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알루미늄 철도차량 차체 용접부의 강도 특성에 관한 연구
A Study on the Strength Characteristics of Welded Joints in Aluminum Carbody of Rolling Stock 원문보기

大韓溶接學會誌 = Journal of the Korean Welding Society, v.23 no.1, 2005년, pp.35 - 40  

서승일 (한국철도기술연구원 차량기계연구본부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this paper, static and fatigue load tests for the specimens, components and carbody were carried out to investigate the strength of welded joints in aluminum rolling stock. Tensile test results showed that the static strength of welded joint for the heat-treated alloy is reduced significantly and...

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문제 정의

  • 알루미늄 철도차량은 경량화와 함께 대형 압출재를 활용한 제작의 용이성, 완벽한 재활용에 의한 환경 친화성 등이 큰 장점이라고 할 수 있으나, 용접부의 결함에 따른 강도 취약성 등의 문제점도 있다. 본 논문에서는 알루미늄 철도차량을 개발하는 과정에서 문제시 되었던 용접부의 강도에 대한 연구결과를 소개하고자 한다.
  • 본 연구는 국내 기술로 개발된 알루미늄 철도차량의 상용화 과정에서 수행된 용접부 강도 특성 결과를 소개 하였다. 차체의 주요 소재로 개발한 A6005A 합금 용 접부의 강도를 확인하기 위해 시편 및 부분구조, 차체 전체에 대해 정적하중 시험과 피로하중 시험을 실시하였다.
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참고문헌 (5)

  1. Sung Il Seo, Il Cheol Park. Jin Tae Kim. Dong Heon Lee and Don Soo Shin : Design of Aluminum Carbody and Development of Production Techniques of Large Aluminum Extrusion Profiles for Rolling Stocks. Journal of Korea Railway Society. 2-1 (1999). 1-15. (in Korean) 

  2. Deutche Ind. Norm: Wrought Aluminium and Aluminium Extruded Sections. Part 1. DIN 1748. 1983. 1-20 

  3. ECCS-Technical Committee 2 Aluminum Alloy Structures : European Recommendations for Aluminum Alloy Structures Fatigue Design. 1992. 26-59 

  4. Japanense Industrial Standards : Test Methods for Static Load of Body Structures of Railway Rolling Stock. JIS E7105. 1992 1-9 

  5. Sung Il Seo : Studies on the Prevention of Damages on the Carbody of Aluminum Rolling Stock. Journal of Korea Railway Society. 5-3 (2002). 181-186. (in Korean) 

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