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직교배열표를 이용한 액티브 후드 리프트 시스템의 설계
Design of the Active Hood Lift System Using Orthogonal Arrays 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.14 no.4, 2006년, pp.123 - 131  

신문균 (한양대학교 BK21 기계사업단) ,  박경택 (한양대학교 대학원 기계설계학과) ,  이근배 (현대자동차 선행해석팀) ,  배한일 (현대자동차 선행해석팀) ,  박경진 (한양대학교 기계정보경영학부)

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The majority of pedestrian fatalities and injuries are caused by vehicle-pedestrian accidents. Recently, it has been recognized as a serious problem. Injuries of occupants in a vehicle have been decreased considerably. However, efforts for protection of pedestrians are still insufficient. These days...

주제어

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문제 정의

  • 직교 배열표에 의한 최적수준을 결정하는 것이 항상 좋은 해만을 제공 하지는 않는다. 그러므로 직 교 배 열표 상의 조합에 의한 해와 비교하여 직교 배열표 상의 조합에 의한 특성치가 더 우수하다면 그 결과를 최적의 해로 간 주한다.
  • 본 연구의 목적은 액티브 후드 리프트 시스템을 장착하여서 후드 상단에 어린이와 어른 머리가 부 딪히는 것을 모사하여 머리 상해값을 최소화할 수 있는 액티브 후드 리프트 시스템을 설계하는 것이다. 따라서 보행자 사고 시 보행자의 상해를 최소화 하기 위한 설계를 하기 위하여 제한조건을 고려할 수 있는 이정욱과 박경진이 제안한 직교배열표를 이용한 순차적 알고리듬(Sequential algorithm with Orthogonal Arrays, SOA)을 이용한다.
  • 알고리즘의 종료여부를 검토한다. 이산공간의 특성상 연속공간에서의 종료조건인 수렴 정도로 해 를 판단할 수 없다.
  • 후경 계선 1,500-2, 100mm 사이의 후드에 수평면 기준으로 65。로 40km/h의 속도로 충격 을 가할 때 머 리상해 치가 1,000 이하 이어야 한다. 현재 유럽위원회에서 EEC 2단계 기준에 대해 적용가능한지에 대한 연구를 수행하였다. 이 결과에 의하면 현 수준에서 는 머 리 상해 값(head injury criteria, HIC)을 만족하기 어 렵 기 때문에 유럽위원회에서 제안한 머리상해치 기준을 1, 250 이 하로 해 야 한다고 제 안하였다.
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참고문헌 (14)

  1. UNECE/TRANS/WP.29/AC.3/7, 'Proposal to Develop a Global Technical Regulation Concerning the Protection of Pedestrians and Other Vulnerable Road Users in Collision with ehicles,' http://www.unece.org/trans/main/welcwp29.htm, 2004 

  2. P. J. Schuster, 'Evaluation of the Real-world Injury-Reduction potential of the Proposed European Pedestrian Leg-form Impact Test Using a Detailed Finite Element Model of the Lower Limb,' Michigan Technological University, 2000 

  3. A. M. Nahum and J. W. Melrin, Accidental Injury Biomechanics and Prevention, Springer-Verlag, pp.539-566, 1993 

  4. S. J. Ashton, J. B. Pedder and G. M. Mackay, 'Pedestrian Injuries and the Car Exterior,' SAE 770092, 1977 

  5. K. H. Lee, J. W. Yi, J. S. Park and G. J. Park, 'An Optimization Algorithm using Orthogonal Arrays in Discrete Design Space for Structures,' Finite Elements in Analysis and Design, Vol.40, Issue 1, pp.121-135, 2003 

  6. J. W. Yi, 'A Sequential Algorithm Using Orthogonal Arrays in Discrete Space,' Ph. D. Dissertation, Hanyang University, Seoul, Korea, 2004 

  7. G. J. Park and B. S. Kang, Analytic Methods for Design Practice, Springer-Verlag, London, 2006.(To be published) 

  8. LS-DYNA3D User Manual, Livermore Software Technology, Co, 2003 

  9. C. Cavallero, D. Cesari, M. Ramet, P. Billault, J. Farisse, B. Seriat-Gautier and J. Bonnoit, 'Improvement of Pedestrian Safety: Influence of Shape of Passenger Car-Front Structures Upon Pedestrian Kinematics and Injuries: Evaluation Based on 50 Cadaver Tests,' SAE 830624, 1983 

  10. H. B. Pritz, 'Comparison of the Dynamic Responses of Anthropometric Test Devices and Human Anatomic Specimens in Experimental Pedestrian Impacts,' 21st Stapp Car Crash Conference P-77, SAE780894, 1978 

  11. G. J. L. Lawrence, B. J. Hardy, J. A. Carroll, W. M. S. Donaldson, C. Visvikis and D. A. Peel, A Study on the Feasibility of Measures Relating to the Protection of Pedestrians and Other Vulnerable Road Users-Final Report, Transport Research Laboratory, United Kingdom, 2004 

  12. EEVC Working Group 17 Report, Improved Test Methods to Evaluate Pedestrian Protection Affected by Passenger Cars, European Enhanced Vehicle-Safety Committee, 1998 

  13. J. W. Lee, 'Vehicle Hood and Bumper Structure Design to Mitigate Casualties of Pedestrian Accidents,' Ph. D. Dissertation, Hanyang University, Seoul, Korea, 2004 

  14. Y. H. Han and Y. W. Lee, 'Development of a Vehicle Structure with Enhanced Pedestrian Safety,' 2003 World Congress & Exhibition, 2003-01-1232, Detroit, MI, USA, 2003 

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