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보행자 충돌안전 경량후드 형상설계에 관한 연구
A Study on Light Weight Hood Design for Pedestrian Safety 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.15 no.1, 2007년, pp.106 - 115  

이원배 (대구가톨릭대학교 대학원 자동차공학과) ,  강성종 (대구가톨릭대학교 기계자동차공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, first, child headform model was built up, satisfying requirement in the headform validation test. Also, for decreasing both acceleration peak and deformation, a new hood with dome shaped forming in inner panel was investigated. Next, headform impact, complying with draft of EEVC W/G 1...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 EEVC W/G 17 법규시험 방법을 기준으로 머리모형의 후드 상부 충돌에 대한 머리 상해치를 감소시킬 수 있는 후드 구조설계 방안을 제시하고자 돔(dome) 형상의 에너지 흡수 구조를 갖는 인너 패널(inner panel) 형상을 설계하 고 소재 구성을 변화시 켜가며 머리 모형 충돌특성을 대해 연구하였다.
  • 법규에 준하여 HIC을 1000이하로 하고, 후드 외관 및 엔진룸 패키징상의 제약을 최소화하기 위해 인너 패널의 최대변위를 60mm 이하{자체기준)로 제한하면서 중량을 최대한 감소시키는 것을 설계 목표로 하였다.
  • 제한된 변형거리 내에서 충돌에너지를충분히 흡수하여 머리 모형에 작용하는 반력의 크기를 감소시 키기 위해 인너 패널에 돔 형상의 포밍(Fig. 6)을 추가한 후드 구조에 대해 연구하였다.
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참고문헌 (11)

  1. EEVC, EEVC W/G 10 Report, 1994 

  2. EEVC, EEVC W/G 17 Report, 1998 

  3. J. Lim, J. Lim and H. Bae, 'Development of Pedestrian Protection Analysis Technique,' Spring Conference Proceedings, KSAE, pp.131- 139, 2000 

  4. Motor Industry Research Association, Study of Research into Pedestrian Protection, 1998 

  5. LS-DYNA User's Manual, Nonlinear Dynamic Analysis of Structures Version 960, LSTC, 2001 

  6. LS-DYNA Keyword User's Manual, Nonlinear Dynamic Analysis of Structures, Version 960, LSTC, 2001 

  7. S. Kang, A Study on Structure Performance and Formability of Sandwich Body Panel, NGV Report, 2004 

  8. F. Toshio, Hood Panel Structure, Korea Patent No.2003-0074656, 2003 

  9. B. J. Kim and S. J. Heo, 'Collapse Characteristics of Aluminum Extrusions Filled with Structural Foam for Space Frame Vehicles,' Int. J. Automotive Technology, Vol.4, No.3, pp.141- 147, 2003 

  10. J. Wycech and M. Butler, 'Influence of Structural Foam Properties on the Performance of Automotive Body Reinforcements,' SP- 1765, SAE, pp.27-35, 2003 

  11. I. Lee and S. Kang, 'Bending Collapse Characteristic of Hat Section Beam Filled with Structural Foam,' Transactions of KSAE, Vol.14, No.2, pp.92-99, 2006 

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