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논문 상세정보

에러 피드백 기반의 초보자를 위한 프로그래밍 학습 지원 시스템

Programming Learning Supporting System based on Error Feedback for Novices

초록

국내 외 정보(컴퓨터 과학) 교육과정에서 프로그래밍 교육이 강조되고 있으며, 초보자가 프로그래밍을 경험할 기회가 많아졌다. 초보자의 프로그래밍 학습에서 프로그래밍 에러는 학습을 어렵게 하는 중요한 원인이지만, 적절한 피드백을 제공한다면 학습에 긍정적인 영향을 줄 수 있다. 본 논문에서는 프로그래밍 에러에 따른 피드백을 통해 초보자의 프로그래밍 학습을 지원하는 시스템을 설계하였다. 교육용프로그래밍언어 두리틀을 대상으로 구현한 본 시스템은 하이라이트, 안내메시지, 객체트리, 단계실행 기능을 제공한다.

Abstract

Programming is emphasized in information(computer science) education course domestically and in foreign countries, and novices are given ample opportunities to experience programming. Programming error is a critical factor which makes it difficult to learn programming for novices. However, if they are given appropriate feedback, it can have positive influence on programming learning. In this paper, we design programming learning supporting system for novice through error feedback and provide some implementations for EPL 'Dolittle'. This system has four features as highlighting, guiding messages, object tree, and step-execution.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (2)

  1. Kim, Soohwan 2015. "Development of Scratch Code Analysis System for Assessment about Concepts of Computational Thinking" 컴퓨터교육학회논문지 = The Journal of Korean association of computer education, 18(6): 13~22 
  2. Kim, Soohwan 2015. "Analysis of Non-Computer Majors' Difficulties in Computational Thinking Education" 컴퓨터교육학회논문지 = The Journal of Korean association of computer education, 18(3): 49~57 

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