The purpose of this study is to analyze the aesthetic characteristics of goth image which have had influence on literature, film, music and art, in modern fashion. The method of this study is to analyze the documentary about gothic and goth, and the fashion magazines since 2000. The results of this ...
The purpose of this study is to analyze the aesthetic characteristics of goth image which have had influence on literature, film, music and art, in modern fashion. The method of this study is to analyze the documentary about gothic and goth, and the fashion magazines since 2000. The results of this study are as follows: First, sensuality shows the excessive exposure of body and inner wear, and emphasizes a resistance of sexual consciousness and a image of independent, active, powerful woman. Second, androgyny shows the goth women wearing a men's cloth and encourages a person to have a perfect being and satisfaction. Third, horror shows the symbol of death and suggests a substance of desire hidden in our mind. Fourth, historicity shows victorian fashion which have a romance of gothic and baroque, not a cult but a modern image. In conclusion, goth image in modern fashion does not show a substance negative and horrorful, but a substance positive as a perfection, satisfaction, a sense of freedom, obliteration of a feeling of uneasiness and powerful woman's image.
The purpose of this study is to analyze the aesthetic characteristics of goth image which have had influence on literature, film, music and art, in modern fashion. The method of this study is to analyze the documentary about gothic and goth, and the fashion magazines since 2000. The results of this study are as follows: First, sensuality shows the excessive exposure of body and inner wear, and emphasizes a resistance of sexual consciousness and a image of independent, active, powerful woman. Second, androgyny shows the goth women wearing a men's cloth and encourages a person to have a perfect being and satisfaction. Third, horror shows the symbol of death and suggests a substance of desire hidden in our mind. Fourth, historicity shows victorian fashion which have a romance of gothic and baroque, not a cult but a modern image. In conclusion, goth image in modern fashion does not show a substance negative and horrorful, but a substance positive as a perfection, satisfaction, a sense of freedom, obliteration of a feeling of uneasiness and powerful woman's image.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
따라서 본 논문에서는 다양한 문학, 영화, 음악, 미술 장르에서 영향을 끼치고 있는 고스의 흐름을 살펴보고, 현대 패션에서 고스이미지의 미적 특성을 규명하고자 한다.
본 논문에서는 현대패션 디자이너들에게 자극적이고 충격적인 패션을 위한 영감의 소스로서 고스이미지의 미적특성에 대해 규명하고자 하였다. 연구 결과는 다음과 같다.
제안 방법
18세기말은 낭만주의의 태동과 함께 프랑스혁명(1789)을 기점으로 신고전주의(neo-classicism)가 지나치게 합리성에 근거하여 규칙만을 강조하고 개인의 상상력을 억제한데 반발하여 중세의 고딕양식이 부활되었다. 낭만주의자들은 이성이란 신고전주의가 절대왕정을 옹호하기 위하여 사용한 하나의 도구일뿐이라고 비판하고, 정치제도가 개인을 억압하지 않고 개인의 상상력이 왕성하였던 시기를 중세로 보고 시와 소설로 대표되는 문학을 통해 고딕양식을 차용하였다.
본 장에서는 고스패션에서의 조형적 특성을 토대로 2000년대 이후 패션컬렉션에 나타난 고스이미지의 미적 특성을 분류하였다.
연구방법으로는 고딕 및 고스와 관련된 이론서, 패션관련 서적, 인터넷자료 등의 문헌연구를 통한 이론적 고찰과 외국 패션전문잡지 등을 통한 작품분석으로 미적특성을 규명하였다. 작품분석에 사용된 자료는 2000년대 이후 컬렉션에 발표된 디자이너 작품들을 중심으로 선정하였다.
대상 데이터
연구방법으로는 고딕 및 고스와 관련된 이론서, 패션관련 서적, 인터넷자료 등의 문헌연구를 통한 이론적 고찰과 외국 패션전문잡지 등을 통한 작품분석으로 미적특성을 규명하였다. 작품분석에 사용된 자료는 2000년대 이후 컬렉션에 발표된 디자이너 작품들을 중심으로 선정하였다.
성능/효과
넷째, 역사성은 과거 무드에 대한 동경을 의미하는 로맨틱한 성향을 띠고 있으며, 고스패션에서는 고딕과 바로크로의 회고적 경향을 가지는 빅토리안시대의 복장 추구로 나타나고 있다. 특히 현대 고스패션에서의 역사성은 과거의 하위문화적 컬트 이미지를 심플하면서도 현대적으로 표현하고 있는 것이 특징적이다.
둘째, 양성성은 과거, 남성이 주로 여성의 의복을 착용했던 스타일이 지배적이었던 것에 비해 최근에는 여성 또한 남성복의 요소를 일부 착용함으로써 고스 여성의 이미지에 변화를 보여주고 있다. 이러한 고스 남성과 여성에서의 이성 의복 착용은 인간 존재의 불완전함을 벗어나 완전한 존재감과 만족감을 느끼게 하는 것으로 작용하고 있다.
셋째, 공포성은 우리 내부에 억압된 채 갇혀있던 욕망, 이드적 충동, 그리고 불안적 요소들을 일시적이나마 해소시켜 주는 역할을 하는 것이며, 고스패션에서는 죽음을 상징하는 형상을 통해 영원함을 지배하고 싶은 인간의 강한 욕망적 실체를 암시하고 있다.
첫째, 관능성은 인체를 과다하게 노출하거나 속옷을 겉옷화하여 성적 부위 노출을 극대화하는 경향으로 나타나고 있다. 이러한 경향은 기존의 성의식에 대한 반발과 주체적이고 능동적이며 파워풀한 여성성을 강조하고 있다.
참고문헌 (18)
김명복 (1997) '예술과 문학 -고딕에서 로코코까지-' 현상과 인식, 서울, pp.42-45
김석회 (2001) '고야'. 한길아트, 서울, p.176
김소영 . 이병화 (2004) 현대 패션에 나타난 신체의 미의식에 관한 연구. 복식, 54(3), 129-143
김원방 (1998) '잔혹극 속의 현대미술: 붐과 권력 사이에서'. 예경, 서울, pp.74-75
서인숙 (1999) 공포영화속의 여성 섹슈열리티 -바바라 크리드의 여 성 괴물을 중심으로-. 영화교육연구, 1, 69-102
양애경 (1999) 공포소설이란 무엇인가. 한국현대문예비평연구. 5, 175-208
최은석 (1999) '악마의 문화사' 황금가지, 서울, p.34
최정화 (1998) 현대패션에 나타나 그로테스크. 경북대학교 대학원 석 사학위논문
Baddeley, G (2002) 'Goth Chic'. Plexus Pub, London , p.11,63,82,93, pp.10-19 ,44-45,51-52,170-172
Gamer, M. (2000) 'Romanticism and the Gothic: Genre, Reception, and Canon Formation', Cambridge University Press, New York, p.27
Hodkins, P. (2002) 'Goth-Identity, Style and Subculture-'. Berg, New York, pp.48-50 ,56-57
Polhemus , T. (1997) 'Street Style'. Thames and Hudson, London, pp.97-98.
Smith, A. (2000) 'Gothic Ra야calism: Literature, Philosophy, and Psychoanalysis in the Nineteenth Century'. Macmillan, New York, p.34
Stevens, D. (2000) 'The Gothic Tradition'. Cambridge University Press, New York, p.10,38,53, pp.49-50
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.