The purposes of this study on various headgear at the age of the Persian Achaemenes are to analyze one cultural aspect of the Achaemenes Kingdom that made a great empire about 5th century B.C. and to understand the ancient Persian culture. It is widely recognized that the Persian region was an impor...
The purposes of this study on various headgear at the age of the Persian Achaemenes are to analyze one cultural aspect of the Achaemenes Kingdom that made a great empire about 5th century B.C. and to understand the ancient Persian culture. It is widely recognized that the Persian region was an important place for cultural exchange between the East and the West through the Silk Road and its culture affected China and Korea. Therefore, it is necessary to study ancient culture in this region for further understanding of the Korean culture. However, research activities have not been satisfactorily conducted. This study is an attempt to elevate the interest in this subject. In this study, European archeological materials covering Naqsh-e-Rostam (a tomb of Darius), Apadana stairs, Darius palace in Persepolis, and Bistun(Behistun), the relief at the age of the Achaemenes Kingdom, were collected and analyzed. From this study, the following results were obtained. For crowns at the age of the Achaemenes Kingdom, two kinds of shapes are observed; Mitra, a kind of headband, in the early period and a cylindrical one in the later period. Mitra was also worn by chiefs trusted by the king. Further, slightly different styles of cylindrical crowns were observed, which is considered that kings might wear unique crowns to symbolize new period of their reign. In addition to crowns, various styles of headgear for subjects are observed, meaning that tribes conquered by the Persian empire used their unique headgear. Further, such different styles of headgear might be a tool for social classification. Representative styles of headgear include the semicircular one worn by the Median nobles, Strophion originated from the Elam's headband, and nomadic tribes' Baschlik observed in the Median relics.
The purposes of this study on various headgear at the age of the Persian Achaemenes are to analyze one cultural aspect of the Achaemenes Kingdom that made a great empire about 5th century B.C. and to understand the ancient Persian culture. It is widely recognized that the Persian region was an important place for cultural exchange between the East and the West through the Silk Road and its culture affected China and Korea. Therefore, it is necessary to study ancient culture in this region for further understanding of the Korean culture. However, research activities have not been satisfactorily conducted. This study is an attempt to elevate the interest in this subject. In this study, European archeological materials covering Naqsh-e-Rostam (a tomb of Darius), Apadana stairs, Darius palace in Persepolis, and Bistun(Behistun), the relief at the age of the Achaemenes Kingdom, were collected and analyzed. From this study, the following results were obtained. For crowns at the age of the Achaemenes Kingdom, two kinds of shapes are observed; Mitra, a kind of headband, in the early period and a cylindrical one in the later period. Mitra was also worn by chiefs trusted by the king. Further, slightly different styles of cylindrical crowns were observed, which is considered that kings might wear unique crowns to symbolize new period of their reign. In addition to crowns, various styles of headgear for subjects are observed, meaning that tribes conquered by the Persian empire used their unique headgear. Further, such different styles of headgear might be a tool for social classification. Representative styles of headgear include the semicircular one worn by the Median nobles, Strophion originated from the Elam's headband, and nomadic tribes' Baschlik observed in the Median relics.
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문제 정의
이 논고는 페르시아 아케메네스 왕조 시대의 머 리쓰개를 연구 분석한 것으로 기원전 5세기 때 대 제국을 형성했던 페르시아 아케메네스 왕조의 복 식문화의한 단면을 관찰하여 고대 페르시 아 문화 를 이해하고 나아가서는 고대 실크로드를 통해 우 리나라 고대 문화에까지 영향을 미친 페르시아의 문화에 접근함으로써 우리나라의 올바른 고대 문 화연구에 초석을 다지기 위한 것으로 이 연구의 결과는 다음과 같다. 이 연구에서는 왕관과 그의 신 하 또 서 민들의 머 리쓰개를 그 형 태와착용자를중심으로 분석하였는데 페르시아의 머리쓰개는 신 분과 서열에 의해 그 형태가 확실히 구분되어 있어서 기원전 5세기 페르시아 아케메네스 왕조는 계 급사회로 세분화되어 있었음을 알 수 있었다.
이 연구의 목적은 페르시아 아케메네스 왕조 시 대의 다양한 머리쓰개에 대한 분석을 통하여 기원 전 5세기의 페르시아 문화를 이해하려는 것이다. 페르시아 아케메네스 왕조는 그 뒤 고대 실크로드 를 장악하여 고대 문명교류사에서 중요한 위치를 차지하고 있었던 파르티아(Parthia) 제국과 사산조 (Sassanian) 페르시아로 이 어지는 왕조로서 아케메 네스 왕조의 문화는 많은 부분 이 두 왕조의 모체 가 되었었다.
제안 방법
그러나 페르시아 사회를 구성했으나 혈통이 달랐던 주변 종족들은 신분과 계급에 관계없이 그 종족의 머리쓰개를 그대로 사용하기도 했 었다. 여기에서는 왕관과 그의 신하, 귀족과 서민 들의 머 리쓰개를 그 형태와 착용자를 중심으로 분 석하였다.
이는 또 다른 체계 있는 연구를 필요로 하기 때문이다. 연구의 방법으로는 독일 고고학 연구소에서 답사를 통하여 실증론적 방법론으로 직접 조사한 자료를 바탕으로 하여 분석하였다. 이 분야는 한국에서 거의 연구되어 있지 않은 분야이므로 연구의 바탕으로 유럽의 고고학자와 미술사가 또 복식학자들의 선행 연구를 참조하였다.
연구의 방법으로는 독일 고고학 연구소에서 답사를 통하여 실증론적 방법론으로 직접 조사한 자료를 바탕으로 하여 분석하였다. 이 분야는 한국에서 거의 연구되어 있지 않은 분야이므로 연구의 바탕으로 유럽의 고고학자와 미술사가 또 복식학자들의 선행 연구를 참조하였다. 이 연구에서 어려운 점은 전문용어의 번역이었다.
대상 데이터
이 연구의 대상으로는 아케메네스 왕조 시대의 부조상인 비 스툰(Bistun, Behistun)과 페르제폴리스 (Persepolis)에 남아있는 다리우스(Darius)왕의 궁 전, 아파다나(Apadana)계단, 또 다리우스(Darius)왕 의 무덤 인 나퀘로스탐(Naqsh-e-Rostam) 등에서 페 르시아 사회를 구성했던 페르시아 인에 그 범위를 한정했고 또한 이방종족이라도 페르시아 사회의 구성원으로 등장하는 경우에는 조사하였다. 위의 유적들 중에서 페르제폴리스(Persepolis) 아파다나 (Apadana) 계단 조공도에 묘사되어 있는 이 방 종족 들의 머리쓰개는 이 연구에서 제외시켰다.
성능/효과
이 논고는 페르시아 아케메네스 왕조 시대의 머 리쓰개를 연구 분석한 것으로 기원전 5세기 때 대 제국을 형성했던 페르시아 아케메네스 왕조의 복 식문화의한 단면을 관찰하여 고대 페르시 아 문화 를 이해하고 나아가서는 고대 실크로드를 통해 우 리나라 고대 문화에까지 영향을 미친 페르시아의 문화에 접근함으로써 우리나라의 올바른 고대 문 화연구에 초석을 다지기 위한 것으로 이 연구의 결과는 다음과 같다. 이 연구에서는 왕관과 그의 신 하 또 서 민들의 머 리쓰개를 그 형 태와착용자를중심으로 분석하였는데 페르시아의 머리쓰개는 신 분과 서열에 의해 그 형태가 확실히 구분되어 있어서 기원전 5세기 페르시아 아케메네스 왕조는 계 급사회로 세분화되어 있었음을 알 수 있었다.
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