor, K. J. (2002). The application of Dabrowskis theory to the gifted. In M. Neihart, S. M. Reis, N. M. Robinson, & S. M. Moon, (Eds.), The Social and Emotional Development of Gifted Children: What Do We Know? (pp. 51-60). Waco, TX: Prufrock Press 

  13. Piechowski, M. M. (1979). Developmental potential. In N. Colangelo & N. R. Zaffrann (Eds.), New Voices in Counseling the Gifted (pp. 25-57). Dubuque, IA: Kendall/Hunt 

  14. Piechowski, M. M. (1986). The concept of developmental potential. Roeper Review, 8, 190-197 

  15. Piechowski, M. M., & Colangelo, N. (1984). Developmental potential of the gifted. Gifted Child Quarterly, 28, 80-88 

  16. Piechowski, M. M., & Cunningham, K. (1985). Patterns of overexcitability in a group of artists. Journal of Creative Behavior, 19, 153-174 

  17. Piechowski, M. M., & Miller, N. B. (1995). Assessing developmental potential in gifted children: A coparison of methods. Roeper Review, 17, 176-180 

  18. Piirto, J. (1999). Talented children and adults: Their developmet and education. Upper Saddle River, NJ: Merrill 

  19. Piirto, J., Cassone, G., Ackerman, C. M., & Fraas, J. (1996). An international study of intensity in talented teenagers using the Overexcitablity Questionnaire (OEQ). Unpublished manuscript, Ashland University, Ashland, OH 

  20. Schmitz, C. C., & Galbraith, J. (1985). Managing the social and emotional needs of the gifted: A teacher's survival guide. Minneapolis: Free Spirit 

  21. Silverman, L. (1993). Social development, leadership, and gender issues. In L. Silverman (Ed.), Counseling the Gifted and Talented (pp. 291-328). Denver: Love 

  22. Strop, J. (2002). Meeting the social emotional needs of gifted adolescents: A personal and contextual journey. Understanding Our Gifted, 14(2), 7-11 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로