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CVT 시스템 효율을 고려한 변속 제어
Ratio Control of CVT by Considering the CVT System Efficiency 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.14 no.4, 2006년, pp.157 - 163  

류완식 (성균관대학교 기계공학부) ,  김현수 (성균관대학교 기계공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A modified ratio control algorithm is proposed for the improvement of the fuel economy for a metal belt CVT. In the modified ratio control algorithm, the CVT ratio is controlled to operate the engine on the optimal operation region which provides the best efficiency from the view point of the overal...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 CVT 손실 모델을 이용하여 CVT 손실토크가 고려된 CVT 변속맵을 제시하고 엔진 -CVT 효율이 고려된 최적 변속비 제어 알고리즘을 제안하였다.

가설 설정

  • 구동 및 종동풀리에서 손실이 발생하는 가장 대 표적 인 원인은 구동 및 종동측 드러스트 및 벨트장 력 에 의 존하는 쿨롱마찰(coulomb friction)과 회 전속 도에 의한 점성 마찰이라고 할 수 있다. 구동 및 종 동측 드러스트는 구동 및 종동측 압력과 입 력토크 에 의존하기 때문에 손실 /?!, 를 각각 압력과 토 크의 대수식으로 가정하고 점성 마찰에 의한 손실 도 대수식으로 가정하면 구동 및 종동측 손실 %, 用은 다음과 같이 모델링할 수 있다.
  • 1은 CVT 입력축과 출력축의 운전점을 나타낸 것이다. 여기서 CVT 차량의 클러치는 직결되어 있어서 CVT 입 력축운전점과 엔진 운전점은동일하다고가 정하였다. Fig.
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참고문헌 (10)

  1. S. Sakaguchi, E. Kimura and K. Yamamoto, 'Development of an Engine-CVT Integrated Control System,' SAE 1999-01-0754, 1999 

  2. B. G. Vroemen, A. F. A. Serrarens and F. Veldpaus, 'Hierarchical Control of the Zero Inertial Powertrain,' JSAE Review, pp.519-526, 2001 

  3. H. Lee and H. Kim, 'Improvement of Fuel Economy by Shift Speed Control for a Metal Belt Continuously Variable Transmission,' Proc. Instn. Mech. Engrs, Part D: Journal of Automobile Engineering, Vol.216, pp.741-749, 2002 

  4. T. Takiyama and S. Morita, 'Engine-CVT Consolidated Control Using LQI Control Theory,' JSAE Review, pp.251-258, 1999 

  5. T. Takiyama, 'Engine-CVT-A/F Consolidated Control Using Decoupling Control Theory,' JSAE Review, pp.9-14, 2001 

  6. M. Yasuoka, M. Uchida, S. Katakura and T. Yoshino, 'An Integrated Control Algorithm for an SI Engine and a CVT,' SAE 1999-01-0752, 1999 

  7. T. Kim and H. Kim, 'Integrated Engine-CVT Control Considering Powertrain Response Lag in Acceleration,' KSME International Journal, Vol.14, No.7, pp.764-772, 2000 

  8. H. Lee and H. Kim, 'Improvement in Fuel economy for a Parallel Hybrid Electric Vehicle by Continuously Variable Transmission Ratio Control,' Proc. Instn. Mech. Engrs, Part D: Journal Automobile Engineering, Vol.219, pp.43-52, 2005 

  9. W. Ryu, P. Kim and H. Kim, 'Mechanical Loss Model for a Metal Belt CVT,' Proc. International Pacific Conference on Automotive Engineering, pp.981-986, 2005 

  10. H. Lee and H. Kim, 'Analysis of Primary and Secondary Thrust for a Metal Belt CVT,' SAE 2000-01-0841, 2000 

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