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기준 슬립 발생기 및 적응 슬라이딩 모드 기법을 이용한 철도차량 제동력 제어
Adhesive Force Control of Railway Rolling Stock Using Reference Slip Generator and Adaptive Sliding-mode Technique 원문보기

한국정밀공학회지 = Journal of the Korean Society for Precision Engineering, v.24 no.5 = no.194, 2007년, pp.56 - 61  

임태형 (울산대학교 기계자동차 대학원) ,  김승수 (울산대학교 산학협력단) ,  최정주 (울산대학교 산학협력단) ,  이병룡 (울산대학교 기계자동차공학부) ,  양순용 (울산대학교 기계자동차공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the braking of railway rolling stock, the slip that is the relative velocity between train body and its wheel affects the adhesive force which is connected to the braking force. The coefficient of the adhesive force changes in accordance with the slip and the condition of a rail road. Namely, its...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 이 논문에서는 제동 효율을 높이기 위하여 기준 슬립 발생기를 이용하는 제동제어 시스템을 제안하였다. 슬립 발생기를 설계하기 위해서 외란 관측기를 사용하였고, 이를 바탕으로 슬라이딩모드 제어시스템을 설계하였다.
  • 이러한 점착력은 노면의 조건에 따라 그 특성이 상이하므로 이 논문에서는 노면 조건 변화에 대해 최대 점착력의 크기를 얻을 수 있는 기준 슬립발생기를 제안하였다. 제안된 기준 슬립 발생기의성능을 평가하기 위해 기계식 제동 시스템에서 슬립 속도 변화에 따른 철로 노면과 차량 바퀴 사이에서 발생하는 점착력의 특성 변화를 고려하였다.
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참고문헌 (9)

  1. Cheok, A. D. and Shiomi, S., 'A Fuzzy Logic Based Anti-skid Control System for Railway Application,' Knowledge-based Intelligent Electronic System, pp. 195-201, 1998 

  2. Ishikawa, Y. and Kawamura, A., 'Maximum Adhesive Force Control in Super High Speed Train,' Power Conversion Conference, Vol. 2, No. 3, pp. 951-954, 1997 

  3. Takaoka, Y. and Kawamura, A., 'Disturbance Observer Based Adhesion Control for Shinkansen,' Proceedings Advanced Motion Control, 6th International Workshop, pp. 169-174, 2000 

  4. Ohishi, K., Ogawa, Y., Miyashita, I. and Yasukawa, S., 'Anti-slip Re-adhesion Control of Electric Motor Coach Based on Force Controlusing Disturbance Observer,' Industry Applications Conference, Vol. 2, No. 2, pp. 1001-1007, 2000 

  5. Song, J., 'Performance evaluation of a hybrid electric brake system with a sliding mode controller,' Mechatronics, Vol. 12, pp. 339-358, 2005 

  6. Malvezzi, M., Toni, P., Allotta, B. and Colla, V., 'Train Speed and Position Evaluation using Wheel Velocity Measurement,' IEEE/ASME International Conference on Advanced Intelligent Mechatronics Proceedings, pp. 220-224, 2001 

  7. Kim, G. and Jho, J., 'Anti-Slip Control and Speed Sensor-less Vector Control of the Railway Vehicle,' Journal of the Korean Society for Railway, Vol. 8, No. 3, pp. 216-221, 2005 

  8. Kim, G., Lee, H., Ahn, T., Hong, J., Han, S. and Jeon, K., 'Anti-Slip Control by Adhesion Effort Estimation of Railway Vehicle,' Journal of the Korean Society for Railway, Vol. 6, No. 4, pp. 116-123, 2003 

  9. Kwon, S., Huh, U., Kim, H. and Kim, J., 'Re-adhesion Control with Estimated Adhesion Force Coefficient for Wheeled Robot using Fuzzy Logic,' The 30th Annual Conference of the IEEE Industrial Electronics Society, pp. 2530-2535, 2004 

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