In the Middle Ages it was customary to cover up the hair, but the Renaissance brought uncovered coiffures with the revival of humanism. In those days, silk and linen veil, ribbon, string of pearl used for covering, wrapping round with the hair. During the Baroque period, the style of hair was to pur...
In the Middle Ages it was customary to cover up the hair, but the Renaissance brought uncovered coiffures with the revival of humanism. In those days, silk and linen veil, ribbon, string of pearl used for covering, wrapping round with the hair. During the Baroque period, the style of hair was to pursue the beauty of imbalance in form, reflecting the atmosphere of the time. Hurluberlu and Fontanges hairstyles were in fashion. Then in the Rococo period, huge, resplendent coiffures of exquisite beauty were invented as a symbol of power, and these modes of hairdo were a dominant force in the culture of personal adornment of that time. Pouf and enfant hairstyles were in fashion. As a reaction against the extravagance of the proceding modes, late 18th and early 19th centuries brought revival of simpler hairstyles of ancient Greece and Rome by the influence of neoclassicism. The latter half of the 1820's onwards saw he reappearance of voluminous coiffures as well as an enormous variation of knots with combinations of false knots and chignons. Late 19th through early 20th centuries was the period of beautifully waved hair, the style of which was an integration of Marcel waves and Art Nouveau. The 20th century saw the epoch-making invention of permanent waves using electricity. Concurrently, with an increasing participation of women in social affairs since pre-and post-World War I periods, as well as with Art Deco in full flourish, bobbed hair was created in pursuit of lightness and nimbleness, quickly showing the change of women's modes of life. Hair fashions thoroughly embody the aesthetic sense of each period, reflecting the landscape of contemporary society.
In the Middle Ages it was customary to cover up the hair, but the Renaissance brought uncovered coiffures with the revival of humanism. In those days, silk and linen veil, ribbon, string of pearl used for covering, wrapping round with the hair. During the Baroque period, the style of hair was to pursue the beauty of imbalance in form, reflecting the atmosphere of the time. Hurluberlu and Fontanges hairstyles were in fashion. Then in the Rococo period, huge, resplendent coiffures of exquisite beauty were invented as a symbol of power, and these modes of hairdo were a dominant force in the culture of personal adornment of that time. Pouf and enfant hairstyles were in fashion. As a reaction against the extravagance of the proceding modes, late 18th and early 19th centuries brought revival of simpler hairstyles of ancient Greece and Rome by the influence of neoclassicism. The latter half of the 1820's onwards saw he reappearance of voluminous coiffures as well as an enormous variation of knots with combinations of false knots and chignons. Late 19th through early 20th centuries was the period of beautifully waved hair, the style of which was an integration of Marcel waves and Art Nouveau. The 20th century saw the epoch-making invention of permanent waves using electricity. Concurrently, with an increasing participation of women in social affairs since pre-and post-World War I periods, as well as with Art Deco in full flourish, bobbed hair was created in pursuit of lightness and nimbleness, quickly showing the change of women's modes of life. Hair fashions thoroughly embody the aesthetic sense of each period, reflecting the landscape of contemporary society.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
본 연구에서는 르네상스 이후, 20세기 초에 이르는 여성 헤어스타일의 변천을 형태의 변화에 주안점을 두고 고찰하였다. 그 결과 다음과 같은 점을 알 수 있었다.
최근 패션과 더불어 메이크업과 헤어스타일에 대한 관심이 증가하고, 연구대상으로서도 중요한 과제가 되고있다. 이러한 상황 하에 본 연구에서는 서양의 각 시대별로 주류가 되는 여성의 헤어스타일의 형태를 고찰하기 위하여, 인간의 창의구현이 활발했던 르네상스 이후, 20세기 초에 이르기까지의 여성 헤어스타일의 변천을 형태의 변화를 중심으로 고찰하였다.
가설 설정
5. 각 시기의 헤어스타일의 변천은 여성들의 사회참여의 정도와도 관계가 있었다. 역사적으로 여성들의 사회참여가 적없던 시대의 헤어스타일은 긴 머리가 주였으나, 20세기 초, 제1차 세계대전을 계기로 여성들의 사회참여가 증가하면서 가르손느라고 하는 남성과 같은 단발의 형태가 나타났다.
제안 방법
거대한 헤어스타일은 쿠션을 토대로 사용하였고, 지모(地毛)로 부족한 경우는 거기에 덧붙이는 머리를 더하여 형태를 만들어갔다. 여기에 포마드 등을 발라 컬하고, 발분을 뿌리고, 그 위에 리본과 깃털로 장식한 보닛(bonnet)을 얹었다.
22)은 신시대의 감각을 훌륭히 표현한 것으로서, 앞선 것을 좋아하는 사람들에게 받아들여졌다. 그때까지의 거대한 충전모의 사용은 다소 진정되었고, 본래의 머리를 웨이브 시키고, 역모(逆毛)를 세우고, 곱슬거리게하고, 컬, 꼰 머리에 충전모와 「트랜스포메이션」이라는 반가발을 이용하여 묶어올렸다. 정수리에는 깃털장식과 빗, 헤어 핀을 꽂아 시뇽을 고정시킴과 동시에 화려함을 연출하였다.
그 방법은 자택의 지붕없는 테라스에서 염발료(染髮料)를 바르고, 수시간 태양광선을 받는 것이었다. 당시는 크라운이 없는 소라노라고 부르는 큰 테의 모자를 쓰고, 그 외측에 머리를 늘어뜨려 건조시켰다(Fig. 1).
성능/효과
1. 16세기 르네상스기의 헤어스타일은 머리를 중앙에서 나누어 후두부로 모아 땋거나, 시뇽을 만드는 형태가 주였다. 또한 금발과 금발의 가발이 유행하였고, 헤어스타일에 관해서는 당시의 시가에 표현되었다.
1870년대에 프랑스인 마르셀(Marcel)은 모친의 출생시부터의 곱슬머리에 인두를 상하반대로 대자, 그 헤어스타일이 놀라울 정도로 아름답게 정리된 것을 발견하였다. 마르셀은 당초, 이 기법은 타고난 곱슬머리에만 어울린다고 생각했으나, 직모의 고객에게도 1개월 지속시키자 효과가 나타나, 효과적인 기술로 확신되었다.
참고문헌 (10)
이경희 (2001) '20세기의 모드' 교학연구사, 서울, p.27
패션전문자료사전 편찬위원회 (1997) 'Fashion 전문 자료사전', 한국사전연구사, 서울, p.1407
津田紀代 (2005) 'ヘアモ?ドの時代'. ポ?ラ文化?究所, 東京, pp.6-58
津田紀代 (2003) '華やぐ女たち(2003)', ポ?ラ文硏究所, 東京, pp .6-56
丹野郁(1980) '西洋服飾發達史(現代編)'. 光生館, 東京 p.23
Blanche P. (1965) 'Hiatory of Costume' . HARPER & ROW, NY, p.175
Marybelle, S.B. (1979) 'Fashion in History'. Burgess, Minnesota, p.137,180,255
Jacqueline, H. (1981) 'Renaissance Dress in Italy 1400-1500'. Humanities Press, NJ, pp.210-255
Colin, M. (1992) 'HATS'. Thames and Hudson, London, p.8-9.
Renee, H. (1982) 'Hair-Styles and Head-Dresses'. Batsford, London, pp.15-63
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.