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반 실린더형 홈을 가진 벤틸레이티드 디스크 브레이크에서의 국소열전달 측정 및 수치 해석
Local Heat Transfer Measurement and Numerical Analysis in the Ventilated Disc Brake with Semi-Cylindrical Grooves 원문보기

大韓機械學會論文集. Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers. B. B, v.30 no.6 = no.249, 2006년, pp.587 - 593  

이대희 (인제대학교 기계자동차공학부) ,  박성봉 (한양대학교 대학원 기계공학과) ,  임창율 (인제대학교 대학원 기계공학과) ,  김흥섭 (인제대학교 기계자동차공학부) ,  이관수 (한양대학교 기계공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A ventilated disc brake having semi-cylindrical grooves has been proposed to improve the thermal judder by way of heat transfer enhancement. The local heat transfer coefficients were measured in the flow passage of disc brake. These measured local heat transfer data were utilized to do the finite el...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 반 실린더형 홈을 가진 디스크브레이크 유로 내에서의 열전달 측정 및 수치해석을 통해 다음과 같은 결론을 얻었다.

가설 설정

  • 그러나 자동차 바퀴와 지면의 마찰은 무시할 정도로 작다고 가정하고 또한 기타 요인에. 의한 에너지손실도 무시할 수.
  • 실험 모델 벽에서의 전도 열손실 #는 표면에서의 전체 가열에 비하여 매우 작기 때문에 0으로 가정하였다. Lee(11,12)등에 의하면 intrex의 크기를 작게 하고 Intrex가 감겨져 있는 roll의 중간부분을 취할 경우 /의 값은 0.
  • 의한 에너지손실도 무시할 수.있을 정도로 작다고 가정한다면 주행 중인 운동에너지가 모두 패드와 디스크의 마찰 에너지로 변환된다고 가정할 수 있다. (13, 14)
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참고문헌 (14)

  1. Barber, J. R., 1989, 'Thermoelastic Instabilities in the Sliding of Conforming Solids,' Proc. Roy. Soc. Series A312. pp. 381-394 

  2. Lee, K. and Barber, J. R., 1993, 'Frictionally Excited Thermoelastic Instability in Automotive Disk Brakes,' ASME Journal of Tribology, Vol. 115, pp. 607-614 

  3. Barber J. R., 1994, 'An Experimental Investigation of Frictionally-Excited Thermo-Elastic Instability in Automotive Disk Brakes Under a Drag Brake Application,' Journal of Tribology, Vol. 116, pp. 409-417 

  4. Dale L. Hartsock and James W. Fash, 2000, 'Effect of Pad/caliper Stiffness, Pad Thickness, and Pad Length on Thermoelastic Instability in Disc Brake,' ASME Journal of Tribology, Vol. 122, pp. 511-518 

  5. Floquet, A. and Dubourg, M. C., 1996, 'Realistic Braking Operation Simulation of Ventilated Disk Brakes,' ASME Journal of Tribology, Vol. 118, pp. 466-472 

  6. Du, shuqin, Zagrodzki, P., Barber, J. R. and Hulbert, G. M., 1997, 'Finite Element Analysis of Frictionally Excited Thermoelastic Instability,' Journal of Thermal Stresses, Vol. 20, No.2, pp. 185-201 

  7. Yun-Bo Yi. and Barber, J. R., 2000, 'Eigenvalue Solution of Thermoelasic Instability Problems Using Fourier Reduction,' Proc. R. Soc. Lond (A), Vol. 456, pp. 2799-2821 

  8. Yeo, T. I., 1998, 'Finite Element Analysis of Thermoelastic Contact Stability with. Sliding Friction,' Trans. of the KSME(A), Vol. 22, No.7, pp. 1185-1192 

  9. Floquet, A. and Dubourg, M. C., 1994, 'Nonaxisymmetric Effects for Three Dimensional Analysis of Brake,' ASME Journal of Tribology, Vol. 116, pp. 401-408 

  10. Lee, D. H., Chung, Y. S. and Kim, D. S., 1997, 'Turbulent Flow and Heat Transfer Measurement on a Curved Surface with a Fully Developed Round Impinging Jet,' International Journal of Heat and Fluid Flow, Vol. 18, pp. 160-169 

  11. Chung, Y. S., Lee, D. H. and Lee, J. S., 1998, 'Heat Transfer Coefficient Measurement by a Jet Impinging on a Rib-Roughened Convex Surface,' Trans. of the KSME(B), Vol. 22, No.3, pp. 373-385 

  12. Baughn, J. W. and Yan, X., 1991, 'Liquid Crystal Methods in Experiemental Heat Transfer,' Proceedings, 32nd Heat Transfer and Fluid Mechanics Institute, pp. 15-40 

  13. Lee, S. K., Sung, B. Y. and Ha, S. K., 2000, 'Optimal Design of Ventilated Disc Brake Rotor,' Trans. of the KSME(A), Vol. 24, No.3, pp. 593-602 

  14. Limpert, R., 1992, 'Brake Design and Safety,' SAE, Warrendale, pp. 111-143 

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